REPETITION, SKÆBNE OG BESKYTTELSE
- om repetitionsprincippet
i praksis (fortsat)
Foruden at være et nødvendigt og uundgåeligt
led i opvækstprocessen, tjener barndomstilstanden desuden også til at bringe
det overordentligt vigtige forældre- og beskyttelsesprincip i funktion.
Dette princip er jo ifølge kosmologien i virkeligheden et variantprincip af
selveste det guddommelige skabeprincip, og dets højeste eller ultimative
repræsentant er Guddommen selv. Men i dette tilfælde varetages denne funktion
normalt af det forældrepar eller de personer, som eventuelt træder i deres
sted. Disse voksne individer har primært til opgave på enhver tænkelig måde at
beskytte det spæde og ufærdige individs opvækst, og at medvirke til at
vejlede, forberede og dygtiggøre det til at blive så egnet som muligt, så at
det efterhånden kan blive i stand til selv at klare sin egen voksentilværelse.
Forældrene, eller de personer der i givet fald træder i disses sted, fungerer
derfor principielt og primært som en slags fysiske 'skytsengle' for det umodne
individ. I den forbindelse er det imidlertid vigtigt at gøre sig klart, at de
biologiske forældre så lidt som deres eventuelle stedfortrædere, ikke er i
stand til at beskytte barnet imod skæbnemæssige tilbageslag eller virkninger af
årsager, som det selv har udløst i tidligere liv. (Note 1)
Barnets
parafysiske skytsengle
Som vi blev bekendtgjort med under
omtalen af døden og individets passage gennem de parafysiske
tilværelsesplaner, findes der ifølge Martinus - og flere andre åndsforskere -
også en kategori af parafysiske individer, som på grund af en særlig trang til
at ville hjælpe andre, er medlemmer af et 'rednings-' eller 'hjælpekorps' af
såkaldte skytsånder eller skytsengle. En del af disse skytsånder eller -engle
har fået eller påtaget sig den specielle opgave det er, at overvåge og i en
vis udstrækning beskytte individerne i den fysiske verden, herunder ikke mindst
de individer, der nylig er reinkarneret og som derfor nu i form af såkaldte
"børn" befinder sig under repetitionsperiodens opvækstvilkår. Forekomsten
af denne overvågning og delvise beskyttelse af de fysiske individer, hænger
blandt andet sammen med det forhold, at karakteren og kvaliteten eller styrken
af individets totale psykofysiske 'immunforsvar' sjældent er af en sådan karat,
at dette alene kan beskytte det imod kosmisk set unødvendige og uhensigtsmæssige
følger, virkninger og eftervirkninger af de uheldige og fatale skæbneårsager,
som individet som tidligere nævnt selv er det egentlige og dybeste ophav til.
(Note 2)
På visse relativt fremskredne
udviklingstrin kan det hænde, at selv intellektuelt højt kvalificerede og
etisk-moralsk modne individer ind imellem lader sig friste til at handle imod
bedre vidende og erfaring. Men den eller de deraf forårsagede skæbnevirkninger,
følger i alle tilfælde helt automatisk, og vender på et eller andet tidspunkt
tilbage i principielt tilsvarende form til det samme individ. Martinus er af
den opfattelse, at dette forhold er en del af baggrunden for de linier i bønnen
Fadervor, der lyder sådan: "Led os ikke i fristelse, men fri os fra det
onde". Men hertil kommer, at individets reaktioner på den fysiske
verdens lovbundne 'modstand', der i stor udstrækning netop består af de
tilbagevendende 'skæbnebølger', som formidles gennem omgivelserne, hvilket
blandt andet vil sige andre mennesker, kan være af en sådan art, at de er mere
skadelige end gavnlige i individets aktuelle udviklingssituation. Det vil
sige at de udgør nye uheldige årsager, hvis uundgåelige følger før eller siden
vil vende tilbage til det pågældende individ selv, nemlig som mere eller mindre
ubehagelige eller eventuelt smerte- og lidelsesfulde oplevelser, der kan have
form af f.eks. sygdom, menneskelig og social deroute m.m. Men ulemper, som
individet altså kunne have undgået, hvis det havde ladet sig styre af sin
allerede indhøstede erfaring og viden. (Note 3)
Heller ikke
barndommen er fritaget for uheldige eller i visse tilfælde ligefrem tragiske
skæbnemæssige tilbageslag. Det er jo ikke alle børn, der oplever en tryg og
beskyttet tilværelse under opvæksten, hvilket altså i henhold til Kosmologien
under alle omstændigheder udelukkende er bestemt af de skæbnemæssige
forudsætninger, eller den 'skæbnegæld', som det enkelte individ dybest set
selv har skabt eller pådraget sig. Forhold og omstændigheder, som vi foreløbig
er blevet bekendtgjort med under omtalen af specielt organtalentkernernes
tilblivelse og funktioner. Men i denne sammenhæng bør man ikke glemme, at
'barnet' jo kosmisk set er en midlertidig tilstands- og fremtrædelsesform for
det 'bagvedliggende' aldersløse og evige Jeg og dets evighedslegeme, som
aldrig nogensinde i sig selv vil kunne blive genstand for den overlast,
lædering eller sygdom, der af skæbnemæssige årsager rammer dets psykofysiske
organisme. Det er måske en fattig trøst, når ulykken og sorgen over et barns
tragiske skæbne i form af handicap, sygdom eller død melder sig, men en viden -
nogle vil måske foretrække at kalde det overbevisning - om de kosmiske
realiteter og årsagssammenhænge, er jo i en vis forstand den evige, alkærlige
Guds håndsrækning til det jordiske menneske.
