Ideale drømme, skepsis og tvivl
Fra idealist til realist
Morale: Livet er kun til låns
Denne artikel kan og skal ses som en slags
status over min egen åndelige eller sprituelle udvikling fra idealistisk og
optimistisk indstillet knægt i 1930’erne og ditto ungersvend i 1940’erne og
frem til og med 2018, en periode, hvor der især siden 1990’erne foregik et
gradvist skifte til realistisk pessimist-optimist, dog især siden begyndelsen
af 2000-året.
Til det formål har jeg dels valgt at benytte
relevant stof fra min selvbiografi ”Mit liv og min tid” og til dels også fra
mine artikler her på hjemmesiden, som efter min egen opfattelse i alt
væsentligt vil kunne bidrage til at belyse den nævnte personlige åndelige
udvikling. Ikke kun for at være selvcentreret og lufte mine egne meninger og
ideosynkrasier, men for at belyse den nævnte udvikling, som ret beset også
indeholder objektive kendsgerninger, der kan være til både oplysning og måske
også til opmuntring og gavn for de af mine læsere, det måtte interessere. For
alle tilfældes skyld, vil jeg gerne tilføje, at jeg ikke er så naiv at tro, at
min person og opfattelser og meninger
har nogen særskilt betydning. Der er ikke tale om falsk beskedenhed, men ramme
alvor, kære venner.
Her skal indskydes,
at de i en del af artiklens tekster forekommende notetal, der normalt henviser
til kilder og tilføjede tekstforklaringer, kun kan læses via de links der er
anført til de pågældende artikler, men vil IKKE kunne læses her i artiklen, idet
noteforklaringerne er udeladt, for ikke at gøre artiklen mere omfattende end
højst nødvendigt.
Det skal også lige nævnes her, at da disse
linjer skrives, er jeg godt på vej til at fylde 89 år, hvilket dog ikke skal
tjene som undskyldning for det, jeg skriver! Fra min tidligste barndom i
landsbyen Tillitse på det sydvestlige Lolland har jeg blandt andet erindringer,
som kan anses for relevante i relation til den her valgte sammenhæng. Men lad
os begynde ned et citat fra en digter, som har spillet og stadigvæk spiller en
stor rolle i mit liv og forfatterskab, og som jeg desuden har skrevet en bog og
mange artikler om. Digteren, det drejer sig om, er naturligvis H. C. Andersen,
som i 1837 udgav sin tredje roman ”Kun en Spillemand”, hvori følgende citat forekommer,
her gengivet med moderne retskrivning:
”Gennem blomstens
tætte blad bryder lyset frem i farver, her rødt, der blåt, hver farve, vi
kender; med samme kraft lyser Guddommen fra alt det skabte, som lyset i
blomsten stråler dens almagt frem i den hele skabning. Alt er et underværk, som
vi ikke begriber, men vænnes til og da finder almindeligt. De digtede eventyr
får deres overnaturlighed kun ved [årsags-virknings] kædens overbrydning, ved
mangel på den vise orden, vi daglig har for øje i det større, guddommelige
eventyr, hvori vi selv lever.”
For god ordens skyld
skal jeg her tillade mig at dissekere eller rettere sagt analysere citatets
indhold, hvilket jeg dog gør nemmest ved at citere fra artiklen: 3.12. Alt
er et underværk – om livet selv som det største eventyr:
”Analyserer
vi nu Andersens tekst og udsagn, kan vi først og fremmest konstatere, at han i
og med første sætning hentyder til det forhold, at lyset fysisk set er et
bestemt energi- eller bølgelængdeområde af det elektromagnetiske spektrum, og
at lyset som sådan er farveløst. Farver er med andre ord ikke en egenskab ved
tingene, men derimod en egenskab ved vores sansning af disse. Det synlige lys
udgøres af bølgelængder mellem ca. 4 000 og 7 000 ångstrøm (Å), og
en blanding af disse opfattes som hvidt lys. De korteste synlige lysbølger
opfattes sansemæssigt som violet, derefter med stigende bølgelængde som blåt,
grønt, gult og rødt med jævne overgange. Ved brydning af lys forstås en retningsændring
af en lysstråle. Ved at bryde det ufarvede, hvide lys f.eks. gennem et
glasprisme, spaltes og differentieres dette i sine bestanddele, nemlig i syv
forskellige bølgelængder, som sansemæssigt opfattes som syv spektralfarver,
nemlig rød, orange, gul, grøn, blå, indigo og violet, idet rødt brydes mindst,
violet mest. Dette fremgår også tydeligt af f.eks. en regnbues
farvespektrum.
