Meningen
med denne artikel er at give et forenklet og koncentreret overblik over, hvad
der i henhold til Martinus’ kosmologi skal forstås ved begrebet ”det evige
liv”. Det moderne menneske opfatter generelt set i bedste fald det evige liv
som enten en mulighed, en utopi eller i værste fald som en illusorisk tanke, beslægtet med overtro.
Sådan forholder det sig ikke med Martinus’ kosmologi, ifølge hvilken livet
anses som en evig og dermed uforgængelig realitet. Men livet er som sådan ikke
noget i sig selv, idet det kun findes i form af et mylder af levende væsener, som i deres grundstruktur
som tre-enige principper er evige, hvilket vil sige, at de altid har eksisteret
og altid vil fortsætte med at eksistere. Som vi nu ved, udgøres det tre-enige
princip af Jeget, bevidstheden og organismen. Heraf er jeget og
overbevidstheden det uforgængelige, uskabte, medens underbevidstheden og organismen
henhører under instansen ’det skabte’, og er som sådan derfor det forgængelige
eller foranderlige ved de levende væsener. Men som princip er ’det skabte’ også
evigt. Begreberne ’forgængelig’ eller ’foranderlig’ skal derfor ikke forstås
som et ophør, men derimod som en situations- og tilstandsforandring eller omskabelse fra en form til en anden.
Som vi er blevet gjort bekendt med under
gennemgangen af Martinus’ kosmologi her på hjemmesiden, udgør de levende væsener
holistiske, organisk-strukturelle enheder i den universale helhed, som er
identisk med det altomfattende,
altibefattende og altgennemstrømmende under og væsen, for hvilket der ikke
findes anden og bedre betegnelse end ordet GUD. Dette guddommelige væsen kendes
under forskellige navne i de forskellige religioner: Eksempelvis i hinduismen
som Brahman, i jødedommen som Jahve, i kristendommen som Gud Fader, og i islam
som Allah.
Indenfor rammerne af Martinus’ kosmologi betragtes de levende væsener
som Guds sanseorganer og manifestationsredskaber, som i medfør af det sæt af
såkaldte skabeprincipper, der eksisterer som basale forudsætninger for både
Guddommens og dennes livsorganers eksistens og livsudfoldelse, periodisk må
gennemgå og opleve fornyelses- eller regenereringsprocesser.
Helt grundlæggende er de levende væsener
fuldkommen ens, ligeværdige og ligestillede i deres kosmiske natur og struktur,
hvad enten det drejer sig om mikrober, planter, dyr, mennesker eller højere
åndelige væsener, nemlig som udtryk for det tre-enige princip. Men for at
etablere og opretholde livsoplevelsen, må Guddommen ved hjælp af de levende
væsener manifestere eller skabe modsætningernes komplementære verden af liv og
død, lys og mørke, godt og ondt, lyst og smerte, stort og småt, osv. osv., men
vel vidende, at modsætningerne gensidigt forudsætter og betinger hinanden. Og
derfor også vel vidende, at de nævnte begreber eller fænomener ikke udgør
absolutter, men derimod lige præcis de faktorer, der i deres indbyrdes sam- og
modspil opretholder balancen i den guddommelige organisme (jf. med ’yin’ og
’yang’ og ’tao’).
Det er netop i kraft af den evige opretholdelse af balancen i den
guddommelige organisme, at det vil være relevant, som Martinus gør, at
karakterisere det såkaldte ’onde’ som ”det ubehagelige gode”, og det såkaldte
’gode’ som ”det behagelige gode”. Desuden findes begrebet ’uretfærdighed’
heller ikke i verden, hvilket vil sige i den guddommelige organisme, når denne
ses fra ”den højpsykiske sansehorisont”, men kun når samme verden ses fra ”den
lavpsykiske sansehorisont”. For individer, som behersker den højpsykiske
sansehorisont, hvilket vil sige individer med såkaldt kosmisk bevidsthed,
findes uretfærdighed derfor ikke, men de fænomener, begivenheder og oplevelser,
der normalt opleves som sådan, fremtræder som ”guldkopier”, der viser meningen
eller hensigten med de oprindeligt tilgrundliggende oplevelser, som derved får
en helt anden og nærmest modsat karakter.
