– om individets kosmiske ’rejse’ i indviklingsbuen.
Indenfor
rammerne af Martinus’ kosmologi spiller begrebet kredsløb eller cyklus en stor
og afgørende rolle som et af en serie vigtige skabeprincipper, idet dette
sammen med de øvrige skabeprincipper ligger til grund for overhovedet al form
for skabelse, livsudfoldelse og livsoplevelse. Det gælder helt ned til de
mindste mikrokosmiske detaljer så vel som op til de største makrokosmiske
fænomener, hvilket dels fremgår af spiralkredsløbsprincippet og dels af det
dermed forbundne organismeprincippet. Sidstnævnte er udmøntet i syv
grundlæggende organismeprincipper: elementarpartikel- (herunder atom- og
molekule-), celle-, organ- (herunder organel--), organisme-, klode-, solsystem-
og galakseprincippet. I henhold til Martinus gennemlever og oplever hvert
eneste eksisterende levende væsen (individ) i verdensaltet successivt samtlige
organismeprincipper, samtidigt med, at de successivt også gennemlever og
oplever det seksuelle dobbeltkredsløb. (Om sidstnævnte: se afsnittet ”Det
seksuelle dobbeltkredsløb” her på hjemmesiden).
I
den ovenfor nævnte sammenhæng er det vigtigt at holde sig for øje, at begrebet
og fænomenet ”det levende væsen” ifølge Martinus grundlæggende udgør et
treenigt princip, nemlig: Jeget, bevidstheden og organismen, eller mere
specifikt skaberen-opleveren, skabe-oplevelsesevnen og det skabte-oplevede. Det
levende væsen udgør derfor som sådan i sig selv et uskabt, hvilket vil sige: et
evigt eksisterende væsen, som først får ’kolorit’ via sin forbindelse med de
ovenfor nævnte skabeprincipper og organismeprincipper samt de med disse
ligeledes forbundne seks universalriger: Salighedsriget (som fysisk set udgør
grundlaget for mineralriget), planteriget, dyreriget, det rigtige menneskerige,
visdomsriget og den guddommelige
verden.
Det levende væsen i sig selv eksisterer i sin identitet med et treenigt
princip ’forud for’, ’udenfor’ eller ’over’ tid og rum, og kan i virkeligheden kun
udtrykkes som ”et Noget, som ER”. Dette Nogets attributter eller egenskaber
manifesteres først i og med relationen til energiens og bevægelsens
aspekt.
Diagram af det levende væsen konstitueret som et treenigt
princip, repræsenteret ved jeget (X. 1), skabe/oplevelsesevnen (X. 2) og
livsoplevelsen/det skabte (X. 3). Man bemærker på tegningen, at hver af
de tre sektioner er forbundet med de to andre. Dette antyder det treenige
princips pointe, nemlig at hver af det levende væsens tre hovedaspekter som
repræsentanter for et fælles princip gensidigt er komplementært integreret i
hinanden.
(Per Bruus-Jensen: Eksistens og udødelighed 1,
side 207. Copyright Ó Per Bruus-Jensen og Borgens Forlag 1982. –
Gengivet her med forfatterens tilladelse)
Men
det er netop urfaktor nr. 1., Jeget, som via sit evige tilknytningsforhold til
urbegæret, hvilket vil sige: begæret efter at opleve, og sin lige så evige evne
til at skabe, dvs. urfaktor nr. 2, at det skabtes to grundelementer, hvilket
vil sige urfaktor nr. 3: energien og bevægelsen, manifesterer sig. Skabeevnen
eller skabe-energien giver sig grundlæggende udtryk i syv kosmiske grundformer,
som igen danner grundlag for fem universelle bevægelsesarter, og tilsammen
danner disse grundlaget for energi- og bevægelseskombinationernes mangfoldige
former og afarter. De syv kosmiske grundenergier, som Martinus’ kosmologi
opererer med, er: 1. instinkt-, 2. tyngde-, 3. følelses-, 4. intelligens-, 5.
intuitions-, 6. hukommelses- og 7. moderenergien. De fem universelle
bevægelsesarter er: 1. stambevægelsen, 2. rummet, 3. tiden, 4. forvandlingen og
5. materien. Overordnet set giver de nævnte faktorer sig tilsammen
grundlæggende udtryk i form af det vældige kosmiske spiralkredsløb, som ligger
til grund for al eksistens og al livsudfoldelse.