Når
lyset rammer et legeme eller en genstand, kan der ske tilbagekastning fra
overfladen, opsugning på overfladen, indtrængning i legemet eller gennemgang.
Ved lysopsugning bliver lysenergien almindeligvis til varme, sjældnere omdannes
den til lys med anden bølgelængde. Men ved tilbagekastningen fra overfladen af
et legeme eller en genstand, f.eks. en blomst, brydes lysbølgerne på en sådan
måde, at disse sanses og opfattes som farve på selve legemet eller genstanden.
Pointet er, at det i sig selv hvide lys spaltes og fremtræder i syv forskelligt
farvede grundformer, som i øvrigt i praksis giver anledning til et utal af farvenuancer,
beroende på overfladen hos de legemer eller genstande, lysbølgerne
tilbagekastes fra.
Drager vi nu en
parallel til Martinus, oplever vi det i denne sammenhæng højst interessante, at
han rent faktisk har anvendt sig af lysspektret og dets farver som symbolik i
sin kosmologi. Det sker i forbindelse med hans overvejende geometriske
symboler, hvor især cirklen og trekanten er markante figurer, nemlig som
henholdsvis udtryk for Guddommen og dennes og det levende væsens Jeg. Cirklen
symboliserer fuldkommenheden i det guddommelige verdensalt, mens trekanten
symboliserer Guddommens så vel som det levende væsens treenige struktur, dvs.
Jeget (= skaberen), bevidstheden (= skabeevnen) og organismen (= det skabte).
Og Martinus benytter netop den hvide farve som symbol på Guddommens
fuldkommenhed, mens han bruger violet farve til at symbolisere moderenergien,
som er identisk med overbevidstheden eller det såkaldte højpsykiske kraftfelt.
Farverne rød, orange, gul, grøn, blå og indigo symboliserer de seks kosmiske
grundenergier, nemlig henholdsvis instinktenergien, tyngdeenergien (= dynamisk
evne eller kraft), følelsesenergien, intelligensenergien og
hukommelsesenergien. Disse energier er en konsekvens af Jeget og dets urbegær,
i samspil med moderenergien, og ytrer sig i form af bl.a. psykiske legemer
lokaliseret i det såkaldte underbevidsthedsområde eller psykiske
kraftfelt.
