En artikel om det
ældgamle og stadig aktuelle spørgsmål om forholdet mellem sjæl og legeme,
mellem bevidstheden og kroppen, eller mellem bevidstheden og hjernen. Det var mediernes
behandling af emnet i hjerneåret 1997, der inspirerede mig til at skrive
artiklen, som oprindelig blev trykt i KOSMOS nr. 5-1998. Artiklen er ment som
et oplæg til et overordentlig vigtigt emne, som måske er mere aktuelt i vor
overvejende materialistisk orienterede
tid end nogen sinde tidligere i menneskets historie.
Den oldgamle og
tilsyneladende evigt aktuelle problematik omkring forholdet mellem sjæl og
legeme blussede atter op i hjerneåret 1997. Meningerne og tilkendegivelserne
var mange og som forventeligt stærkt divergerende, og rakte fra den yderste
materialistiske og reduktionistiske anskuelse til den yderste religiøst
ortodokse opfattelse.
Materialisterne og reduktionisterne, og
hertil hører mange - måske de fleste? -
moderne hjerneforskere og neuropsykologer, reducerer fænomener som bevidsthed,
tanker, følelser, intuitioner, hukommelse mv., til elektrokemiske processer i
hjernens regi, og fænomenet sjæl menes at være et spørgsmål om at tro eller
ikke tro, for ikke at sige overtro. Mennesket ses altså grundlæggende som en
rent fysisk størrelse i form af kroppen med dennes overordnede styringsorgan
hjernen og centralnervesystemet.
Omvendt møder man hos den kristent
ortodokse den opfattelse, at mennesket godt nok har en sjæl, men i den
forstand, at sjæl og krop er uadskilleligt forbundne med hinanden: sjæl er krop
og krop er sjæl. I denne opfattelse af forholdet mellem sjæl og krop, er der
altså ikke tale om en dualisme (to-delthed) i form af en himmelsk sjæl og en
jordisk krop, men om et organisk integreret forhold, eller om et helt
menneske. Og som sådan skal dette atter opstå på den yderste dag, for at blive
stillet overfor gudsdommen.
Derfor egentlig ikke så mærkværdigt, at
en fremtrædende dansk teolog og biskop med fortrøstning har noteret sig, at
moderne hjerneforskning tilsyneladende ser ud til at bekræfte den kristne
anskuelse af mennesket: kroppen er lig med sjælen eller omvendt. Samme biskop
har da også benyttet lejligheden til at udtrykke sin og den protestantiske
kirkes syn på begreber som reinkarnation og karmalov, som han mener er totalt
uforenelige med den kristne lære og livsanskuelse.
Forestillingen om, at
sjælen genfødes igen og igen, idet den på grundlag af karmaloven efterhånden
udvikler sig til stadig større højder, er efter biskoppens opfattelse udtryk
for en "skole- eller kvalifikationsmodel", som til dels hænger
sammen med den naturvidenskabelige evolutionslære om, at naturen ved hjælp af
selektionen styrer mod stadig mere udviklede former. Men en sådan lære er
ifølge biskoppen ikke forenelig med det kristne evangelium, som hævder, at det
alene er Guds nåde og barmhjertighed, der afgør, om man skal slippe igennem
dommens dag og regnskabets time. Enhver tale om at skulle gøre sig fortjent
til det er selvbedrag.
Biskoppen mener desuden, at en skarp
skelnen (dualisme) mellem sjæl og legeme er en forudsætning for troen på
reinkarnation. Legemet dør, medens sjælen lever videre, for siden at
reinkarnere i et nyt legeme, hvorefter samme proces gentager sig igen og igen.
Efter biskoppens opfattelse er dette et udtryk for en selvcentreret, uhyggelig
og kvalmende tankegang, som den protestantiske kristne kirke må afvise. (1)
Det er ikke tanken her, at gå ind i en
analyse af den ovenfor fremførte opfattelse af begreberne reinkarnation og
karmalov, der til dels hviler på ortodokse kristne forestillinger og personlig
modvilje hos biskoppen, der jo nødvendigvis må opfatte og give udtryk for
problemerne og de foreliggende kendsgerninger ud fra sit personlige ståsted
og sine forudsætninger. Det vil naturligvis altid være en betænkelig sag, at
give sig i kast med en vurdering og karakteristik af et andet menneskes
aktuelle og konkrete åndelige ståsted, og jeg skal derfor indskrænke mig til at
henvise til Martinus' analyser i Livets Bog I vedrørende "Jordmenneskehedens
modtagelighed for den ny verdensimpuls", stk. 144-49, og
symbolforklaringen "Jordmenneskehedens bevidsthedskategorier",
stk. 150, 154-57. Det bør dog nok tillægges, at det ikke mindst er fra
mennesker, der tilhører anden kategori i gruppe B (stærke tilhængere af den
gamle verdensimpuls), at den ny verdensimpuls, herunder blandt andet Martinus'
kosmiske analyser, vil møde en vis modstand. Dette bekræftes af ovennævnte
eksempel.