Spiralkredsløbet giver sig grundlæggende udtryk i form af seks
hovedkombinationer af de seks grundenergier, og disse kombinationer er igen
ansvarlige for forekomsten af seks universalriger: 1. planteriget, 2. dyreriget,
3. det rigtige menneskerige, 4. visdomsriget, 5. den guddommelige verden, og 6.
salighedsriget, som igen danner grundlaget for mineralriget. De nævnte riger,
hvoraf rige nr. 3-6 er såkaldt åndelige eller parafysiske naturriger, og rige
nr. 1-2 er såkaldte fysiske naturriger, opretholdes permanent af et utal af
levende væsener, der som en evigt gentagende strøm successivt passerer fra rige
til rige, idet den ene erfaringssum efter den anden føjes til, men således at
der ikke er tale om absolut gentagelse, tværtimod om evig fornyelse. Det
foregår dog i praksis sådan, at det enkelte individ først ’forlader’ et rige og
’vokser’ ind i det efterfølgende efter at have opholdt sig og udtømt det
enkelte riges udviklings-, udfoldelses- og oplevelsesmuligheder. Der er med andre
ord tale om en kosmisk udviklingsrejse, eller i henhold til Martinus både om en
kosmisk indviklingsrejse og en kosmisk udviklingsrejse, nemlig i betydningen indvikling i den fysiske materies verden og udvikling fra den fysiske materies verden. Førstnævnte betegnes
derfor som kredsløbets indviklingsbue,
der strækker sig fra kulminationen af den
guddommelige verden til kulminationen af dyreriget, medens sidstnævnte,
kredsløbets udviklingsbue, spænder over halvdelen af dyreriget (2), hele
det rigtige menneskerige (3) og hele visdomsriget (4) samt halvdelen af den
guddommelige verden (5). Det betyder, at udviklingsbuen strækker sig fra
kulminationen af dyreriget til kulminationen af den guddommelige verden.
Jævnfør i øvrigt med nedenstående diagram.
På ovenstående enkle og illustrative diagram vises
forholdet mellem spiralkredsløbets indviklingsbue (A) og udviklingsbue (B).
Diagrammet skal læses mod uret. Tallene
1-6 henviser til de seks kosmiske tilværelsesplaner eller riger. Det fremgår,
at indviklingsbuen spænder over halvdelen af den guddommelige verden
(5), hele salighedsriget (6) og hele planteriget (1) samt halvdelen af dyreriget (2). Sagt på anden måde, så strækker indviklingsbuen sig fra
kulminationen af den guddommelige verden til kulminationen af dyreriget. Modsat
ses det også, at udviklingsbuen
spænder over halvdelen af dyreriget (2), hele det rigtige menneskerige
(3) og hele visdomsriget (4) samt halvdelen af den guddommelige verden
(5). Det betyder, at udviklingsbuen
strækker sig fra kulminationen af dyreriget til kulminationen af den guddommelige verden. (© 1989 Per Bruus-Jensen: ”X”, bd. 4,
stk. 4. 118.).
I
henhold til Martinus ville det levende væsen aldrig nogensinde kunne sanse og
opleve eller manifestere sig (skabe) uden både sit jeg, sin skabeevne og sin
organisme. Efter hans opfattelse giver det ingen mening at tale om ånd eller
sjæl uden organisme eller krop, idet ånd, sjæl og krop (eller legeme) netop er
uadskilleligt organisk intergreret i hinanden. Men det er dog ikke ensbetydende
med, at sjæl og krop ikke er undergivet forandring (udvikling og/eller
degeneration, eller fødsel, vækst og død), tværtimod er alt, hvad der
eksisterer ’udenfor’ – eller mere korrekt ’i’ – Jeget, underkastet kredsløbs-
og kontrastprincippets lov for vækst og degeneration eller opbygning og
nedbrydning. Det forholder sig i henhold til Martinus da også sådan, at der fra
Guddommens side er stillet hele syv legemer til rådighed for det levende væsens
(Jegets) livsudfoldelse, nemlig ét legeme for hver af de seks kosmiske
grundenergier plus et såkaldt ”evighedslegeme”, som er identisk med det levende
væsens overbevidsthed, og som opretholdes af moderenergien. For nærmere
beskrivelse og forståelse heraf, må jeg primært henvise til Martinus’ egne
værker og sekundært til Per Bruus-Jensens ””X” –en komplet indføring i
Martinus’ kosmologi 1-4”, samt evt. til flere af afsnittene her på
hjemmesiden.
Men som den eftertænksomme læser sikkert allerede har bemærket sig, så
drejer den såkaldte ”indviklingsbue” sig i princippet om det fænomen, som
indenfor naturvidenskaben betegnes som evolutionen,
dvs. den tilblivelses- eller udviklingsproces, hvorunder der sker en rolig
og jævn omformning mod højere trin, i biologien organismernes udvikling fra
lavere til højere former, også kaldet afstamningslæren. Denne lære begynder med
encellede stadier og fortsætter over fler- til mangecellede og komplicerede
organismer, faktisk i lighed med, hvad der sker hver eneste gang f.eks. et
menneske undfanges og via fosterstadiet fødes og vokser op til voksent individ.
