om
diskarnationens ’teknik’
Som vi allerede for
længst er blevet gjort fortrolige med, så har begrebet 'døden' to
grundlæggende betydninger i Martinus' Kosmologi. Dels hentyder det til "den
kosmiske død", som individet bliver genstand for under
indviklingsprocessen fra parafysisk til fysisk tilværelse, hvor det mister
erindringen og dermed bevidstheden om sin egen udødelighed og om sit
guddommelige tilhørsforhold, og dels refererer begrebet til den 'død', hvorunder
individets sjælelige struktur sammen med det såkaldte "koblingslegeme"
frigøres helt fra den fysiske organisme, om end i begge tilfælde kosmisk set
kun midlertidigt.
Eftersom det tidligere nævnte
"koblingslegeme" særlig vil blive omtalt senere i forbindelse med
reinkarnationsprocessen, skal her kun fortælles, at det som objektivt procesfelt
betragtet, består af en blanding af parafysiske og fysiske energier
(instinkt-, følelses- og tyngdeenergi), og at det subjektivt betragtet
fremtræder som en kopi eller dublet af den fysiske krop. Det
sidstnævnte er baggrunden for, at man inden for parapsykologien betegner koblingslegemet
som "finstofkroppen" eller "dobbeltkroppen".
(Note 1)
Den omstændighed, at koblingslegemet består af en blanding af
parafysiske og fysiske energier, hænger sammen med dets funktion som et
interaktivt forbindelsesled mellem den sjælelige struktur og den fysiske krop.
Grundet de store kvalitative forskelle mellem de to organismestrukturer, er det
ikke muligt at etablere en direkte forbindelse mellem disse, og det er derfor
her at det særlige 'blandingslegeme' kommer ind. Det fungerer nemlig i praksis
på én gang som 'transformator' af sanseimpulser fra det fysiske
hjerne-nervesystem til den sjælelige struktur og dermed til jeget, og af bevidstheds-
og viljesimpulser fra jeget og den sjælelige struktur til den fysiske
organisme. Sidstnævnte organisme har ifølge Martinus til primær opgave, at
betjene Jeget og dets bevidsthedsliv, for derigennem at bidrage til samme Jegs
erfaringsforøgelse og ikke mindst dets moralsk-etiske eller humane udvikling.
(Note 2)
Koblingslegemet
og "sølvsnoren"
Normalt er
koblingslegemet tæt forbundet med den fysiske krop, objektivt set nærmest som
et elektromagnetisk felt i og omkring denne, men under visse omstændigheder er
det i stand til at 'løsgøre' sig fra den fysiske krop gennem såkaldt
'projektion'. Herunder bevarer det forbindelsen til denne krop via et slags
parafysisk 'nervekabel', i parapsykologien kaldet "sølvsnoren",
hvis variable længde kan være fra nogle få centimeter til adskillige meter.
Det sidstnævnte er tilfældet under de såkaldte ud-af-kroppen-oplevelser, hvor
koblingslegemet f.eks. 'svæver' rundt i lokalet, medens det fysiske legeme
sidder eller ligger og sover, eller måske befinder sig i mere eller mindre
bedøvet tilstand som følge af hypnose, feber, narkose, alkohol- eller narkotikapåvirkning.
Det interessante er i den forbindelse, at koblingslegemet bevarer sin
sanseevne og forbindelse til den sjælelige struktur og dermed til Jeget, som
normalt er i stand til at registrere, hvad der foregår.
De nævnte 'projektioner' sker i reglen
helt spontant og uden at det pågældende individ har villet det, hvilket dog
ikke er ensbetydende med, at en 'projektion' ikke kan ske vilkårligt. Det kan
den rent faktisk, og tilmed på en måde, så at individet viljemæssigt i større
eller mindre grad kan dirigere koblingslegemet, som vedkommende ønsker og har
lyst til, om end med visse begrænsninger, der bl.a. er dikteret af
"sølvsnoren"s udstrækningsmuligheder.
Men uanset om en 'projektion' sker
uvilkårligt eller vilkårligt, vil koblingslegemet automatisk og normalt igen
vende tilbage til et tæt tilknytningsforhold til det fysiske legeme, når 'seancen',
feberen, bedøvelsen eller rusen er forbi. Hvorefter det atter kan genoptage
sine normale funktioner som interaktiv 'transformator'. (Note 3)
Diagram over den åndelige
struktur bag oplevelserne og scenerierne i den åndelige verden, ses inden for
zonerne ”a”, ”b” og ”c”, dvs. den del, der er mærket med tallene 1,2,3,4,5,6 og
7. Tallene 1 – 6 symboliserer den sjælelige strukturs seks åndelige legemer,
mens figuren mærket 7 symboliserer evighedslegemet, og den lille trekant –
Jeget – det oplevende og skabende Noget. De nævnte zoner ”a”, ”b” og ”c”
symboliserer henholdsvis det fysiske legeme og de fysiske oplevelser, mens ”b”
og ”c” desuden symboliserer ”den første sfære” efter døden, idet ”b” udtrykker
skærsilds- eller helvedstilstanden og ”c” lykke- eller paradistilstanden. De to
zoner er derfor ikke virksomme samtidigt.
Den organiske struktur bag individets oplevelse af ”den første sfære” er
det såkaldte koblingslegeme, og dette er ligeledes symboliseret ved zonerne ”b”
og ”c”.
Til højre på tegningen ses diagrammet over koblingslegemet,
efter at dette er blevet afstødt fra den sjælelige struktur ved individets
såkaldte ”anden død”, hvilket vil sige overgangen til den virkelige åndelige
verden eller Guds rige.
(Forklaring på basis af Per
Bruus-Jensens tekst: Harry Rasmussen. Diagram: © Per Bruus-Jensen: ”X”, bind
2, stk. 2. 133. Se endvidere samme værk, bind 4, stk. 4. 207. – 4. 208.,
hvor diagrammets yderste zone, ”a” = den fysiske organisme, er udvidet med en
opdeling i seks regioner, der respektive korresponderer med den sjælelige
strukturs åndelige legemer = området inden for figur ”c”).
Koblingslegemet og 'døden's indtræden
Som det indirekte
vil være fremgået af den hidtidige beskrivelse af koblingslegemet, er dette
opbygget af to 'energi-lag', nemlig et parafysisk og et 'finstofligt' fysisk
'lag'. Denne omstændighed har dels betydning for koblingslegemets funktion som
interaktiv 'transformator' mellem den parafysiske, sjælelige struktur og det
'grovstoflige' fysiske legeme, men dels også i forbindelse med dødsprocessen,
når denne på et eller andet tidspunkt uundgåeligt indtræder i individets
fysiske tilværelse. Denne proces skal vi beskæftige os med i det følgende.
Enhver ved jo nok, hvad det vil sige, når
nogen eller noget dør, og særlig når det er et menneske, der dør. Hvad enten
der er tale om hjernedød eller hjertedød, og uanset årsagen eller årsagerne til
dødens indtræden, om denne sker pludseligt ved et ulykkestilfælde, eller
langsomt og gradvist som følge af ukontrollabel eller uhelbredelig sygdom, så
ophører det pågældende individ med at sanse og tilkendegive sig overfor sine
fysiske omgivelser. Kroppen ligger ubevægelig og efterhånden kold og stiv,
med lukkede eller halvtåbne, 'tomme' og stirrende øjne, medens den efterladte
nærmeste familie står rundt omkring dødslejet, mere eller mindre forstenede i
sorg, uforstående og måske angste overfor dødens uafvendelighed.
Men hvordan tager samme situation sig mon ud fra den 'afdøde's synsvinkel,
altså set 'indefra'? Ja, som forventeligt ifølge Martinus' oplysninger herom,
så reagerer døende mennesker meget individuelt og forskelligt på 'døden's
komme, lige fra at blive grebet af stor angst og frygt for, hvad der herefter
skal ske, over apatisk accept af det uafvendelige, til ligefrem glæde og
lykkefølelse over måske at blive befriet for uudholdelig smertelig sygdom,
ubodelig ensomhedsfølelse eller tabt livslyst som følge af vanskelige og
subjektivt set uoverkommelige livsvilkår. (Note 4)
Det er dog ikke alle nyligt 'døde', der
oplever en situation som den ovenfor beskrevne, og denne afbrydes da også efter
kortere eller længere varighed, idet "sølvsnoren" brister på et
tidspunkt, hvorved individets bevidste og vilkårlige forbindelse med
den fysiske verden normalt og i reglen afbrydes totalt. Der kan dog fortsat
være tale om en vis ubevidst og automatisk forbindelse mellem koblingslegemet
og det afdøde fysiske legeme, men om varigheden af denne forbindelse hersker
der nogen usikkerhed. Forskellige oplysninger fra okkult side kunne tyde på, at
forbindelsen kan vare dage, uger eller måneder, ja, måske endnu længere. Men i
henhold til Martinus, kan forbindelsen i al fald vare dage og uger efter
dødens indtræden, hvilket eksempelvis er årsagen til, at den 'døde' endnu er i
stand til at føle angst og smerte under kremeringen af vedkommendes afdøde
fysiske krop. Når dette er tilfældet, hænger det bl.a. sammen med, at den
fysiske krop jo ifølge Martinus er et univers af levende mikroindivider,
som skæbnemæssigt er organisk knyttet til det makro-jeg, den 'døde's Jeg
repræsenterer for disse. Mikroindividerne, hvis organismer i form af den
fysiske krops organer, celler, molekyler etc., også er i stand til at føle
smerte, 'dør' først efterhånden som kroppens animalske dele naturligt nedbrydes
og opløses. Disse mikroindivider - og dermed også makro-jeget - er altså
fortsat i stand til at føle smerte under ligbrændingen, som for dem betyder
pludselig og unaturlig død. Martinus sammenligner disse ulykkelige mikroindividers
situation med den situation et stort antal mennesker må opleve, når de
redningsløst fortabte omkommer under en storbrand. Den 'døde' har derfor
efter Martinus' opfattelse fortsat et ansvar for sit afdøde fysiske legemes
videre skæbne, som vedkommende i levende live burde have truffet testamentarisk
bestemmelse om karakteren af. Underforstået: ikke ligbrænding. (Note 6)
Men allerede inden
forbindelsen med det afdøde fysiske legeme er afbrudt helt, må den 'døde'
omstille og indstille sig på en tilværelse af en vis varighed i den
semi-parafysiske tilstandsform, som forekommer i "dødens første
sfære". Denne er karakteriseret ved at være både åndelig (parafysisk) og
fysisk i kraft af den sjælelige strukturs fortsatte tilknytning til koblingslegemet,
som derfor er medbestemmende vedrørende indholdet og karakteren af individets
aktuelle livsoplevelse.
