kombinationer
- om de kosmiske grundenergiers indbyrdes kombinationer
I dette supplerende afsnit skal vi se nærmere på et
andet og nok så vigtigt emne i forbindelse med de kosmiske grundenergier,
nemlig disses indbyrdes kombinationer, som spiller en så afgørende rolle ikke
alene indenfor rammerne af Martinus’ kosmologi, men ifølge denne i tilværelsen
som helhed. Faktisk så stor en rolle, at uden eksistensen af grundenergierne og
disses indbyrdes kombinationer ville der ikke være noget, der hedder livet og
verden, ejheller noget der hedder bevidsthed, ånd, sjæl eller psyke. Men lige
præcis det modsatte er tilfældet, og det i en sådan grad, at Martinus har
indført begrebet ”kosmisk
kemi” som supplerende ’modstykke’ til ”fysisk kemi”. Førstnævnte, altså
”kosmisk kemi”, handler om det, der skal forstås som læren om psykiske stoffer eller energier og deres indbyrdes
forbindelser, disses dannelse, opbygning, omdannelse, egenskaber og reaktioner,
medens sidstnævnte handler om det, der forstås som fysiske stoffer eller
energier og deres forbindelser, disses dannelse, opbygning, omdannelse,
egenskaber og reaktioner.
Begreberne
stof eller materie hentyder i både naturvidenskabelig og åndsvidenskabelig
forstand til tilværelsens grundelement, mere specifikt forstået som ”energi”,
idet alt stof i sin dybere analyse er udtryk for energi, mere præcist såkaldt
atomenergi. Naturvidenskabeligt defineres begrebet energi mere specifikt som
”evnen til at udføre arbejde” eller kort og godt som ”arbejdsevne”, medens
åndsvidenskaben i form af Martinus’ kosmologi definerer begrebet energi som
”evnen til at skabe” eller kort og godt som ”skabeevnen”. Men ved begrebet
”skabeevne” skal kosmologisk set også forstås evnen til at etablere livsoplevelse, herunder sansning. Skabeevnen
skal derfor opfattes som en kombineret skabe- og oplevelsesevne. Begrebet
”kosmisk kemi” kan følgelig også forstås som ”kosmisk psykologi” og denne igen
i videre forstand som ”skæbnevidenskab”.
Som det umiddelbart
turde fremgå af ovenstående, skal begrebet ”kosmisk kemi” indenfor rammerne af
Martinus’ kosmologi forstås som en udvidet form for kemi, som især inddrager og
omfatter læren om psykiske stoffer
eller energier og disses egenskaber, reaktioner og blandinger. Martinus bruger
hele to digre bind af sit syvbinds hovedværk til sine analyser af kosmisk kemi,
nemlig Livets Bog II og III. Det skal dog nævnes, at emnet også er behandlet i
de øvrige bind af Livets Bog, men ikke så koncentreret og omfattende, som
tilfældet er i de to nævnte bind. Men alene denne omstændighed antyder, hvilken
stor og afgørende betydning han tillægger emnet i sin kosmologi. Desuden har
han behandlet emnet i adskillige foredrag og artikler i årenes løb, fordi det
åbenbart har været ham magtpåliggende at få sine medmennesker til at forstå
værdien af at have kendskab til loven for de psykiske stoffers eller energiers
karakter og reaktioner. Eller kort og godt til, hvad der med rette kan betegnes
som kosmisk psykologi eller kosmisk skæbnevidenskab.
I Livets Bog II
behandler Martinus fire hovedemner: 1. ”Loven om stoffernes reaktion”, 2.
”Jeg’ets evige kraftkilder”, 3. ”Grundenergiernes kombination”, og 4.
”Tankeklimaer”. I Livets Bog III drejer det sig om følgende tre hovedemner: 1.
”Kredsløbsprincippet”, 2. ”Livsmysteriets løsning”, og 3. ”Livssubstanser”.
(Note 1)
Her på hjemmesiden har
alle fire temaer været berørt summarisk eller sporadisk i forskellige afsnit og
sammenhænge, men tema nr. 2. ”Jeg’ets evige kraftkilder”, er dog blevet
nogenlunde grundigt behandlet i afsnittet Jegets evige energikilder.
”Moderenergien”, grundenergier og sjælelig struktur
På
baggrund af vort foreløbige kendskab til Martinus’ kosmologi, forstår vi nu, at
af de syv kosmiske grundenergier er nr. 1-6 knyttet til
underbevidsthedsregionen – også kaldet den
sjælelige struktur. Grundenergi nr. 7, kaldet ”moderenergien”, er som sådan
den overordnede, fordi den er ’ophav’ til de seks øvrige grundenergier, og som
sådan knyttet til, eller rettere sagt identisk med overbevidsthedsregionen, der
også betegnes som det højpsykiske
kraftfelt. I praksis er dette repræsenteret ved en serie fundamentale
skabeprincipper, som er absolut nødvendige og uundværlige forudsætninger for
det levende væsens tilværelse som oplevende og skabende individ. Samarbejdet
mellem det højpsykiske kraftfelt og den sjælelige struktur viser sig i praksis
i form af det såkaldte psykiske kraftfelt,
for nemheds skyld også kaldet P-kraftfeltet,
og dette samvirker igen med individets fysiske hjerne- og nervesystem i de
tidsrum, hvor det er inkarneret i den fysiske verden. Men P-kraftfeltet består
som sådan permanent, idet det er indenfor rammerne af dette, at al Jegets
livsoplevelse, dvs. dets sansning og manifestation, det funktioner og
kommunikation foregår, og det, hvad enten Jeget midlertidigt fremtræder som
plante, dyr, menneske eller højere former for levende væsen.
Diagram af mekanismen bag
P-kraftfeltets funktion. Trekanten refererer til det levende væsens treenige
struktur. X 1 = jeget; fig. 7 = moderenergien; fig. 2 og 3 = tyngde- og
følelsesenergien; fig. 1 = instinktenergien og 4, 5 og 6 henholdsvis
intelligens-, intuitions- og hukommelsesenergien. P-kraftfeltet udgøres mere
præcist af grundenergierne 1, 2 og 3, som igen danner objektivt grundlag for
jegets mentale livsrum. Diagram: © 1982 Per Bruus-Jensen: Eksistens og
udødelighed, bind 1, s. 257. Borgens Forlag, København, 1982.
Som tidligere omtalt er det ingen tilfældighed, at de syv
kosmiske grundenergier nævnes i en bestemt rækkefølge, tværtimod skyldes det
den omstændighed, at de under indflydelse af de kosmiske skabeprincipper eksisterer
i en lovbundet organisation eller en bestemt indbyrdes, men kosmisk set
variabel kombination eller konstellation. Denne kombination eller konstellation
er primært bestemt af kredsløbs- og kontrastprincippets lovmæssigheder, ifølge
hvilke den indbyrdes kombination udgør en integreret og ubrydelig helhed,
således at det f.eks. i praksis er totalt udelukket at udskille eller isolere
den enkelte grundenergi fra organisationens øvrige grundenergier.
Det vil altså ikke være muligt hverken ad
fysisk eller psykisk vej at foretage objektive indgreb i
grundenergiorganisationen, for på den måde eventuelt at undersøge de enkelte
grundenergier hver for sig, hvilket må anses for en særdeles heldig
omstændighed, især i betragtning af, at grundenergierne tilsammen blandt andet
fungerer som materiale for Jegets samlede organiske struktur. Derimod er det
muligt via viljemæssig beherskelse af intuitionsenergien som sanseevne
betragtet, at gennemskue grundenergiorganisationens
indre struktur. Det er baggrunden for, at Martinus med sin veludviklede
intuitionsevne har følt sig kvalificeret og kompetent til at foretage en sådan
undersøgelse, og til desuden at fremlægge dens overraskende og enestående
resultat i form af sine dybdeborende analyser omkring grundenergiernes karakter
og indbyrdes kombinationer. (Note 2)
Jegets bevidsthedsapparat
(X2) fremstillet som en kombination af to zoner: en overbevidsthedszone (OBZ),
der tjener som omsætningsredskab for moderenergien (7), samt en
underbevidsthedszone (UBZ), der varetager omsætningen af de seks øvrige grundenergier
(1-6). - (Ó 1986 Per Bruus-Jensen: "X" bd.1, stk. 1. 211. –
Gengivet her med forfatterens tilladelse). – Her skal for en ordens skyld
tilføjes, at den punkterede trekant foroven på diagrammet, skal udtrykke Jeget
og dermed også egoet, hvor sidstnævnte er en underinstans af førstnævnte.
Dette diagram kan passende suppleres med
det følgende, som giver en god skematisk oversigt over forholdet mellem de tre
hovedinstanser ved det levende væsen, forstået i begrebets videste forstand som
overhovedet alle levende væsener i såvel mikokosmos, som i mellemkosmos og
makrokosmos. De tre instander er: Jeget, overbevidstheden og underbevidstheden,
samt disse instansers relation til det fysiske legeme:
Oversigt over det levende
væsens totale, kosmiske struktur. A svarer til Jeget, B til evighedslegemet, C
til den sjælelige struktur og C’ til den fysiske organisme.
1) kombinationen A+B+C+C’
= det totale levende væsen i fysisk
fremtræden
2) kombinationen A+B+C
= det totale levende væsen i blot
parafysisk/åndelig fremtræden
3) kombinationen
B+C+C’ = det totale bevidsthedsapparat eller det totale udtryk for princippet ”organismen”
4) kombinationen A+B = overbevidstheden
eller overbevidsthedszonen (OBZ)
5) kombinationen B+C = ”psyken” eller det
totale parafysiske apparat
6) kombinationen C+C’
= den komplette
underbevidsthedszone (UBZ), alias den psyko-fysiske organisme
Mellem C og C’ må man i
øvrigt tænke sig koblingslegemet indskudt, altså den struktur, der i begge
retninger varetager forbindelsen mellem den fysiske organisme og den
parafysiske struktur. - Ó Per Bruus-Jensen: ”X” – en komplet indføring i Martinus’
kosmologi, 1, stk. 1.280. – Gengivet med forfatterens tilladelse).
I henhold til Martinus er al form for
energi i virkeligheden afarter, ’nuancer’ eller udtryk for den samme til grund
liggende generalenergi, som han derfor kalder ”moderenergien”, nemlig dels i
medfør af, at Jeget fungerer i rollen som ”fader-instansen”, og dels i medfør
af, at moderenergien er ophav til alle andre former for energi, hvad enten det
drejer sig om fysisk eller psykisk (åndelig) energi. Den såkaldte ’fysiske
energi’ er nemlig i bund og grund af samme natur og oprindelse, som tilfældet
er med den ”psykiske energi”, idet begge grundlæggende er afledt af Jegets
element og vel at mærke – i Jegets
eget element eller substans. Begrundet med, at der reelt og kosmisk set ikke
findes nogetsomhelst andet grundlag. Jegets eget element, evigheden og
uendeligheden, er som tidligere omtalt absolut tomhed og stilhed, hvilket dog
ikke bør forlede én til at opfatte tomheden som et ”tomt rum”, og ejheller som
det, vi normalt forbinder med begrebet ”stilhed”. Ved ”tomhed” skal forstås
’noget’, som ikke besidder rumlige størrelser eller dimensioner, og ved
”stilhed” skal forstås ’noget’, der ikke bevæger sig og som dermed ikke er
undergivet fænomenet ’tid’. Men forunderligt nok, så er den nævnte ”tomhed” og
”stilhed” lige præcis grundlaget for forekomsten af fænomenet ”energi”, hvis
fornemste kendetegn er bevægelse, mere præcist ”stambevægelse”, som igen er
grundlaget for de fire subjektive og såkaldte ”aflæggerbevægelser”: rummet,
tiden, forvandlingen og materien. (Note 3)
Grundenergiernes indbyrdes kombinationer
Det er overordentlig
vigtigt at gøre sig klart, at de seks grundenergier altid optræder
tilsammen og indgår i et lovbundet indbyrdes kombinations- eller
konstellationsforhold. Dette er præget af, at den ene af energierne er dominant
i kombinationsforholdet, medens dens modsætning samtidig er latent
(midlertidigt ikke-virkende). Eftersom grundenergiernes indbyrdes
kombinationsforhold og disses vækst og degeneration er lovbundet på basis af kredsløbs-
og kontrastprincippet, betyder det desuden, at to af energierne
principielt altid vil være i vækst på vej fra latent til dominant tilstand og
indflydelse, medens disses to modsatte energier vil være i 'degeneration' fra
dominant til latent tilstand og indflydelse. Se diagrammet nedenfor over
grundenergiernes kombinationer .
I praksis giver de netop beskrevne
forhold sig udslag i seks indbyrdes forskellige grundkombinationsforhold,
dvs. et, hvori instinktenergien dominerer, et, hvori tyngdeenergien er dominant,
et, hvori følelsesenergien dominerer, et, hvori intelligensenergien dominerer,
et, hvori intuitionsenergien er den førende, og endelig et, hvori det er
hukommelsesenergien, der har dominansen.