Begrebet skæbne forbindes almindeligvis
med noget negativt, ubehageligt eller ligefrem ondt, hvilket imidlertid kun er
én side af skæbnebegrebet, der jo også indbefatter en positiv, behagelig og
god side. Men af forståelige grunde hæfter vi os normalt mest ved skæbnens
ugunstige og uheldige sider, hvilket netop sker i kraft af dens i visse
tilfælde meget ubehagelige og måske tilmed smerte- og lidelsesfulde
virkninger. I den forstand kan begrebet skæbne derfor defineres som det
forhold, at den ulykke, sygdom, invaliditet mv., der kan præge et livsforløb,
men som ikke skyldes årsager, vedkommende selv kan anses for at have udløst i
sit aktuelle liv, i alle tilfælde skyldes årsager, samme individ har udløst i
tidligere liv. I henhold til Martinus, er individet i alle sammenhænge og
under alle omstændigheder, altid og uden undtagelse den egentlige og oprindelige
årsag til sin egen skæbne, hvad enten denne former sig såkaldt godt eller såkaldt
dårligt. (Note 4)
Skæbnevirkningerne
af de årsager, som individet har udløst i sine tidligere liv, afspejler sig
altså i karakteren eller standarden af individets aktuelle barndoms- og
ungdomsliv, om det fysisk som psykisk er sundt eller sygt, optimistisk eller
pessimistisk, intellektuelt eller kreativt begavet eller ikke, kærligt eller
ukærligt, om det er født under rige eller fattige kår, om det har kærlige
eller ukærlige forældre eller måske er forældreløst osv. osv.
Den eneste måde, hvorpå man i
almindelighed kan konstatere, at individet har udløst forskellige både gode og
dårlige årsager i sine forudgående liv, er ved at analysere repetitionsperioden
i dets aktuelle liv. Er denne f.eks. præget af medfødte fysiske defekter,
akutte eller kroniske fysiske og/eller psykiske sygdomme osv., kan man alt
efter på hvilket stadium i repetitionsprocessen, de pågældende svagheder
dukker op, slutte sig til, i hvilket eller eventuelt hvilke af de forudgående
ti liv, individet har foretaget sig de handlinger eller forsømmelser, der nu på
uheldig og måske smertefuld måde viser sig i løbet af den aktuelle inkarnations
0. til 30. år.
Men begrebet skæbne
kan også forstås som de i reglen helt uventede nedslag af fatal, drastisk eller
dramatisk karakter og dimension, der som et lyn fra en klar himmel pludseligt
kan ramme individet i dets hverdag. Det er i særlig grad denne form for skæbne,
vi skal se nærmere på i næste afsnit.
For den, der måske endnu ikke har været
så heldig at erhverve sig en smule indsigt i og forståelse af de kosmiske
faktorer og lovmæssigheder, må det formentlig være en trøst at få at vide, at
der gør sig en helt speciel lovmæssighed gældende i forbindelse med den
netop nævnte form for skæbne. Denne specielle lovmæssighed går ud på, at det
kun er virkningerne af årsager, som ligger maksimalt fire liv tilbage i tiden,
der kan ramme individet i dets aktuelle liv. Til gengæld kan disse virkninger
vende tilbage til individet på et hvilket som helst tidspunkt i dette liv, fra
dets barndom til dets voksenalder, hvis det da ellers lever så længe i den
aktuelle inkarnation. I modsat fald vil ’afbetalingen’ af skæbnegælden blive
udsat til det næste eller et senere liv, dog højst fire inkarnationer ude i
fremtiden.
Men den videre omtale af skæbnespørgsmålet
i forbindelse med blandt andet barndommen, skal vi imidlertid lade ligge
her, og først tage det op i sammenhæng med omtalen af skæbneloven.
De mindreårige
pigers repetition af konge-, dronninge-, prinse- og prinsesse-myten bunder i
henhold til Martinus' kosmiske analyser dybest set i det seksuelle polprincip,
specielt i den feminine pol og dennes grundegenskaber, og dermed i en ideel,
endnu ikke vågnet seksuel interesse for det modsatte køn. På principielt
tilsvarende måde bunder drengenes repetition af erobrings- og riddertidens
idealer og konkurrence om mod, styrke og beskyttermentalitet, også i det
seksuelle polprincip, her specielt i den maskuline pol og dennes karakteristiske
grundegenskaber. Disse forhold præger på hver sin måde både pigers og drenges
liv i årene fra omkring 5-6 års alderen, men bliver stadig mere markante og
mærkbare efterhånden som børnene nærmer sig den kønsmodne alder, den såkaldte
overgangsalder eller pubertet, hvorunder individet oplever en stærk opblussen
af følelseslivet og af seksualiteten, som nu skal underordnes forplantningsfunktionen,
der som bekendt er en vigtig del af seksuallivet. Herunder sker der så store
psykiske og kropslige ydre og indre forandringer, at det nærmest må betegnes
som en biologisk og fysiologisk revolution, som i sine konsekvenser kræver en
nyorientering udadtil mod det andet køn og overfor forældrene, familien og
samfundet. De nye og uvante sociale "roller" som "unge" og
som "voksne", afviger jo meget fra rollerne som "barnet i
hjemmet", "skolepige" eller "skoledreng" osv.