Individets livsoplevelse i den første sfære efter dødens indtræden,
varetages nu i forening af den sjælelige strukturs følelseslegeme og
tyngdelegeme i et vist samarbejde med koblingslegemet, idet dagsbevidstheden
sansemæssigt set er overført på følelseslegemet, medens tyngdelegemet står for
den udadrettede aktivitet, manifestationsfunktionen. Imidlertid 'træder'
individet ved sit fysiske legemes død ikke ind i en verden eller
tilværelsesform, der er lige så solidt 'objektiv', som tilfældet er med den
fysiske rum-tidsdimensionelle afstands-verden, det lige har forladt. Den
åndelige eller parafysiske tilstand, som individet nu befinder sig i, opleves
ganske vist også som rum-tidsdimensionel, men på en helt anderledes og i
øvrigt subjektivt betinget måde.
Semi-naturalistisk fremstilling af det skærsildsplagede
menneskes udfrielse af helvede gennem anråbelse ved bøn. Efter kortere eller
længere tids skærsildsophold forsøges denne udvej, hvorved væsenet skaffer sig
kontakt med sin skytsengel. Denne hjælper det først til et ophold i den første
sfæres paradiszone – via den anden død – og indfører det siden hen i den
egentlige åndelige verden, Guds primære bevidsthed. (Diagram og tekst: Per
Bruus-Jensen: ”X”, bind 2, stk. 2. 126. – Gengivet med forfatterens
tilladelse).
Dødens første sfære som "paradiszone"
Som nævnt ovenfor,
findes der ifølge Martinus også en anden og helt anderledes afdeling af dødens
første sfære, som han kalder for "paradiszonen". Den er i
lighed med helvedeszonen i bund og grund et produkt eller resultat af
individets egen etisk-moralske habitus, karakter og øvrige begavelse, samt af
dets religiøse tro eller human-idealistiske eller spiritualistiske opfattelse.
På grundlag heraf oplever dertil særligt egnede individer umiddelbart dødens
første sfære som en slags paradistilstand, hvori de får opfyldt de fleste af
deres ideelle religiøse ønsker og forhåbninger, som i reglen viser sig at være
forbundet med bestemte materielle begær og forestillinger. Andre individer,
som ikke er religiøst troende, men måske til gengæld humane og tolerante, og
som stiller ideale krav til social, økonomisk og kulturel retfærdighed og
ligestilling mellem kønnene og menneskene i det hele taget, oplever måske at se
deres idealer og drømme virkeliggjort under deres midlertidige ophold i den
første dødssfæres paradiszone.
Men uafbrudt at få opfyldt alle sine
ideale ønsker og forhåbninger, og alle sine materielle ønsker og begær, uden
forhindringer af nogen som helst art, er i længden så trættende, kedsommeligt
og uinspirerende, at det i praksis lige så meget er et mentalt fængsel, som
tilfældet er for individerne i helvedeszonen. Dette
"paradis-fængsel" kan individet normalt heller ikke slippe ud af ved
egen hjælp, men for de troendes vedkommende bliver bønnen til Gud om hjælp
derfor deres 'redning'. For de human-idealistiske mennesker, som almindeligvis
ikke tror på den autoriserede Gud, stiller situationen sig lidt anderledes. En
del af disse føler sig dog overbeviste om eksistensen af en højere kraft eller
magt, og under det psykiske pres og den magtesløshed de til sidst føler,
retter de deres tanke og håb om befrielse til denne magt.
Som tidligere nævnt, beror individets oplevelser i begge afdelinger af
dødens første sfære på det forhold, at den stråle- eller vibrationsformede
såkaldte parafysiske energi- eller materiestruktur, automatisk og umiddelbart
former sig efter individets bevidste
tanker, idéer, forestillinger, ønsker og vilje, så vel som efter dets
ubevidste begær og vaner. Men da individets sjælelige struktur organisk set
samtidig endnu er forbundet med koblingslegemet eller finstofkroppen, der jo
som oplyst består af to 'energi-lag', et parafysisk og et fysisk 'lag', præger
denne situation naturligvis også livsoplevelsen. Nemlig på den måde, at det
til en vis grad er indflydelsen fra koblingslegemet, der medvirker til at fastholde
individet i dets fysiske vaneforestillinger, og dermed i dødens første sfære.
(Note 10)
Individets situation i den første sfære efter døden, er i princippet
sammenlignelig med dets situation under søvnen og drømmetilstanden.
Søvntilstanden kaldes da også for ”den lille død”. I drømme oplever individet i
reglen sig selv i mere eller mindre vante og tilsyneladende fysiske omgivelser,
lige som f.eks. ægtefælle, familiemedlemmer, venner, bekendte og eventuelt
kæledyr, eller måske helt fremmede personer, optræder med den største
selvfølgelighed og som om de er de ’rigtige’ personer. At de ikke er det, ved
vi først, når vi vågner og konstaterer, at de livagtige personer i drømmen,
bare var ’drømme-personer’. Den indbyrdes kommunikation med dem i drømmen, var
kun en envejs-kommunikation, for de pågældende reagerede og handlede som en
slags ’marionetter’, ubevidst frembragt og dirigeret af det drømmende individs
egen bevidsthed. Den afgørende forskel mellem individets drømmetilstand og dets
bevidsthed i den første sfære efter døden, er i henhold til Martinus den, at
der i sidstnævnte tilfælde består en mulighed for, at individet reelt kan
kommunikere, dels med fysisk levende individer og dels med andre, ’afdøde’,
individer i den første sfære.
Den parafysiske
verdens 'hjælpekorps'
Imidlertid er der
ifølge Martinus hjælp at hente for de nødstedte individer i dødens første
sfære, idet den parafysiske verden i kraft af Guds alkærlighed, alvisdom og
almagt er så viseligt indrettet, at der også her findes en slags 'rednings-
eller hjælpekorps'. Dette 'korps', som reelt set er Guds særlige organer,
består af et hierarki af højt kvalificerede og specialuddannede individer, som
af menneskekærlige grunde frivilligt stiller sig til rådighed som psykologiske
'redningsfolk' eller psykiatriske 'hjælpere', der til enhver tid holder sig parate
til at træde til, når individerne i dødens første sfære har behov for hjælp
til at klare sig ud af den penible situation, hvori de i en vis forstand – om
end ubevidst for dem selv - har bragt sig selv.
Medlemmerne af den parafysiske verdens
'redningskorps' betegnes i religiøs og okkult terminologi almindeligvis som "skytsengle"
eller "skytsånder", betegnelser, der både er dækkende og
karakteriserende for deres natur og funktion. De opfattes i reglen som 'engle'
eller 'ånder', der på forskellige måder har til opgave at beskytte, hjælpe,
advare og vejlede mennesker, dels i den parafysiske verden og dels i den
fysiske verden. Det har været og er fortsat blandt troende kristne almindeligt
at forestille sig engle og ånder som udødelige, bevingede væsener. Det
sidstnævnte hænger formentlig oprindelig sammen med, at begrebet 'vinger' blev
opfattet som symbol på en bevægelsesfrihed, der ikke kun ligner men overgår
fuglenes, og som man - ifølge Martinus med rette - tillagde og tillægger
engle og ånder. Men i virkeligheden har åndelige væsener, skytsengle eller blot
engle, ikke brug for fysisk set nødvendige flyveredskaber eller –organer som
f.eks. vinger, men er helt anderledes frit stillet med hensyn til
bevægelsesfrihed.
Som flere gange omtalt, er den
parafysiske verden nemlig især karakteriseret ved at være en tilstandsverden,
hvilket bl.a. betyder, at der her ikke er tale om at tilbagelægge rumlige eller
tidsmæssige afstande, for at komme i kontakt med andre individer, lokaliteter
og ting, sådan som tilfældet er i den fysiske verden. I modsætning hertil
benytter man sig i den parafysiske verden af en slags "psykokinese",
hvorved forstås en psykologisk evne til at øve indflydelse på en person, en
hændelse eller genstand udelukkende ved tankens kraft. Desuden opnås personlig
kontakt gennem brug af "resonans-princippet", hvilket i
praksis vil sige den 'teknik', der består i, at et legeme i svingninger
frembringer lignende svingninger i et andet legeme.