Her skal indskydes og gentages, at i
Martinus' kosmologi defineres begrebet energi som evnen til at
præstere skabelse, idet vi samtidigt husker på, at begrebet 'skabelse' i
samme kosmologi betyder 'omskabelse' eller tilstands- eller situationsforandring.
Det betyder endvidere, at de seks nævnte grundenergier repræsenterer seks
grundforskellige måder, som individet evner at sanse og give sig
til kende eller manifestere sig på. Det betyder følgelig, at man som tidligere
omtalt vil kunne tale om de seks underbevidstheds-grundenergier som henholdsvis
1: instinktevnen, 2: tyngdeevnen, 3: følelsesevnen, 4: intelligensevnen, 5: intuitionsevnen og 6: hukommelsesevnen.
Med disse betegnelser på grundenergierne
som udtryk for mere eller mindre kendte bevidsthedsevner, er vi ligesom
kommet på 'hjemmebane'. Det er jo evner, vi alle kender til og mere eller
mindre benytter os af i et vist individuelt omfang i vort daglige liv.
For imidlertid at give læseren en
mulighed for nemmere og bedre at kunne forstå den lovmæssighed, der på basis af
først og fremmest kredsløbsprincippet gør sig gældende i forbindelse med
grundenergiernes seks standardkombinationer, skal her gengives et par andre
af Per Bruus-Jensens diagrammer samt
hans forklaringer dertil, som desuden forklarer diagrammernes symbolske brug af
geometriske former og figurer:
Først en diagrammatisk forklaring af det
kredsløb eller den vækst- og degenerationsproces, som grundenergierne hver især
nødvendigvis må gennemgå, udtrykt som en lovmæssighed:
Som det vil kunne ses, har
den sidste fremstillingsform den fordel frem for den første, at den direkte
udtrykker, at den ene evolutionscyklus afløses af den næste gennem legemets
indtræden i et nyt kredsløbs første stadium: fosterkernestadiet. (Ó 1986
Per Bruus-Jensen: ”X”, bd. 1,
stk. 1. 224. – Gengivet her med forfatterens tilladelse).
Med
hensyn til sjælens seks kosmisk-kemiske grund-fremtrædelsesformer, har Per
Bruus-Jensen bl.a. fremstillet det følgende diagram, hvorigennem man også vil
kunne aflæse sjælens præstationskraft eller –evne på de forskellige
udviklingsstadier:
Som det vil kunne ses, gør
den foran beskrevne sjælelige forvandlingsmekanisme det aktuelt at tale om
eksistensen af seks karakteristiske standard-legemskombinationer, der under
moderenergiens indflydelse gradvis afløser hinanden og herunder giver anledning
til en successiv forvandling af den sjælelige struktur som helhed. Tager vi i
denne forbindelse sammenhængen mellem legemer og grundenergier i
betragtning (stk. 1. 193.) er det
endvidere nærliggende at karakterisere disse standardkombinationer som seks
specifikke, kosmisk-kemiske grundfremtrædelsesformer, der cyklisk
afløser hinanden i en bestemt orden. Og med
henvisning til diagrammet ovenfor vil vi fremover omtale dem som henholdsvis A, B, C, D, E, og
F-konstellationen.
Først og fremmest kan vi følge de seks åndelige legemer og
deres respektive vækst- og degenerationsforløb, dersom vi aflæser diagrammet
fra neden og opefter (romertallene nederst henfører til den grundenergi, det
enkelte legeme er redskab for og bærer navn efter.). Og dernæst kan vi få
indtryk af de førnævnte seks standard-legemskonstellationer ved, at vi aflæser
diagrammet på tværs.
En nærmere ransagning af diagrammet vil bl.a. afsløre, at den
første standard-konstellation (mærket A) udmærker sig ved, at instinktlegemet
(første legeme fra venstre, mærket I) befinder sig i kulminationsstadiet,
medens samtidigt tyngde- og følelseslegemet (andet og tredie legeme) befinder
sig på henholdsvis andet og første vækststadium. Intelligenslegemet (fjerde
legeme) er derimod latent og befinder sig således på fosterkernestadiet
samtidigt med, at intuitions- og hukommelseslegemet (femte og sjette legeme)
befinder sig på henholdsvis andet og
første degenerationsstadium.
Betænker man nu, at
disse seks åndelige legemer tilsammen konstituerer den sjælelige struktur,
der foruden at befordre sansning også
udgør Jegets redskab for skabelsen af parafysiske manifestationer,
bliver det indlysende, at karakteren, arten og kvaliteten af disse
manifestationer må blive præget af det
udviklingsforhold, i hvilket de pågældende seks åndelige legemer indbyrdes
befinder sig, idet dette udviklingsforhold jo udtrykker deres funktionelle
kapacitet eller præstationskraft
relativt til hinanden. (Uddrag fra Per Bruus-Jensen: ”X”, bd. 1,
stk. 1. 227. Ó Per Bruus-Jensen. – Gengivet her med
forfatterens tilladelse. Diagrammet refererer indirekte til Martinus’ symbol
nr. 12: Grundenergiernes kombinationer.
DEV I, stk. 1.-3.).
Men det er altså den
lovmæssige og dynamiske indbyrdes kombination eller konstellation mellem
grundenergierne, som – sammen med især en anden uhyre vigtig hovedfaktor: det seksuelle polprincip – er af afgørende
betydning for individets karakteregenskaber og personlighed, og for hele dets
bevidstheds- og handlingsliv og dermed for dets forhold til sine medvæsener og
sin omverden. Kort sagt er den til enhver tid rådende særlige
grundenergikombination i individets samlede organiske struktur bestemmende for
dets totale livsoplevelse, samtidig med at den er udtryk for dets aktuelle
kosmiske udviklingstrin.
Det er altså med andre ord netop den i hvert enkelt tilfælde
særlige grundenergikombination i individets samlede organiske struktur, der
karakteriserer og afgør individets tilhørsforhold til et nærmere bestemt
udviklingstrin. Martinus’ kosmologi opererer med ialt seks ’hoved-trin’ på den
kosmiske ’udviklingstrappe’, nemlig seks successive ’trin’ opad, der gentager
sig i uendelighed, og hvor hvert ’trin’ er baseret på, hvilken grundenergi, der
er førende og dominerende i hovedkombinationen. Betegnelsen ’hovedkombination’
skal forstås sådan, at der findes et antal ’mellemkombinationer’ i den
udviklingsmæssige overgang fra den ene hovedkombination til den næste. (Note 4)
Kosmologien omfatter
altså ialt seks fundamentale og principielle hovedformer for kombination eller
konstellation mellem de seks underbevidsthedsgrundenergier indbyrdes. Disse
seks hovedformer er primært bestemt af kredsløbs- og kontrastprincippets
lovmæssigheder, således at der på hvert af de nævnte hovedtrin forekommer en
situation, hvori en af grundenergierne i hovedkombinationen befinder sig i sit
kulminationsstadium, mens dens komplementære modsætning samtidig befinder sig i
sit latente stadium. To af kombinationens øvrige fire grundenergier befinder
sig komplementært i henholdsvis første
vækststadium og første degenerationsstadium. Endvidere befinder de to
resterende grundenergier i kombinationen sig ligeledes komplementært i
henholdsvis andet vækststadium og andet degenerationsstadium, hvilket læseren i
øvrigt vil kunne orientere sig om ved hjælp af ovenstående diagram.
Som nævnt vil hver af
de seks hovedformer for grundenergiernes indbyrdes kombinationer i det
væsentligste være karakteriseret og bestemt af den grundenergi, som i sit kredsløb befinder sig på det
udfoldelsesmæssige kulminationsstadium. Og eftersom de enkelte grundenergiers
funtionelle dominans optræder i en lovmæssigt bestemt rækkefølge fra 1-6,
nemlig som henholdsvis instinkt-, tyngde-, følelses-, intelligens-, intuitions-
og hukommelsesenergi, så vil de seks hovedformer for kombination successivt
afløse hinanden i den lovmæssigt forudbestemte rækkefølge.
De syv kosmiske grundenergiers navne,
karakteristika og funktioner er som bekendt blevet omtalt i afsnittet ”Jegets
evige energikilder” Men selv om de
fleste måske nok umiddelbart kan forstå, hvad begrebet de kosmiske
grundenergier refererer til, vil det derimod nok være nyt for nogle læsere, at
det ovenfor nævnte indbyrdes kombinationsforhold mellem de seks underbevidstheds-grundenergier,
der som påvist forekommer i seks indbyrdes grundforskellige hovedkombinationer,
ifølge Martinus også danner basis for og giver sig til kende som seks
grundforskellige tilværelseszoner i den guddommelige bevidsthed og
organisme.
Det er derfor i denne forbindelse vigtigt
at have klart for sig, at de forhold og lovmæssigheder, der gælder for
grundenergierne og disses indbyrdes kombinationer, naturligvis også gør sig
principielt gældende for hver af den sjælelige strukturs respektive seks
åndelige legemer. Disse varetager jo hver især specielt dén
grundenergikombination, hvori den til det pågældende legeme svarende
grundenergi befinder sig i sit kulminationsstadium, og som legemet samtidig er
omsætningsredskab for.
Eftersom de seks hovedformer for
indbyrdes kombination mellem grundenergierne samtidigt repræsenterer de ovenfor
nævnte i alt seks ’hoved-trin’ på den kosmiske ’udviklingstrappe’, vil disse
’trin’ altså hver især kunne karakteriseres og betegnes i henhold til den
kulminerende og bærende grundenergi i kombinationen. Det vil sige som
henholdsvis instinkt-trinet eller -planet, tyngde-trinet eller –planet,
følelses-trinet eller – planet, intelligens-trinet eller –planet,
intuitions-trinet eller –planet, og hukommelses-trinet eller –planet. Da disse
’trin’ eller ’planer’ faktisk er identiske med de seks kosmiske tilværelsesplaner
eller naturriger, vil vi herefter omtale disse i overensstemmelse med Martinus’
egne betegnelser på de pågældende riger. Hvilket henholdsvis vil sige
planteriget, dyreriget, det rigtige menneskerige, visdomsriget, den
guddommelige verden og salighedsriget.
Set i relation til grundenergierne og
disse respektive symbolfarver, tager forholdet til de seks kosmiske
tilværelsesplaner eller naturriger sig skematisk set sådan ud:
1.
instinktenergien:
planteriget (rød farve)
2.
tyngdeenergien:
dyreriget (orange farve)
3.
følelsesenergien:
det rigtige menneskerige (gul farve)
4.
intelligensenergien:
visdomsriget (grøn farve)
5.
intuitionsenergien:
den guddommelige verden (blå farve)
6.
hukommelsesenergien:
salighedsriget (indigo farve).
Læseren vil formentlig her erindre sig,
at der i forbindelse med grundenergi nr. 6, hukommelsesenergien, er tale om at
denne er hovedansvarlig for eksistensen af både
det såkaldte salighedsrige, som udelukkende er et åndeligt rige, og for forekomsten af det fysiske mineralrige.
Se evt. nærmere herom i afsnittet ”Jegets evige energikilder”.
Men her følger så et diagram, der
illustrerer den såkaldte ’udviklingstrappes’ hovedtrin:
Konsekvensen af det netop
anførte er naturligvis, at den samlede sjælelige struktur permanent er
skueplads for forløbet af seks individuelle præstationsforløb, nemlig ét for
hvert legeme.
Imidlertid er de nævnte legemer, som tidligere oplyst, aldrig
nogen sinde jævnbyrdigt udviklet, men fremtræder altid som indbyrdes overlegne
eller underlegne. Og som det vil kunne forstås, manifesterer dette sig i
praksis ved, at legemerne med hensyn til deres cyklus alle befinder sig på
indbyrdes forskellige stadier. Og netop dette bekræfter, at det pågældende
kompleks af legemer og præstationskredsløb udgør et overordentligt kompliceret,
men samtidig fint afbalanceret, kosmisk system, ifølge hvilket situationen i
den sjælelige struktur som helhed altid vil være den, at ét af legemerne
befinder sig på fosterkernestadiet, ét i første vækststadium, ét i andet
vækststadium, ét i kulminationsstadiet, ét i første degenerationsstadium og ét
i andet degenerationsstadium, kort
sagt, at der permanent forekommer én repræsentant blandt legemerne for hvert af
de seks mulige hovedstadier.
At en sådan balance permanent lader sig opretholde i den
sjælelige struktur, skyldes naturligvis, at der på den ene side eksisterer seks
åndelige legemer, og at der på den anden side også forekommer seks udviklingsmæssige hovedstadier, som disse
kan befinde sig i, idet dette simpelt hen
er en betingelse for, at de seks legemer i forhold til hinanden kan
befinde sig på hvert sit individuelle hovedstadium. Dette kan man også udtrykke
på den måde, at de pågældende legemers respektive præstationscykler
indbyrdes er forskudt med et interval på nøjagtigt ét hovedstadium, hvilket
vedstående diagram netop søger at illustrere. Det fremgår her tydeligt,
hvorledes de seks legemskredsløb er indbyrdes forskudt med et interval på
nøjagtigt ét hovedstadium, hvad der igen ganske åbenlyst betinger, at de
implicerede seks legemer under forløbet af disse kredsløb til stadighed
befinder sig i et sådant indbyrdes udviklingsmæssigt kombinationsforhold, at
alle seks hovedstadier permanent er repræsenteret; dette lader sig særlig
tydeligt iagttage, dersom man aflæser diagrammet på tværs (se f.eks. det
skraverede bælte ved pilene, der udtrykker kombinationsforholdet i et givet
Nu).