De
nævnte ialt syv kosmiske grundenergier er med andre ord en udspaltning af
Jegets væsen, natur eller ’substans’, idet moderenergien virker som et slags
’glasprisme’, der ’bryder’ ’substansen’ i seks grundforskellige
fremtrædelsesformer af den samme overordnede grundenergi, altså moderenergien,
hvilket reelt vil sige Guds ånd. (Note 2)
Den næste sætning i
Andersens tese om livet og kunsten lyder sådan: ”med samme kraft lyser
Guddommen fra alt det skabte; som lyset i blomsten stråler dens almagt frem i
den hele skabning.” Det er allerede blevet nævnt, at Guddommen qua sit væsen og
sin natur er forlenet med fuldkommenhed, dvs. fuldkommenhed i alle tænkelige
aspekter og henseender: den første, årsagsløse årsag, ubegrænset, evig,
alkærlig, alvis og almægtig. Denne opfattelse af Gud, om end i en mere
følelsesbetonet og naivrealistisk version, havde Andersen fået indpodet
allerede fra sin tidligste barndom, hvor moderen fortalte ham om, hvad hun
havde hørt i kirken, og hvor hun sang nogle af de salmer for ham, som blev
sunget under gudstjenesten. Mange år senere, da Andersen var kommet i
latinskole, gjorde han sig på grundlag af lærebogen i religion tanker om, hvori
Guds fuldkommenhed nærmere består. Det sker bl.a. i og med nogle af hans
skolestile, som f.eks. Beviserne for Guds tilværelse og Guds
enhed (1827/28). I sidstnævnte lyder det bl.a.:
”[…]
Ved siden af den fuldkomneste ånd, kunne vi intet lige fuldkomment væsen tænke
os, thi da ophørte begrebet om den fuldkomneste, og at Guddommen er det, ser vi
de tydeligste tegn på i den hele natur, selv i hele universet. – Kamp og gæring
møder vel øjet, men elementernes kræfter, det levende og det livløse smelter
dog sammen i eet harmonisk helt; […] Vi ser i den hele fysiske natur en orden,
en styrelse, men tillige en enhed, der grundfæster troen og taler med
åbenbaringen om en eneste Gud, i at sige Gud er én. – Hvor ophøjet er ikke
dette begreb om Gud; […]” (Note 3)
Note 3: De to stile er
trykt i H.C.Andersen. Eventyrdigterens hidtil utrykte danske stile, bind
I-III. Et udvalg ved Jørgen Skjerk. Eget tryk. København 1999. Stilene
findes i hhv. bind I, s.73-76 og III, s. 73-75. Disse kan f.eks. suppleres
med stilen At slutte fra verdens tilværelse til Guds, samme sted, s.
90-92, hvori det bl.a. hedder: ”[…] Årsag og virkning er uadskillelige. Hvor
den ene finder sted, kan den anden ikke være borte. – […] Men om jeg endogså så
i den hele natur et mægtigt spil af underlige kræfter og et blindt tilfælde, da
taler den levende stemme i mit indre – min mægtige sjæl med sine uendelige
tanker – og siger: Der er en Gud! - / Et tilfælde har ikke formået at
frembringe min sjæl. De fysiske dele kan opstå ved andre, men det moralske
ligger så langt uden for disse grænser, at man må søge dets grundspire i
guddommen. –” Andersens lærebog i religion var Peter Krog Meyer: Lærebog i
den christelige Religions- og Sædelære med Hensyn paa Disciplenes Tarv i de
lærde Skolers højeste Klasser. København 1818. Se evt. også side 56-60 i
Harry Rasmussen: H.C.Andersen, H.C.Ørsted og Martinus - et sammenlignende
studie. Forlaget Kosmologisk Information 1997. – Martinus’ opfattelse af Gud
fremgår ikke mindst af Livets Bog, bind VI, stk. 2330-95. – Se evt. også
artiklen H.C.Andersen og Gud her på hjemmesiden.
Måske
ikke overraskende, falder Martinus’ opfattelse af Gud fuldstændig i tråd med
Andersens opfattelse af samme. For begge er Guddommen det alvæsen, hvori alt og
alle med et bibelsk udtryk ”lever, røres og er”. Guddommen er med andre ord
tilværelsens højeste og øverste eller inderste ’substans’ og kraft, hvoraf,
hvori og hvorved alt og alle eksisterer, manifesterer sig og sanser og oplever.
Dette har Andersen kortest og klarest udtrykt i eventyret ”Der er
forskel” (1851), mens Martinus tilsvarende kort og klart har uddybet det i
sit symbol nr. 7: Livsenhedsprincippet med tilhørende
forklaring. Heraf fremgår det, at det levende væsen i princippet ligner
eller udgør en holistisk miniudgave af sit guddommelige ophav, nemlig som et
Jeg, en skabeevne og en organisme. Som sådan fungerer det levende væsen – altså
alle levende væsener – som Guddommens sanseorganer og manifestationsredskaber,
dvs., at Guddommen sanser, oplever, handler og manifesterer sig via de levende
væsener. Det er i henhold til Martinus – og Andersen – så viseligt indrettet i
praksis, at dette forhold former sig på den måde, at der i en vis forstand
egentlig kun findes to væsener i tilværelsen: Gud og det levende væsen. For
sidstnævnte udgør samtlige andre levende væsener nemlig Guddommen, uanset om
det pågældende levende væsen er klar over dette forhold eller ej. (Note 4)
I
henhold til både Andersen og Martinus, viser Guds skaberkraft sig i form af
tilværelsens fuldkomne indretning og formålstjenlige hensigtsmæssighed, og
ligeledes i de levende væseners differentierede mangfoldighed, evner og
muligheder. Skabelsen vidner på den måde om sit guddommelige ophav.