Det betyder med andre ord, at så snart et parafysisk individ, hvad enten
det drejer sig om et medlem af 'redningskorpset' eller en almindelig
'indvåner', vil hjælpe eller blot opsøge et medvæsen og derfor ønsker kontakt
med vedkommende, opnås denne kontakt via psykokinese og/eller resonansteknik i
samme øjeblik, som koncentrationen og ønsket eller tanken herom er
etableret i åndens eller hjælpeåndens bevidsthed. Dette forhold gælder uanset
om det individ, der blot søges kontakt med, eller som har behov for hjælp, befinder
sig på det parafysiske eller det fysiske plan. (Note 11)
Som nævnt findes
der et 'hierarki' eller flere 'klasser' af engle og ånder, og følgelig også af
skytsengle og skytsånder. Det hænger sammen med, at den parafysiske verden jo
består af flere riger eller tilværelsesplaner: det rigtige menneskerige,
visdomsriget, den guddommelige verden og salighedsriget. Individerne i det
sidstnævnte rige, er dog så engageret i deres egen indre verden, at de ikke er
i stand til at optræde som skytsengle eller skytsånder. Men det er så meget
desto mere tilfældet for de tre andre rigers vedkommende, som alene i kraft af
deres successive 'placering' i spiralkredsløbet, udgør en form for 'klasser'
eller 'hierarki'. Dette hierarki består altså af individerne eller de levende
væsener i de respektive tre riger. En del af disse individer fungerer som
hjælpere og vejledere på den måde, at 'hjælpeindividerne' i de højere verdener
eller tilværelsesplaner til stadighed står til rådighed med råd og vejledning
for 'hjælpeindividerne' i de ’lavere’ tilværelsesplaner. Det hænder jo, at de
sidstnævnte ikke altid selv har evner og forudsætninger for at hjælpe eller
vejlede det individ eller de individer i henholdsvis den parafysiske verdens
første sfære eller i den fysiske verden, der har ønske om eller behov for en
hjælp og vejledning, som de ikke på anden måde er i stand til at opnå. (Jf. med
diagrammet ovenfor).
Skytsånds- eller
skytsengle-princippet er tydeligt vist i ovenstående tegning af Vilhelm
Pedersen til H.C.Andersens eventyr Engelen, 1843, hvor engelen henter
det afdøde barns sjæl og ledsager denne til paradiset. Engelen fortæller tilmed
barnet, at han selv var død som dreng og nu gør sin kærkomne pligt og hjælper
afdøde over på ”den anden side” I
eventyret På den yderste dag, 1852, hjælper skytsengelen derimod den
afdøde mands sjæl ud af dennes selvskabte helvede i den første sfære efter
døden og ind i paradiszonen, som danner overgang til den virkelige åndelige
verden: Guds rige.
I dén parafysiske eller åndelige sfære, som
grænser umiddelbart op til dødens første sfære, befinder der sig blandt
adskillige diskarnerede mennesker også nogle, som efter eget ønske og behov
stiller sig til rådighed som skytsånder for individerne i henholdsvis helvedes-
og paradiszonen, og/eller for individer i den fysiske verden. I begge tilfælde
er det i henhold til Martinus ikke ualmindeligt, at de pågældende skytsånder er
beslægtede med eller ligefrem er venner og bekendte af de mennesker, som de har
påtaget eller påtager sig at hjælpe og vejlede. Det er jo under alle
omstændigheder på den måde, dvs. i kraft af samtlige eksisterende levende
væseners eller individers funktion som Guddommens sanse- og
manifestationsorganer, at denne er i stand til at effektuere sine egenskaber af
guddommelig Fader og Forsyn. I princippet analogt med, at et hvilket som helst
levende væsen kun er i stand til at sanse og manifestere sig i kraft af sin
krops organer og muskler og disses celler, molekyler og elementarpartikler.
(Note 12)
Når en skytsånd
eller skytsengel har registreret nødråbet eller bønnen om hjælp fra det
nødstedte individ i dødens første sfære, hvad enten det drejer sig om et
individ i helvedeszonen eller paradiszonen, træder vedkommende straks i
funktion og søger ved hjælp af den tidligere beskrevne 'teknik' kontakt med den
nødstedte. Såfremt det skønnes nødvendigt at tilkendegive sig direkte overfor
det nødstedte individ, sker dette ved at skytsånden påtager sig en 'ydre'
fremtoning eller skikkelse, som f.eks. i dette tilfælde i form af et
menneskelegeme, og måske tilmed et bestemt menneskelegeme, som det nødstedte
individ kan genkende som en nær slægtning, ven eller bekendt fra den fysiske
verden. Dette sker naturligvis kun, hvis der
rent faktisk har bestået en sådan relation mellem den pågældende
skytsånd og det nødstedte individ, medens begge endnu befandt sig på det
fysiske plan.
Det skal her gentages, at når en skytsånd
- i øvrigt i lighed med alle andre individer i den parafysiske verden - er i
stand til at påtage sig en hvilken som helst 'ydre' fremtrædelsesform eller
skikkelse, som vedkommende måtte ønske eller finde hensigtsmæssig, hænger det
principielt sammen med den omstændighed, at den parafysiske materie er
forlenet med den grundegenskab, der bevirker at den automatisk og prompte
former sig efter individets vilje, ønsker, begær, ideer, tanker og forestillinger.
Det betyder rent faktisk, at det parafysiske individ efter behov og lyst vil
kunne skifte skikkelse eller fremtrædelsesform fra det ene øjeblik til det
andet.
På principielt samme måde, men i praksis delvis gennem brug af en lidt
anden 'teknik', kan en skytsånd give sig til kende overfor et individ, der endnu
lever i den fysiske verden, enten det er for at hjælpe eller advare den
pågældende i en eller anden vanskelig eller farefuld situation, eller det sker
for at bistå en døende med at forlade sit fysiske legeme og dermed den fysiske
verden. I sidstnævnte tilfælde kan der fra skytsåndens side være tale om en
slags "jordemoderassistance", idet det døende individ i de fleste
tilfælde kan betragtes som et "spædbarn" i forhold til den
parafysiske verden, og derfor er totalt uforberedt på og ubevidst om, at det
herefter skal til at føre en helt anden slags tilværelse. Men skytsånden griber
ikke på dette tidspunkt ind i det 'døde' individs automatiske engagement med
dødens første sfære, hvad enten det pågældende individ skaber og omgiver sig
med et helvedssceneri eller et paradissceneri. Skytsånden er nemlig på forhånd
informeret om nødvendigheden af, at den 'afdøde' får lejlighed til at manifestere
alle sin mentale karakters egoistiske og moralske svagheder, sine
idiosynkrasier og falske forestillinger om sig selv og tilværelsen, idet
individet kun herigennem kan modnes til den egentlige 'død', eller dødens
anden sfære, hvilket altså sker gennem manifestationen af henholdsvis
helvedsoplevelserne og paradisoplevelserne. (Note 13)
Når en skytsånd er
tilkaldt og har opnået en vis kontakt – som det huskes via psykisk
resonansvirksomhed - med et nødstedt individ i helvedeszonen, eller et
'fastlåst' individ i paradiszonen, som i begge tilfælde nødvendigvis må og
skal hjælpes, for at komme videre i det forløb, der er bestemt af bl.a.
kredsløbs- og kontrastprincippets lovmæssigheder, er det første skytsånden gør,
at forsøge at trøste og berolige det ulykkelige individ. Dernæst påbegynder
skytsånden en intensiv telepatisk påvirkning af vedkommende, som på et
tidspunkt falder i en hypnotisk søvn. Herunder suggererer og 'lammer'
skytsånden systematisk - men vel at mærke kun midlertidigt - alle individets
egoistiske mentale svagheder, moralske karakterbrist og falske forestillinger
om sig selv og verden, som jo alt sammen er årsagen til den situation,
individet i øjeblikket befinder sig i. Samtidig hermed fremkalder skytsånden,
ligeledes ved suggestion, alle det samme individs humane og positive
karaktertræk og evner, hvor små eller store disse i det enkelte tilfælde nu end
måtte være.
Organisk set sker individets 'befrielse' fra sit selvskabte plageri,
hvad enten der er tale om helvedes- eller paradistilstande, ved at skytsånden
ophæver forbindelsen mellem det pågældende individs sjælelige struktur og
koblingslegemet, hvorved sidstnævnte 'afstødes' og derefter er henvist til at
føre sin egen mere eller mindre varige eksistens. Sammen med koblingslegemet
følger automatisk hele vane- og forestillingskomplekset af henholdsvis helvedsscenerier
og paradisscenerier, og det er i begge tilfælde disse 'afstødte' fænomener, der
betegnes som spøgelser eller genfærd, hvis skræmmende eller mindre skræmmende
karakter naturligvis beror på, hvilken af de to kategorier de tilhører. Men
før eller siden opløses og ophører disse spøgelser og genfærd totalt. (Note 14)
Dødens anden
sfære: Individets anden 'død'
Herefter vil
individet foreløbig kun være i stand til at tænke positivt, kærligt og tolerant
og handle kærligt, forstående og hjælpsomt overfor sine parafysiske
medindivider. Når skytsånden har fuldført sin opgave og atter vækket det hypnotiserede
individ til vågen dagsbevidsthed, vil dettes midlertidigt udrensede og
forædlede sind derfor følgelig straks fremmane scenerier og 'omgivelser', der i
karakter, kvalitet og standard svarer til den 'bølgelængde' eller
'svingningshastighed', der er gældende i dødens anden sfære. Individet har
hermed gennemgået den anden 'død', idet det midlertidigt er 'død' fra sin
lavere og 'ufærdige' moralske natur og psyke.
Denne situation eller tilstand hos individet, etableres som nævnt med
det formål, at bringe individet videre på det forudbestemte og nødvendige
'gæsteophold' eller 'turistrejsen' gennem den parafysiske verdens fire
successivt følgende åndelige riger eller tilværelsesplaner, nemlig henholdsvis
det rigtige menneskerige, visdomsriget, den guddommelige verden og
salighedsriget. Dette gæsteophold, denne turistrejse eller passage gennem de
nævnte parafysiske riger, som individet herefter reelt har påbegyndt, sker som
også nævnt primært i medfør af kredsløbs- og kontrastprincippets indflydelse.