Derfor ikke så mærkværdigt, at
overgangsalderen er præget af tilstande, der kan karakteriseres som indre
spændinger, livlig til overspændt aktivitet, evne til begejstring, patos, følelsesfuldhed,
der ofte veksler med følelser af afmagt og modgang. Der er naturligvis individuelle forskelle i dette mønster, idet
kun nogle bliver trodsige og oppositionslystne, mutte og indesluttede, medens
andre virker følsomme, sårbare, overspændte og eksalterede. (Note 5)
Men også i disse
tilfælde er der tale om psykofysisk repetition af tidligere udviklingsstadier i
slægtens fortid. Fysisk og fysiologisk gennem en gentagelse af den biologiske
vækst af kroppen, og psykisk gennem en gentagelse af formentlig riddertiden,
som jo generelt set var præget af en adfærdsmoral, som gik ud på at beskytte og
søge at etablere og opretholde, hvad den tid forstod ved retfærdighed for de
svage, herunder kvinderne, som særlig skulle beskyttes mod seksuelle overgreb.
Denne kyskhedsmoral gav sig på den ene side udtryk i digtningen i form af de
såkaldte ridderviser, hvortil de fantastiske trylleviser hører. I Frankrig
kaldtes ridderviserne for troubadourdigtning, i England for ballader og i
Tyskland for minnesangen. På den anden side gav riddertidens moral sig udtryk
i ridderturneringer, korstog mod trosfjenderne, de såkaldte hedninge, og i
regulære magtkampe om land og rige. (Note 6)
Den helt store oppositionstid findes i
vor kulturkreds i form af renæssancen i 1400-tallet og reformationstiden, som
regnes fra ca. 1520 til 1570. Begge perioder betegnede et stort og afgørende
brud med traditionelle opfattelser og institutioner. Renæssancetiden ville
bryde med Bibelens og pave- og præstevældets dominans til fordel for den frie
tanke og sekulære samfundsforfatning. Tidens progressive kræfter ønskede
indført fri forfatning, fri tænkning og forskning på alle livets og tilværelsens
områder. Det er netop i renæssancetiden, at der sker det store kulturelle
opgør mellem tro og viden, mellem autoritetsbundethed og en fri og uafhængig
nyvurdering og omformulering af de gamle begreber og institutioner. Det er
også på den tid det helt store vendepunkt sker i livs- og verdensanskuelsen,
nemlig i og med indførelsen af det ny naturvidenskabelige verdensbillede,
hvori solen - og ikke jorden - er relativt centrum. Dermed blev den gamle livs-
og verdensanskuelse - og herunder faktisk også Bibelens og kirkens autoritet -
detroniseret. (Note 7)
I principiel analogi hermed ses det, at
repetitions-individets overgangsalder jo ofte netop kan være præget af opgør
med autoriteter, først og fremmest forældrene, og af overgang fra barneårenes
normale selvtillid og tro og tillid til de samme autoriteter, til en usikker
nyvurdering af alt, hvad disse står for. Den unge er i denne situation stillet
overfor at skulle tilegne sig en ny livs- og verdensanskuelse, som for en stor
del er baseret på den naturvidenskabelige forskning og viden, der er formidlet
gennem skoler, læreanstalter og universiteter.
Reformationen står specielt for et opgør med pave- og præstevældet,
som efterhånden var degenereret med sin afladshandel og slappe og ukyske
dobbeltmoral. Reformationstiden blev derfor en kamptid, som mest var en kamp
om tro og ord, men som dog lejlighedsvis også antog form af regulære, væbnede
kampe, der efterlod sårede, lemlæstede og døde. Den lutherske reformationstid
står derfor for en kompromisløs og til dels renfærdig holdning til de religiøse
idealer og til moralske normer og adfærd. En principielt lignende holdning
træffer man jo også hos en del af vor tids unge fra overgangsalderen og op i
ungdomsårene. (Note 8)
Repetition af
"den lærde tid"
Efter
reformationstidens til dels nyskabende indledningsfase og kamptid, fulgte ortodoksiens
periode, hvor man koncentrerede sig om at formulere og forsvare den rene
lære. Det var særlig i denne periode, at den protestantiske kirke som
nævnt var optaget af at definere den rette lære, men samtidig også af at
forsvare den, dels mod den katolske "papisme", og dels mod kætterske
særanskuelser og fritænkeri. Herunder udviste man ofte stor og skånselsløs
intolerance mod anderledes troende.
Men det var også i den samme periode, at den ene videnskab efter den
anden frigjorde sig fra kirkens og teologiens formynderskab. Således søgte
eksempelvis historieskrivningen at fremstille en indre årsagsbestemt sammenhæng
mellem de historiske hændelser og begivenheder, så at disse kunne opfattes
som årsager og virkninger, og ikke som indgreb af Gud. Den tidligere altbetydende
og altafgørende Gud var dermed så godt som forvist fra den naturvidenskabelige
tænkning. Denne kulturperiode, som strækker sig fra ca. 1570 til 1700,
betegnes derfor som "den lærde tid".