Men også det fysiske univers’ tilblivelse og udvikling, herunder galaksernes,
solsystemernes og klodernes tilblivelseshistorie, hører ind under evolutionen
og dermed under de fænomener, der omfattes af ”indviklingsbuen”. Faktisk er
universet, galakserne, solsystemerne og kloderne jo i hvert fald fysiske
forudsætninger for livets opståen. Ganske vist mener naturvidenskaben indtil
videre, at der kun findes liv på jordkloden, men det skyldes formentlig at
naturvidenskaben endnu ikke har haft muligheder for at kunne udforske universet
i tilstrækkeligt omfang.
En
kosmisk-organisk sammenhæng
Set fra Martinus’ synsvinkel eksisterer der en
ubrydelig kosmisk-organisk sammenhæng i verdensaltet, som grundlæggende udgør
Guddommens psykiske og fysiske organisme, den førstnævnte i form af de åndelige
naturriger og den sidstnævnte i form af de fysiske naturriger. Og både de
fysiske og de åndelige naturriger er i princippet opbygget eller organiseret på
samme grundlæggende måde, nemlig som mindre enheder indeni større enheder. I
henhold til Martinus findes der derfor også galakser, solsystemer, kloder osv.
i den åndelige verden, såvel som i den fysiske verden. Martinus ser desuden
ikke livet som udelukkende et biologisk fænomen på jorden, men derimod som et i
høj grad udbredt fænomen i hele verdensaltet. Ja, verdensaltet konstitueres
udelukkende af levende væsener på alle planer og niveauer i indviklingen og
udviklingen. Det, som naturvidenskaben forstår ved og identificerer som en
levende organisme, det ser Martinus udelukkende som udtryk for et levende
væsens manifestative, skabende virksomhed, hvorfor han da også betegner
organismerne som ”kosmiske håndværk”. Ved dette begreb forstår han kort og
godt, at de forskellige livs- eller tilværelsesformer, f.eks. arter, er udtryk
for, at de levende væsener efterhånden har udviklet eller skabt sig legemer,
der fungerer som sanseorganer og manifestationsredskaber. Men Martinus
pointerer samtidigt, at man ikke bør forveksle disse organer og redskaber eller
organismer med de levende væsener selv, derimod som organismer, som hver især
er konstrueret specielt for at gøre det muligt for hver enkelt individs (eller
arts) udfoldelse af sin særlige variation af livsprincippet, hvad enten det
drejer sig om en amøbe, plante, et dyr eller et menneske etc. etc. Det betyder,
at de pågældende væseners ydre udseende ikke er udtryk for den virkelige
væsenskerne, som er det guddommelige ”Noget”, der udfolder sin livsevne. Men
det betyder kosmisk set ydermere, at der ikke findes nogen væsens- eller
artsforskel mellem de levende væsener i disses væsenskerne, derimod kun en
variationsforskel i livsprincippets udfoldelse, hvilket Martinus bl.a. har
udtrykt på denne måde:
”Nej, vi er alle underkastet de samme guddommelige love, den samme
kosmiske livsbetingelse. Der er kun een slags væsener i al tilværelse. Alle
tilsyneladende forskellige arter af levende væsener udgør den samme slægt. Og
mellem alle såkaldte væsensarter er der, kosmisk set, i realiteten absolut
ingen artsforskel, kun gradsforskel. Dette vil altså igen sige, at væsenerne
kun er hævet over hverandre på samme måde, som voksne er hævet over barnet.
Mennesket er dyret på et ældre livsstadium, eller dyret er mennesket i en yngre
livsperiode. Alle levende væsener i tilværelsen er således ”mennesker” på
forskellige stadier. De er kosmiske søskende. Et hvilket som helst individ
eller levende væsen, vi møder, er en kosmisk bror eller søster. Vi er alle født
i den samme kosmiske livsbetingelse, skal overvinde kraft, skal overvinde
detaljer, for at opleve livet, skal gøre os til sejrherrer over tilværelsen,
beherske energierne, ”gøre os jorden underdanig”, for at blive fuldkomne, for
at blive lykkelige, for at blive salige.” (Martinus: Logik, 24. kap. jfv. med
26. kap. samme sted).
Det levende væsens evige liv former sig som en stadigt
gentaget vandring gennem et kredsløb med seks stadier (A_F). Da de enkelte
kredsløb til stadighed vokser, bliver der tale om et ekspanderende spiralkredsløb,
hvor vandringen fra stadium A til stadium F (via B, C, D og E) udgør ét
spiralafsnit. Tegningen korresponderer med diagrammet bind 1, side 327. - © Per Bruus-Jensen: ”X”, bind 2, stk.
2. 64. Forlaget Nordisk Impuls, Spjald 1987.