Meningen er simpelthen, at individet skal holde 'ferie' fra sin slidsomme og
krævende tilværelse eller 'skolegang' under den fysiske verdens kompromisløse
eksistens- og livsvilkår, og midlertidigt have lejlighed til at 'fordøje' og
'nyde' frugterne af alle sine anstrengelser, besværligheder og problemer med
at opnå den fornødne kundskab om, beherskelse af og kontrol over den fysiske
materie. (Note 15)
Dødens første
sfære som en lysoplevelse
I henhold til Martinus, behøver passagen eller opholdet i den
første sfære efter den fysiske død, ikke nødvendigvis altid at være en
skærsildsoplevelse. Dette gælder særlig for de mennesker, der mens de endnu
levede i den fysiske verden, af naturlig tilbøjelighed i praksis og for alvor
har søgt at leve i overensstemmelse med de kristne eller humanistiske idealer.
Men i lighed med, hvad tilfældet er for alle andre ’afdøde’ i den første sfære,
befinder disse mennesker sig også kun på et ’fosterstadium’ i forhold til den
nye verden, de nu er ved at blive ’født’ ind i. Men sådanne mennesker vil
ifølge Martinus straks ved ’ankomsten’ blive vejledt og hjulpet af kærlige og
omsorgsfulde ’afdøde’ venner og af skytsånder, til at opleve mellemtilstanden
som en strålende lysverden. Det humane og kærlige menneske vil derfor komme til
at opleve dødens første sfære som en skøn periode, hvorunder det lærer at
orientere og vænne sig til de nye og helt anderledes tilstande og livsvilkår.
Og her i denne lysverden har det nævnte individ selv en mulighed for at få lov
til at slutte sig til skytsåndernes hjælpekorps. (Note 16)
Døden og det
kosmisk bevidste menneske
Det menneske, der har opnået kosmisk bevidsthed, står i en helt
anderledes situation ved dødens indtræden end det almindelige jordiske
menneske. Det skyldes dels, at den kosmisk bevidste af egen oplevelse og
erfaring ved, at ’døden’ ikke eksisterer i absolut forstand, men at den med
Martinus’ ord kun er ”en tænkt modsætning til livet”, og dels, at den kosmisk
bevidste kender og er fortrolig med den åndelige verdens lovmæssigheder og
livsvilkår. Det sidstnævnte skyldes, at den kosmisk bevidste faktisk er i stand
til efter eget ønske og vilje at bevæge
sig ud og ind af såvel den fysiske verden som den åndelige verden, som
almindelige dødelige bevæger sig ud og ind ad en dør. For den kosmisk bevidste
er søvnen derfor ikke en tilstand, hvorunder der opstår drømme, men derimod en
oplevelse af en anden form for virkelighed, der er mindst lige så realistisk
som tilfældet er med den fysiske verden. Under søvnen benytter den kosmisk
bevidste sig af sit åndelige legeme, mere præcist af et kombineret følelses-,
tyngde- og intuitionslegeme, til at ’rejse’ frit omkring i den åndelige verden.
Ikke kun for sin fornøjelses skyld, men i nok så høj grad, for at hjælpe og
vejlede mennesker, både i den fysiske verden og i den åndelige verden.
Baggrunden herfor er jo, at den kosmisk bevidste ofte er en verdensgenløser, og
en sådan føler det som sin kærkomne pligt at hjælpe mennesker, der føler sig
ulykkelige og sorgfulde, og som måske tilmed befinder sig i en nødsituation,
som de pågældende ikke kan se sig ud af ved egen hjælp. Dog ikke sådan, at den
kosmisk bevidste kan afværge eller forhindre den nødstedtes situation, som er
skæbnebestemt, men sådan, at der kan indgives vedkommende tanker, følelser og
indskydelser, som vil være egnede til at trøste og opmuntre. Men reelt set er
det i virkeligheden Gud, der reagerer. tænker, føler og handler via sit sanse-
og manifestationsorgan eller –redskab: Det levende væsen eller individet. (Note
17)
Guds primære
bevidsthed
Med sin indtræden i
dødens anden sfære, har individet i virkeligheden fået adgang til intet mindre
end Guds primære bevidsthed, der jo netop repræsenteres af de ovenfor
nævnte fire riger eller tilværelsesplaner. Disse riger er som tidligere omtalt
permanent 'befolket' med - eller måske rettere 'gennemstrømmet' af - et utal
af levende væsener af alle arter og afskygninger, som kosmisk set uophørligt
passerer fra rige til rige, for til sidst at havne i salighedsriget. Her
afventer de pågældende rigers mere permanente 'beboere' det tidspunkt, da de
skal påbegynde en ny indviklingsepoke og dermed et fornyet engagement med den
fysiske materie, medens de samme rigers midlertidige 'besøgende', dvs. 'feriegæsterne'
eller de 'turistrejsende' forbereder sig på en tilbagevenden til et nyt 'semester'
i den verden, hvori de fysiske naturlove danner grundlag for 'pensum'.
Læseren bør dog her erindre sig, at de
ovenfor nævnte lovmæssigheder, forhold og omstændigheder principielt også
gælder for de individer, der fremtræder som henholdsvis mineral-, plante- og
dyrevæsener. Alle disse tre kategorier af levende væsener er genstand for
henholdsvis indvikling og udvikling, og for diskarnation og reinkarnation.
(Note 18)
Diagrammet viser den guddommelige
bevidsthedsstrukturs arbejdsdeling set i relation til kontrast og
kredsløbsprincippet. Linien A angiver kredsløbets ’undfangelsestærskel’, dvs.
det punkt, hvor ’inkarnationen’ i et nyt kosmisk organismeprincip finder sted.
Strækningen fra A til B repræsenterer den guddommelige ’livmoderzone’, hvor det
nye organismeprincip passerer igennem sine forskellige fosterstadier. Linien B
markerer ”den store fødsel”, altså fødslen ud af livmoderzonen (den sekundære
bevidsthed) og ind i Guds primære bevidsthedsverden. Linien C udtrykker det
punkt, hvor gudesønnen ’dør’ bort fra den ydre verden til fordel for sin egen
indre erindringsverden, der repræsenterer en hviletilstand, hvor individet i
kosmisk målestok må betragtes som diskarneret. Diagrammet viser med andre ord
reinkarnationsprincippet i kosmisk målestok, dvs. i et format, hvor dets
manifestationer omfatter hele spiralafsnit. - /Diagram og tekst er gengivet
efter : © 1989 Per Bruus-Jensen: ”X”, bind 4, 41. kapitel, stk. 4. 295.
. – Gengivet med forfatterens tilladelse).
Supplerende kan tillægges, at diagrammet jo indirekte også
viser spiralafsnittets seks kosmiske storriger (= tallene 1 – 6), fordelt på
henholdsvis Guds primære bevidsthedszone (= Parafysisk virkelighed) og Guds
sekundære bevidsthedszone (= Fysisk virkelighed). Men diagrammet kan uden at
øve vold på det også symbolisere det diskarnerede individs, eksempelvis et
menneskes, passage gennem de åndelige riger, = Guds primære bevidsthed: = cirka
halvdelen af den åndelige del af 3. det rigtige menneskerige, 4, visdomsriget,
5. den guddommelige verden, og halvdelen af 6. salighedsriget, og tilbage til
de fysiske riger, = Guds sekundære bevidsthed: = cirka halvdelen af 6. den
fysiske del af salighedsriget = mineralriget, videre til 1. planteriget, og
tilbage til 2. dyreriget, som det jordiske menneske jo endnu tilhører.
(Supplerende diagramforklaring ved Harry Rasmussen på basis af Per
Bruus-Jensens beskrivelser).
Gennem de fagre,
åndelige riger
Det er imidlertid
ikke hensigten her at gennemgå det diskarnerede individs 'rejse' og ophold
gennem de parafysiske riger i detaljer, hvorfor jeg skal indskrænke mig til kun
at omtale dennes principielle forløb og karakteristika. Men grundlæggende kan
det konstateres, at samtlige seks væsenskategorier: instinkt-, tyngde-,
følelses-, intelligens-, intuitions- og salighedsvæsener i et eller andet
omfang altid samtidigt er til stede i hvert enkelt af de ialt seks kosmiske
riger eller tilværelsesplaner. I henhold til Martinus gør der sig dog ganske
bestemte lovmæssigheder gældende for, i hvilket omfang de nævnte væsener er i
stand til at sanse, opleve og udfolde og manifestere sig i de respektive riger.
Det beror nemlig primært på væsenernes egen polkonstellation og den deraf
følgende grundenergikombination, der jo er afgørende for karakteren af
individernes psykofysiske organismer og hele øvrige status.
Som vi især blev bekendtgjort med under
omtalen af grundenergiernes indbyrdes kombinationer, fremtræder disse i seks
grundforskellige kombinationsforhold, som primært er undergivet vækst- og
degenerationsprincippet. Disse forhold giver sig udslag i form af de seks
væsenskategorier: mineral-, plante- og
dyrevæsener - herunder de jordiske mennesker -, rigtige mennesker,
visdomsvæsener, guddommelige væsener og salighedsvæsener. Disse
væsenskategorier er hver især 'hjemmehørende' i lige præcis det rige, hvori dén
grundenergi, der dominerer deres egen grundenergikombination, er
kulminerende i sin funktion og indflydelse. Eller sagt på en anden og måske
umiddelbart lettere forståelig og selvfølgelig måde: Mineralvæsenet er
hjemmehørende i mineralriget, plantevæsenet i planteriget, dyret og det
jordiske menneske i dyreriget, det rigtige menneske i det egentlige
menneskerige, visdomsvæsenet i visdomsriget, det guddommelige væsen i den
guddommelige verden og salighedsvæsenet i salighedsriget. (Note 19)
Tager vi udgangspunkt i det jordiske
menneske, så befinder det sig jo som bekendt endnu i dyreriget. Dette rige er
kosmisk set udtryk for den grundenergikombination, hvori tyngdeenergien er kulminerende
og derfor dominerende på individets livsoplevelse og livsudfoldelse. Dyreriget
er samtidigt det 'sidste' rige i den fysiske verden, og når individerne ved
døden herfra 'træder' ind i den parafysiske verden, sker det som omtalt
ovenfor via dødens første sfære. Herfra indlades individet i det rent åndelige
rigtige menneskerige, og hvis individet er et dyr eller jordmenneske vil det
allerede her have en betydeligt lavere sanse- og manifestationsmæssig status,
dels i forhold til hvad der var tilfældet i den fysiske verden, hvor individet
jo udviklingsmæssigt set er 'hjemmehørende', og dels i forhold til det rigtige
menneskeriges mere permanente indvånere. For plantevæsenets vedkommende vil
dets sanse- og manifestationsmæssige status i det rigtige menneskerige være
endnu lavere, end hvad der er tilfældet for dyrets og menneskets vedkommende.