Den tredje sætning i
Andersens ovenfor citerede tekst lyder sådan: ”Alt er et underværk, som vi ikke
begriber, men vænnes til og da finder almindeligt.” Udsagnet er højest
interessant, idet det siger noget væsentligt og karakteristisk om den måde, vi
mennesker opfatter tilværelsen eller virkeligheden på. (Note 5)
Men
lad os først gøre os fortrolige med, hvad begrebet ’underværk’ mere præcist
betyder. I henhold til ordbogen er ordet sammensat af to ord,
nemlig ’under’ og ’værk’. Førstnævnte ord hentyder til
begreber som undre og vidunder, hvilket vil sige undren
eller det at undre eller forundre sig over noget. Ordet værk betyder bl.a.
arbejde, virke eller virksomhed. Ordet vidunder hentyder til noget, man undres
eller forbavses eller imponeres over. Begrebet underværk er i en vis
forstand beslægtet med begrebet mirakel, hvilket vil sige noget, man
ikke kender de naturlige årsager til.
I
henhold til Andersens opfattelse, er tilværelsen eller livet og verden
grundlæggende et under eller mirakel i den forstand, at alt har sin oprindelse
i Guds væsen og natur, som vi mennesker dybest set ikke direkte kan begribe
eller fatte. Samme opfattelse giver Martinus udtryk for ved blandt andet at
fremhæve, at det treenige princips tre instanser: Jeget, bevidstheden og
organismen, dybest set er ukendte og ubegribelige ’størrelser’. Af samme grund
betegner han derfor også de tre instanser som henholdsvis X 1, X 2 og X 3, hvor
X står som matematisk tegn for ubekendt størrelse. (Note 6)
Den
omstændighed, at vi – som Andersen siger – vænnes til livets under eller
forunderlighed, således at vi opfatter dette eller denne på en hverdagsagtig
måde og derfor tager alting som nærmest en selvfølgelighed, giver sig
grundlæggende til kende i form af den materialistiske livs- og
verdensanskuelse. Ifølge denne ligger der kun naturlige lovmæssigheder og
fysisk-kemiske årsager til grund for alt i verden, og dette gælder også for de
såkaldte åndelige eller psykiske fænomener, såsom ånd, sjæl og bevidsthed.
Dette emne om den materialistiske livs- og verdensanskuelse, var Andersen stort
set optaget af hele livet, hvilket især fremgår af hans store forfatterskab,
men han berørte også emnet i en del af sine breve til venner og bekendte. Det,
der særlig berørte ham, var den omstændighed, at materialismen tilsidesatte for
ham væsentlige begreber som Gud, udødelig sjæl og etiske og moralske normer og
værdier, samtidigt med at man mente, at livet og verden er udtryk for
fuldstændig planløshed og tilfældighed. Særlig markant behandler han emnet i
romanen At være eller ikke være (1857), som på sin vis blev hans
teodicé par excellence. (Note 7)”
Men allerede her må jeg indskyde
en skepsis og tvivl, idet både Andersen og Martinus i det anførte citat
forudsætter sjælens eller åndens udødelighed og dermed den menneskelige
personligheds evige eksistens. Det emne har jeg ikke mindst behandlet i bogen
”H. C. Andersen, H. C. Ørsted og Martinus”, men vel at bemærke behandlet
indforstået, altså med en (foreløbig) accept af de præmisser, argumenter og
konklusioner, begge er nået frem til i deres respektive værker. Det skal dog
samtidig nævnes og pointeres, at medens Martinus grundlæggende var fuldkommen
overbevist om individets udødelighed og evige eksistens under bestemte
lovbundne vilkår, så var Andersen lige så grundlæggende skeptisk og i tvivl om
samme emne. Dette fremgår i vid udstrækning af Andersens samlede forfatterskab,
herunder ikke mindst som nævnt i romanen At være eller ikke være. Den titel har
Andersen så at sige lånt fra Shakespeares skuespil Hamlet, hvor der er tale om
Hamlets store monolog, hvis titel på originalsproget lyder sådan: ”To be or not
to be, that is the question”.