Man kalder også den lærde tids periode for humanismens tidsalder, som på
flere måder var en brydningstid mellem gammelt og nyt, from kristendom og grov
verdslighed, teologisk konservatisme og videnskabelige fremskridt, forbenet
overtro og gryende erkendelse. En af bagsiderne ved humanismen, var dens
ærefrygt for alt, hvad der var fra den klassiske eller bibelske oldtid. Det
blev i vid udstrækning dyrket under tilsidesættelse af den objektive og
kritiske undersøgelsesmetode, som man ellers sværgede til. Man satte således en
ære i helt seriøst at føre sit lands historie længst muligt tilbage i tiden,
ja, i nogle tilfælde helt tilbage til Skabelsen, eller kongerækken tilbage til
Adam! (Note 9)
Men fra omkring 1700-tallets begyndelse, giver reaktionen imod
ortodoksien sig blandt andet udslag i forsøg på ved hjælp af fornuften, og på
grundlag af naturvidenskabens storslåede resultater, i stigende grad at give
en rationel begrundelse for ret og moral, ligesom man mente at fornuften
kunne finde frem til en naturlig religion, hvis 'læresætninger' måtte fremgå
af naturen selv. Men til trods for oplysningstidens og fornuftsreligionens
positive sider, følte mange fortsat et stort behov for at tro på den religiøse
åbenbaring, især da det viste sig, at man stødte på uoverstigelige vanskeligheder
og selvmodsigelser, når man søgte at fortolke Bibelen og erkende Gud med
fornuften. Mange følte også et stort behov for religiøs tro, som ikke
nødvendigvis var afhængig af tilegnelsen af en bestemt lærdom eller en
skarpsindig fornuftsfilosofi, men derimod af inderligheden i den religiøse
følelse og den personlige fromhed. Den sidstnævnte situation lå til grund for
den religiøse retning, der kaldes pietismen. (Note 10)
Ungdommens
oppositionslyst mod autoriteterne
Også disse forhold og situationer kan vi principielt
se gentaget i repetitionsprocessen, hvorunder især drengene eller de unge mænd
i løbet af skoletiden gennemlever situationer og træk, som er beslægtede med
brydningerne i den lærde tids kulturperiode. Kvinderne dengang var generelt set
ikke synlige i det offentlige liv, hverken kulturelt eller politisk-socialt.
Men de unge mænd er overvejende diskussions- og oppositionslystne og
kritiske, og i relativt høj grad teoretiske og upraktiske på elementære
omsorgs- og husførelsesområder. Pigerne eller de unge kvinder gennemlever
naturligvis i princippet også denne kulturperiode, som for kvindekønnets vedkommende
havde et andet historisk indhold, idet de i kraft af den feminine pol er
udpræget følelsesbetonede og praktisk anlagte med hovedvægten lagt på omsorg
og huslige evner og færdigheder. Her ses bort fra, at kønnenes status og
indbyrdes forhold på visse måder og områder er ændret en del siden da og at de
til en vis grad er blevet ligestillede i vor egen tid, hvilket ifølge Martinus
hænger sammen med den igangværende polforvandling, som ikke var så alment fremtrædende
før i tiden.
De unge mænds ’fornuftdyrkelse’ og
kritiske holdning til stort set alt og alle, - til en vis grad fulgt op af en
del moderne unge piger - stiger i løbet af gymnasietiden og studenterårene,
hvor det bliver opportunt at betvivle enhver autoritet og dogmatisme,
religiøs eller verdslig. Men samtidig har nogle af de unge mænd behov for og
tilbøjelighed til at tro på idealer, som får dem til enten at beskæftige sig
med nyreligiøse ideer og bevægelser, eller til at slutte op om en politisk
ideologi, som i al fald teoretisk imødekommer deres forventninger og håb. Men
da ikke alle mennesker befinder sig på samme udviklingstrin, idet nogle er
foran og andre bagefter den generelle udviklingsstandard, betyder det at der
også findes en elite eller tete, der på forskellig måde går foran almenheden og
gør sig gældende på så at sige alle kultur- og samfundslivets områder. Andre
befinder sig derimod et godt stykke bagefter almenheden og fremtræder som mere
eller mindre kriminelle medlemmer af forskellige bander og grupper, som ikke
viger tilbage fra voldsanvendelse og drab, for at tilfredsstille deres i
reglen primitive moral og målsætninger.
Med repetitionen af
Oplysningstiden, som regnes fra cirka
1700-1800, - den strakte sig dog et godt stykke videre ind i den
såkaldte romantiske periode, som regnes fra omkring midten af 1700-tallet til
omkring 1830, - er vi nået frem til den alder, hvor ungdommen i almindelighed
er blevet bevidst om sig selv og den verden, som nu skal 'erobres' i form af
uddannelse og erhverv. Fornuft- og nyttemoralen kommer i højsædet hos en stor
del af ungdommen, som samtidig henholder sig til det naturvidenskabelige ateistisk-materialistiske,
ikke-moralske verdensbillede, og til den biologiske evolutionslæres tilsyneladende
velbegrundede teori om, at de bedst egnede og konkurrencedygtige overlever.
Målsætningen er angiveligt en social, økonomisk og sundhedsmæssig forbedring
af nutidens og fremtidens samfunds- og livsvilkår.
Men hos andre unge viser repetitionen sig
gennem en reaktion imod den ensidige fornuftsdyrkelse, som sker på bekostning
af de åndelige sider af tilværelsen. Denne repetitionsperiode har relation
til den romantiske kulturperiode, i hvilken følelser, intuition, fantasi,
længsler og anelser atter kom i højsædet. Man vender sig derfor indad mod
sjælelivet, bort fra den nærværende, prosaiske virkelighed, og søger en slags
tilflugt i fantasien, enten i tiden, til barndommen, eller til oldtid og
middelalder, eller i rummet, til fremmede, eksotiske steder eller til ujordiske
fantasilande, eller som i nyeste tid til drømme om rumrejser til fjerne
planeter.