For at forebygge enhver misforståelse skal det allerede her oplyses,
at den tid, det tager for et åndeligt legeme at gennemløbe sin cyklus (i f.eks.
det jordiske menneskes tilfælde) drejer sig om millioner af år! (Ó 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”,
bd. 1, stk. 1. 225. – Gengivet med forfatterens velvillige tilladelse).
De seks kosmiske tilværelseszoner eller riger
Disse
seks 'tilværelseszoner' eller "riger", som Martinus også
kalder dem, er altså følgende: 1. instinktzonen eller planteriget,
2. tyngdezonen eller dyreriget, 3. følelseszonen eller det
rigtige menneskerige, 4. intelligenszonen eller visdomsriget,
5. intuitionszonen eller den guddommelige verden, og 6. hukommelseszonen
eller salighedsriget. Mineralriget er i henhold til Martinus dannet af
en slags 'overskudsenergi' fra "salighedsriget", hvilket især
hænger sammen med at salighedsvæsenernes bevidsthed hovedsagelig er
koncentreret omkring de såkaldte "guldkopi-erindringer", en situation
som netop fylder de pågældende individers bevidsthed med salighedsoplevelser,
der er så stærke, at de 'vibrerer' ind på det fysiske plan og giver anledning
til dannelsen af fysisk materie. Dette forhold er blevet omtalt i afsnittet
”Jegets evige energikilder”.
Men heraf ser vi blandt andet, at de i
alt seks tilværelseszoner eller riger følger evolutionsmæssigt og kronologisk
successivt efter hinanden i en bestemt rækkefølge, idet de dog også eksisterer
samtidigt side om side i den nævnte orden, og griber ind i hinanden,
ligesom de gensidigt forudsætter og har deres oprindelse i hinanden.
Almindeligvis kender det jordiske menneske kun tre af disse riger, nemlig de
fysiske naturriger: mineral-, plante- og dyreriget, til hvilket sidste mennesket
(endnu) hører. De åndelige naturriger er dog ikke helt ukendte, men kendes af
det enkelte menneske kun i form af bevidsthedsenergierne følelse,
intelligens, intuition og hukommelse.
Det er imidlertid vigtigt at gøre sig
klart, at tilværelseszonernes eller -rigernes eksistens og karakter alene
formes, opretholdes og fornys i kraft af de til hver zone eller hvert rige
hørende levende væseners bevidsthed og aktiviteter. Tilværelseszonerne
eller -rigerne er altså ikke i objektiv forstand noget i sig selv, men er helt
og aldeles produkt eller resultat af et indbyrdes samvirke og med- og modspil,
som skyldes de myriader af levende væsener, der kosmisk set på skift og i en
evig strøm 'befolker' de forskellige riger. (Note 5)
Diagrammet
viser den guddommelige bevidsthedsstrukturs arbejdsdeling set i relation til
kontrast og kredsløbsprincippet. Linien A angiver kredsløbets
’undfangelsestærskel’, dvs. det punkt, hvor ’inkarnationen’ i et nyt kosmisk
organismeprincip finder sted. Strækningen fra A til B repræsenterer den
guddommelige ’livmoderzone’, hvor det nye organismeprincip passerer igennem sine
forskellige fosterstadier. Linien B markerer ”den store fødsel”, altså fødslen
ud af livmoderzonen (den sekundære bevidsthed) og ind i Guds primære
bevidsthedsverden. Linien C udtrykker det punkt, hvor gudesønnen ’dør’ bort fra
den ydre verden til fordel for sin egen indre erindringsverden, der
repræsenterer en hviletilstand, hvor individet i kosmisk målestok må betragtes
som diskarneret. Diagrammet viser med andre ord reinkarnationsprincippet i
kosmisk målestok, dvs. i et format, hvor dets manifestationer omfatter hele
spiralafsnit. - (Diagram og tekst er gengivet efter: © 1989 Per Bruus-Jensen: ”X”,
bind 4, 41. kapitel, stk. 4. 295. . – Gengivet med forfatterens
tilladelse. Diagrammet refererer indirekte til Martnus’ symbol nr. 13: Den evige verdensplan. Symbolbogen I,
stk 1-9.)
Supplerende
kan tillægges, at diagrammet jo indirekte også viser spiralafsnittets seks
kosmiske storriger (= tallene 1 – 6), fordelt på henholdsvis Guds primære
bevidsthedszone (= Parafysisk virkelighed) og Guds sekundære bevidsthedszone (=
Fysisk virkelighed). Men diagrammet kan uden at øve vold på det også
symbolisere det diskarnerede individs, eksempelvis et menneskes, passage gennem
de åndelige riger, = Guds primære bevidsthed: = cirka halvdelen af den åndelige
del af 3. det rigtige menneskerige, 4, visdomsriget, 5. den guddommelige
verden, og halvdelen af 6. salighedsriget, og tilbage til de fysiske riger, =
Guds sekundære bevidsthed: = cirka halvdelen af 6. den fysiske del af
salighedsriget = mineralriget, videre til 1. planteriget, og tilbage til 2.
dyreriget, som det jordiske menneske jo endnu tilhører. (Supplerende
diagramforklaring ved Harry Rasmussen på basis af Per Bruus-Jensens
beskrivelser. Ovenstående diagram refererer desuden til Martinus’ symbol nr.
11: Det evige verdensbillede, det levende
væsen II, den evige guddom og de evige gudesønner. Symbolbogen DEV I, stk
1-34.).
Imidlertid vil det være relevant her at se på, hvilken betydning en
bestemt grundenergikombination mere præcist har i relation til en gruppe af
individer. Her skal vi som udgangspunkt tage hovedkombination nr. 2, hvilket
vil sig den grundenergikombination, der er karakteristisk specielt for
situationen i dyreriget, som det
jordiske menneske jo endnu umiskendeligt tilhører.
Den kosmisk set
udviklingsbestemte grundenergikombination, der karakteriserer det ’mellemtrin’,
som nutidens menneskehed generelt set befinder sig på, er væsentligst præget af
den udviklingsbetingede ’overgang’ fra dyreriget til det rigtige menneskerige.
For at lette forståelsen af emnet, vedføjes her det tidligere ovenfor gengivne
diagram over grundenergiernes hovedkombinationer, men i denne omgang vil vi
koncentrere os om det udviklingsstadium, som befinder sig i området ved
overgangen fra de to vandrette felter B og C.
(Diagram – her uden tekst – er gengivet fra Per
Bruus-Jensen: ”X”, bd. 1, stk.
1. 227. Ó 1986 Per Bruus-Jensen. –
Gengivet her med forfatterens tilladelse.
Som tidligere nævnt refererer diagrammet indirekte til Martinus’
symbol nr. 12: Grundenergiernes
kombinationer. DEV I, stk. 1.-3.).
Feltet B betegner
”dyreriget” og feltet C udtrykker situationen i ”det rigtige menneskerige”.
Tallene I-VI refererer til de respektive grundenergier og desuden til den
sjælelige strukturs seks åndelige legemer: I. Instinktenergien og -legemet, II.
tyngdenergien og -legemet, III. Følelsesenergien -legemet, IV.
Intelligensenergien og -legemet, V. Intuitionsenergien og –legemet, og VI.
hukommelsesenergien og -legemet.
Hver rombefigur er opdelt i seks vandrette
felter, som er nummerede fra 1 til 6. Disse felter og numre gentager sig
ligeledes opefter på diagrammet. Tallene angiver de seks faser hver grundenergi
og hvert legeme gennemgår: Et latent stadium (1), to vækststadier (2 og 3), et
kulminationsstadium (4) og to degenerationsstadier (5 og 6). Samtidig genkender
vi rombefiguren som identisk med det tidligere ovenfor gengivne diagram over
det enkelte sjælelige legemes vækst- og degenerationsforløb.
Som det fremgår af
diagrammet er den dominerende og derfor førende grundenergi i ”dyreriget” nr.
II: tyngdeenergien, som ved
overgangen til feltet C allerede er kulmineret i sin udfoldelse og nu langsomt
og gradvist er ved at aftage i dominans, idet den påbegynder 1. degenerationsstadium. Dens
komplementære modsætning, grundenergi nr. V: intuitionsenergien, er lige akkurat begyndt at få ’glimtvis’ indpas
i bevidsthedslivet hos relativt mere fremskredne kulturmennesker.
Grundenergi nr. III: følelsesenergien, er stærkt på vej i 2. vækststadium, mens dens komplementære
modsætning, grundenergi nr. VI: hukommelsesenergien,
til gengæld er lige så stærkt i færd med at overgå til sit latente stadium. Men den aftagende
hukommelsesevne kompenseres i praksis af samarbejdet mellem instinkt- og følelsesenergien,
samt af den voksende intuitionsevne.
Endelig befinder
grundenergi nr. I: instinktenergien, sig
ved overgangen til 2.
degenerationsstadium, samtidig med at dens komplementære modsætning,
grundenergi nr. IV: intelligensenergien, er
godt i gang med at påbegynde sit 2.
vækststadium.
Men hvilken lære kan vi
så uddrage af denne særlige grundenergikombination, som specielt er gældende
for det moderne kulturmenneske? – Jo, vi kan først og fremmest bringes til at
indse, at et menneskes totale psykofysiske habitus for det første er udviklingsbetinget og for det andet er organisk funderet i og med, at
grundenergierne i virkeligheden er baseret på disses respektive
omsætningsredskaber, nemlig de såkaldte sjælelige eller åndelige legemer.
Særlig vigtigt i sammenhængen er den omstændighed, at den relativt
markante vækst af grundenergi nr. III, følelsesenergien, og af grundenergi nr.
IV, intelligensenergien, blandt andet bevirker, at disse to energier i deres
indbyrdes forhold og samarbejde i stadig stigende grad sættes i stand til at
’binde’ eller ’hæmme’ grundenergi nr. II, tyngdeenergien.
Konsekvensen heraf er i
praksis, at det enkelte menneskes tilbøjeligheder for aggresssivitet, egoisme
og intolerance efterhånden og gradvist vil afløses af medfølelse, forståelse og
hensyntagen til medmennesket, så vel som til de øvrige medskabninger, man er
eller kommer i berøring med. Denne nyorientering i sympatimæssig henseende
kulminerer før eller siden i en bevidstheds- og handlingspraksis, der bedst
betegnes med ordet næstekærlighed. Det
vil sige en etisk-moralsk bevidsthedsstandard, som står i stærk kontrast til
situationen på mere inhumane udviklingsstadier, som på diagrammet findes i
området omtrent midt i felt B. Det vil samtidig sige, at det eller de
pågældende mennesker, som er nået frem til et grundfæstet højt etisk sindelag,
udviklingsmæssigt set er godt på vej til at overskride ’tærskelen’ til ”det
rigtige menneskerige”, på diagrammet vist som felt C, hvor det som sagt er en
helt anden grundenergikombination, og dermed også en helt anden og ny
mennesketype, der gør sig gældende.
Som tidligere nævnt, er
der imidlertid en nok så betydningsfuld konsekvens af den tiltagende
harmonisering mellem følelse og intellekt på bekostning af tyngdeenergiens
’dræbende’ tendenser, og det er, at den specielle permanente
bevidsthedskonstitution eller sindstilstand, som harmoniseringen medfører,
åbner mulighed for, at intuitionsenergien og –evnen kan gøre sig stadig mere
gældende i bevidsthedslivet, til fordel for erkendelse og kreativ kunstnerisk
eller teknisk-videnskabelig aktivitet og lignende.
Det er også tidligere blevet nævnt, at der i henhold til Martinus
består et intimt tilhørsforhold mellem de seks kosmiske grundenergier og de
seks åndelige legemer. Sidstnævnte udgør nemlig i realiteten det organiske grundlag for omsætningen af
grundenergierne, hvilket vil sige: for Jegets sanse- og manifestationsevne. Det
er med andre ord i virkeligheden disse legemer eller organiske strukturer, der
i deres respektive funktioner så at sige viser grundenergiernes
karakteristika.