Der er imidlertid et helt principielt
forhold, der gør sig gældende i forbindelse med de parafysiske verdener og
individerne, og som det er uhyre vigtigt for læseren at gøre sig klart, og det
er ifølge Martinus, at i samtlige disse verdener er 'grundtonen' eller
holdnings- og adfærdsnormen næstekærlighed eller alkærlighed.
Og da intet som helst væsen eller individ vil kunne få adgang til disse verdener,
uden først at være i stand til permanent eller - som i jordmenneskets tilfælde
midlertidigt - at repræsentere den selv samme bevidsthedskvalitet og moralske
standard, som er gældende dér, er disse verdener altså hermetisk sikret mod
alle lavere og uædle bevidsthedstendenser. Det betyder derfor bl.a., at selv individer,
der var bitre fjender i den fysiske verden, her kan mødes i fælles forståelse,
tolerance og kærlighed, om end kun for en tid, nemlig indtil 'aktørerne'
befinder sig i en ny inkarnation. Her vil uvenskabet og uoverensstemmelserne
mellem parterne med al sandsynlighed blive genoptaget under en eller anden
form, nemlig i medfør af skæbne- eller gengældelsesloven, hvis princip jo som
bekendt er lige for lige, eller som du sår, således skal du også høste.
På principielt tilsvarende måde forholder det sig, når det diskarnerede
menneske på sin vej mod en ny inkarnation, bevæger sig ind i visdomsriget: Her
er det i endnu mindre grad i stand til at sanse- og manifestere sig, specielt i
forhold til dette riges 'faste' indvånere, der jo er væsener, hos hvilke
intelligensevnen i kombination med følelses- og intuitionsevnen, gør disse til
visdomsvæsener. Dette rige udgør i henhold til Martinus Guddommens
"tekniske laboratorium", "arkitektværksted" eller
”tegnestue”, hvor ideerne fra det 'overliggende' guddommelige intuitionsrige,
bliver bearbejdet til de planer, former og 'teknikker', der ligger til grund
for overhovedet alt liv i de underliggende verdener. (Note 20)
Efter sit kortere
eller længere varende ophold i visdomsriget, passerer individet spiralkredsløbets
allerhøjeste rige, selveste Guddommens centrale bevidsthedszone, den
guddommelige verden. Men i forhold til dette riges permanente 'beboere', er
dyrets og ikke mindst det jordiske menneskes sanse- og manifestationsevner så
små og svage, at det er begrænset, hvad de pågældende individer formår at
opleve i dette vidunderlige og fantastiske rige. Til trods herfor oplyser
Martinus dog, at der også for det jordiske menneskes vedkommende er tale om en
kulminerende lys- og kærlighedsoplevelse, hvis højdepunkt er individets
oplevelse og erkendelse af sin egen identitet med det guddommelige Alvæsen og
med sine lige så guddommelige medvæsener. Det samme gælder for alle de væsener,
der som det jordiske menneske kun er på gæstevisit her i intuitionens og skabelsens
centrum, hvorfra alle geniale ideer udgår til de underliggende verdeners
individer, særligt til dem i visdomsriget, men også til f.eks. modtagelige og
dertil begavede individer i den jordiske menneskeverden. Men det er vel at
mærke også til den samme guddommelige verden, at alle geniale ideer indgår fra
de underliggende verdeners individer, og oplagres i form af det såkaldte
"visdomsocean", der som en slags 'arkiv' jo er en permanent
'vibrations-lokalitet' her i Guddommens højeste bevidsthed.
Men selv denne lys- og kærlighedsverden med dens overdådighed af
oplevelser, bliver individet mættet og i længden trættet af, og det føler
derfor behov for hvile og trang til at trække sig ind i sin egen indre verden,
for at samle sin opmærksomhed omkring alle de skønne oplevelser, det har
gennemlevet under sin passage gennem de åndelige riger, og som nu har efterladt
sig spor i form af erindringstalentkerner i skæbneelementet i overbevidstheden.
Ja, også oplevelserne og erfaringerne fra individets tidligere tilværelser i
den fysiske verden, har efterladt sig erindringstalentkerner, som imidlertid
efterhånden er blevet omdannet til såkaldte guldkopier. Det er dette
guldkopimateriale, individet i salighedsriget koncentrerer sig om og
mediterer over i en grad, der fylder det med den højeste fryd og
salighedsfølelse. Til gengæld hverken sanser eller manifesterer
salighedsindividet sig overfor andre salighedsvæsener, men er helt lukket inde
i sin egen ensomme verden. (Note 21)
Til trods herfor, karakteriserer Martinus
alligevel salighedsriget som "den store eventyrverden", hvori
"gudesønnen" alias individet er blevet konge eller absolut
enehersker. Alt i dette eventyr- eller kongerige er forædlet og omdannet til
"sølv" og "guld", der funkler og stråler i form af de
gyldne materier, hvoraf guldkopierne er blevet til. Selv erindringerne fra den barske
og kampbetonede tilværelse i den tidligere fysiske verden, er blevet omdannet
til et strålende guldkopimateriale, som nu lader individet opleve og erkende,
hvad der var den virkelige hensigt og idé med livsvilkårene og erfaringerne i
plante- og dyreriget. Det er derfor under opholdet i det fantastiske
salighedsrige, at individet efterhånden atter begynder at længes efter et
fornyet bekendtskab med tilværelsen og livsvilkårene i den fysiske verden.
Disse længselsenergier virker ifølge Martinus på et tidspunkt ind på det
fysiske plan, hvor de mere flygtigt viser sig i form af f.eks. snefnug og
iskrystaller, og som isblomster på frosne vinduesruder. Mere permanent viser de
sig eksempelvis i form af elektrisk energi, solenergi og som mineralske
krystaller og materier. Det er især derfor, at den 'fysiske' del af
salighedsriget er identisk med mineralriget. (Note 22)
På vej mod en ny
inkarnation
Som nævnt, er den
kategori af individer, der har relativt permanent ophold i salighedsriget,
væsener der afventer det tidspunkt, hvor de skal påbegynde en ny
indviklingsepoke under den fysiske verdens lovmæssigheder og eksistensvilkår.
Men ifølge Martinus altså ikke nødvendigvis her på jorden eller i vort
solsystem. Begrebet 'den fysiske verden' omfatter jo naturligvis hele det kendte
så vel som det ukendte fysiske univers. De pågældende væsener eller individer
skal i øvrigt ved samme lejlighed også erobre et nyt kønsligt princip samt et
nyt organismeprincip. Individer, der fremtrådte som henholdsvis hankøn og
hunkøn i det tilbagelagte spiralafsnit, vil efterfølgende fremtræde som
henholdsvis hunkøn og hankøn i det nye spiralafsnit. Og individer, der i det
tilbagelagte spiralafsnit f.eks. fremtrådte som mennesker, vil i det nye
spiralafsnit i princippet fremtræde som klodevæsener. (Jf. her med afsnittene
”Det seksuelle dobbeltkredsløb” og ”Introduktion til den seksuelle
polforvandling”).
Men den kategori af salighedsvæsener, der udgøres af diskarnerede
individer, herunder jordmennesker, venter derimod på det gunstige tidspunkt
for påbegyndelsen af en ny inkarnation, og dermed for et nyt engagement med
dén fysiske verden, hvis livsbetingelser og eksistensvilkår står i et gyldent
og forklaret skær for det længselsfuldt ventende gæste-individ i salighedsriget.
Denne situation skal vi se lidt nærmere på i det følgende afsnit, hvori
individets reinkarnation skal omtales.
Noter og kilder
til: GENNEM DØDEN ELLER DE PARAFYSISKE VERDENER
Notabene: Læseren
henvises her til indskudte bemærkninger i form af H1-36: Para-fysik og meta-fysik. Kortfattet afklaring af nogle begreber
Note 1: Vedr. begrebet
og fænomenet finstof-dubletten: Se f.eks. Peter Andreas/Caspar Kilian: Den
fantastiske videnskab. Parapsykologi: Beviser for det utrolige. Samlerens
Forlag. København 1975. Se særlig kap. 5-8, 10, 13. Begreber som
”finstof-kroppen” og ”koblings-legemet” er to betegnelser for et og samme
fænomen, nemlig en ’finere’, psykofysisk energistruktur, som anses for at være
en ”dublet” af den fysiske organisme. Begrebet finstof-legemet findes allerede
indirekte omtalt i Sankhya- og Yoga-filosofien, hvor man særlig i Raya-yogaen
ser sig i stand til at fremlægge klare, introspektive indikationer på det
nævnte finstoflige legemes realistiske eksistens og funktioner. Det er dette
legeme, der bl.a. rummer syv såkaldte chakras eller særlige energicentre, som
er indbyrdes forbundne gennem psykiske nervebaner (nadis). Det er også i
finstoflegemet, at Kundalini-kraften (Prana Shakti), som er identisk med
Guddommens skabende kraft, gør sig gældende og spiller en afgørende rolle for
det levende væsens, subsidiært menneskets, situation som enten kosmisk
ubevidst eller kosmisk bevidst. Se nærmere herom i f. eks. Swami Vivekananda: Raya Yoga or Conquering the
Internal Nature. Published by Swami Pavitrananda, Advaita Ashrama,
Mayavati, Almora, Himalayas. Eigth Edition 1947. Se evt. også Swami Narayananda: Urkraften
i mennesket eller Kundalini-kraften. På dansk ved Anne Lise Dresler.