Her skal jeg for min egen part supplere og tilføje
følgende: Bogstaverne A til F betegner mere specifikt henholdsvis planteriget
(A), dyreriget (B), det rigtige menneskerige (C), visdomsriget (D), den
guddommelige verden (E) og salighedsriget (F). De syv kredsløb, der tilsammen
danner det overordnede spiralkredsløb, udgør indefra og udad
elementarpartiklens princip, cellens princip, organets princip, organismens
princip (med det markerede buestykker, som skal angive, hvor bl.a. dyr og
mennesker befinder sig), klodens princip, solsystemets princip, og galaksens
princip. Tilsammen udgør de nævnte principper det syv-leddede organismeprincip.
Ved begrebet den kosmiske livscyklus skal primært
altså forstås et kredsløb, hvorunder alle et levende væsens potentielle
manifestations- og oplevelsesmuligheder principielt kommer til udfoldelse. Men
eftersom det tager hele to kosmiske spiralafsnit at afvikle eller udtømme alle
det seksuelle polprincips og polforvandlingens muligheder, strækker det
seksuelle polkredsløb sig derfor over sådanne to spiralafsnit, af hvilken grund
Martinus betegner det som ”det seksuelle dobbeltkredsløb”. Som læseren af
hjemmesiden formentlig vil huske, så er begrebet ’et spiralafsnit’ udtryk for
et enkelt kredsløb i det gigantiske kosmiske og uendelige spiralkredsløb, men
som tidligere nævnt ovenfor involverer spiralkredsløbet også det syv-leddede
organismeprincip, der ligeledes gentager sig i uendelighed nedad i mikrokosmos
og opad i makrokosmos. Det betyder, at hvert eneste levende væsen i princippet
skal gennemleve elementarpartiklens situation (herunder atomets og molekulets
situation), cellens situation, organets situation, organismens situation,
klodens situation, solsystemets situation og galaksens situation. Sidstnævnte
udgør - måske overraskende for nogen – elementarpartiklens situation i et
overliggende spiralafsnit, hvor det syv-leddede organismeprincip atter gentager
sig.
Der er derfor tale om, at der gør
sig et specielt forhold gældende vedrørende polforvandlingen i sammenhæng med
organismeprincipperne. For det første om, at polforvandlingen ikke kun omfatter
ændringen fra dobbeltpolethed til enkeltpolethed og tilbage til
dobbeltpolethed igen, men også om en periodisk total ændring af individets
kønspræg. Det betyder, at individer, der i forrige spiralafsnits plante- og
dyrerige fremtrådte som henholdsvis hankøn og hunkøn, i de tilsvarende riger i
indeværende spiralafsnit fremtræder som henholdsvis hunkøn og hankøn. De
sidstnævnte vil i det kommende spiralafsnits plante- og dyrerige i princippet
atter fremtræde som henholdsvis hankøn og hunkøn, og således fortsætte i al
evighed med at skifte køn for hvert andet spiralkredsløb, der gennemleves.
Dette indebærer med andre ord, at det levende væsen bevarer sin primære
seksuelle pol igennem et helt spiralafsnit.
Men
dernæst er der også tale om, at selvom det nævnte dobbeltkredsløb i
virkeligheden spænder over ikke mindre end (2 x 6 riger =) 12 kosmiske
tilværelsesplaner eller riger, er det ifølge Martinus ikke tilstrækkeligt til
at sikre den totale livsfornyelsesproces, og dermed give individet lejlighed
til at opleve og gennemleve samtlige af det seksuelle temas principielle og
praktiske muligheder. For at dette kan ske, fordres der ialt 14 spiralafsnit
eller 7 dobbeltkredsløb, dvs. (14 x 7 =) 84 tilværelsesplaner! Først da –
altså efter forløbet af 14 spiralafsnit eller 84 tilværelsesplaner - vil
individerne atter komme til at opleve principielt samme kønslige situation, som
den, der herskede dengang individerne for 14 spiralafsnit siden levede på
jordkloden som planter, dyr, jordmennesker, rigtige mennesker og derefter som
parafysiske visdomsvæsener, guddommelige væsener og salighedsvæsener. Men til
den tid vil Individernes fysiske skikkelser og praktiske livsomstændigheder qva
de kosmiske udviklingslove have ændret sig på en måde og i en retning, som det
vil være umuligt, at forestille sig noget om på forhånd.
For at
skildre forløbet af den kosmiske livscyklus vil det være hensigtsmæssigt at
begynde ’rejsen’, hvor individerne i den guddommelige verden kulminerer i
livsudfoldelse og livsoplevelse, og efterfølgende glider over til et ophold i
salighedsriget, det vil mere præcist sige, hvor individerne ligesom trækker sig
bort fra den ydre verden og ind i sig selv og fokuserer på erindringerne fra
det tilbagelagte spiralafsnit. Under denne mere eller mindre koncentrerede
tilstand vibrerer de høje åndelige energier ind på de fysisk materiedannende
energier: instinkt-, tyngde- og følelsesenergien – de to sidstnævnte er
henholdsvis ansvarlige for universets varme og kulde – og herunder dannes de
elementarpartikler og atomer, som igen danner de atommønstre, vi kender i form
af mineralmaterien. Til denne hører også dannelsen af og processerne i f.eks.