Som omtalt og gentaget
adskillige gange i denne kortfattede introduktion til hovedfaktorerne i
Martinus’ kosmologi, så defineres begrebet ’energi’ som ’evnen til at præstere
skabelse’. Begrebet ’skabelse’, som i denne sammenhæng er synonymt med begrebet
’manifestation’, viser sig ifølge de kosmiske analyser også at gøre sig
gældende i forbindelse med begrebet ’sansning’. Ifølge kosmologien er sansning
nemlig langt fra blot en passivt modtagende (receptiv) proces. Tværtimod viser
sansningen sig ved nærmere analyse i stor udstrækning at være en kreativ
proces, omend denne væsentligst foregår ubevidst og automatisk. Sanseprocessen
findes i øvrigt specielt beskrevet flere steder her på hjemmesiden. (Note 6)
Her vil vi imidlertid
koncentrere os om forholdet mellem den sjælelige strukturs seks åndelige
legemer og disses indbyrdes konstellationsforhold, samt sidstnævntes respektive
relation til spiralkredsløbets tilsvarende seks kosmiske tilværelseszoner eller
kosmiske naturriger.
Principielt set kan man
sige, at hvert af de seks åndelige legemer er opbygget og struktureret stort
set i lighed med det velkendte fysiske legeme. Det sidstnævnte udgør jo en
organisk enhed eller helhed, der er sammensat af et bevægelsesapparat og af
forskellige eksterne og interne lokalorganer, som f.eks. hjerne- og
centralnervesystem, hjerte og blodkredsløbssystem, lunger, mave-tarmsystem,
lever, nyrer, o.s.v., samt sanseorganerne: øjne, ører, næse, tunge og
følenerver. I principiel lighed med, hvad tilfældet er for det fysiske legemes
vedkommende, er de seks åndelige legemer også hver især også undergivet en
slags fødselsproces, en opvækst til ’voksent’ stadium, efterfulgt af en
forældelses- eller degenerationsproces, som ender med en slags ’død’ i form af
et udfoldelsesmæssigt set midlertidigt latent stadium.
Betragter vi det
fysiske legeme som helhed ud fra et atomart synspunkt, fremtræder det som et
elektrisk ladet energi- eller vibrationsfelt, hvori der indgår en række lokale
og specialiserede, mindre procesfelter, nemlig blandt andet i form af de
ovenfor nævnte lokalorganer. Principielt det samme synspunkt kan man netop også
anlægge på den sjælelige struktur og dens seks åndelige legemer. Disse sidste
udgør jo samtidig en slags ’lokalorganer’ i den sjælelige eller psykiske
strukturs procesfelt, hvor de blandt andet danner grundlag for det såkaldte
P-kraftfelt, indenfor rammerne af hvilket al livsoplevelse foregår. Men
samtidigt hermed, er hvert enkelt af de sjælelige legemer også selv opbygget af
forskellige lokalorganer, som varetager det pågældende legemes interne
funktioner så vel som dets sanse- og manifestationsfunktioner.
I henhold til Martinus gælder der i øvrigt den kosmiske grundregel,
at genstandes – herunder legemers – form og udseende objektivt udgør et
elektrisk-åndeligt procesfelt, mens det samme felt subjektivt opleves at have en bestemt afgrænset form og et bestemt
udseende. Hvilket sidste ifølge Martinus beror på en interaktion mellem
iagttagerens sanseapparat og det pågældende, objektive procesfelt. Det
indebærer, at genstandes eller legemers subjektive form og udseende i praksis
vil tage sig forskellige ud, alt efter arten og kvaliteten og kapaciteten af
iagttagerens sanse- og bevidsthedsapparat.
Det giver derfor i
realiteten ingen mening at spørge om de åndelige legemers respektive form og
udseende, sådan som tilfældet er med det fysiske legeme, som i øvrigt primært
også er opbygget af en særlig kombination mellem de seks kosmiske
grundenergier. Det fysiske legeme er objektivt set faktisk også et elektrisk
procesfelt, og dets form og udseende er et subjektivt produkt af interaktionen
mellem det nævnte procesfelt og individets bevidsthedsapparatur. Det fysiske legemes udseende,
opbygning, funktioner og præstationsformåen er vi i almindelighed temmelig godt
bekendt med, hvorimod vi kun indirekte og i større eller mindre grad kender de
åndelige legemers – for de fysiske sanser usynlige og uregistrerbare –
tilstedeværelse via deres respektive funktioner i form af de til det fysiske
legeme knyttede bevidsthedsfunktioner. Disse funktioner – eller evner - udgøres
henholdsvis af instinktfunktionen, ’tyngde’-funktionen, følelsesfunktionen,
intelligensfunktionen, intuitionsfunktionen og hukommelsesfunktionen.
I henhold til
kosmologien udgør disse seks distinkte bevidsthedsfunktioner altså produkter af
de respektive åndelige legemers virksomhed. Lige som bevidstheden som helhed
udgør et produkt af et indbyrdes samarbejde og samspil mellem disse seks
åndelige legemer, men vel at mærke: altid
på foranledning af Jegets rektioner, ønsker, begær og interesser.
Imidlertid forholder
det sig dog sådan, at der faktisk er et par undtagelser, når det drejer sig om
spørgsmålet om de åndelige legemers respektive form og udseende. Dette gælder
først og fremmest for følelseslegemets vedkommende, idet dette legeme af en
clairvoyant iagttager subjektivt kan
opleves at have samme form og udseende som det fysiske legeme. Noget
tilsvarende gælder faktisk også det såkaldte koblingslegeme, der jo er
karakteriseret som en såkaldt parafysisk dublet af det fysiske legeme, hvorfor
man da også lejlighedsvis ser det betegnet som ”dobbeltlegemet”. Som især
omtalt i afsnittet Gennem døden eller de parafysiske verdener – om
diskarnationens ’teknik’, fungerer koblingslegemet som et funktionelt mellemled
mellem det fysiske legeme og den sjælelige struktur, men vel at mærke kun under den fysiske inkarnation.
Sjælens vækst- og
degenerationsproces
Som det nu vil være læseren bekendt, så er det indbyrdes forhold
mellem den sjælelige strukturs seks åndelige legemer organiseret på præcis
samme måde og efter samme retningsliner, som tilfældet er med det indbyrdes
forhold mellem de respektive seks kosmiske grundenergier, som de pågældende
åndelige legemer hver for sig er specialiserede omsætningsredskaber for. Senere
nedenfor skal vi gentage beskrivelsen af den vækst- og degenerationsproces, som
så vel det enkelte åndelige legeme som den sjælelige struktur som helhed
kosmisk set uafbrudt er underkastet.
Forresten vil det være
overordentlig vigtigt for læseren at klargøre sig, at individets udvikling og
dermed dets ’passage’ gennem spiralkredsløbets i alt seks naturriger eller
tilværelseszoner, ikke bør opfattes
som en fremadrettet fysisk bevægelse eller ’rejse’ i rumlig forstand, men derimod som en kvalitativ tilstandsændring af individets organiske struktur og
bevidsthedsapparat, hvilket vil sige: af dets seks åndelige legemer og især
disses indbyrdes konstellationsforhold. En strukturændring, der primært konsekverer
i en forandring af individets eksistensvilkår og dermed af livsoplevelsen.
Den kvalitative
tilstandsændring af individets sjælelige struktur, hænger til en vis grad
sammen med de kvantitative vækst- og degenerationsprocesser, som den sjælelige
strukturs seks åndelige legemer udviklingsmæssigt set er genstand for. Men der
er i henhold til Martinus en kosmisk grundregel, som afgør, at det til enhver
tid er den grundenergikonstellation eller –kombination, hvori en af de seks
kosmiske grundenergier befinder sig i sin funktionelle kulminationsfase, som er
bestemmende for, hvilket af de respektive seks åndelige legemer, der er primær
bærer af bevidstheden og dermed af livsoplevelsen.
Som vi også allerede er
blevet gjort bekendt med, findes der altså i alt seks af disse
kulminationsfaser, nemlig en for hvert af de seks åndelige legemer. Det kan
også udtrykkes på den måde, at der findes seks grundforskellige
udviklingskonstellationer mellem de seks åndelige legemer indbyrdes. I kraft
af, at de seks åndelige legemer fungerer som Jegets eller individets
sanseorganer og manifestationsredskaber, er Jeget altså i stand til at sanse og
manifestere sig på seks grundforskellige måder. Dette indebærer som direkte
konsekvens, at der også findes seks grundversioner af fungerende
bevidsthedsliv, som modsvarer de respektive seks grundforskellige
konstellationer mellem den sjælelige strukturs seks åndelige legemer.
Med det ovenforstående er vi faktisk kommet i berøring med de ialt
seks naturriger eller tilværelseszoner, som tilsammen udgør ét kosmisk
spiralkredsløb. Disse riger eller zoner kender vi allerede under navn af
henholdsvis 1. planteriget, 2. dyreriget, 3. det rigtige menneskerige, 4,
visdomsriget, 5, den guddommelige verden, og 6. salighedsriget, hvis fysiske
’udløber’ er mineralriget. Lige som vi nu er bekendt med, at der til disse
riger svarer en sjælelig struktur, hvori konstellationen mellem de seks
åndelige legemer henholdsvis er præget af, at den ene af grundenergierne befinder
sig i sin funktionelle kulminationsfase. Det vil sige en fase, hvori
instinktlegemet kulminerer, en, hvori tyngelegemet kulminerer, en, hvori
følelseslegemet kulminerer, en, hvori intelligenslegemet kulminerer, en, hvori
intuitionslegemet kulminerer, og endelig en, hvori hukommelseslegemet
kulmininerer i udfoldelse, og dermed i indflydelse på individets bevidstheds-
og handlingsliv.
Hver af de seks forskellige konstellationsformer mellem den
sjælelige strukturs seks åndelige legemer indbyrdes, bevirker altså at
individet successivt er særlig sanse-
og manifestationsdygtigt – og dermed også funktions- og kommunikationsdygtigt –
i hvert af de nævnte respektive seks riger eller tilværelseszoner. Disse riger
eller zoner er konstant befolket med myriader af levende væsener eller individer, som kosmisk set ’passerer’ ind i
og ud af hver enkelt zone eller rige i en uafbrudt strøm. Som følge heraf er
samtlige seks riger uafbrudt opfyldt med et mylder af individer eller
skabninger, der i en vis forstand kan betegnes som ’kosmiske rejsende’.
Denne ’rejses’ varighed
i det enkelte rige er alene bestemt af den tid, som det er muligt for det
pågældende åndelige legeme at bevare den til det samme rige svarende
funktionelle grundenergikonstellation, og set i det jordiske menneskes
tidsperspektiv kan det dreje sig om millioner af år. Men tid er jo et relativt
begreb i den fysiske verden og er det i endnu højere grad i de åndelige
verdener, hvor én dag kan være som tusind år, og tusind år som én dag.
Men samtidigt med, at
det bærende åndelige legeme i den sjælelige strukturs seks forskellige
grundkonstellationer mellem de åndelige legemer, så at sige degenererer eller
aftager i styrke og indflydelse, overføres dagsbevidstheden, og dermed Jegets
sanse- og manifestationsevne, automatisk og efterhånden på det næste legeme i
rækken, som i mellemtiden er vokset frem til at kunne varetage omsætningen af
den af grundenergierne, som det specielt er beregnet på at være redskab for. En
situation, der efter tur gentager sig for hvert af de seks åndelige legemers
vedkommende.
Den ovenfor skitserede
situation vil grafisk kunne aflæses af det tidligere ovenfor gengivne diagram i
forbindelse med omtalen af ”udviklingstrappen”, som jeg derfor vil tillade mig
at gentage her, men uden den tekst af Per Bruus-Jensen, der ovenfor er vedføjet
diagrammet:
Diagram: Ó 1986 Per
Bruus-Jensen: ”X”, bd. 1, stk. 1. 225. – Gengivet med forfatterens
velvillige tilladelse.
(Jævnfør evt. med Per Bruus-Jensens tekst til diagrammet
tidligere ovenfor).
Lad os indlede
beskrivelsen af diagrammet med at fastslå, at det tager et helt spiralkredsløb
for hvert af den sjælelige strukturs seks grundenergilegemer, at gennemløbe sin
totale vækst– og degenerationscyklus. Det vil sige et forløb fra det
funktionelt latente stadium – også kaldet forsterkernestadiet – til via de to
vækststadier til kulminationsstadiet og derfra via de to degenerationsstadier
til et nyt latent stadium, det sidste vel at mærke på et ét trin højere
niveau.
Betragter vi herefter
diagrammet, ses det umiddelbart, at det består af seks lodrette rækker
rombefigurer, som gentager sig fra neden af og opefter. Hver rombefigur er
opdelt i seks vandrette felter, som er nummerede fra 1 til 6. Disse felter og
numre gentager sig ligeledes opefter på diagrammet. Tallene angiver de seks
faser hvert legeme gennemgår: Et latent stadium (1), to vækststadier (2 og 3),
et kulminationsstadium (4) og to degenerationsstadier (5 og 6). Samtidig
genkender vi rombefiguren som identisk med det tidligere ovenfor gengivne
diagram over det enkelte sjælelige legemes vækst- og degenerationsforløb.
Imellem de to markerede
trappeformede streger, der fra venstre side af diagrammet stiger skråt op mod
dettes højre side, ses ialt seks rombefigurer i fuldt optrukken linieføring.