Forlaget Advaita. I kommission hos Borgens Forlag 1959. Heri omtales og
beskrives ”det finere legeme” særligt i 3.-4. kap.
Note 2: Vedr. koblingslegemet:
PB-J 1, stk. 1.221.-222. PB-J 2, stk. 2.133., samt Eks. og
udød. 1, s. 148-63. I sidstnævnte værk betegner Per Bruus-Jensen konsekvent
koblingslegemet som transformationsfeltet, nemlig i medfør af dettes
automatiske transformation af energi og informationer mellem den parafysiske,
sjælelige struktur og det fysiske legeme.
Note 3: Vedr ”Sølvsnoren”:
Se det i note 1 nævnte værk, 5. kap.
Note 4:
Forbindelseskanalen mellem det fysiske legeme og koblingslegemet omtales også i
Erik Gerner Larsson: Kursus i Martinus Åndsvidenskab. Forlaget Kosmos.
København 1951. Se bind II, Bilag I: ”Dødsstunden”, som er hentet fra
den amerikanske clairvoyante læge dr. Andrew Jackson Davis’ bog ”Dødens
Filosofi”. V.F.Levysons forlag. København 1888. I bilaget skildres
dødsprocessen set med clairvoyant syn, men ”forbindelsessnoren” mellem det
fysiske legeme og koblingslegemet kaldes dog her for ”en tråd af elektricitet”
eller ”navlestrengen”. Inden for parapsykologien er man generelt af den
opfattelse, at ”tråden af elektricitet” eller ”sølvsnoren” er lokaliseret som
et interaktivt ”informationskabel” mellem den fysiske hjerne og
koblingslegemets hjerneorgan. Udtrykket ”navlestrengen” kan derfor forekomme
misvisende, men skal næppe heller tages al for bogstaveligt, men snarere ses
som et symbolsk, poetisk udtryk for forbindelsesleddet mellem den fysiske
”moderorganisme” og ”barnet” i form af koblingslegemet, subsidiært
følelseslegemet, der ved dødens indtræden ligesom ”fødes” og hvorefter
”navlestrengen” kappes.
Note 5: Vedr. ”døden”:
LB II, stk. 319, 343-4, 374, 380, 384, 394,420, 467-8, 528, 569,
594-5, 602. LB III, stk. 646-8, 708, 724, 874, 924, 967, 1034. LB IV, stk. 1103, 1288,
1317, 1364, 1399, 1400-2, 1439, 1533-90. LB V, stk. 1604, 1611, 1656,
1678, 1773. LB VI, stk. 1965-6, 2150-1, 2154, 2181. LB VII, stk. 2416. DeV I, stk. 4:1, 6:6-7,
15:3, 16:3. DeV II, stk. 18:3. DeV III, stk. 31:1. DeV 4,
stk. 34.20. Logik, kap. 8, 45, 76. Bisættelse, kap. 148, 160-2,
167-9. Menneskehedens skæbne, kap. 15, 21, 25-6, 27-8, 29-30. Blade
af Guds billedbog, kap. 9, 11-3. Pinseglans over livet, kap. 4, 6,
8, 10-2. Menneskeheden og verdensbilledet, kap. 44, 62, 64-5. Mellem
to verdensepoker, kap. 13. Mental suverænitet, kap. 9-10. Bønnens
mysterium, kap. 2, 14. Julelysene, kap. 1, 3. Reinkarnationsprincippet,
kap. 1-5. Den store fødsel, stk. 3-5.
Martinus har også behandlet emnet ”døden”
i en række artikler i Kosmos, som f. eks.: Gennem dødens port. Søvnen og
døden I, Kosmos nr. 24, 1972; Gennem dødens port II, Kosmos nr. 1,
1973; Hvad betyder døden?, Kosmos nr. 2, 1990; Gennem skærsilden, Kosmos
nr. 9, 1991; Døden og menneskenes tankeverden, Kosmos nr. 4, 1992; Natbevidstheden
og paradiset, Kosmos nr. 5, 1988.
PB-J 2, stk.
2.109.-2.115. Nils-Oluf Jacobson: Liv efter døden? Om
parapsykologien, mystikken og døden. På dansk ved Birgitte Bojlén.
Gyldendalske bogklub 1971. Heri har
19. kap. overskriften ”En nutidsmystikers beskrivelse af livet efter døden”,
og denne nutidsmystiker er Martinus, hvis opfattelse af døden, dødsprocessen og
det, der følger efter, refereres. – Se evt. artiklen Med døden som joker her
på hjemmesiden.
Vedr. diskarnation: LB II, stk.
384, 387, 422-3, 426-7. LB IV, stk. 1367, 1369, 1449. LB
VI, stk. 2267-8. DeV III, stk. 33:73. DeV 4, stk. 34.15-20. Bisættelse,
kap. 165, 168, 170-1.
Note 6: Vedr. ligbrænding
kontra ikke-ligbrænding: Bisættelse, kap. 8-15, 91-103, 148-9,
155-61, 168-72. Kosmos særnummer., 1972, og Kosmos nr. 13/14, 1981.
Note 7: Vedr. oplevelse
efter døden: LB II, stk. 340, 374, 468, 595. LB III, stk. 646. LB IV,
stk. 1366-7, 1369. LB V, stk. 1772. Bisættelse, kap. 160. Menneskehedens
skæbne, kap. 15, 21, 25-6, 29. Blade af Guds billedbog, kap. 9,
11-3. Pinseglans over livet, kap. 10-11. Reinkarnationsprincippet, kap.
1-5. PB-J 2, stk. 2.111.-2.115.
Note 8: Sir Oliver
Lodge: Raymond eller Liv og Død. Med Eksempler paa Beviser for Livets
fortsættelse og for Hukommelsens og de personlige Egenskabers og Sympatiers
Bestaaen efter Døden. Udgivet af Selskabet for psykisk forskning i København.
V. Pios Boghandel – Povl Branner. Nørregade – København 1918.
Døden,
dødsprocessen og livet efter døden er i øvrigt behandlet mere eller mindre
seriøst i en efterhånden righoldig litteratur, hvoraf særlig kan nævnes The
Human Personality and its survivial after Death. Af den engelske psykiske
forsker F.W.H.Myers (1843-1901). Bogen er oversat til dansk og udgivet af
Strubes Forlag 1968-69. Af andre og relativt nyere bøger om emnet, kan nævnes
Elisabeth Kübler-Ross: On Death and Dying. Mcmillan. New York 1969. Dansk udgave: Døden og den døende.
Gyldendal. København 1973. Raymond A.
Moody, jr.: Livet efter livet. Overlevelse af fysisk død – et fænomens
udforskning. Borgens Billigbøger 1977. Af samme forfatter: Mere om livet
efter livet. Den videre udforskning af et fænomen – overlevelse af fysisk
død. På dansk ved Claus Bech. Borgens Billigbøger 1977. Lyall Watson: På
grænsen til døden. Biologi og oversanselige fænomener. Borgen 19??.
Stanislav Grof: Den indre rejse II. Menneskets møde med døden. Borgen
1977. Jes Bertelsen: Dybdepsykologi II. Genfødelsens psykologi. Borgen
1979.
En lidt mere
filosofisk gennemgang af emnet finder man f.eks. i Gustav Theodor Fechner: Den
lille bog om livet efter døden. På dansk ved K. Robert Adamsen. Thaning
& Appel. København 1953, 1972. Fechners opfattelse af tilværelsen har i
øvrigt mange principielle lighedspunkter med Martinus’ Kosmologi. Se herom i
19. kap.
For resten skal
her indskydes, at der findes mange kritikere af forestillingerne om, at
individet besidder en overfysisk, sjælelig struktur, som bl.a. bevirker at den
menneskelige personlighed overlever det fysiske legemes død. Blandt disse
kritikere er den amerikanske hjerneforsker Susan Blackmore, som har undersøgt
nærdøds-oplevelser, ud-af-kroppen oplevelser og tunnel-oplevelser hos et vist
antal mennesker. Under overskriften ”Sådan opstår ud-af-kroppen oplevelser”
kunne tidsskriftet Illustreret Videnskab nr. 8, 1990, næsten triumferende
meddele sine læsere, at alt det uvidenskabelige vrøvl om bl.a. sjæl og såkaldt
astrallegeme, var det nu lykkedes en moderne, nøgtern og objektiv hjerneforsker
som Susan Blackmore at gøre endeligt op med. Hun kunne nemlig især henvise til,
at uanset hvor avancerede og raffinerede måleinstrumenter videnskaben har taget
i brug, er der endnu aldrig fundet det mindste bevis for, at disse sjæle og
astrallegemer faktisk eksisterer.
Det er
naturligvis indtil videre korrekt, at videnskaben – hvilket i dette tilfælde
vel skal forstås som hjerneforskningen – endnu ikke har kunnet fysisk måle og
registrere fænomener, der kan identificeres under begrebet sjæl eller astrallegeme. I konsekvens heraf konstaterer man, at der endnu ikke er fundet
noget videnskabeligt bevis for sjælens eller astrallegemets, dvs.
koblingslegemets, faktiske eksistens.
Det er imidlertid et spørgsmål, om hjerneforskere som
eksempelvis Susan Blackmore har de nødvendige forudsætninger og kvalifikationer
til at kunne foretage en uvildig, seriøs og gyldig undersøgelse af de nævnte
fænomener. Hjerneforskere som Susan Blackmore mener nemlig grundlæggende, at
psykologien kan og skal forklares biologisk og fysiologisk. Det er derfor et
stort spørgsmål, om hendes helt igennem fysiske årsagsforklaringer og
konklusioner er holdbare. Set fra kosmologiens synspunkt er de det afgjort
ikke.