På ovenstående enkle og illustrative diagram vises
forholdet mellem spiralkredsløbets indviklingsbue (A) og udviklingsbue (B).
Diagrammet skal læses mod uret. Tallene
1-6 henviser til de seks kosmiske tilværelsesplaner eller riger. Det fremgår,
at indviklingsbuen spænder over halvdelen af den guddommelige verden
(5), hele salighedsriget (6) og hele planteriget (1) samt halvdelen af dyreriget (2). Sagt på anden måde, så strækker indviklingsbuen sig fra
kulminationen af den guddommelige verden til kulminationen af dyreriget. Modsat
ses det også, at udviklingsbuen
spænder over halvdelen af dyreriget (2), hele det rigtige menneskerige
(3) og hele visdomsriget (4) samt halvdelen af den guddommelige verden
(5). Det betyder, at udviklingsbuen
strækker sig fra kulminationen af dyreriget til kulminationen af den guddommelige verden. (© 1989 Per Bruus-Jensen: ”X”, bd. 4,
stk. 4. 118.).
Med hensyn til den ovenfor nævnte fornyelses- eller regenereringsproces,
som de levende væsener dels i medfør af deres egen livsoplevelsesevne og dels i
deres funktion som sanseorganer og manifestationsredskaber for Guddommen,
nødvendigvis må gennemgå og gennemleve, så foregår denne i form af det vældige
spiralkredsløb, indenfor hvilket hvert spiralafsnit ’statisk’ set er karakteriseret
ved sine to modsatte ’halvdele’, der forenklet sagt udgøres af en ’mørk’ side
og en ’lys’ side. ’Dynamisk’ set, idet der jo er tale om et kredsløb, er
spiralafsnittene karakteriseret ved en såkaldt ’indviklingsbue’ og en såkaldt
’udviklingsbue’. Det betyder bl.a., at det levende væsen under sin passage
gennem hvert spiralkredsløbsafsnit successivt kommer til at opleve både
’mørkesiden’ og ’lyssiden’, som netop udgør hinandens komplementære
forudsætninger og betingelser. Via passagen gennem ’mørkesiden’ etableres på
sigt de sanser og evner, hvormed individet skal opleve ’mørket’s barske
livsvilkår, og disse igen udgør forudsætningen for udviklingen af de sanser og
evner, hvormed individet bliver i stand til at opleve ’lyset”s helt modsatte
livsvilkår. Mørkets livsvilkår er præget af ”det dræbende princip”, medens
lysets livsvilkår omvendt er præget af ”det livgivende princip”.
Kosmisk set er der derfor ingen reel grund til
at fremhæve eller foretrække spiralafsnittets ”lysside” fremfor dets
”mørkeside”, for begge er lige nødvendige, uundgåelige og uundværlige i livets
store drama eller eventyr. Det eventyr, der for de levende væsener former sig
som en kosmisk rejse gennem de seks universalriger: Planteriget, dyreriget, det
rigtige menneskerige, visdomsriget, den guddommelige verden og salighedsriget,
sidstnævntes fysiske genpart er mineralriget. De tre førstnævnte riger udgør
Guds sekundære bevidsthed, medens de tre sidstnævnte riger udgør Guds primære
bevidsthed. Planteriget og dyreriget betegner indviklingen i den fysiske
materies eller energis verden, medens det rigtige menneskerige, visdomsriget og
den guddommelige verden betegner udviklingen fra denne og til de åndelige
verdener. Salighedsriget er et ’hvile-plan’, hvor individerne opholder sig,
indtil en ny ’rejse’ for alvor påbegyndes. Denne ’rejse’ foregår om og om igen
i en permanent uendelighed i form og kraft af det overordnede
spiralkredsløbsprincip. Rejsen begynder altså egentlig ikke i noget bestemt
’rige’, men teoretisk set vil det for nemhedens skyld være formålstjenligt at
tage udgangspunkt i salighedsriget.