solene og andre lys- og kraftproducerende himmellegemer. Og for så vidt som
universet, forstået som rum-tid og mængden af galakser, i henhold til
astrofysikere og astronomer skulle være blevet til ved en enorm eksplosion af
et ”før-tid-rum” ultramikroskopisk ”kosmisk superæg” med en enorm
energiladning, som efterfulgtes og fortsat efterfølges af ekspansion
(udvidelse), kan denne the Big Bang-teori godt inkorporeres i Martinus’
kosmologi, for så vidt som universet – som ikke må forveksles med det uendelige
verdensalt – naturligvis er blevet skabt eller frembragt og derfor også må have
en begyndelse, ligesom det på et tidspunkt vil få sin afslutning, eventuelt via
the Big Crunch, den store sammentrækning tilbage til sin oprindelige
potentielle tilstand, og måske igen efterfølges af et nyt Big Bang osv.
Martinus sammenligner universets udvidelse og sammentrækning med et åndedræts
indånding, som udvider lungerne, og en udånding, som sammentrækker lungerne
igen, et forløb, som af livsnødvendige grunde gentager sig igen og igen.
Med til solsystemernes dannelse hører også afkølingen af himmellegemer,
som f.eks. jorden, hvilket sker via universets kulde, for hvilket den tredie kosmiske
grundenergi, følelsesenergien, er ansvarlig. Afkølingen forhales dog af den
anden kosmiske grundenergi, tyngdeenergien, som samtidig er en eksplosiv
energi, der bl.a. kan ses i form af vulkanudbrud, ofte med jordskælv til følge.
Instinktenergien er ansvarlig for automatikken i de nævnte processer, som altså
sker uden at salighedsvæsenerne er bevidste om, hvad der foregår. For at forstå
baggrunden for denne automation må jeg henvise til Martinus beskrivelse af
talentkerneprincippet og dets måde at virke på i praksis. Se f.eks. afsnittet
”Talentkerneprincippet” her på hjemmesiden.
For salighedsvæsenerne, som mediterer og kontemplerer over deres egne og
andres fortidserindringer i form af de såkaldte ”guldkopier”, som er forædlede
erindringskopier af de oprindeligt tilgrundliggende oplevelser, men som via en
kosmisk-kemisk udrensningsproces er udrenset for alle ubehagelige eller
eventuelt smertelige erindringer. Dette medfører blandt andet, at individerne
kan se eller opleve essensen af og ’budskabet’ i de oprindelige oplevelser, som
nu står i et gyldent og lokkende skær, der får salighedsvæsenet til at ønske
atter at opleve lignende vilkår og situationer. De begær- eller
ønskevibrationer som derved opstår i salighedsvæsenets bevidsthed, forplanter sig
til dets aura, og det er vibrationerne i denne, der har muligheder for at
forbinde sig med passende ’modtagere’ i den fysiske verden. De sidstnævnte er
en forudsætning og betingelse for, at inkarnation i den fysiske materieverden
kan finde sted.
En skønne dag er de første betingelser for
fysisk, biologisk liv, f.eks. på jordkloden, da også frembragt, nemlig i form
af celledannelser i havet eller andre vandholdige steder, og her byder der sig
den første inklination til, at salighedsvæsenernes aura kan begynde at forbinde
sig med den biologiske fysiske verden. De encellede væsener i urhavet deler sig
og bliver til flercellede væsener og efterhånden også til de første
mikroskopiske planter, og idet salighedsvæsenerne fortsat forbinder sig med og
vokser med disse, bliver væsenerne ganske langsomt og umærkeligt til
plantevæsener. Senere danner nogle planter overgangsformer mellem planter og
dyr, og nogle salighedsvæsener følger via deres stadig ubevidste begær og
længsler med denne omformning og bliver i tidens løb til de første primitive
former for dyr, som i modsætning til de fastgroende planter har mulighed for en
relativt større bevægelsesfrihed. På de primitive plante- og dyrestadier
udvikler arterne og individerne legemsstrukturer, der er beregnet til
instinktstyrede angreb eller selvforsvar, eventuelt også til flugt. De
instinktstyrede automatiske impulser og handlings- eller adfærdsmønstre er jo i
henhold til Martinus resultater i form af talentkerner, som er dannet på
grundlag af oplevelser og erfaringer, de levende væsener hver især og som
grupper eller arter har gjort i tidligere spiralafsnit. Men som dyr gør de
levende væsener efterhånden nye iagttagelser og erfaringer, som ikke længere
svarer til deres instinkter, hvorfor de må udvikle en evne til selv at kunne
begynde at forstå og eventuelt forsvare sig imod omgivelserne, og dermed til en
vis grad også dirigere deres eget liv derefter. Her befinder vi os imidlertid
på de stadier, der er betegnende for de første primitive mennesker, og hermed
indtræder intelligensevnen så småt på arenaen, men i første omgang forbinder
denne dog i lighed, hvad der hidtil har været tilfældet under involutionen, sig
med det dræbende princip. Dette princips dystre grundlov lyder: dræb eller bliv
selv dræbt, og lige siden urtiden har de levende væseners tilværelse, hvad
enten det drejede sig om planter, dyr eller mennesker, været
selvopholdelsesdriftens skånselsløse kamp for eksistensen.