Det var karakteristisk for romantikerne,
at de følte det som om, at der bag fænomenernes ydre verden var en højere
virkelighed, man kunne komme i forbindelse med gennem anelse, intuition, drøm
og sang, ved en forening af religion, tænkning og poesi. Den gudinspirerede
digter eller poet, som ikke har tilegnet sig sin kunst ved talent og flid, men
som en gave eller åbenbaring, blev opfattet som den vigtigste formidler af
forbindelsen med denne højere virkelighed. Idealet blev derfor geniet, poetisk
gestaltet i Aladdin-skikkelsen, improvisatoren (jf. senere med H.C.Andersen),
hvis udfoldelse og skabende virksomhed lader hånt om alle regler, der er
opstillet af snusfornuftige intellektuelle eller af borgerlige nyttehensyn.
Romantikken er endvidere karakteriseret ved sansen for naturen, ved en mystisk
leven sig ind i og bliven ét med den, thi Gud og naturen er ét. Men Gud giver
sig også udtryk i nationen, og derfor blev fædrelandskærlighed og fædrelandshistorie
idealer, som samfundet og den enkelte har pligt til at beskæftige sig med og
søge at fremme. (Note 11)
Hermed er vi fremme ved slutningen af
H.C.Andersens egen repetitionsperiode, som i henhold til vor hypotese sluttede
i 1835. Det år fyldte han 30 år, og den romantiske kulturperiode var derfor
egentlig ikke indbefattet i hans repetitionsproces, idet den var en del af hans
egen nutid. Hans liv strakte sig fra 1805 til 1875, hvilket vil sige, at han
levede i 70 år. Antager vi, stadig i henhold til vor hypotese, at han har haft
et forudgående ophold i den parafysiske verden på ca. 35 år, må hans forrige
liv være endt omkring 1770. Hvis vi ligeledes antager, at han i det liv blev 66
år, vil han i så tilfælde være født cirka 1704. Det er dette liv, altså
1704-1770, han har repeteret som det sidste i den inkarnation, der menes, når
vi taler om hans liv fra 1805 til 1875. Men når Andersen i så høj grad gav
udtryk for en til dels rationalistisk og til dels romantisk opfattelse af
tilværelsen, som tilfældet var, hænger det formentlig sammen med, at han i sit
forrige liv (anslået til 1704-70), måske særlig har følt sig beslægtet med og
interesseret sig for den livs- og verdensanskuelse, som hans dengang
samtidige, filosoffen Jean-Jacques Rousseau (1712-1778), gjorde sig til
fremtrædende talsmand for. Som vi senere skal høre betydeligt mere om, så var
Andersen i høj grad identisk med eller eksponent for de brydninger mellem
oplysningstid og romantik, der foregik gennem hele 1700-tallet og i øvrigt
fortsatte et godt stykke ind i 1800-tallet. Men han skulle i mindst lige så høj
grad komme til at blive en aktiv og vægtig litterær del af den tid, der fulgte
efter hans 30.år. (Note 12)
Men inden vi skal gå over til at se
nærmere på Andersens repetitionsperiode, vil vi først se på hvordan repetitionen
af individets personlige 'lag' generelt set repeteres, og desuden hvilken rolle
begreberne fri vilje og skæbne i henhold til Martinus spiller
under repetitionsperioden og i det hele taget.
Som allerede omtalt
i de forrige afsnit, drejer repetitionen af det personlige 'lag' sig om
karakteren af individets egen personlighed i de ti forudgående liv, og
herunder i særlig grad om en repetition af samme individs etisk-moralske
habitus i de nævnte inkarnationer. Personlighedskarakteren og den
etisk-moralske udvikling og habitus gennem individets ti foregående liv
afspejler sig gennem repetitionen i dets aktuelle barndoms- og ungdomsliv: Dets
selvtillid eller det modsatte, dets temperament: flegmatisk, kolerisk, melankolsk
eller sangvinsk, dets intellektuelle og/eller følelsesmæssige evner og begavelse,
dets kærlige og omsorgsfulde eller ukærlige og egoistiske sindelag.
På samme måde viser individets
etisk-moralske habitus i løbet af de ti forudgående liv sig også igennem dets
aktuelle mentale karakter, dets personlighed og adfærd. Ifølge Martinus er målestokken
for den etisk-moralske habitus og adfærd individets bevidste eller ubevidste
holdning eller stillingtagen til det dræbende princip og det livgivende
princip. Det vil sige, hvad det kan nænne eller ikke nænne at gøre imod sin
næste eller sine medvæsener i det hele taget. Martinus betegner denne side af
individets mentalitet eller psyke som dets humane evne, hvorved han
netop forstår dets evne til ikke at kunne eller ville gøre andre fortræd under
nogen som helst form eller på noget vilkår.
(Note 13)
I den foreløbige fremstilling
af repetitionsprocessen har jeg stort set afholdt mig fra at give helt
konkrete, detaljerede bud på de enkelte repetitionsafsnits relation til
bestemte, konkrete kulturperioder, men har nøjedes med generelle antydninger
af disse. Det er sket med vilje, for dels er emnet så kompliceret og
omfattende, at dets behandling, så vidt jeg kan se, vil kræve en hel afhandling
for sig, og dels føler jeg mig ikke kvalificeret og kompetent nok, til selv at
foretage en nærmere undersøgelse af spørgsmålet. Men jeg tror og håber, at den
fremtidige åndsforskning blandt andet også vil tage dette ikke uvigtige emne
op til nærmere seriøs behandling. Personligt føler jeg mig overbevist om, at en
eksakt viden om repetitionsprocessen vil kunne få stor betydning i mange både
teoretiske og praktiske sammenhænge. Teoretisk vil det f.eks. kunne få
indflydelse på filosofien og sociologien og i praksis på f.eks. biologien,
psykologien, pædagogikken og kriminologien. (Note 14)
Det skal dog tilføjes, at selvom en
psykologisk udforskning af specielt repetitionsperioden kan stå alene, dvs.