Dette område eller felt markerer et spiralkredsløbsafsnit, og hvert ’trin’
angiver sit specielle rige eller sin tilværelseszone. Forneden på diagrammet og
under den nederste ’trappe’, er rombefigurerne tegnet med punkterede linier,
hvilket skal angive at det her drejer sig om et underliggende spiralafsnit. På
principielt tilsvarende måde skal de punkterede rombefigurer foroven på
diagrammet angive, at det her drejer sig om et overliggende spiralafsnit.
Diagrammet antyder på denne måde også indirekte forekomsten af de tre kosmos:
Makrokosmos (ovenover den øverste trappe), mellemkosmos (mellem de to trapper)
og mikrokosmos (nedenunder den nederste trappe). Dermed antydes samtidig det
syv-leddede organismeprincip, som Martinus’ kosmologi opererer med. (Note 7)
Læst vandret fra
venstre ses romertallene I-VI forneden på diagrammet. Tallene henviser til den
sjælelige strukturs seks åndelige legemer: I. instinktlegemet, II.
tyngdelegemet, III. følelseslegemet, IV. intelligenslegemet, V.
intuitionslegemet og VI. hukommelseslegemet. Ligeledes læst vandret fra venstre
kan det konstateres, at den lovbundne faseforskydning mellem de seks åndelige
legemer – med ét trin op for hvert af de seks legemer – i princippet
opretholdes permanent fra trin til trin, hvilket i henhold til Martinus er
baggrunden for, at man kan tale om specielle kombinations- eller
konstellationsforhold mellem de seks åndelige legemer indbyrdes. (Note 8)
Midt på diagrammet er
hvert af de seks tværgående vandrette felter, der flankeres af en pilefigur til
venstre og en til højre, ovenover hvilke der står ordet NUET, skraverede. Det
specielle kombinations- eller konstellationsforhold mellem de seks legemer, det
her drejer sig om, er det, der er gældende for individerne i ”det rigtige
menneskerige”. Det ses af, at rombefigur nr. III, som angiver følelseslegemet,
er det funktionelt kulminerende legeme i kombinationen. Det er ’tærskelen’ til
dette rige, som de mest fremskredne jordiske mennesker, for hvilke det
umiddelbart underliggende trins konstellation indtil videre stadig er gældende,
så småt er ved at betræde, men som det i henhold til Martinus vil tage omkring
tretusinde år, at ’overskride’, hvilket kun kan ske, når individet bliver i
stand til for alvor og varigt at overholde de lovmæssigheder, der gælder i det
rigtige menneskerige, herunder primært næstekærlighedsloven.
Som allerede fremhævet, bør individets kosmiske udvikling og dermed
dets ’passage’ gennem spiralkredsløbets seks successive tilværelseszoner eller
naturriger, ikke opfattes som en
fremadrettet bevægelse eller ’rejse’ i rumlig forstand. Og da slet ikke i
fysisk rumlig forstand, selv om begrebet ’åndeligt rum’ indgår i sammenhængen.
Men det åndelige rum er et helt igennem subjektivt fænomen, for hvilket der
gælder andre lovmæssigheder og vilkår, end tilfældet er for det fysiske rum.
Derimod er der objektivt belæg for at betragte den ’kosmiske rejse’ som en kvalitativ tilstandsændring af
individets bevidsthedsapparat, som organisk er repræsenteret ved den sjælelige
strukturs seks åndelige legemer og disses indbyrdes konstellationsforhold og
samvirke. Denne situation har jeg i al ydmyghed og beskedenhed søgt at give et
grafisk udtryk i form af det nedenfor
vedføjede diagram, som forhåbentlig vil kunne bidrage til at lette læserens
forståelse af de ovenfor nævnte forhold og sammenhænge.
Det er naturligvis med
en vis tilbageholdenhed, at jeg har vovet at knytte et selvkomponeret diagram
til forsøget på at forklare faktorerne indenfor Martinus’ kosmologi, men
eftersom det for det første forståeligt nok ikke er velset, at Martinus’ egne
symboler gengives udenfor den originale sammenhæng, og for det andet, at et
tilsvarende symbol heller ikke findes blandt Martinus’ efterladte
symboltegninger, og der for det tredie heller ikke forefindes et lignende
diagram i Per Bruus-Jensens værker, ja, så har jeg altså dristet mig til at
gengive det selvkomponerede diagram her:
Ovenstående
diagram søger grafisk at illustrere og forklare de specielle forhold, der gør
sig gældende for individets sjælelige struktur og dets kommunikation med sin
omverden, sådan som disse forhold er fremlagt indenfor rammerne af Martinus’
kosmologi. Diagrammets forklaring findes i hovedteksten. Det skal bemærkes, at
diagrammets farver kun tilnærmelsesvist er i overensstemmelse med farverne på
Martinus’ symboler. – Tegningen er rentegnet af Jakob Koch på grundlag af en
skitse af © 2008 Harry Rasmussen.
Denne
version af diagrammet skal ses som et 'levende' supplement til det faste eller
stillestående diagram. Den ny version søger i grafisk animation at illustrere
de specielle forhold, der gør sig gældende for individets sjælelige struktur og
dets kommunikation med sin omverden, men naturligvis i ekstrem tidsforkortning.
Man skal i øvrigt tænke sig, at de omkringliggende cirkelfigurer principielt
gennemgår præcis samme proces. – Animationen er tegnet af Jakob Koch på
grundlag af en skitse af © 2008 Harry Rasmussen.
Diagrammets store centrale cirkelfigur skal symbolisere det levende
væsens (individets) totale kosmiske struktur: Jeget = X 1., overbevidstheden =
X 2., og underbevidstheden = X 3. Det hvide cirkelfelt med trekanten i centrum
markerer Jeget, mens den ligesidede trekant angiver det levende væsen som
udtryk for et treenigt princip. Det smalle cirkelfelt udenom trekanten, der
ligesom stråler ud mod det violette cirkelfelt udenom, skal symbolisere
urbegæret, der jo i henhold til Martinus udgør al sansnings og manifestations
motiverende grundfaktor. Det violette cirkelfelt angiver overbevidstheden i
dens egenskab af et højpsykisk kraftfelt, der er præget af et sæt universelle
skabeprincipper, samt i dets funktion som base eller såkaldte ”spiralcentre”
for de seks kosmiske grundenergitalentkerner og dermed også for
”skæbneelementet”. Grundenergitalentkernerne eller ”spiralcentrene” ses i form
af den skraverede lille del af de i alt seks radiære ellipsefigurer, der
ligesom er ’rodfæstede’ i det violette overbevidsthedsfelt. De seks
ellipsefigurer markerer den sjælelige strukturs seks åndelige legemer, hvis
maksimale udfoldelsesmulighed (kulmination) er vist med punkteret linieføring.
Desuden er de seks åndelige legemer samtidig også markeret med de symbolfarver,
der er benyttet af Martinus i hans egen symbolik. Det fremgår af den skematiske
opstilling af de seks små firkanter tilhøjre på diagrammet, hvilken farve, der symboliserer
hvert enkelt legeme.
Endelig er der på
diagrammet afsat en diagonal linie, som der ses et brudstykke af øverst til
venstre i salighedsriget, og forneden til højre i Det rigtige menneskerige.
Ovenover og under de to liniebrudstykker står der ÅND. VERD. og FYS. VERD.,
hvilket henholdsvis skal betyde, at rigerne over
linien repræsenterer de åndelige verdener og at rigerne under linien repræsenterer de fysiske verdener.
Som tidligere
beskrevet, er den sjælelige strukturs seks åndelige legemer undergivet en
indbyrdes ’faseforskudt’ cyklisk vækst- og degenerationsproces. Denne
faseforskydning er lovbundet og følger derfor et bestemt mønster, nemlig i form
af et karakteristisk konstellationsforhold mellem de seks åndelige legemer
indbyrdes. (Jævnfør med det tidligere diagram ovenfor). Der findes i alt seks
sådanne grundkonstellationer, i hvilke hvert af de seks åndelige legemer efter
tur fremtræder som primær bærer af bevidsthedslivet. Disse seks
grundkonstellationer gør hver især Jeget (subsidiært individet) særlig sanse-
og manifestationsdygtigt, og dermed kommunikationsdygtigt, overfor individer
med principielt samme eller omtrent samme sjælelige struktur og åndelige
status, som det pågældende individ selv.
Disse andre individer
eller Jeger, som i en vis forstand udgør det omhandlede individs ’omverden’,
danner tilsammen et åndeligt-elektrisk vibrationsområde, der er identisk med
det, vi har lært at kende som et kosmisk naturrige eller en kosmisk
tilværelseszone. Og der findes altså i alt seks sådanne grundformer for
kosmiske riger eller zoner, nemlig dem, vi allerede kender under navn af
planteriget, dyreriget, det rigtige menneskerige, visdomsriget, den
guddommelige verden og salighedsriget, herunder mineralriget. Disse riger eller
zoner er på diagrammet antydet ved de aflange og delvise cirkelfigurer, der
befinder sig i det perifere felt udenom den store cirkelfigur, og som er
markeret med tallene fra 1 til 6, som refererer til de seks kosmiske storriger,
der samtidig også er markeret med de symbolfarver, der er benyttet af Martinus
i hans egen symbolik. Af den skematiske opstilling af de seks små firkanter
tilhøjre på diagrammet fremgår det, hvilken farve, der symboliserer hvert
enkelt rige.
Som det netop lige er
blevet nævnt, så er det cirkelfelt, der omgiver den store cirkels seks åndelige
legemer (ellipsefigurerne), og som tangeres af disse, opdelt i ialt seks
forskelligt farvede aflange felter, der hver især strækker sig fra ’toppunkt’
til ’toppunkt’ af ellipsefigurerne. Disses respektive farver: rød, orange, gul,
grøn, blå og indigo, refererer henholdsvis til de seks kosmiske grundenergier,
og til de seks kosmiske storriger. Som det ses, har hver af grundenergierne en
maksimal udfoldelse, nemlig dér, hvor det åndelige legeme, der er
omsætningsredskab for den pågældende grundenergi, befinder sig i sit
funktionelle kulminationsstadium. Der forekommer derfor i alt seks sådanne
kulminationsstadier, ét for hvert af de seks åndelige legemer og dermed for hver
af de seks kosmiske grundenergier.
Det ses også, at hvert
enkelt af de kosmiske storriger begynder i det forrige riges kulminationspunkt,
lige som det ender i det efterfølgende riges kulminationspunkt. Det svarer til,
at hvert rige har sit første ’fosterkernestadium’ dér, hvor det forudgående
rige har sit kulminationsområde, og sit sidste ’degenerationsstadium’ i det
efterfølgende riges kulminationsområde. De seks riger ’overlapper’ på den måde
hinanden. (Vedr. udtryk som ’forsterkernestadium’ og ’degenerationsstadium’:
Jvf. med flere af de tidligere ovenfor gengivne diagrammer).
Det skal her indskydes
og kraftigt understreges, at størrelsesforholdene på diagrammet intet har med
de faktiske forhold at gøre, idet det treenige princips tre hovedinstanser:
Jeget, skabeevnen (overbevidstheden) og det skabte (underbevidstheden) i det
virkelige liv har samme værdimæssige valør. De sjælelige legemer er alene gjort
så store på diagrammet, som tilfældet er, for bedre at kunne vise disses vækst-
og degenerationsprocesser.
Vækst-
og degenerationsprocessen
Den vækst- og degenerationsproces, som den sjælelige strukturs seks
åndelige legemer kosmisk set hver især er undergivet, markerer sig altså
særligt som i alt seks grundformer for kombinationer eller konstellationer
mellem de seks åndelige legemer indbyrdes. Det er netop hver af disse specielle
kombinationer, der gør individet sanse- og manifestationsdygtigt i forhold til
de ’omgivende’ elektrisk-åndelige vibrationsfelter, som for deres vedkommende
er præget af de selvsamme kombinationsforhold. Et eksempel herpå er netop vist
på diagrammet, hvor det specielt er det kombinations- eller
konstellationsforhold mellem de seks åndelige legemer, hvori tyngdeenergien er
dominerende, der er søgt illustreret.
Udtrykkene ’stadium’ og
’fase’ i det efterfølgende betyder i denne forbindelse det samme. Stadier eller
faser i vækst er markeret med pil væk
fra centrum, mens stadier eller faser i degeneration er markeret med pil ind mod centrum.
Som det fremgår af
diagrammet, befinder tyngdelegemet
(nr. 2, orange farve) sig i sin præstationsmæssige kulminationsfase, mens dets
komplementære modsætning, intuitionslegemet
(nr. 5, blå farve), tydeligvis er i fosterkernestadiet. Instinktlegemet (nr. 1, rød farve) befinder sig i første
degenerationsfase, og dets komplementære modsætning, intelligenslegemet (nr. 4, grøn farve), er i første vækststadium. Følelseslegemet (nr. 3, gul farve) er
derimod i andet vækststadium, mens dets komplementære modsætning, salighedslegemet (nr. 6, indigo farve),
befinder sig i andet degenerationsstadium.