Ifølge Martinus udgør insekterne en undtagelse i arternes udvikling på
jorden, idet de efter hans opfattelse har gennemgået deres egen udvikling på en
anden eller andre kloder i universet. Her skal jeg dog ikke gå ind på en
drøftelse af Martinus’ begrundelser for dette synspunkt, men nøjes med at
henvise til Livets Bog I, hvor han beskriver symbolet ”Livets vej. – Kosmiske
udviklingsbaner”, og herunder i stk. 285 bl.a. kommer ind på insekternes
kosmiske udviklingsbane.
I
øvrigt ville ingen højnelse af organismer kunne finde sted, siger Martinus,
hvis ikke det var de selvsamme individer, der deltog i evolutionsforløbet, idet
det er disses erfaringer, begær og længsler, og alene disse, der bl.a. i form
af summen af akkumulerede organ- og erindrings-talentkerner, skabt via den
proces, Martinus betegner som A.-, B.- og C.-viden, udgør primus motor i
udviklingsprocessen. (Se f.eks. herom i bogen ”Logik”, 87.-95. kapitel). Vedr.
A-, B og C-viden, se Talentkerneprincippet
Det
jordiske menneskes situation
Martinus skelner af gode grunde mellem
begreberne ”det jordiske menneske” eller ”jordmennesket” og ”det rigtige
menneske”, og førstnævntes aktuelle situation er den, at det er ”en såret
flygtning mellem to riger”, nemlig i den forstand, at det ikke længere tihører
det egentlige dyrerige, men heller ikke endnu er et ”rigtigt”, dvs.
næstekærligt, menneske, som tilhører det rigtige menneskerige. ”En såret
flygtning” vil altså sige et væsen, som dybere set er blevet ulykkelig og
hjemløs i den uundgåelige og nødvendige overgangsfase mellem de to nævnte
riger. I denne overgangsfase viser hjemløsheden sig især i form af mangel på en
overordnet livsorientering, som individet er fortrolig med og lever efter.
Dette skyldes primært udviklingen af intelligensevnen, som blandt andet bevirker,
at mange nutidsmennesker ikke længere er i stand til at tro på autoriteter,
heller ikke på religiøse autoriteter. Derfor kan de pågældende ikke mere hente
inspiration og åndelig næring fra den guddommelige suggestion i form af de
store verdensreligioner. Disse bliver derfor ofte erstattet med en eller anden
mere eller mindre fremmedartet og ’rationel’ trosretning, eller ligefrem med en
ateistisk og materialistisk livs- og verdensanskuelse, som tilsyneladende er i
stand til at tilfredsstille intellektet, i hvert fald for en tid.
Imidlertid er hovedfaktoren i nutidens menneskers åndelige situation i
høj grad det seksuelle polprincip og – især - den seksuelle polforvandling, som
blandt meget andet har medført at mange mennesker befinder sig indenfor det,
Martinus betegner som ”de ulykkelige ægteskabers zone”. Det hænger sammen med
ægteskabets degeneration som både personlig og samfundsmæssig institution. Det
er i henhold til Martinus nemlig ikke polforvandlingens og dermed heller ikke
evolutionens hensigt, at bevare det enpolede kønslige forhold mellem kvinde og
mand, men derimod at udvikle og institutionere det familiemæssige forhold til
principielt alle mennesker, og i praksis til de mennesker, som individet er
eller kommer i personlig kontakt eller berøring med. Se eventuelt nærmere herom
i afsnittet ”Introduktion til Den
seksuelle polforvandling” her
på hjemmesiden.
Det
skal her tilføjes, hvad der formentlig vil være indlysende for de fleste, at
den ovenfor nævnte aktuelle situation med mennesket som en såret flygtning
mellem to riger, endnu fortrinsvis kun gælder for store dele af den vestlige
verdens mennesker, idet den mellem- og fjernøstlige verden i højere grad
fortsat er undergivet indflydelsen fra den guddommelige suggestion. Der er dog
også en betragtelig del af den vestlige verdens mennesker, som ligeledes
fortsat er under den samme suggestion, som tilfældet f.eks. er i katolske
lande. Men i henhold til Martinus vil det kun være et spørgsmål om tid, før de
pågældende mennesker også vil komme i den situation, at føle sig åndeligt og
religiøst hjemløse. Alle mennesker er jo undergivet de samme kosmiske
lovmæssigheder, ikke mindst når det gælder den seksuelle polforvandling, som
før eller siden vil influere på og ændre psyken i retning af en tiltagende
dobbeltpolet tilstand og situation.