I henhold til Susan Blackmores undersøgelser har det vist
sig, at hjernen er således indrettet at den ved overvældende smerte eller
krisetilstand hos individet, producerer betydelige mængder af stoffet endorfin,
der svarer til morfin. Det er dette stof, der ifølge hende ved en dødelig
tilstand i kroppen får hjernen til at reagere med at dope sig selv, hvilket
både giver smertefrihed og lystfølelse. Denne situation opleves ifølge
hypotesen subjektivt som lykkefølelse, ud-af-kroppen oplevelse og
tunnel-oplevelse.
Susan Blackmores konklusion er følgelig den, at der er tale
om at hjernen degenererer og frigiver
det morfinlignende stof endorfin, når døden nærmer sig, og det er efter hendes
opfattelse forklaringen på, at der kan opstå surrealistiske forestillinger om
at man rejser ud af kroppen og gennem en sort tunnel mod lyset. Hun slutter
endvidere, at disse oplevelser mere har med drøm end virkelighed at gøre, og
det støtter hun især på en sammenligning mellem mennesker, der ofte drømte at
de så sig selv fra oven, med folk, der aldrig havde haft sådanne drømme. Kun
hos den førstnævnte gruppe havde der optrådt ud-af-kroppen oplevelser i
nærdødsøjeblikket, mens ikke en eneste person i den sidstnævnte gruppe havde haft
oplevelsen.
Rent bortset fra, at den omtalte artikel tyder på at Susan
Blackmore ikke synes at have gjort sig dybere tanker om, hvad drøm og
drømmetilstand såvel som sansning og livsoplevelse i det hele taget er og indebærer,
så føler jeg mig personlig bestemt ikke overbevist om gyldigheden af hendes
argumenter for sin teori. Det støtter jeg bl.a. på personlige oplevelser og
erfaringer med nogle enkelte ud-af-kroppen oplevelser og tunnel-oplevelser, jeg
i sin tid har haft som dreng og ung mand. I det ene tilfælde var der formentlig
tale om en nærdødsoplevelse, idet jeg som 13-årig dreng en efterårsdag kom ud
for den situation i et af skolefrikvartererne, at en af mine klassekammerater i
kådhed strammede det tørklæde, jeg havde om halsen, så meget at jeg var ved at
blive kvalt og i al fald mistede bevidstheden om omverdenen for en kortere tid.
Men til min store overraskelse mistede jeg ikke bevidstheden
om, hvad der videre foregik med mig. Først fyldtes jeg af en stor og isnende
angst og skræk, forårsaget af at tørklædet blev strammet så voldsomt om min
hals, men jeg nåede ikke at kæmpe imod, førend jeg straks efter oplevede at
blive hvirvlet hastigt gennem en mørk tunnel, som mundede ud i et ubestemmeligt
mørke. Idet jeg nåede ud i dette udefinerbare mørke eller intet,
gennemstrømmedes jeg af en uudsigelig fred og lyksalighedsfølelse, som jeg
aldrig havde oplevet før og heller ikke siden.
Efter en stund – udtrykket er egentlig forkert anvendt, for
tiden eksisterede ligesom ikke – blegnede eller lettede ’mørket’ og jeg
opdagede nu, at jeg befandt mig siddende på et fladt klippeplateau, som
grænsede op til en forholdsvis bred, dyb og mørk afgrund, på hvis anden side
der var et lignende, nærmest fladt klippeplateau. På dette viste sig nu en
række menneskelignende, tavse og højtidelige skikkelser iført fodlange dragter
og kutter, som skjulte deres ansigter. En af skikkelserne trådte et skridt
nærmere hen mod afgrunden og rakte sine arme ligesom indbydende over imod mig.
Men idet jeg rejste mig for at gå over mod de venlige skikkelser, uden at ænse
den dybe, mørke afgrund, som egentlig ikke virkede faretruende, blev jeg
afbrudt af en intens klokkekimen, der lød højere og højere, vendte bevidstheden
om min fysiske omverden tilbage. Det første jeg blev klar over var, at den
kammerat, der havde strammet tørklædet om halsen på mig, og som atter havde
løsnet dette, havde sammen med nogle af de andre båret min bevidstløse krop hen
og lagt den på en bænk under et stort træ midt i skolegården. Her stod de nu
forsamlet, foruroligede og ventede på at jeg skulle give livstegn fra mig.
Det snurrede ligesom varmt i mit hoved, og straks da jeg var
kommet nogenlunde til mig selv, udbrød jeg ivrigt: ”Skynd jer, skoleklokken har
jo ringet ind!”. Kammeraterne kiggede uforstående på mig og sagde, at
skoleklokken endnu ikke havde ringet. Men omtrent i samme øjeblik gjorde den
det faktisk, og noget forvirret kom jeg på benene og skyndte mig sammen med
mine kammerater at tage opstilling i den klasserække, hvor vi hørte til.
Senere, da jeg som ung mand bl.a. var blevet bekendt med
fysiologi og parapsykologiske erfaringer og fænomener, stod det mig klart, at
den klokkekimen, der ved den omtalte lejlighed havde lydt for mit indre øre,
skyldtes at blodet vendte tilbage til hovedet og hjernen, hvilket skete takket
være at den kammerat, der havde strammet tørklædet om min hals, i mellemtiden
havde løsnet dette igen. Det stod mig også klart, at det naturligvis ikke var
mig i form af min fysiske krop, der var blevet hvirvlet gennem tunnelen og som
havde befundet sig på klippeplateauet. Det var derimod den krop, man kan opleve
i og med i drømmetilstanden, og som man derfor må kunne betegne som sit
”drømmelegeme”. Dette legeme udgøres i henhold til Martinus’ Kosmologi af et
åndeligt legeme, der består af en kombination af finstoflig fysisk energi og
åndelig energi, som er nært forbundet med følelseslegemet. Det er til det
sidstnævnte, at dagsbevidstheden overføres under søvnen og i tilfælde af
bevidstløshed, bedøvelse og ikke mindst ved dødens indtræden. Som tidligere
omtalt benævner Per Bruus-Jensen ”kombinationslegemet” som koblingslegemet
eller transformationsfeltet. Se note 1-4. Det er dette legeme, der i
parapsykologien betegnes som sjælelegemet eller den parafysiske finstofkrop
eller finstof-dublet.
I denne forbindelse kunne jeg nævne flere senere og
lignende, men dog langt fra så dramatiske situationer, hvori jeg har haft
ud-af-kroppen oplevelser og tunnel-oplevelser. Men jeg skal nøjes med at omtale
en enkelt og i og for sig afslappet og stilfærdigt tilfælde af en ud-af-kroppen
oplevelse. Den fandt sted, da jeg var en ung mand på omkring tyve år. Dengang
praktiserede jeg omtrent dagligt meditation, og en dag, da jeg i dette øjemed
sad på en stol i mit værelse, med fuldt åbne øjne, som var ufravendt fokuseret
på et punkt et stykke foran mig, oplevede jeg pludselig og uventet, at min
siddende krop placerede sig i vandret stilling. Men med mine øjne kunne jeg
naturligvis se, at mit fysiske legeme sad ubevægelig ret op og ned på stolen.
Det må altså have været min sjælekrop eller koblingslegeme – for hvad kunne det
ellers være? – der helt ubesværet ligesom løsgjorde sig fra mit fysiske legeme
og placerede sig tværs igennem dette i en halvfems graders vinkel! Men nok så
vigtigt: Dagsbevidstheden var forbundet med sjælelegemet.
Til min egen store overraskelse opdagede jeg ved samme
lejlighed, at det var muligt at dirigere sjælekroppen med viljen, idet jeg helt
vilkårligt kunne få den til at skifte position, lige som jeg kunne dirigere den
tilbage til mit siddende fysiske legeme, hvis hjerne derefter atter overtog
dagsbevidstheden.
Der var ved den omtalte lejlighed dog ikke tale om, at
sjælekroppen helt forlod den fysiske krop, men et par sådanne situationer har
jeg imidlertid også oplevet, da jeg var ung. I det ene tilfælde forlod
sjælekroppen spontant mit liggende fysiske legeme og ligesom svævede over til
en bogreol i mit værelse. I det andet tilfælde forlod sjælekroppen mit liggende
fysiske legeme og mit værelse og svævede hen til entrédøren, for at lukke op
for min moder, der dog først kom hjem kort efter at denne oplevelse havde
fundet sted. I det sidstnævnte tilfælde var der tale om, at jeg i halvvågen
tilstand dirigerede sjælekroppen ud til entrédøren, fordi jeg mente at min
moder famlede med nøglerne, for at lukke sig ind.
Selv om den skeptiske læser og med god grund kritiske
forsker måske her vil indvende, at der i alle de ovenfor beskrevne tilfælde må
have været tale om drømmeoplevelser, så kan jeg på min ære forsikre vedkommende
om, at jeg i al fald i de to førstnævnte situationer var fuldt vågen, nøgtern
og bevidst om de ydre, fysiske lokaliteter, hvori jeg befandt mig. Dette udgør
selvfølgelig ikke i sig selv noget bevis på sjælekroppens faktiske eksistens,
men jeg vil dog mene at der er tale om et stærkt indicium herpå. – Jf. med artiklen Min
vej til Martinus og Er sjælen en hallucination? Her på
hjemmesiden.
Men hvad oplevelserne nu end var eller ikke var, så er det
helt afgørende for mig personligt imidlertid, at især den førstnævnte oplevelse
i skolegården efterlod mig da 13-årige knægt med en overvældende følelse af, at
vort indre og dybeste væsen tilhører
eller er ét med en anden og højere dimension uden for tid og rum, og at sådan
ville det også være efter døden, som hverken jeg eller andre derfor behøver at
frygte for.