Dette særlige
kombinations- eller konstellationsforhold mellem de seks åndelige legemer
indbyrdes, er i vid udstrækning ansvarligt for, at det pågældende individ i
særlig grad er sanse- og manifestationsdygtigt, og dermed funktions- og
kommunikationsdygtigt, overfor dét kosmiske vibrationsfelt, der kaldes
dyreriget. Dette sidste er markeret ved den antydning af en tilsvarende
cirkelfigur forneden på diagrammet, og hvis tyngdelegeme tangerer netop det
område, hvori det omhandlede individs tyngdelegeme befinder sig i
kulminationsfasen.
Principielt de samme
forhold gælder for de fem øvrige energikonstellationer eller –kombinationer
mellem den sjælelige strukturs seks åndelige
legemer indbyrdes. Læseren behøver kun at tænke og forestille sig
konstellationsforholdet successivt overført på henholdsvis legeme nr. 3, 4, 5,
6 og 1. De ’omgivende’ individer og riger eller tilværelseszoner (udsnit af
cirkelfigurer) er derimod hele vejen rundt om centrumscirklen markeret ved, at
det bærende legeme i disse befinder sig i sit kulminationsstadium. Det skal antyde, at det til enhver tid er de
væsener, hos hvilke dette er tilfældet, der særligt repræsenterer de pågældende
riger eller tilværelseszoner.
Som det forhåbentlig tydeligt er fremgået af diagrammet og min
forklaring til det, er det en lovbundet
kvalitativ tilstandsændring af individets bevidsthedsapparat, altså af dets
sjælelige struktur og dennes seks åndelige legemer, der er baggrunden for, at
individet kosmisk set successivt bliver sat i stand til at sanse- og
manifestere sig i seks på hinanden følgende riger eller tilværelseszoner. Og
det er altså specielt den særlige grundenergikombination mellem de seks
åndelige legemer indbyrdes, hvori ét af legemerne befinder sig i sit
funktionelle kulminationsstadium, der bestemmer, hvilket af de seks riger,
individet er i stand til at kommunikere med og udfolde sig i.
Denne situation fremgår
faktisk indirekte af diagrammet, nemlig på den måde, at det tydeligt ses at de
øvrige fem legemer i det anførte kombinationsforhold, enten befinder sig i
stadier eller faser for tiltagende funktion eller stadier eller faser for
aftagende funktion, eller – som det på diagrammet er tilfældet med
intuitionslegemet – slet ikke fungerer, hvilket vil sige at det midlertidigt
befinder sig i latent stadium. Hvert enkelt legemes sanse- og
manifestationsdygtighed afhænger i høj grad af, hvilket af de nævnte stadier
det befinder sig i. Det ses desuden tydeligt af diagrammet, at fem af legemerne
alle er et større eller mindre stykke fra at tangere de respektive
kulminationspunkter, hvilket betyder, at det pågældende individ kun i en
udstrækning eller et omfang, der er proportionalt med de respektive legemers
kapacitet, er sanse- og manifestationsdygtigt i de til legemerne svarende
tilværelseszoner.
Den afgørende pointe i
hele denne fremstilling er den, at individet overhovedet ikke ’flytter’ sig i
rumlig forstand, og da slet ikke i tredimensional fysisk rumlig forstand. Der
er altså ikke tale om en ’rumrejse’, eller blot en rejse fra et sted til et
andet, idet en sådan forestilling er illusorisk og slet ikke relevant i
sammenhængen. Det, der reelt er tale om her, er, at individets sjælelige
struktur, altså dets samlede underbevidsthedsapparat, ændrer kvalitativ tilstand, i den forstand, at
de seks åndelige legemer indbyrdes ændrer funktionel kapacitet på en sådan
måde, at det kosmisk set successivt gør individet sanse- og
manifestationsdygtigt på seks grundforskellige måder. Det er disse seks
grundforskellige måder eller kvalitative tilstande, der giver individet
successiv ’adgang’ til de seks kosmiske storriger eller tilværelseszoner.
De nævnte riger eller
zoner opretholdes som sådanne permanent, nemlig i kraft af de individer, der
repræsenterer det enkelte riges særlige grundenergikombination, og som kosmisk
set i en uafbrudt, omend langsom ’udviklingsstrøm’ passerer igennem dette. Det
er altså aldrig tilfældet indenfor det enkelte spiralkredsløb, at det er de
samme individer, der uafbrudt udgør rigernes ’befolkning’. Men set i det helt
store kosmiske perspektiv, forholder det sig i henhold til Martinus dog sådan,
at det er de samme individer, der i det evige livs forløb i princippet gentager
og genoplever det såkaldte spiralkredsløb igen og igen. (Note 9)
”En såret flygtning mellem to
riger”
Imidlertid har vi hidtil ikke berørt det faktum, at der også
forekommer overgangsstadier mellem de seks hovedformer for kombinationsforhold
mellem de seks åndelige legemer. Sådanne overgangsfaser gør sig gældende i de
situationer, hvori ingen af de seks åndelige legemstyper befinder sig i
kulminationsfasen, hvilket sker i forbindelse med, at individets dagsbevidsthed
gradvis er i færd med at blive overført på det næste legeme i
konstellationsrækken. Ifølge Martinus opleves en sådan situation netop af de
jordiske mennesker, og især af de kosmisk set mest udviklede, idet disse ikke
længere hører til det egentlige dyrerige, men samtidig langt fra endnu er
hjemmehørende i det rigtige menneskerige. Det sidstnævnte rige er kun så småt
på vej til at blive manifesteret og etableret her på kloden.
Den beskrevne situation
opleves i ikke ringe grad som en ubehagelig og til dels ulykkelig, i nogle
tilfælde ligefrem lidelsesfuld situation. Dette er da også baggrunden for, at
Martinus betegner det jordiske menneske som ”en
såret flygtning mellem to riger”, nemlig mellem dyreriget og det såkaldte
rigtige menneskerige.
Men når den nævnte
overgangsfase mellem dyreriget og det rigtige menneskerige opleves som ovenfor
beskrevet, hænger det sammen med tyngdeenergiens dominans i det indbyrdes
konstellationsforhold mellem de seks åndelige legemer. Tyngdeenergien og dermed
tyngdelegemet er jo nemlig den bærende energi og det bærende legeme (det
fysiske legeme), når det gælder udfoldelsen af ”det dræbende princip”.
Følelsesenergien og følelseslegemet er derimod bærende energi og legeme under
udfoldelsen af ”det livgivende princip”.
Eftersom
tyngdeenergiens dominans vil aftage proportionalt med, at den sjælelige
struktur efterhånden skifter over til de øvrige energi- og
legemskonstellationer i spiralkredsløbet, betyder det, at det bliver det
livgivende princip, der vil blive dominerende stort set i resten af
spiralkredsløbet. Som en følge deraf, vil overgangsfaserne mellem rigerne 3, 4,
5, 6 og 1, ikke blive oplevet som en ubehagelig og slet ikke smertefuld proces.
(Note 10)
I overgangen mellem det jordiske menneske og det rigtige menneske,
som Martinus sammenligner med et fosterudviklingsforløb, og hvori ”veernes
begyndelse” forekommer, indtræffer på et tidspunkt den proces, Martinus kalder
for ”den store fødsel”, der markerer
en situation, hvori menneskets intuitionsevne bryder frem i bevidstheden og
lader individet opleve sin egen udødelighed og identitet med sit guddommelige
ophav, ikke kun som teori, men som realistisk virkelighed. Denne ”fødsel”
hænger sammen med en forudgående udvikling af individets humane evne:
næstekærlighedsevnen, som er organisk baseret dels på et særligt
konstellationsforhold mellem de to seksuelle poler og de to seksuelle
polorganer, og dels på et konstellationsforhold mellem de seks åndelige legemer,
hvori især følelseslegemet og intelligenslegemet nærmer sig hinanden i
funktionel henseende., og hvori intuititionslegemet netop er blevet ’vakt’
tilstrækkeligt til, at det lejlighedsvis giver sig til kende i
bevidsthedslivet, nemlig i form af de glimt af en kosmisk helhed og sammenhæng,
Martinus kalder for ”kosmiske glimt”. (Note
11)
Sluttelig skal det nævnes, at diagrammet til dels også er egnet til
at illustrere individets ’passage’ gennem de åndelige verdener efter det
fysiske legemes død, og på dets ’vej’ mod en ny fysisk inkarnation. For øvrigt
en situation, der kun forekommer for planteindividernes, dyreindividernes –
herunder det jordiske menneskes – og delvis for de første rigtige menneskers
vedkommende. Reinkarnationsprocessen finder derimod ikke sted for individerne i
de øvrige og åndelige tilværelseszoner, idet disse benytter sig af en ’teknik’,
der betegnes som materialisation og dematerialisation.
Der består imidlertid
en afgørende forskel mellem den store kosmiske spiralkredsløbsudvikling af de
seks åndelige legemer og disses indbyrdes konstellationer, som successivt
overtager dominansen i individets livsudfoldelse og livsoplevelse, og så
individets ’passage’ gennem de åndelige verdener mellem to inkarnationer. Denne
forskel består især i, at det er dén sjælelige struktur, som individet i dette
tilfælde har i dyreriget (jvf. med diagrammet), det er henvist til at benytte
sig af under den nævnte ’passage’ gennem ’døden’. Lige som det principielt er
de helt samme tilværelseszoner, som i det store evolutionære kosmiske kredsløb,
individet aflægger kortere eller længerevarende ’besøg’ i undervejs mod en ny
fysisk inkarnation.
Disse forhold
indebærer, at individets dagsbevidsthed under ’passagen’ eller forløbet,
successivt overføres på de med de nævnte riger korresponderende åndelige
legemer, og at individets evne til at sanse og manifestere sig i disse riger,
og kommunikere med disses ’faste’ indvånere, er proportional med det i hvert
enkelt tilfælde givne åndelige legemes ’aktuelle’ udviklingsstatus og
funktionelle kapacitet. Det betyder for det på diagrammet viste individs
vedkommende, at det ikke vil være særligt sanse- og manifestationsdygtigt i
visdomsriget og salighedsriget, og kun i mindre grad og omfang vil være det i
det rigtige menneskerige og i det åndelige planterige. Og det vil slet ikke
kunne gøre sig gældende på nogen måde i den guddommelige verden, idet dets
intuitionslegeme befinder sig i et funktionelt latent stadium. Individet udgør
derfor her nærmest et ubevidst eller sovende væsen under sin ’passage’ gennem
det pågældende rige. Men individet ’vågner’ altså igen så småt op til ganske
vist ’indadvendt’ dåd i salighedsriget, skønt dets hukommelseslegeme befinder
sig i sidste degenerationsfase.
For planteindividernes
vedkommende vil ’passagen’ gennem de åndelige riger efter ’døden’ forme sig
lidt anderledes, end for dyrene og menneskene, idet planteindividernes
sjælelige struktur har et lidt anderledes konstellationsforhold mellem de seks
åndelige legemer indbyrdes. Dette gælder i højere også for de rigtige
mennesker, som endnu måtte være undergivet reinkarnationsprocessen. Hos disse
befinder intuitionslegemet sig jo mere eller mindre i første vækstfase, og
dette giver helt anderledes og gode muligheder for at kunne sanse og
manifestere sig, og opleve og kommunikere, i et vist omfang i både visdomsriget
og den guddommelige verden, når dagsbevidstheden under ’passagen’ gennem
’døden’ bæres af intuitionslegemet.
De samme forhold og det samme forløb, som ovenfor beskrevet, gør
sig principielt gældende under søvntilstanden, eller ”den lille død”, som den jo også er blevet kaldt, blandt andet af
H.C.Andersen, og i en vis forstand med rette. Men en nærmere beskrivelse af så
vel den store ’død’ som ”den lille død” findes allerede i flere af afsnittene
her på hjemmesiden og skal derfor ikke gentages her. (Note 12)
Individerne i den
åndelige del af det rigtige menneskerige, er i kraft af deres kosmiske
udviklingsstatus ikke længere underkastet reinkarnationsprocessen, men benytter
sig ifølge Martinus af den førnævnte materialisations- og
dematerialiseringsteknik, når de ønsker at kommunikere med ’omverdenen’,
hvilket fortrinsvis vil sige med ’beboere’ i den åndelige del af det rigtige menneskerige,
visdomsriget og den guddommelige verden. Det betyder principielt set, at de vil
kunne fremtræde med en hvilken som helst legemsform, de måtte ønske og finde
passende i situationen. En slags ’udklædning’ kunne man kalde det, hvor
individet kan skifte legemsform, som vi andre skifter påklædning.
For overskuelighedens skyld skal vi herefter sammenfatte og
fremhæve de vigtigste punkter i ovenstående fremstilling, hvoraf det mere eller
mindre direkte er fremgået, at samtlige spiralkredsløbets seks forskellige, men
indbyrdes forbundne tilværelseszoner eller riger er konstant befolket med et utal af levende væsener af alle arter og
afskygninger, som i deres egenskab af sanseorganer og manifestationsredskaber
for Gud, er ansvarlige for befordringen af og kommunikationen mellem
henholdsvis individerne indbyrdes og mellem Guddommen og de levende væsener, en
kommunikation, der dels er identisk med Guds og de levende væseners respektive
livsoplevelse, og dels også er identisk med Guds og det enkelte individs indbyrdes ’korrespondance’ i form af
fællesproduktet ”livets oplevelse”, og i form af individets lønlige
bønshenvendelse til sin evige Fader.