Drivkraften bag den kosmiske ’rejse’ er det levende væsens eller
individets eget begær efter livsoplevelse og livsudfoldelse, men på basis af
skabeprincipperne ”det seksuelle polprincip”, kredsløbs- og kontrastprincippet,
sult- og mættelsesprincippet, tiltræknings- og frastødningsprincippet,
overordnet set af spiralkredsløbsprincippet og det syv-leddede
organismeprincip. Det sidstnævnte princip i form af elementarpartiklens
princip, cellens princip, organets princip, organismens princip, klodens
princip, solsystemets princip og galaksens princip. Pointen er, at det
sidstnævnte princip udgør elementarpartiklens princip i et overliggende
syv-leddet organismeprincip. Organismeprincippet udgør samtidig grundlaget for
oplevelsen af de tre kosmos: Mikrokosmos, mellemkosmos og makrokosmos, og
dermed også grundlaget for perspektivdannelsens princip.
Det er af betydning at forstå, at det levende væsen, dvs. hvert eneste
levende væsen eller alle væsener, i princippet dels skal gennemleve det
seksuelle dobbeltkredsløb, og dels alle syv organismeprincipper og derfor
successivt skal fremtræde som enten en elementarpartikel, en celle, et organ,
en organisme, en klode, en sol eller et solsystem og en galakse eller et
galaksesystem. (Se i øvrigt nærmere om det seksuelle dobbeltkredsløb og det
syv-leddede organismeprincip her på hjemmesiden).
Med udgangspunkt i den guddommelige verden, hvor det seksuelle polskifte
og den sansestrukturelle omkobling finder sted, og indviklingsbuen derfor
begynder, former det levende væsens (individets) evige liv eller tilværelse sig
som et forløb, der skematisk set ser sådan ud: Salighedsriget, subsidiært
mineralriget, planteriget, dyreriget, det rigtige menneskerige, hvor
udviklingsbuen begynder og fortsætter i form af visdomsriget, den guddommelige
verden og salighedsriget. Under dette forløb fremtræder det levende væsen
(individet) som henholdsvis salighedsvæsen, mineralvæsen, plantevæsen,
dyrevæsen med kulmination som jordisk menneske, og derefter som rigtigt
menneske, visdomsvæsen, guddommeligt væsen og atter som salighedsvæsen. Dette
forløb udgør et afsnit af det overordnede spiralkredsløb og kaldes et
spiralafsnit, og det afløses igen af et nyt spiralafsnit med principielt samme
forløb, og således ud i al evighed. Dette forløb er i øvrigt genialt og enkelt
illustreret i Martinus’ hovedsymbol, symbol nr. 11: Det evige verdensbillede, det levende væsen II, den evige guddom og de
evige gudesønner. (www.martinus.dk
Symboler). Det ovenfor gengivne diagram er en udmærket, men stærk forenkling af
symbolet.
Intellekt
og højintellektualitet
For at undgå eventuelle misforståelser skal det
pointeres, at de omtalte universalriger bør opfattes som tilværelsesplaner for
levende væsener, i lighed med, hvad tilfældet jo vitterligt er med de for os
mennesker kendte riger: Planteriget og dyreriget. Disse riger etableres og
opretholdes jo af levende væsener, lige fra mikrovæsener over mellemkosmiske
væsener som planter, dyr og mennesker, som ustandselig inkarnerer ind i og
diskarnerer ud af de pågældende riger. Vi taler almindeligvis om at de
pågældende væsener eller organismer henholdsvis fødes og dør, medens arterne
som sådan normalt består. Det skyldes primært, at naturvidenskaben ikke
opfatter liv og bevidsthed som i virkeligheden overordnede og selvstændige
fænomener eller kræfter, men derimod som biprodukter af den fysiske materie.