Det er i øvrigt et spørgsmål, om tunnel-oplevelsen
måske kunne tænkes at hænge sammen med, at dagsbevidstheden i sådanne
situationer overføres fra den fysiske hjerne til det psykofysiske
koblingslegemes hjerne og derfra til følelseslegemets hjerne? Et andet og
beslægtet bud på tunnel-oplevelsen er fremsat af Paul Brunton, som er af den
erfaringsbegrundede opfattelse, at den skyldes at dagsbevidstheden ved nærdød –
og derfor formentlig også ved død – forlader hjernen og trækker sig tilbage til
hjertet, gennem hvilket organ bevidstheden menes at stå i forbindelse med den
sjælelige strukturs hjerte og hjerne. Dette synes at stemme overens med
Martinus’ påpegning af, at følelsesenergien fysisk set specielt ytrer sig i
form af bl.a. blodkredsløbet, for hvilket hjertet jo er en afgørende instans.
Det synes også at stemme overens med min tidligere beskrevne oplevelse og
erfaring, at bevidstheden om den fysiske verden kom igen, i takt med at blodet
atter vendte tilbage til hjernen.
Man kan endvidere forestille sig den mulighed, at når den roterende,
ubehagelige og i visse tilfælde rædselsvækkende tunnel-oplevelse i reglen
efterfølges af en diametralt modsat oplevelse af uudsigelig fred og salighed,
kunne det måske hænge sammen med, at bevidstheden da overføres fra
finstofkroppen til det rent åndelige følelseslegeme, som derefter for kortere
eller længere tid, måske kun sekunder eller minutter, varetager sansning og
livsoplevelse.
Men rent bortset fra, at ud-af-kroppen oplevelser og
tunnel-oplevelser ikke i sig selv udgør noget bevis på hverken sjælens eller
koblingslegemets eksistens, står det klart, at det med den nuværende teknologi
i hvert fald indtil videre ikke vil være muligt at føre objektivt,
naturvidenskabeligt bevis for de pågældende fænomeners eksistens. Men på den
anden side set, kan de hidtil fremførte modbeviser heller ikke tillægges
definitiv objektiv gyldighed. Nogle forskere er da også af den opfattelse, at
naturvidenskaben ikke kan udelukke Guds så lidt som sjælens eller andre
spirituelle kræfters eksistens, men disse emner ligger blot uden for dens
forskningsområde.
Hvad angår koblingslegemets eller finstofkroppens mulige
eksistens, kan især henvises til de iagttagelser og erfaringer, man har gjort
indenfor Raja Yoga. Selv om iagttagelserne ifølge sagens natur selvsagt er
foregået ad subjektiv vej gennem introspektion, så tyder de fremlagte
resultater alligevel på, at finstofkroppen rent faktisk eksisterer.
For Martinus er der ingen som helst tvivl om sjæle- eller
finstofkroppens eksistens. Ifølge hans kosmiske
analyser består dette legeme af en kombination af finstoflig, fysisk energi og
åndelig energi, og det besørger blandt andet kontakten mellem det fysiske
legeme og den sjælelige struktur, herunder følelseslegemet. Det er til det
sidstnævnte, at dagsbevidstheden og dermed sansning og oplevelse helt eller
delvis overføres under søvnen og ved fysisk bevidstløshed. Koblingslegemet
betegnes som nævnt også som transformationsfeltet, hvilket vil sige dén
organiske mellemstruktur, der transformerer fysisk energi, f.eks. i form af
sanseimpulser, til åndelig energi i form af livsoplevelse, og åndelig energi,
f.eks. i form af viljesimpulser, til fysisk energi i form af
nerveimpulser.
Her skal naturligvis ikke afvises, at
hjernen i krisesituationer og under store fysiske smerter producerer stoffet
endorfin, som doper hjernen på principielt samme måde som andre former for
narkotika, f.eks. morfin. Heller ikke, at virkningerne heraf kan være
forskellige former for surrealistiske forestillinger og hallucinationer, dvs.
sansebedrag eller falsk sanseopfattelse. Men det, forskere som f.eks. Susan
Blackmore helt fundamentalt synes at overse, er den rolle selve oplevelsen
spiller i sammenhængen. For uanset oplevelsernes årsager eller oprindelse, så
viser alene de surrealistiske forestillingers og hallucinationers forekomst, at
bevidstheden eller sindet, som fysiske forskere af gode grunde almindeligvis
forveksler med hjernen, besidder en evne til at skabe former for livsoplevelse,
som ikke nødvendigvis har direkte, men højst indirekte med fysisk
sanseoplevelse at gøre. I disse tilfælde er der med andre ord tale om rent
åndelige oplevelser, som principielt svarer til vore drømmeoplevelser. Og når
fænomener, som eksempelvis ud-af-kroppen oplevelser og tunnel-oplevelser kan
forekomme omtrent ensartede hos en række forskellige mennesker, må der være
tale om bagved liggende generelle psykologiske lovmæssigheder, der næppe lader
sig forklare gennem hjerneforskningen alene.
Vedr. sansningens og livsoplevelsens problematik set fra et
kosmologisk synspunkt, skal her henvises til det senere TILLÆG her på
hjemmesiden.
Men disse og mange andre lignende spørgsmål og problemer vil
forhåbentlig blive løst, efterhånden som metafysiske og parapsykologiske
forskere nærmer sig den mentale udviklingstilstand, Martinus betegner som
højintellektualitet. Den omstændighed, at Martinus’ Kosmologi rummer
løsningerne på disse og mange lignende vigtige problemer og spørgsmål, er kun
åbenbart for særligt indviede, og kan derfor ikke gælde for mennesker, som
endnu befinder sig indenfor den materialistiske livs- og verdensanskuelses
sfære.
Vedr. sjælens eksistens set i relation
til naturvidenskabelige fakta, kan her bl.a. henvises til mine artikler Videnskaben
eller Gud? i tidsskriftet Den Ny Verdensimpuls nr. 3-1997, s. 7-10, og til
artiklen Hjernen og livsoplevelsen, Den Ny Verdensimpuls nr. 2-1998, s.
23-6, samt til Sjæl og legeme, Kosmos nr. 5-1998. Emnet behandles også i
f.eks. Vladimir Gromov: Begrebet sjæl set fra et naturvidenskabeligt
synspunkt, Den Ny Verdensimpuls nr. 3-1997, s. 23-4.
Note 9: Vedr. begrebet og
fænomenet skærsilden: LB IV, stk. 1367. LB V, stk. 1658:4, 1686. DeV II, stk. 17:11, 21:6,
25:10. Menneskehedens skæbne, kap. 29. Bønnens mysterium, kap.
14. Kosmiske glimt, kap. 1-2. PB-J 2, stk. 2.112.- 2.124.
Note 10: Vedr. begrebet
og fænomenet paradis efter døden: LB I, stk. 24-5. LB Iv, stk. 1116, 1210,
1431, 1545, 1580. LB V, stk. 1619, 1669-70, 1676, 1819. LB VI, stk. 2032, 2034,
2100. DeV II, stk. 17:11. DeV III, stk. 33:7, 33:31. Den
længst levende afgud, kap. 15-7, 20. Ud af mørket, kap. 17. PB-J
2, stk. 2.134.-2.143.
Note 11: Vedr. begreberne
den anden død og udfrielse
af helvedestilstanden: LB II, stk. 291. LB III, stk. 756-7. LB IV, stk. 1456,
1482. LB V, stk. 1606. LB VI, stk. 2383, 2394. LB VII, stk. 2512. PB-J 2, stk.
2.115.-2.133.
Note 12: Vedr. begreberne
og fænomenerne skytsengle og skytsånder: DeV II, symbolerne
nr. 21 og 22 med forklaringer. EGL II, kap. XV: ”Gennem døden”. – PB-J
2, stk. 2.126.-2.132. Se f.eks. også Lademanns Leksikon under engle
og ærkeengle.
Note 13: Vedr. begrebet den
anden død: PB-J 2, stk. 2.112.-2.132.
Note 14: Vedr. begreberne
suggestion og hypnose samt fænomenet spøgelser: PB-J 2,
stk. 2.127.-2.133.
Note 15: PB-J
2, stk. 2.132.-2.133.
Note 16: Martinus: Gennem
skærsilden. Kosmos 11-12. 2004.
Note 17: Erik Gerner
Larsson: Kursus i Martinus’ Åndsvidenskab IV-VII. Kapitel V: Gennem
døden. Se f.eks. også flg. artikler af Martinus: Gennem dødens port –
søvnen og døden, Kosmos nr. 8-1988. Hvad betyder døden? Kosmos nr.
2-1990. Gennem skærsilden, Se note 15.
Note 18: PB-J
2, stk. 2.144.-2.149.
Note 19: Samme sted, stk.
2.145.-2.150.
Note 20: Samme sted, stk.
2.145.
Note 21: Samme sted, stk.
2.151.-2.153.
Note 22: Vedr. salighedsriget
og individets længsel efter ny inkarnation: LB I, stk. 211-3.
LB II, stk. 352, 388, 391-3, 395-408, 410, 412-4, 418, 421-3, 425-7, 430, 447-8. LB
III, stk. 642. LB IV, stk. 1089, 1109-11, 1130, 1433, 1588-9. LB
V, stk. 1683-7, 1702, 1705, 1922. LB VI, stk. 1961, 2111, 2388-9. LB VII, stk. 2606, 2609,
2658:11. DeV I, stk. 13:9. DeV II, stk. 17:11, 19:12. DeV III, stk.
29:2, 30, 32:12, 33:6-8, 33:72, 33:77. Logik, kap. 94-5. Bisættelse,
kap. 71-2.
Her skal tilføjes, at det ikke er uden
grund at Martinus betegner salighedsriget som ”Den store eventyrverden”, idet
denne netop er det dybere grundlag for og inspirationskilden til eventyrgenren
og poesien, specielt til disses indhold af kosmiske ideer, tanker og
forestillinger. Se nærmere herom f.eks. i afsnittet ”Eventyr og kosmologi” her på hjemmesiden.