Den neuropsykologiske
forskning arbejder med en scanningsteknik, der er udviklet af fysikere og
læger, og hvor hovedparten af eksperimenterne er baseret på psykologiske
problemstillinger, hvorfor der også indgår interviewundersøgelser forestået af
psykologer i projektet. Når neuropsykologien i dag sidder inde med en endog ret
detaljeret viden om psykologiske hjerneprocesser, hænger det altså blandt
andet sammen med brugen af computerscanninger af hjernen. Tidligere var man
hovedsagelig henvist til at benytte sig af elektroencefalografi. Men i begge
tilfælde har man konstateret, at bestemte tankeprocesser udløser aktivitet i
bestemte dele af hjernen, og nogle forskere mener derfor, at dette er bevis på
en uadskillelig sammenhæng mellem krop og psyke. Når det gælder raske,
ikke depressive menneskers hjerne, er det særlig relationen mellem tanken
(viljen) og de motoriske hjernecentre, der er blevet undersøgt.
Herunder har man konstateret, at beslutningen
om at bevæge f.eks. højre pegefinger, træffes i pandelappen, hvorfra den
'springer' fire centimeter op til isselappen, og derfra et par centimeter ud
til venstre til bevægelsescentrenes forområde, for endelig at nå det område,
der har med højre hånds fingre at gøre. Tanken bevæger sig altså i dette
tilfælde igennem fire forskellige hjernecentre, og bevægelsen sker med omkring
seks centimeter i sekundet, har man beregnet. (2)
Alt dette er jo interessant og spændende
nok i sig selv, og det er godt, at neurologien arbejder ihærdigt både med
grundforskning og på at hjælpe psykisk syge mennesker, men fra et kosmologisk
synspunkt set, er der her fortsat tale om en forskningsretning, som går
"på tværs af materien", og som derfor endnu mangler den referenceramme,
uden hvilken de dybere kosmiske årsager og sammenhænge forbliver skjulte.
Derfor drager man blandt andet den ovenfor nævnte slutning, at der eksisterer
en uadskillelig sammenhæng mellem krop og psyke, forstået på den måde, at
psyken udelukkende er et fysisk hjernefænomen.
Forholdet
mellem sjæl og legeme
Som det vil være
bekendt for læsere med et vist kendskab til Martinus' Kosmologi, er Martinus'
opfattelse af forholdet mellem sjæl og legeme hverken dualistisk,
materialistisk eller spiritualistisk, men falder snarere i tråd med den
filosofiske identitetslæres opfattelse af forholdet. Ifølge denne er sjæl og
legeme to udtryk for samme til grund liggende virkelighed, som i sig selv er
ukendt eller uerkendelig, og som muligvis kan have andre og for os ukendte
aspekter. Det er denne grundlæggende virkelighed, Martinus i sin kosmologi
betegner som Jeget, hvor Jeget står for noget, der i sig selv er ukendt
eller utilgængeligt for direkte oplevelse. Nemlig fordi Jeget i sig selv
udgør dét Noget, der oplever, og som sådant ikke kan gøres til genstand for
direkte sansning. (3)
Set fra kosmologiens
side, består der ikke noget egentligt modsætningsforhold mellem dennes og neuropsykologiens
opfattelse af hjernen, idet det er indlysende at tanken må afsætte sig 'spor'
i hjernen i form af elektrokemiske processer, for at Jeget skal kunne
interagere med det fysiske legeme og dettes omverden. Men de elektrokemiske
processer er ikke tanken i sig selv, men dennes fysiske ledsagefænomener.
Omtrent på samme måde, som elektronerne i den elektriske ledning transporterer
den elektriske kraft fra ét sted til et andet. Men lige så lidt som
elektronerne er identiske med selve den elektriske kraft, lige så lidt er de
elektrokemiske processer identiske med selve tanken. Tanken er derimod
grundlæggende et psykisk fænomen.
1
Biskop Jan Lindhardt: Er sjælen guddommelig? Kronik i Berlingske
Tidende 27.9.97.
2
Anders Gade: Hjerneprocesser. Kognition og neurovidenskab.
Forlaget Frydenlund 1997.
3 Martinus: Småbog nr. 1: Menneskehedens
skæbne, og Livets Bog I, stk. 223-4. Se f.eks. også artiklen ”Er sjælen en hallucination?”, ”Hjernen og personligheden” og ”Lidt mere hjerne-snak” her på
hjemmesiden.