være uafhængig af f.eks. Martinus’ kosmologi, ganske som tilfældet i øvrigt er
med det seksuelle polprincip og polforvandlingen, så kommer man dog ikke
udenom, at det først er i og med den nævnte kosmologi, at der tegner sig det
helhedsbillede af verden, som tænkende mennesker til alle tider har søgt efter,
og som der godt nok har været en del mere eller mindre holdbare bud på. I den
sammenhæng behøver man heller ikke absolut at betragte Martinus’ kosmologi som
andet og mere end en arbejdshypotese, der som enhver anden hypotese enten helt
eller delvist bør bekræftes (verificeres) eller eventuelt afkræftes
(falsificeres).
Noter og kilder til: REPETITION, SKÆBNE OG BESKYTTELSE
Note 1: Vedr. Guds alkærlighed: LB III, stk. 980. LB IV, stk. 1130. LB V, stk. 1679, 1778. LB VI, stk. 2045-6, 2092, 2100, 2107, 2127,
2129, 2243-7, 2249-50, 2252, 2265, 2270, 2359, 2378-9, 2381-2, 2384, 2386,
2388, 2394-5. LB VII, stk. 2598, 2604-5, 2633, 2637,
2658:5, 2658:13. Forældre- og beskyttelsesprincippet: LB II, stk. 291-2, 373. LB III, stk. 706, 721, 761. LB IV, stk. 1123-8,
1172, 1281, 1481-3. LB V, stk. 1594, 1605-6, 1767, 1796, 1805, 1836. LB VI, stk. 2020, 2023-6, 2348, 2393-4. LB VII, stk. 2447, 2450, 2452, 2489, 2502, 2508-9, 2511-3,
2529, 2531, 2545, 2579, 2582-3, 1592, 2624, 2654:24, 2658:22. DeV I, stk. 2:1-3, 5. DeV II, stk.
21:6. LB III, stk 33:62, 33:71, 33:74. Logik, kap. 28-9, 31, 51, 62-6. Småbog
nr. 11: Bønnens mysterium, kap. 2-3, 7-9, 13. Småbog nr. 19c: Kosmiske
glimt, kap. 1-2..
Note 2: Vedr. skytsengle eller skytsånder og skytsengleprincippet: LB
II, stk. 291. LB III, stk. 756-7. LB IV, stk.
1456, 1482. LB V, stk. 1093, 1574, 1606. LB VI, stk. 2383, 2394. LB VII, stk. 2512. – Vedr. Barnetilstanden og skæbneloven: LB I, stk. 116. LB V, stk. 1856-9. LB VII, stk.
2396, 2444, 2509, 2512-3, 2544, 2549, 2559, 2564,2670, 2596, 2601. DeV II, stk. 19:14.
Note 3: Vedr. ”Led os ikke i fristelse …” (Matt. 6, 9-15. Luk. 22, 40.
Joh. 17, 15): Småbog nr. 11: Bønnens mysterium: kap. 15-6,
hvori Martinus analyserer og udlægger bønnen ”Fader vor”.
Note 4: Vedr. skæbne: LB I, stk. 31, 132, 157, 210, 232,
283. LB II, stk. 348, 572, 587, 629. LB III,
stk. 667, 897, 948-9,950-1, 954-5. LB IV, stk. 1253, 1260-4, 1317-8,
1574. LB V, stk. 1758, 1811, 1814-5, 1843, 1956-9. LB VI; stk. 2237-9. Vedr. skæbneloven: LB
II, stk. 608. LB III, stk. 750-1. LB IV, stk.
1325. LB VI, stk. 2237,
2262, 2283. LB VII, stk. 2396, 2444, 2545, 2658:17,
Vedr. Skæbne og reinkarnation: LB III, stk. 732, 740, 742, 747-50, 849, 870,
873, 944. LB IV, stk. 1370.
Note 5: Vedr. hankønnet: LB III, stk. 828-9, 831-2, 837, 839,
852, 859, 927, 941-2. Vedr. hunkønnet: LB III, stk. 828, 830-2,
839, 852, 859, 927, 941-2.
Note 6: Vedr. højmiddelalderen og riddertiden: Se f.eks. Svend Erik
Stybe: Idéhistorie. Vor kulturs idéer og tanker i historisk perspektiv. Munksgaard
1961. Note 7: Vedr. renæssancen: Se det i note 6 nævnte værk.
Note 8: Vedr. reformationstiden: Se det i note 6 nævnte værk.
Note 9: Vedr. humanismen: Se f.eks. Harald K. Schjelderup: Filosofiens
historie, kap. 1., og Erik Lund, Mogens Pihl, Johannes Sløk: De
europæiske ideers historie. Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S København
1962. Se heri særlig V.-VI. kap. Se endvidere Svend Erik Stybe: Idéhistorie.
Vor kulturs idéer og tanker i historisk perspektiv. Munksgaard 1961. Og af
samme forfatter: Dansk idehistorie 1-2. Hans Reitzels Forlag. København
1978. Se bind 1, side 10-29. Ortodoksiens periode, som regnes fra ca. 1570 til
1700, betegnes også som ”den lærde tid”. Det er paradoksalt nok samtidigt
”humanismens tidsalder”. - Vedr. reaktionen imod ortodoksien:
Fornuften, naturvidenskaben, en rationel begrundelse for ret og moral, en
naturlig religion samt religiøs åbenbaring og religiøs tro, religiøs
følelse og personlig fromhed: Se f.eks. De europæiske ideers
historie, s. 170-242. Svend Erik Stybe: Idéhistorie, s. 161-248.