Problematikken omkring
individets udødelighed kontra dødelighed har Andersen indgående behandlet i den
nævnte roman, hvilket jeg blandt andet har skrevet nærmere om i den artiklen
3.06. ”At være eller ikke være” – H.C.Andersens syn
på materialismen. Fra denne skal her citeres følgende uddrag:
Ja, Andersens egen tanke og sind
var ved at ’koge over’ af usikkerheden omkring hans livs største problem:
udødelighed konta dødelighed. Han ville så inderligt gerne tro eller føle sig
overbevist om sjælens udødelighed, men tvivleren i ham kunne ikke overvinde den
negative og frygtelige tanke om dødelighed. Den dødelighed, der betød, at ”selv
støvet [det fysiske legeme], der hviler i graven, sover ikke, det går over i
tingenes kredsløb”.
For mit eget vedkommende nærede
jeg i min barndom i 1930’erne og tidlige ungdom fra omkring 1946 ikke nogen som
helst tvivl om den universale Guddoms eksistens, og fra min senere ungdom
faktisk heller ikke om sjælens udødelighed. Især da det sidstnævnte blev
bekræftet igennem studiet af klassiske indiske filosofier, som Sankhya og
Raja-Yoga. Suppleret med studiet af ligeledes klassiske idealistiske indiske
filosofier som Vedanta, samt læsningen af Vedaerne og Upanisha’erne. Om den
lære, der kunne og kan uddrages af klassisk indisk filosofi, herunder ikke
mindst forestillingen om reinkarnatio, skrev jeg mange år senere artiklen 2.01. Min vej til
Martinus – om de oplevelser, der førte mig frem til studiet
af Martinus’ kosmologi. Fra den artikel skal her citeres følgende:
”De
få i mine omgivelser, som gad sætte sig lidt ind i, hvad reinkarnationstanken i
henhold til indisk filosofi gik ud på, fik et meget godt modargument i
hænderne, idet de kunne henvise til at indiske filosoffer, der baserede sig på
Upanishaderne og som tilhørte Sankhya-Yoga- og Vedanta-skolerne, opfattede
reinkarnationen (samsara) som et onde, der var forårsaget af uvidenhed (avidya)
om livets illusoriske natur (Maya’s slør). Se evt. nærmere herom i artiklen
H1-07. Spiritualismens historie – en gennemgang af
spiritualismens historie op til Martinus’ kosmologi.
Men
omkring 1956, midt medens jeg aftjente 22 måneders civil værnepligt
(militærnægter) i Gribskovlejren, begyndte jeg for alvor at tvivle på indisk
filosofis forklaring om, at enkeltsjælen (atman) på et tidspunkt ”udskiller”
sig fra alsjælen (Brahman) og grundet sin uvidenhed (avidya) føler sig
tiltrukket af og involverer sig med materiens verden (Maya’s slør), og herunder
mister enhver erindring om sit oprindelige tilhørsforhold. Men gennem de
utallige og mangeartede lidelser, dette i forbindelse med reinkarnation
(samsara) afstedkommer, vækkes sjælens længsel efter at blive genforenet med
sit universelle ophav, og gennem bevidst arbejde på sin frelse eller befrielse
fra materiens åg, vil dette – efter mange inkarnationer – til sidst lykkes.
Dermed vil sjælen have fået en erfaring, der sikrer den imod at gentage
”fiaskoen” eller engagementet med materiens verden.