Forholdet er nemlig
det, at for individets vedkommende repræsenterer og fungerer samtlige alle
andre eksisterende levende væsener – fysiske som åndelige – i virkeligheden
tilsammen som dén levende og suveræne enhed, vi kalder Gud Fader. Der findes
derfor i realiteten kun ialt to levende væsener i verdensaltet,
nemlig Guddommen og det levende væsen, det sidste i form af
det enkelte individ, som Martinus derfor betegner som ”gudesønnen”, et udtryk og begreb, der indbefatter begge køn, i den forstand, at hvert
eneste levende væsen uden nogen som helst undtagelse kosmisk set er dobbeltkønnet eller mere præcist: dobbeltpolet, sådan som vi allerede har
været inde på i det foranstående, men også og især har omtalt i hjemmesidens
afsnit om det seksuelle polprincip og den seksuelle polforvandling.
Imidlertid er det som omtalt ikke de samme individer eller levende
væsener, der til enhver tid befolker de forskellige tilværelseszoner, idet
situationen er den, at samtlige individer evigt og kontinuerligt ’cirkulerer’
igennem spiralkredsløbets seks forskellige, successive riger. Denne ’cirkulation’
eller ’rejse’ sker primært på foranledning af urbegæret i forening med sult- og
mættelsesprincippet på basis af kredsløbs- og kontrastprincippet, repræsenteret
ved især det seksuelle polprincip og den seksuelle polforvandling, som
uophørligt ansporer individet til at forny sin livsoplevelsesevne og derigennem
forandre og udvide sin livsoplevelse. For det er en af de store pointer ved
Martinus’ kosmologi, at evnen til at opleve livet, altså livsoplevelsesevnen,
hele tiden må fornyes gennem de kontrasterende forhold og oplevelser, som netop
spiralkredsløbet byder på. Dette sker ved, at individet – og det vil altså i
virkeligheden sige samtlige individer uden undtagelse – ’fastholdes’ i en evigt
vekslende, pulserende rytme, hvorunder individet i én periode ’indvikler’ sig i
den fysiske materieverden, som kosmisk set repræsenterer ’mørket’, og efter et
vist ophold her, i en anden periode atter ’udvikler’ sig af den fysiske
materieverden og bliver midlertidigt hjemmehørende i den åndelige eller parafysiske
materieverden, der repræsenterer ’lyset’, for derefter at begynde forfra og om
igen, og således fortsættende og principielt gentagnede i en evig
livsfornyelsesproces. (Note 13)
Men i denne
forbindelse erindrer vi os dog samtidig, at det som påpeget kun er i relativ og
illusorisk forstand, at individet henholdsvis ’indvikler’ og ’udvikler’ sig og
’cirkulerer’ eller successivt ’rejser’ igennem spiralkredsløbets seks
tilværelseszoner. Men i virkeligheden forbliver det levende væsens eller
individets Jeg i sin identitet med ’det evige Nu’, hvilket vil sige evigheden,
totalt ubevægeligt under sit enestående, grundlæggende og forunderlige projekt:
uafbrudt at skabe en kontrast til sig selv, hvori Jeget kan ’spejle’ sig og
blive selvbevidst.
Samtidig må man også
huske på, at der er tale om et levende
univers, og at de seks tilværelseszoner, under indflydelsen fra især
kredsløbs- og kontrastprincippet, ustandselig gennemgår eller er underkastet en
’intern’ udvikling og som følge heraf altid vil være under forandring eller
forvandling. Det er denne uafbrudte eller evige kosmiske forandringsproces,
Martinus betegner som ”vejen mod lyset”. Tilværelseszonerne eller naturrigerne
er altså ikke ’statiske’ i praksis, det er kun i princippet, at de evigt
forbliver de samme og dermed bevarer deres respektive karakter og identitet.
Som det allerede turde
være fremgået, foregår indviklingsprocessen via mineral-, plante- og dyreriget,
hvor individet (Jeget) henholdsvis fremtræder i form af mineralvæsen
(underforstået salighedsvæsen), plantevæsen og dyrevæsen, til hvilket sidste
det jordiske menneske som bekendt også (endnu) hører. Herefter afløses og
overtages indviklingsprocessen af udviklingsprocessen, som successivt fører
individet igennem det rigtige menneskerige, visdomsriget og ’tilbage’ til den
guddommelige verden (intuitionszonen), der som bekendt repræsenterer den
allerhøjeste form for livsudfoldelse i så vel sanse- og manifestationsmæssig
som i funktions- og kommunikationsmæssig henseende. Og når individet derefter
på et tidspunkt er blevet tilstrækkelig ’mættet’ af sit ophold og sine
oplevelses- og udfoldelsesmuligheder i livets absolut højeste rige eller
tilværelseszone, længes det efter at ’trække’ sig ind i sig selv og dér samle
sig omkring sit totale erfarings- og erindringsmateriale, der er erhvervet
henholdsvis under det tilbagelagte spiralkredsløbs indviklings- og
udviklingsepoker. Som vi allerede er blevet gjort bekendt med, vil en stor del
af dette erfarings- og erindringsmateriale allerede være blevet omdannet til
såkaldte ”guldkopier”, og da individets koncentration på og beskæftigelse med
disse, automatisk udløser nærmest ekstatiske salighedsfornemmelser, har
Martinus derfor betegnet denne vibrations- eller tilværelseszone som
”salighedsriget”.
Salighedsriget
og mineralriget
I henhold til Martinus’ kosmologi er det en slags ”overskudsenergi”
fra individerne i salighedsriget, som vibrerer og virker ind på de fysiske og
materiedannende energier, instinkt-, tyngde- og følelsesenergien, og dér viser
sig som det såkaldte mineralrige, hvilket blandt andet vil sige i form af de
idérige og ofte meget harmoniske og smukke krystalstrukturer og formationer.
Under sin intense, kontemplative beskæftigelse med og optagethed af
guldkopierne af sit eget erfaringsmateriale, oplever salighedsvæsenet blandt
andet et retrospektivt tilbageblik på sine egne fortidige liv i de passerede
tilværelseszoner, og herunder ikke mindst livet i dyreriget. Men situationen er
nu den, at de ’mørke’, dystre og smertefulde oplevelser og erfaringer i form af
erindringerne herfra, i mellemtiden er omdannede og nu fremtræder i
guldkopiernes forklarede lys, som afslører den overordnede kosmiske idé og
hensigt med disse, hvad der især medvirker til atter at gøre forholdene og
livsbetingelserne i dyreriget attraktive og attråværdige. Og efterhånden som
individet uundgåeligt bliver mættet af opholdet og de indadvendte oplevelser i
salighedsriget, begynder det igen at længes efter at ’involvere’ sig med de
eksistensbetingelser og livsvilkår, der særlig gør sig gældende i den
tilværelses- og oplevelsesform, som både i princippet og i praksis udgøres af
dyreriget. Under indtrykket af den noget ensomme, ensidige og ensformige
beskæftigelse med sit eget forgyldte erindringsmateriale, fremtræder dette rige
i et gyldent og forjættende skær for det ’overmætte’ individ i salighedsriget.
Det er herefter salighedsvæsenets længselsenergier, der automatisk
aktiverer den relevante organtalentkernebeholdning, som findes oplagret i
Jegets evighedslegeme, hvilket vil sige i dets højpsykiske kraftfelt, og som i
øvrigt grupperer sig omkring de grundtalentkerner, Martinus betegner som
”spiralcentre”, hvoraf der er seks, der igen er base for de respektive seks
grundenergier og de seks åndelige legemer. Netop via disse specielle
talentkerner opbygger, opretholder og regulerer Jeget automatisk sin sjælelige
organstruktur, og derigennem også sin fysiske organstruktur i de epoker,
hvorunder individet fremtræder i fysisk materie. Organtalentkernerne er i
princippet opbygget, organiseret og struktureret på principielt samme måde, som
tilfældet er med erindringstalentkernerne, men har altså en anden og nok så
væsentlig funktion at varetage, nemlig som nævnt primært at opretholde og
regulere den sjælelige strukturs seks åndelige legemer og disses respektive
lokalorganer.
I øvrigt betegner
Martinus Jegets totale forråd af talentkerner, altså af både
erindringstalentkerner og organtalentkerner, som ”skæbneelementet”, der er fuldkommen identisk med og kun er et
andet udtryk for begrebet ”bevidsthedsarkivet”,
sådan som tildligere omtalt. Det indebærer især, at Jegets skæbnedannelse
og skæbneoplevelse nødvendigvis må have sine dybeste kosmiske rødder i
talentkerneforrådet, der jo udgør koncentrationen af dets totale erfaring og
viden samt essensen af dets skabende begavelse. Den samlede talentkernemasse er
dermed af afgørende og bestemmende betydning for Jegets (individets)
livsoplevelse, specielt i skæbnemæssig henseende, af hvilken grund Martinus da
også definerer begrebet ”skæbnedannelse” som oplevelsen af virkningerne til de årsager, det levende væsen selv har
udløst. (Note 14)
I sin egenskab af salighedsvæsen, der er blevet ’overmæt’ af sin
fuldkommen frie og ubundne, men trods alt noget ’ensomme’ tilstand, aktiverer
Jegets efterhånden opståede og forstærkede længsel efter på ny at opleve
kontrasten hertil, hvilket vil sige, den relativt bundne og ufrie tilværelse
under den fysiske verdens eksistensbetingelser og livsvilkår, de grupper eller
sektioner af organtalentkerner, som er ansvarlige for opbygningen af dén
særlige sjælelige organstruktur, der ligger til grund for plantevæsenets
eksistens og livsoplevelse. Det vil mere præcist sige en organstruktur, hvori
P-kraftfeltet i overvejende grad er præget og styret af instinktenergien og
instinktlegemet, hvilket indebærer, at alle livsfunktioner er automatfunktioner
og at den fysiske livsoplevelse indskrænker sig til de to grundformer for
anelsesbevidsthed: behag og ubehag.
Det er her vigtigt at
klargøre sig, at der i denne sammenhæng er tale om funktioner, som finder sted
i plantevæsenets ’natbevidsthed’, mens samme væsens primære dagsbevidste
livsoplevelse fortsat finder sted på det åndelige tilværelsesplan i form af
salighedsriget. Kontakten med og manifestationen i den fysiske verden sker
specielt i kraft af udstrålingen fra dé organtalentkerner, som ’bærer’ og
opretholder de fysiske lokalorganer, i plantens tilfælde frø eller rodknold
(løg), spire, stængel, blad og blomst, som etableres via de mikroskopiske
’forstærkeranlæg’, der i form af en til individets art svarende større eller
mindre serie kemisk aktive, elektrodynamiske centre, de såkaldte gener, forekommer i de forskellige
lokalorganers enkelte cellers cellekerner. Hermed kan en ny evolutionær
inviklingsproces, et nyt spiral-livskredsløb i det levende væsens evige
’vandring’ eller ’rejse’ mod ’lyset’,
som så småt begyndte i sidste halvdel af den guddommelige verden og
fortsattes via salighedsriget, nu midlertidigt fortsættes via planteriget.
Det
diskarnerede individs situation
Det skal i denne forbindelse kort omtales, at individet i sin
diskarnerede tilstand og periode, principielt også gennemlever og oplever
spiralkredsløbets seks tilværelseszoner, men at det under dette relativt
kortvarige forløb, som begynder med det fysiske legemes død og ender med en ny
fysisk undfangelse og fosterudvikling, bevarer sin hidtil opnåede og aktuelle
psyko-fysiske udviklingsstandard, f.eks. i form af et menneske med dets
hidtidige evner, egenskaber og karaktertræk, hvilket bl.a. indebærer at det
pågældende individ kun vil være i stand til at opleve og manifestere sig i mere
eller mindre begrænsede vibrationsområder af de seks kosmiske riger, som det
passerer igennem i ’døden’. Nemlig lige præcis dé områder, som dets psykiske
kvalifikationer, sansemæssige kapacitet og moralske standard bogstavelig talt
er på ’bølgelængde’ med. Kontakten og kommunikationen med de åndelige verdener
og disses ’beboere’ og ’gæster’, for de sidstnævntes vedkommende i form af
diskarnerede væsener fra den fysiske verden, foregår udelukkende ved hjælp af resonansprincippet. Det vil med andre
ord sige, ved at vibrationerne eller svingningerne i det ene individs
P-kraftfelt og den dertil knyttede relevante organstruktur i form af et
sjæleligt legeme, svarer til eller om muligt bringes i overensstemmelse med
svingningerne eller vibrationerne i et andet individs P-kraftfelt eller
eventuelt flere andre indviders P-kraftfelter samtidigt.