Bemærk i øvrigt, at jeg ovenfor brugte udtrykket ’evolutionens hensigt’.
Det sker naturligvis fordi vi nu befinder os indenfor dyrerigets kulminationsområde,
hvor indviklingsbuen netop afløses af udviklingsbuen. Det er i henhold til
Martinus evolutionens formål at omdanne eller omforme dyret til jordmenneske og
dette igen til såkaldt ’rigtigt menneske’, hvor der ved sidstnævnte begreb
forstås det humane menneske eller mennesket i Guds billede, eller det menneske,
som Jesus Kristus især udgør forbilledet for.
Men det er i denne kulminationszone, at man finder begreber som ”de sidste
tider” og ”dommedag”, det vil sige den zone, hvori jordkloden er i færd med at
udrense sin bevidsthed for det dræbende princips traditioner og institutioner.
Det beror på, at jordkloden befinder sig så langt fremme i sit eget
spiralafsnit, at dens store fødsel til kosmisk bevidsthed kosmisk set er nært
forestående. Den med forberedelserne til denne fødsel forbundne
udrensningsproces har karakter af et selvopgør, som organisk set primært
berører jordklodens centralnervesystem, hjerne og hjerneceller, som henholdsvis
udgøres af menneskeheden og de enkelte mennesker.
Imidlertid motiverer opgøret med det dræbende princip jordkloden – og
dermed dele af menneskeheden og med denne også et tilsvarende antal mennesker -
til at lade sig inspirere af den ny verdensimpuls, som i henhold til Martinus
primært udgår fra selve det guddommelige skabeprincip, dvs. Gud som skaber. Men
organisk set formidles den ny verdensimpuls gennem de levende væsener, herunder
bl.a. kloder. I jordklodens tilfælde sker det i form af modtageligheden for
åndelige vibrationer fra et center i galaksen mælkevejen, og som via jordkloden
’nedtransformeres’ til menneskeniveau. Den ny verdensimpuls begyndte at strømme
ind over jordkloden efter Første Verdenskrig og gav og giver sig fortsat udslag
eller udtryk under flere former, som f.eks. bestræbelser på fred,
fordragelighed og internationalt samarbejde mellem nationerne, så vel som i nye
former for politik, samfund, kunst og kultur i det hele taget.
Jordklodens og menneskehedens selvopgør
Men nok så vigtigt er det, at den ny
verdensimpuls primært fik et koncentreret indpas i jordklodens bevidsthed via
en hjernecelle ved navn Martinus, som i påsken 1921 oplevede den store fødsel
til kosmisk bevidsthed, og som i løbet af de følgende 60 år satte ham i stand
til at manifestere det kosmiske verdensbillede, der bærer hans navn, og som
omfatter Livets Bog 1-7, symbolværket Det Evige Verdensbillede 1- (foreløbig)4,
samt en lang række foredrag, artikler og småbøger. Via dette virke opbyggede
han og hans hjælpere efterhånden så at sige et hjernecenter, bestående af
mennesker, der i større eller mindre grad forstod og forstår hans kosmiske
analyser, men som under alle omstændigheder har forstået, hvor vigtigt hans
uegennyttige arbejde er.
Martinus betragter selv sit virke og værk som udtryk for den
”talsmanden, den hellige ånd” eller ”sandhedens ånd”, som Jesus profeterede om
for ca. totusind år siden, og følgelig opfatter han sit arbejde i kosmologiens
tjeneste som en videreførelse af Kristi mission. Men vel at mærke ikke som en
videreførelse af kristendommens traditionelle dogmatik og ortodoksi, men som en
højintellektuel tolkning og fuldendelse af Kristi lære om den uselviske og
uegennyttige kærlighed til Gud og mennesker og alle andre levende væsener.
Med
jordklodens selvopgør er der imidlertid set i menneskeperspektiv tale om et
opgør, som i henhold til Martinus ikke vil komme til at gå stille af, idet der
er tale om et opgør mellem to verdensepoker, nemlig det dræbende princips eller
magtens veletablerede epoke og det livgivende princips eller rettens endnu
spæde epoke. Dette opgør antager i praksis form af en bestræbelse på at skabe
et internationalt verdensrige, hvori næstekærlighed og retfærdighed vil blive
dominerende faktorer. Martinus har i 4. kapitel af Livets Bog I: ”Et
internationalt verdensrige under skabelse” givet et koncentreret overblik over,
hvordan en sådan skabelse vil finde sted og foregå. Herom siger han til slut i
nævnte kapitel:
”De store begivenheder, som således i
nærværende århundrede går hen over verden, vil altså være at udtrykke som
identiske med omskabelsen af jordmenneskehedens tågetilstand til en sollys
tilværelse, - de er dyrerigets dødskamp i det jordmenneskelige samfundslegeme,
- de er det kosmiske menneskeriges begyndende opstandelse på jorden. At disse
mægtige begivenheder ikke har kunnet og ikke vil komme til at gå helt ublodigt
af, er ganske naturligt, sålænge disse endnu er identiske med en kamp, der
føres inde på et område, hvor had, hævn og selvforsvar kæmper imod trældom,
hamstring og gridskhed. En kampplads, der udtrykker en reaktion mellem sådanne
energier, kan kun præstere lig. Men over disse lig opstår verden i en ny
forklaret skikkelse, og jorden bliver en vibration af fornuft og kærlighed, en
harmoni af intuition og salighed.”