Denne
sjælelære kunne jeg simpelthen ikke få til at stemme med, hvad jeg selv forstod
ved logik og fornuft. For det første, hvorfor lod sjælen sig i sin fuldkomne
urtilstand af væren og ikke-væren overhovedet friste til at forlade denne og
indlede og gennemgå et engagement med materiens verden? – På grund af begær, som
skyldtes uvidenhed og mangel på erfaring, lyder svaret. - For det andet,
hvordan kan man være sikker på, at sjælen efter sin genforening med alsjælen
ikke endnu engang eller eventuelt flere gange kan lade sig friste til at
gentage engagementet? – Det kan man, fordi sjælen under sit lidelsesfulde
engagement med materien har høstet så megen erfaring, at dens begær efter
materiens verden er udslukt, og så megen viden, at den har gennemskuet
illusionen, lyder svaret.
Tvivlen
var virkelig et problem og dilemma for mig på det tidspunkt, for jeg kunne ikke
selv umiddelbart se nogen løsning. Man kan derfor sikkert tænke sig til,
hvilken befrielse det var for mig, da jeg i sommeren 1957 for alvor stiftede
bekendtskab med Martinus’ Kosmologi, for heri blev stort set alle spørgsmålene
besvaret og problemerne løst. Primært gennem forståelsen af ”det treenige
princip” og sekundært gennem forståelsen af især ”spiralkredsløbsprincippet”.
Desuden blev enhver fødsel opfattet som reinkarnation, og denne blev i øvrigt ikke
betragtet som et onde, men tværtimod som et i høj grad positivt, selvfølgeligt,
nødvendigt og uundværligt – men samtidig begrænset - led i
individets evige liv og udvikling.”
Som skrevet står, lærte jeg i
1957 Martinus’ lære om kosmos at kende, og det blev optakten til et omtrent
livslangt studium og engagement med hans geniale og såkaldte kosmiske analyser
og livsfacitter, som tilsammen danner et forunderligt og nærmest eventyrligt
verdensbillede. Sidstnævnte kan i absolut kortfattet – og utilstrækkelig –
form, beskrives som følger:
Martinus’ verdensopfattelse i korthed
At Gud, forstået som det altibefattende,
allestedsnærværende, altgennemstrømmende og altbelivende evige væsen,
eksisterer, er vi trods alt nogle stykker, der mener. Lige som vi mener, at Gud
skaber ved hjælp af sine sanseorganer og manifestationsredskaber, de levende
væsener på alle niveauer og planer i tilværelsen, fra det mindste bittelille
kræ til de vældige galakser i universet. Disse er jo i henhold til Martinus’
kosmologi også udtryk for levende væsener, og alle levende væsener er udstyret
med en skabe- og oplevelsesevne, til grund for hvilken der ligger livets
højeste princip: det seksuelle polprincip. Størrelser er imidlertid et relativt
begreb, primært i form af de tre kosmos: mikrokosmos, mellemkosmos og
makrokosmos, som ligger til grund for, at de levende væsener i det hele taget
kan sanse og opleve. I sig selv, det vil sige i deres kosmiske natur og
struktur, er alle levende væsener jo fuldkommen ens og ligestillede, men for at
oplevelse overhovedet kan finde sted, må Gud via de levende væsener etablere
modsætningernes verden af stort og småt, af behag og ubehag, glæde og sorg, liv
og død, retfærdigt og uretfærdigt, nat og dag, sommer og vinter etc. etc., men
vel vidende, at modsætningerne gensidigt forudsætter og betinger hinanden og at
disse tilsammen udgør livets eller tilværelsens drivkraft. Og vel vidende, at
begreber og fænomener som f.eks. døden og uretfærdigheden ikke eksisterer i
virkelighedens verden, det vil sige i Guds verden. Tværtimod er virkeligheden
den, at døden kun er en tænkt modsætning til livet, det vil sige det evige liv,
i hvilket der samtidigt hersker fuldkommen retfærdighed og den mest fuldkommen
logiske plan- og hensigtsmæssighed i alle livsprocesser.