For at beskrivelsen af
resonansprincippet som grundlag for individernes indbyrdes kommunikation i de
åndelige verdener, ikke kun skal lyde ’teknisk’, skal det her tilføjes, at
kommuikationen i praksis ikke adskiller sig væsentligt fra, hvad der i
princippet sker, når vi drømmer. De personer, situationer og scenerier, der
opleves under drømmetilstanden, udgør objektivt set den sansemæssige oplevelse
af de vibrationer og svingninger, der under drømmetilstanden forekommer i
P-kraftfeltet. Men som enhver ved, er forskellen dog den, at drømmetilstanden
normalt kun er en ’solooplevelse’, hvorunder der ikke finder nogen
kommunikation sted med et andet eller andre individer. Imidlertid kan man med
lidt god vilje og fantasi godt forestille sig, hvordan en realistisk
kommunikation med et eller flere andre individers ’beslægtede’ P-kraftfelt, kan
etableres og finde sted.
Som vi allerede ved, f.eks. fra diagrammet ”Individets sjælelige
struktur”, indbefatter den sjælelige organstruktur i virkeligheden flere
legemer, som i egenskab af sanseorganer og manifestationsredskaber formidler
individets livsoplevelse, nemlig i alt syv legemer eller organsystemer, hvoraf
de seks respektive svarer til og er bærere af Jegets sansning og manifestative
funktioner i de seks tilværelseszoner, som individet under sin diskarnerede
tilstand successivt passerer gennem i spiralkredsløbet på vej mod en ny fysisk
inkarnation. Disse legemer er instinkt-, tyngde-, følelses-, intelligens-,
intuitions- og hukommelseslegemet, som alle opretholdes og dirigeres af det
syvende legeme, evighedslegemet, hvis bærende grundenegi er den såkaldte
”moderenergi”. De nævnte seks grundenergilegemer, som altid successivt afløser
hinanden i deres funktion som bærere af individets dagsbevidsthed i de
respektive tilværelseszoner, nemlig henholdsvis plante- og dyreriget, det
rigtige menneskerige, visdomsriget, den guddommelige verden og
salighedsriget/mineralriget, er dog ikke alle fuldt udviklede og lige
funktionsdygtige på samme tid, men har tværtimod højst forskellig kvantitativ
og kvalitativ status med hensyn til sanse- og manifestationsmæssig kapacitet,
og er dermed heller ikke alle lige funktions- og kommunikationsdygtige på samme
tid.
Det sidstnævnte er
blandt andet beroende på den art, det pågældende diskarnerede individ tilhører
i den fysiske verden. Men når det f.eks. drejer sig om det jordiske menneske,
vil situationen generelt set være den, at det er tyngdeenergien, der dominerer,
medens instinkt-, følelses- og intelligensenergien gør sig mere eller mindre
gældende hos det enkelte individ. Hukommelsesenergien forekommer i et stadium,
der kosmisk set er aftagende med hensyn til sin indflydelse, og
intuitionsenergien befinder sig i et latent eller meget elementært
udviklingsstadium, hvor den – som tidligere omtalt – kun udøver minimal
indflydelse.
Det forholder sig altså
sådan, at det er den aktuelle udviklingsstandard og funktionelle kapacitet af
de enkelte grundenergier, der vil være et afgørende og bestemmende vilkår for
det levende væsens sanse- og manifestationsmuligheder i spiralkredsløbets
forskellige riger eller tilværelseszoner, som det ifølge evige lovmæssigheder i
sin diskarnerede tilstand må og skal passere på sin ’rejse’ eller ’færd’ fra
’død’ til ny fødsel (reinkaranation). Det indebærer eksempelvis, at det
diskarnerede jordiske menneske kun vil være i stand til at opleve og gøre sig
gældende på et relativt elementært niveau i den guddommelige verden, hvor
intuitionsenergien jo er den bærende grundenergi, og det samme vil til en vis
grad være tilfældet i det efterfølgende salighedsrige, der har
hukommelsesenergien som den fundamentale grundenergi. Ingen af disse to
grundenergier –eller evner er særligt udviklet eller fremtrædende hos det
jordiske menneske, hvorfor de heller ikke vil være i stand til at formidle
andet og mere, end deres respektive sanse- og manifestationskapacitet rækker
til.
Men også i dette tilfælde ’ender’ det diskarnerede jordiske
menneske i salighedsriget, hvor det som alle andre vil være henvist til at
beskæftige sig kontemplativt med sine personlige guldkopier, der stammer fra
det erfarings- og erindringsmateriale, som det pågældende individ dels bringer
med sig fra sit eller sine tidligere fysiske liv, og dels også fra sin netop
tilbagelagte passage gennem spiralkredsløbets øvrige åndelige riger. Men også i
dette tilfælde vil individet efterhånden blive ’mættet’ af sin
salighedsbefordrende, men trods alt i længden alligevel noget ensformige
virksomhed og tilstand, hvorfor kontrasten i form af den fysiske, jordiske
tilværelse fremtræder i et så gyldent og tillokkende lys, at længslen efter at
vende tilbage til denne vækkes og forstærkes.
Efterhånden vil
længslen efter at genopleve den fysiske verden blive så fremherskende hos
individet, at den snart vil aktivere de organtalentkerner, der dels overfører
dagsbevidstheden fra hukommelseslegemet til det sjælelige tyngdelegeme, og dels
via dette legeme gendanne et nyt transformationsfelt, som er i stand til at
kontakte et korresponderende transformationsfelt hos f.eks. en jordisk kvinde,
således at organtalentkernernes data vil kunne overføres til generne i en
sammenkoblet fysisk æg-sædcelle (zygoten). Om skæbnesituationen vil det, er
dermed i heldigt fald en ny inkarnation påbegyndt. Et nyt fysisk liv med alt,
hvad dette måtte indebære af behag og ubehag, af glæde og sorg, fryd og smerte,
lykke og ulykke, kan hermed begynde og bidrage sit til, at føre individet
videre på ”vejen mod lyset”. (Note 15)
© 2008 Harry Rasmussen. Revideret november 2014 af samme.
Noter
og kilder: Grundenergiernes kombinationer
Note
1: Martinus: Kosmisk kemi. LB II og III. – Per Bruus-Jensen: Kosmisk kemi. Introduktion til
grundenergiernes kemi i teori og praksis. Forlaget Nordisk Impuls 2008.
Note 2: Vedr. grundenergierne:
LB I, stk. 179,253-65, 273-7, 276, 280. LB II, stk. 326, 328-9, 331-2, 333-4, 349,
353, 358-63, 365-6, 368-9, 387-8, 391, 394-5, 409, 413, 418, 432, 439, 442,
533, 590. LB III, stk. 642, 816, 921, 943. LB IV, stk. 1053,
1095, 1097-8, 1105, 1107, 1271-2, 1271-6, 1282-3, 1377. LB V, stk.
1923-8. LB VI, stk. 2176, 2180-1, 2258-60. LB VII, stk. 2658:16. DeV I, stk. 4:7, 5:6,
6:8-9, 6:11, 9:4, 10:4, 11:13, 11:15-8, 11:34, 12:1-3, 13:1, 13:9. DeV II,
stk. 17:11, 18:2, 21:6. DeV III, stk. 30. Logik, kap. 9, 52, 72.
Se evt. også PB-J 1: 5. kap.
Som nævnt betegner Martinus Jegets håndtering af de
kosmiske grundenergier og disses mangeartede og utallige kombinationer som kosmisk
kemi, hvilket vil sige læren om de overfysiske stoffers eller energiers
reaktionsevne. Martinus opfatter denne lære som en 'forlængelse' af læren om de
fysiske stoffers eller energiers reaktionsevne, dvs. kemien, idet han hævder og
begrunder, at denne er begyndelsen til den åndsvidenskabelige eller kosmiske
kemi. Det skyldes ifølge ham, at de fysiske stoffer eller materier i virkeligheden
kun er fortættede former for bevidsthedsmaterier eller sjælelige materier. Og
lige som der findes giftige, ætsende og sprængfarlige fysiske stoffer og
stofkombinationer, således findes der også principielt tilsvarende åndelige
eller parafysiske stoffer og stofkombinationer. Det er i henhold til Martinus
derfor nærmest livsvigtigt for kulturmennesket at forstå, at den personlige
skæbne er en lige så realistisk kombination af stoffer, som den medicin eller
de receptpligtige lægemidler, man kan få udleveret på apoteket. Opbygningen
eller skabelsen af vores personlige skæbne betegner Martinus derfor som et
kosmisk kemisk eksperiment, idet en hvilken som helst lille fejltagelse uundgåeligt
vil efterlade sit spor eller sin virkning på denne skæbne. Han betegner derfor
med rette det levende væsen eller individet som en "kosmisk kemiker".
Vedr. kosmisk kemi: Se LB II, stk. 289-1052.
Note 3: Per
Bruus-Jensen: I begyndelsen var tomheden
– om virkelighedens ansigter, set i lyset af en nutidig mystikers visioner... Forlaget
Nordisk Impuls 1998.
Note
4: Udtrykket og begrebet ’udviklingstrappe’ og ’udviklingstrin’
refererer i dette tilfælde til flere af Martinus’ symboler, som f.eks. symbol
nr. 28: Det evige liv eller livsstigen. DEV
III, stk.1.-4. – Symbol nr. 29: Kosmiske udviklingsbaner.
DEV III, stk. 1.-2. - Symbol nr. 30: Den evige Guddom og væsenernes
sansebegavelse. DEV III. – Symbol nr. 31: Det levende væsens sanseevne og verdensaltet. De her nævnte
symboler vil kunne ses via http://www.martinus.dk/
under overskriften Symbolerne.
Note 5: Vedr. tilværelseszonerne,
-planerne eller rigerne: LB I, stk. 44, 181-2, 210, 231, 237,
253-61, 273. LB
II, stk.
332-3, 349, 465, 485-6. LB III, stk. 756-7, 766-7, 903. LB IV,
stk. 1053. LB VI, stk. 2155, 2158. LB VII, stk. 2658:16. DeV I, stk. 5:6, 6:11, 10:4, 11:16, 11:31,
11:34, 12:1, 12:3, 13:1, 13:9. DeV II, stk. 17:11, 21:6. DeV III,
stk. 27:2, 28:4, 29:2,30. Logik, kap. 52-3, 53A, 72-3. PB-J 3:
23. kap.
Note 6: Tillæg. 2.
kapitel: Erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi (I)-(IV). Se endvidere
3.-5. kapitel.
Note 7: Martinus: Symbol nr. 14. De kosmiske spiralkredsløb – I. Indeholder også en beskrivelse af de syv
organismeprincipper. DEV I, stk. 1-14. http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-14/
Note
8: Faseforskydningen med ét trin op for hver kombination mellem
de seks kosmiske grundenergier og sjælelige legemer, er simpelthen et genialt
træk ved Martinus kosmologi, idet det bl.a. er i stand til at forklare naturens
orden som konstitueret af seks grundlæggende kosmiske naturriger. .
Note
9: Per Bruus-Jensen har fremstillet nogle diagrammer, som på
fortrinlig måde illustrerer, hvordan individerne grundlæggende sanser og
kommunikerer med hinanden. Flere af disse diagrammer med forklaringer er gengivet
i afsnittet Tillæg.
3. kapitel: Erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi (II)
Note
10: Se LB IV, stk. 1542, hvori Martinus
symbol nr. 12: Livet og døden er gengivet.
I bogen Logik, 53. kapitel, er det samme symbol gengivet i sort-hvid og med
titlen Paradisets Have og
Udviklingsspiralen. Det nævnte
symbol har senere skiftet titel til Det
Evige Livs Struktur og fået nr. 36
og vil kunne ses via dette link: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-36/
Note
11: Vedr. de to seksuelle poler og polorganer, se f.eks.
afsnittet ”Det
seksuelle polprincip” – af Martinus også betegnet som ”skabelsens rat”.
Jævnfør evt. med andre afsnit om polprincippet og polforvandlingen.
Note 12: Gennem døden
eller de parafysiske verdener – om
diskarnationens ’teknik’ og Reinkarnationsprocessen
– om dennes ’teknik’ i form af inkarnation eller materialisation.
Note 13: Den
eventyrlige livscyklus (1) – om
individets kosmiske ’rejse’ i indviklingsbuen.
Den
eventyrlige livscyklus (2) – om individets kosmiske ’rejse’ i
udviklingsbuen.
Note 14: Talentkerneprincippet – om de livsvigtige ’talentkerner’
eller ’skæbnefrø’
Note 15: Vedr. Martinus’ egen beskrivelse af, hvordan et åndeligt
væsen kan reinkarnere i fysisk materie og blive til et fysisk væsen, som f.eks.
et menneske, se DEV 4, Symbol nr. 34: Parringsakten eller Guds ånd i mørket.
Se særligt stk. 34.15-34.22. Symbolet vil også kunne ses via dette link: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-34/
- Se evt. også her artiklen Reinkarnationsprocessen – om
dennes ’teknik’ i form af inkarnation eller materialisation.
© 2008 Harry Rasmussen. Revideret
november 2014 af samme.
*******************