For Martinus er det indlysende, at jordiske mennesker ikke i alle
tilfælde er modtagelige for den ny verdensimpuls, hvor positiv, optimistisk og
lovende for fremtiden denne end er. Tværtimod vil en hel del mennesker afvise
eller ligefrem bekæmpe stort set alt, hvad der viser sig som resultater af den
ny verdensimpuls. Dette har Martinus gjort indgående rede for i 5. kapitel af
Livets Bog I: ”Jordmenneskehedens modtagelighed for den ny verdensimpuls”, og
heri gennemgår og analyserer han detaljeret menneskehedens
bevidsthedskategorier, og når bl.a. frem til den konklusion, at en meget stor
del af jordmenneskeheden stadigvæk i høj grad er præget af intolerance mod
f.eks. anderledes troende og tænkende. Dette gør han særligt rede for i
forklaringen til symbolet ”Intolerance”, hvorunder han dels også fastslår, at
det intolerante menneske repræsenterer dyrerigets traditioner, og dels at
intolerance under enhver form er den største hindring for opnåelsen af kosmisk
bevidsthed. I overensstemmesle med bibelsk sprogbrug og begrebsverden taler han
om, at alle former for intolerance udgør ”tærskelens vogtere”.
Set fra Martinus synsvinkel drejer menneskehedens kosmisk set aktuelle
situation sig om dyrets forvandling til jordmenneske og dette igen til ’rigtigt
menneske’. Herunder fastslår han bl.a., at jordmennesket er ”et degenererende
dyr” og ”et vordende menneske”, men også, at den jordiske tilværelse på trods
af alt mørke, lidelse og smerte, savn og nød udgør ”en vej mod lyset”. Ved
dette begreb forstår Martinus i første omgang ”det rigtige menneskeriges”
gradvise opståen og etablering på jorden. Det betyder, at alle væsener uden
undtagelse før eller siden skal opnå kosmisk bevidsthed og dermed møde den
evige Fader og blive bevidst i sin evige tilværelse. Derfor kan Martinus da
også afslutte sin beskrivelse af symbolet ”Vejen mod lyset” i Livets Bog I på
følgende måde:
”Og det er i fuld harmoni hermed,
at den ny verdensimpuls’ analyser eller den guddommelige verdensplan manifesteret
i sammenhængende tankerækker og dermed synliggjort – ikke alene for følelsen,
men også for intelligensen og fornuften, gennem de efterfølgende kapitler
bliver overgivet til den alvorlig søgende læser. Og ”den evige sandhed” bliver
hermed gjort åbenlys for verden, og livets facit i form af nærværende bog
garanterer sin egen identitet som absolut sandhed i kraft af sin natur som
afslørende alle begreber, alle forestillinger og alle kendsgerninger som
værende i kontakt med det guddommelige ord ”alt er såre godt”, og at livets
tale er en guddommelig Faders røst, der overfor alle levende væsener
koncentrerer sig i dette ene: ”Se, jeg er med eder alle dage, gennem alle
tider, i alle ting i al evighed”.
Hermed er vi nået frem til det punkt, hvor det drejer sig om at give et
kortfattet referat af, hvad Martinus har at sige om spiralafsnittets
udviklingsbue, der som tidligere nævnt indbefatter sidste halvdel af dyreriget,
hele det rigtige menneskerige, hele visdomsriget, og første halvdel af den guddommelige
verden. I den sammenhæng har vi som kosmisk ubevidste ikke særlig mange
erfaringer eller viden at trække på, men må i overvejende grad forlade os på
Martinus’ kosmiske analyser af de pågældende åndelige naturriger eller
tilværelsesplaner.
Andet afsnit af ”Den eventyrlige
livscyklus” følger umiddelbart efter denne første del. Med de to afsnit vil der
for mit personlige vedkommende være tale om en slags status over min indsigt i
og – forhåbentlig også – forståelse af væsentlige dele af Martinus’ kosmologi.
Det håber jeg, at der vil være læsere, som vil dele med mig.
© 2007 Harry Rasmussen.