Når livet og tilværelsen ikke
ser ud for os mennesker, som beskrevet her, skyldes det primært, at vi ikke har
det, Martinus betegner som kosmisk bevidsthed. En sammenligning med synsfeltet
kan måske tjene til at illustrere og bidrage til en forståelse af forholdet
mellem almindelig menneskelig bevidsthed og kosmisk bevidsthed. Almindelig
menneskeligt synsfelt omfatter i bedste tilfælde 180 grader, hvorimod det
kosmiske ’synsfelt’ omfatter 360 grader, altså hele horisonten rundt. Men
kosmisk bevidsthed går ikke kun i bredden, men i nok så høj grad i dybden,
nemlig den dybde, der er udtryk for evighedsperspektivet. Det er i høj grad det
sidstnævnte, Martinus’ kosmiske analyser går ud på at forklare og begrunde for
os kosmisk set ’snævert-seende’.
Men her i min efterhånden høje
alderdom har jeg i stigende grad fået og haft behov for at følge Martinus’ gode
råd om, at lytte til ”livets egen tale”, hvilket mere præcist vil sige, at jeg
har ’lyttet’ til mine egne oplevelser og erfaringer, og – ikke mindst – til de
tanker og konklusioner, det har ført med sig. Det har så udmøntet sig i en
række artikler, der beskriver den skepsis og tvivl, som har ført til min
overbevisning og antagelse af det, jeg betegner som ”Ét-livs-hypotesen”. Denne
efter min egen opfattelse erfaringsbaserede hypotese eller teori går primært ud
på, at vi mennesker og alle andre levende væsener med for den sags skyld, kun
har et enkelt liv at leve til vores rådighed. Det indikerer, at der ikke er
tale om sjælens udødelighed og evige liv og dermed heller ikke om reinkarnation
samt alt, hvad dette indebærer. Samtidig indikerer nævnte hypotese, at der ikke
er plads til begrebet og fænomenet skæbnens fuldkomne retfærdige lovmæssighed,
men derimod til skæbnens absolutte tilfældighed og – om man vil –
uretfærdighed. Det sidstnævnte for så vidt som man mener, som eksempelvis
Andersen gør, at Guds fuldkommenhed og ikke mindst alkærlighed, skulle være en
garanti for absolut retfærdighed. (Til nærmere orientering om mit mentale
skifte fra idealistisk drømmer til realistisk forståelse af tilværelsen, kan
det anbefales læseren at læse artiklen
4.139. Et stort paradoks - Om et skift i livs- og
verdensanskuelse
Som et eksempel på min skepsis
og tvivl overfor antagelsen af Guds alkærlighed og skæbnens påståede fuldkomne
retfærdighed , skal her citeres følgende fra artiklen 4.122. Skæbnebestemt
eller tilfældigheder?:
”Hver eneste dag
præsenterer nyhedsmedierne, dels i form af aviser og dels i form af Nyheds-TV,
den ene uhyggelige og dramatiske ulykke efter den anden. Den ene dag er det en
kvindelig cyklist, som er blevet kørt ned og dræbt i en højresvingsulykke, den
næste dag er det et yngre udenlandsk par og deres 5-årige søn, som i bil er på
vej hjem mod Tyskland fra ferie i Danmark. Den tragiske ulykke skete på den
fynske motorvej kl. 4 om morgenen. Idet bilen lige netop er nået til en bro
over motorvejen, rammes den af en stor 30 kg tung betonflise, som med vilje er
blevet kastet ned oppe fra broen. Klodsen rammer med stor kraft igennem bilens
forrude, hvor den øjeblikkeligt dræber den unge mor på 33 år, medens hendes
36-årige mand kvæstes så alvorligt, at han hurtigst muligt måtte lægges i
respirator på hospitalet. Drengen, som sad fastspændt på bagsædet, kom så vidt
oplyst ikke noget til, bortset fra det chok, han selvfølgelig må have fået ved
at se sine forældre i den nævnte grusomme situation og tilstand. Drengen blev
senere på dagen afhentet af sin nærmeste familie i Tyskland.