Historisk set begyndte reaktionen imod den bibelske ortodoksi og dermed mod
pavedømmets autoritet for alvor at gøre sig gældende allerede i 1400-tallets
Europa. I slutningen af 1400-tallet begyndte den italienske renæssance, som
betød en åndelig og kunstnerisk genfødelse med bl.a. kunstnere som Leonardo da
Vinci (1452-1519) og Michelangelo (1475-1564) i spidsen. Opgøret fortsattes og
bredte sig til store dele af det øvrige Europa op gennem 1500-tallet, bl.a. med
reformationen, som for alvor blev igangsat af Martin Luther (1483-1546) omkring
1510-20. Men det var dog særlig de nyere videnskabelige opdagelser, herunder
ikke mindst astronomen Nicolaus Kopernicus' velbegrundede tanker om et
verdensbillede med solen i centrum, som betød intet mindre end en revolution og
et grundskud for det gamle og bl.a. på bibelske forestillinger herskende
verdensbillede. I det sidstnævnte var Jorden et ubevægeligt centrum,
omkring hvilket solen og planeterne bevægede sig. Men side om side med de nye
videnskabelige opfindelser og opdagelser i 1600-tallet, fortsætter den
ideologiske konflikt med pavekirken, samtidig med, at protestantismen
forskanser sig bag den opfattelse, at det er bekendelsen og den rene lære der
konstituerer kirken. Denne form for teologisk protestantisme, som særlig var
fremherskende i 1600-tallet, betegnes som ortodoksi, af græsk: den rette lære.
Men loven for aktion-reaktion synes også at gøre sig gældende på bevidstheds-
og kulturlivets område, og der begyndte da også snart at opstå en reaktion
eller opposition imod den efterhånden temmelig dominerende protestantiske
ortodoksi. Denne opposition eller reaktion kendes teologisk under betegnelsen
rationalismen og kulturelt under betegnelsen oplysningstiden, der begyndte så
småt hen mod 1600-tallets slutning, men som for alvor kom til at gøre sig
gældende i årene 1720-1760. Omkring det sidstnævnte tidspunkt blev disse
retninger dog mødt af en ny reaktion eller opposition, der kulturhistorisk
betegnes som romantikken og religiøst som pietismen. For nærmere detaljer
vedr. de ovenfor nævnte emner, se f.eks. Lademanns Verdenshistorie, Historie
og kultur, bind 2-3, samt oversigter i bind 6, særlig Historien på tværs. - Vedr. ungdommens
oppositionslyst mod autoriteterne: Se f.eks. Harald Schjelderup: Psykologi,
4. del, samt Calvin S. Hall og Vernon J. Nordby: Jung's psykologi, kap.
4-5.
Note 10: Vedr. naturvidenskaben og oplysningstiden (1700-1800): Om oplysningstiden, se f.eks. Harald Schjelderup: Filosofiens
historie, kap. III.-IV. De europæiske ideers historie, s.220.-288.
Svend Erik Stybe: Idéhistorie, s.253-287. Af samme forfatter: Dansk
idéhistorie 1-2, se bind 1, s. 59-103. - Vedr. det naturvidenskabelige
ateistisk-materialistiske, ikke-moralske verdensbillede: Om dettes
historiske og filosofiske forudsætninger og udviklingsforløb, se f.eks. Harald
Schjelderup: Filosofiens historie, VI. kap., og Svend Erik Stybe: Idéhistorie,
s. 300-365.
Vedr. Martinus'
analyser af den materialistisk orienterede videnskab: se LB I, stk.
63, 136, 140, 153, 180-1, 202, 217, 226-33, 247. LB II, stk. 305, 412, 415, 420, 435, 439, 444, 488, 631. LB III, stk.
671-2, 674, 686, 689, 705, 770, 814-6, 823, 912, 957, 959, 962, 967, 971, 989,
1044-5. LB IV, stk. 1374, 1382, 1404-5. LB V, stk. 1616-9,
1769-70, 1805, 1807, 1839, 1844, 1888. LB VI, stk. 1998, 2029-30, 2084-5, 2115, 2148, 2187-8, 2204-5, 2207, 2361. LB VII, stk. 2506-7, 2521, 2535, 2553, 2565-6, 2580-1, 2590-1, 2593, 2654:4,
2654:13-22, 2655-6, 2658:11, 2658:26-8, 2658:34, 2660. DeV I, stk. 4:6-7, 5:5, 13:4, 14:7, 14:18, 14:21. LB II, stk. 19:14, 21:6, 22:3/I, 22A,
23:4, 25:10. LB III, stk. 27:2, 30, 33:74. Logik, kap. 6-10, 12, 19, 28, 30, 44, 66, 76, 89,
91-3. Bisættelse, kap. 18-21, 23, 26-32, 38-40, 122-3. Småbog nr. 1: Menneskehedens
skæbne, kap. 3, 5, 8, 32-3, 34, 41-2, 46. Småbog nr. 3: Hvad er
sandhed?, kap. 10-4, 26, 29. Småbog nr. 7: Den længst levende afgud,
kap. 9-11. Småbog nr. 8: Menneskeheden og verdensbilledet, kap. 5, 8,
13, 17-9, 23-5, 28-9, 31-3, 35-7, 41-2, 46-7, 50-1, 56,66. Småbog nr. 13: Juleevangeliet,
kap. 25-8. Småbog nr. 14a: Bevidsthedens skabelse, kap. 4-5. Småbog nr.