Men derimod er der koncensus om, at de nævnte riger ikke ville kunne eksistere
uden makrovæsenet Jordkloden, som på sin side heller ikke ville kunne eksistere
uden solsystemet og mælkevejssystemet og de øvrige galakser i det uendelige
verdensalt. Videnskaben er først i nyere tid ved at komme på sporet af en
større organisk sammenhæng i verdensaltet, end man tidligere var tilbøjelig til
at mene.
Alt i alt må man sige, at det er et i god
forstand fabelagtigt eller eventyrligt billede, Martinus har tegnet af livet og
verden, som ganske vist ikke i et og alt har kunnet bekræftes af
naturvidenskaben, og som i henhold til Martinus for øvrigt heller ikke ville
kunne blive det, før videnskabsfolkene har tilegnet sig den etik og moral, der
er forudsætningen og betingelsen for udviklingen af de evner, han betegner som
højintellektualitet. Herved forstår han et harmonisk forhold mellem følelse og
intellekt, som udmønter sig i form af intuition, en evne som ikke bør
forveksles med instinkt og fornemmelse, men som i sin renkultur er en mindst
lige så pålidelig erkendelsesevne som man i dag betragter intelligensevnen
eller fornuften for at være.
Inden det kommer så langt, skal menneskeheden og de enkelte mennesker,
det vil sige langt de fleste af os, imidlertid som nævnt igennem den proces,
hvorunder ”bukkene” skal skilles fra ”fårene”, hvilket mere præcist vil sige,
at alle de holdninger, aktiviteter og tendenser i menneskets bevidsthedsliv,
der hører ind under det dræbende princip, skal udleves og ophøre til fordel for
de holdninger, aktiviteter og tendenser i hvert enkelt menneskes bevidsthed,
som henhører under det livgivende princip. Det er denne ’udrensning’ af
bevidstheden, der er betegnende for ”dommedags-perioden”, og som det med al
sandsynlighed vil tage flere inkarnationer for de allerfleste at fuldføre,
afhængigt af det enkelte individs aktuelle etisk-moralske habitus og status.
Men mere eller mindre side om side med forfinelsen af menneskets humane
følelses- og tankeliv, vil forandringerne af de ydre forhold i form af stats-
og samfundsinstitutionerne og –normerne, også blive ændret og fornyet til
fordel for mere humane, fredelige og frie rammer, som vil passe sig for
selvstændige personligheder, som ikke længere vil være undergivet verdslige
autoriteter og magtstrukturer, og som heller ikke længere vil være afhængige af
forældet religiøs fundamentalistisk dogmatik og ortodoksi.
Nok så afgørende er det, at processen for længst er begyndt, især i
demokratiske lande, og at den i princippet er irreversibel, omend tilbageskridt
vil og kan forekomme. Sådanne tilbageskridt betyder dog samtidigt
erfaringsforøgelse og større viden for den enkelte såvel som for samfundet.
Derfor vil de kommende tiders mentale udvikling i henhold til Martinus’
kosmiske analyser gå i retning af det fuldkomment frie individ, som i kraft af
sin etisk-moralske standard og fri vilje, vælger at være sin næstes tro tjener.
I modsætning til, hvad visse folk mener og hævder, er det denne form for
individualisme, der udgør den højeste form for sammenhængskraft mellem
individerne eller menneskene, og ikke hverken økonomiske, sociale, politiske
eller kulturelle faktorer. Disse sidstnævnte udgør i den sammenhæng, der her
tales om, ’kun’ sekundære årsager – eller måske rettere sagt: ’kun’ virkninger.
© 2007 Harry Rasmussen.