15a: Et glimt fra verdensgenløsningen, kap. 11. Småbog nr. 15c: Ud af
mørket, kap. 2, 14. Småbog nr. 16b: Universets mælkeveje, kap. 1-3.
Småbog nr. 18b: Den store fødsel, kap. 2-4, 8-9. Småbog nr. 18c: Primitiv
og intellektuel gudsdyrkelse, kap. 10. Småbog nr. 19a: Højintellektualitet
og lavintellektualitet, kap. 20-1, 23. Småbog nr. 20a: På kærlighedens
alter, kap. 1, 6. Småbog nr. 20b: Meditation, kap. 1, 3-5. - Vedr. den
biologiske evolutionslære: Se f.eks. Harald Schjelderup: Filosofiens
historie, s. 308-10. De europæiske ideers historie, s. 313-9. Svend
Erik Stybe: Idéhistorie, s. 308-10 og 381-6. Samme forfatter: Dansk
idéhistorie 1-2, se bind 2, s. 61-97. For biologiske data ang. evolutionslæren,
se f.eks. Videnskabens Verden. Livet på Jorden. Bind 7 i serien
Illustreret Videnskabs Bibliotek, Bonniers Bøger, København 1987.
Note 11: Vedr. romantikken (ca. 1750-1830): Se
f.eks. Hans Carl Finsen: Den romantiske bevægelse i Tyskland. Hans
Reitzels Forlag, København 1973. De europæiske ideers historie, s.
288-96. Svend Erik Stybe: Idéhistorie, s. 291-6. Af samme forfatter: Dansk
idehistorie 1-2. Se bind 1, s. 107-16. Vedr. filosofisk romantik:
Se f.eks. Harald Schjelderup: Filosofiens historie, V. kap. Politikens
filosofi leksikon 1. Vedr. de forskellige kulturperioder i Europas
historie, se f.eks. 6. Hovedafsnit.- et historisk overblik her på
hjemmesiden.
Vedr. litterær
romantik: Se f.eks. Just Bing: Europas Litteraturhistorie i Det 19de
Aarhundrede. "Frem", Gyldendalske Boghandel Nordisk Forlag 1906. –
Note 12: Vedr. filosoffen Jean-Jacques Rousseau (1712-1778): Se f.eks.
Harald Schjelderup: Filosofiens historie, s. 78-81, og Politikens
filosofi leksikon 1. Vedr. Rousseaus pædagogiske og religionsfilosofiske
anskuelser kan man især læse i hans Emile eller opdragelsen 1-3. Oversat
af Kristen D. Spanggård. Indledning af K.Grue-Sørensen, professor, dr.phil.
Borgens Forlag 1962.
Note 13: Vedr. repetition af det personlige 'lag': Personlighedskarakteren
og den etisk-moralske udvikling og habitus og ’den humane evne’: LB I,
stk. 69-70, 88, 99, 174, 176, 228-9, 232, 276-7, 279, 284. LB II, stk. 444, 453-5, 605, 621, 633. LB III, stk. 846. LB IV,
stk. 1218, 1242, 1244, 1246, 1249, 1259-60, 1301, 1310-1, 1316, 1334, 1349,
1351-2, 1363, 1428-9, 1432, 1531-3, 1575. LB VI, stk. 1943, 2188, 2199-2200.
LB VII, stk. 2418-22, 2426, 2429-32, 2447, 2456, 2470, 2485-6, 2507,
2509, 2512-3, 2516-8, 2531, 2563, 2568-9, 2658:31, 2658:33. Logik, kap. 39-40, 42, 56, 59, 62, 83. Se desuden f.eks. Harald Schjelderup: Psykologi,
2.-4.del. – Jf. med artiklen Personlighedsbegrebet her på
hjemmesiden
Note 14: Vedr. repetition og fremtidens åndsforskning: LB I,
stk. 202, 230, 247. LB II, stk. 572, 620. LB III, stk. 876, 879. LB
IV, stk. 1255, 1292, 1490, 1529, 1539. LB V, stk. 1769, 1807, 1849, 1880, 1888, 1892, 1897, 1900. LB VI, stk. 1986, 1986-8, 1998, 2029-30, 2036,
2063-4, 2084-5, 2115, 2132, 2138, 2184, 2243, 2252, 2285, 2290-2. LB VII, stk. 2535, 2552, 2566, 2591, 2645,
2651-4, 2654:21-2, 2654:25, 2657, 2658:11, 2658:31, 2658:40, 2659-64. DeV I, stk. 2:3-4. DeV II, stk. 21:6, 22A, 23:4, 24:3, 24:10, 25:10. DeV III, stk. 33:26, 33:70, 33:72. Logik,
kap. 30, 66, 82, 84, 92. Bisættelse, kap. 13, 18-21, 23, 26-32, 36, 38-40,
122-3, 153-4, 164, 189, 191-2, 196-7. Småbog nr. 8: Menneskeheden og
verdensbilledet, kap. 18, 22-4, 29, 54, 69. Småbog nr. 11: Bønnens
mysterium, kap.14-5. Småbog nr. 12b: Omkring mine kosmiske analyser,
kap. 1, 20-1. Småbog nr. 14a: Bevidsthedens skabelse, kap. 4-5. Småbog
nr. 15a: Et glimt fra
verdensgenløsningen, kap. 11-2. Småbog nr. 15c: Ud af mørket, kap.
14-7. Småbog nr. 17c: Verdensreligion og verdenspolitik, kap. 5.