Få dage efter melder
de samme nyhedsmedier ud med de alvorlige jordskælv i det nordlige Italien,
hvorunder mange huse er faldet sammen og er blevet til de rene ruiner. Men ikke
nok med det, mange mennesker, mænd, kvinder og børn, kvæstes, nogle til døde,
under de sammenfaldende mure, vægge, etageadskillelser og tage. En del af
menneskerne ligger i skrivende stund stadigvæk skjult under kaosset
af murbrokker, så at redningsmandskabet må arbejde og rydde op med den største
forsigtighed. Håbet er naturligvis at finde overlevende skjult i ruindyngerne.
Disse eksempler på
tragiske hændelser tager sig ud som nye, andre og endnu flere tilfælde af
skæbnens, i hvert fald set med mine øjne, tilsyneladende ubarmhjertige
tilfældighed.
Det er mig ligeledes
simpelthen umuligt at begribe, at en tilfældig cyklist i en storby, i dette
tilfælde i København, med masser af kørende trafik, ulykkeligvis dræbes, fordi
både vedkommende selv og lastbilchaufføren er uopmærksomme i den givne
situation. Her kan man selvfølgelig tale om årsag og virkning, så i den
forstand er ulykken årsagsbestemt. Men det er efter min opfattelse ikke det
samme som, at den også er skæbnebestemt.
Det er mig også helt
umuligt at fatte, at en tilfældig bil med et yngre ægtepar og deres 5-årige
søn, en tilfældig dag og på et tilfældigt tidspunkt, bliver udsat for så
tragisk en hændelse, som beskrevet ovenfor. Men at der er tale om en umiddelbar
årsagssammenhæng er selvfølgelig også klart i dette tilfælde. Gerningsmanden
eller -mændene må have stået oppe på den nævnte bro, parate til at kaste den
medbragte tunge betonklods ned mod vejbanen lige præcis på det tidspunkt eller
det øjeblik, hvor de pågældende kunne regne med, at klodsen ville ramme en
forbipasserende bil. Men at der også skulle kunne være tale om en skæbnebestemt
lovmæssighed i dette tilfælde, kan jeg ikke med min bedste vilje indse eller
fatte. Hvorfor skulle dog lige præcis det nævnte ægtepar og deres lille dreng,
af alle bilende trafikanter, komme ud for denne grusomme tragedie!? - Min
forstand nægter endnu engang simpelthen at tro på påstanden om skæbnens
lovbundethed og dermed også dens fuldkomne retfærdighed.
Det samme gælder i
nok så høj grad, hvad angår jordskælvene i det nordlige Italien og de tragiske
og uhyggelige følger disse fik for de stakkels hjælpeløse beboere, der blev
ofre for naturens lovbundne aktiviteter og processer. Jordskælv er jo
forholdsvis almindelige mange steder på kloden, herunder også i Italien. Så
derfor er de her nævnte begivenheder også beroende på loven for årsag og
virkning. Men som altså ikke er det samme som, at disse jordskælv er
skæbnebestemte for de mennesker, det går ud over.
Der er jo i øvrigt
også psykologiske lovmæssigheder iblandet begivenheder, som de ovenfor nævnte.
For ofrenes vedkommende frygt, skræk, rædsel og sorg, og – nok så vigtigt
gerningsmandens eller -mændenes, ja, i nogle tilfælde er der tale om
kvinders hensynsløshed, grusomhed eller ligefrem ondskab. Det er
blevet så almindeligt i vores åh så humane og tolerante samfund, at man ikke
mener, at f.eks. direkte ondskab findes, men at denne må skyldes religiøs eller
politisk indoktrinering eller de ydre omstændigheder, herunder det sociale
miljø. Men hvad med de folk, der, som vi har set i stigende grad indenfor de
seneste mange år, i nogle tilfælde åbenlyst og i andre tilfælde skjult
torturerer og for nogles vedkommende halshugger folk, eller utroligt fanatiske
selvmordsbombere, der sprænger sig selv og den menneskemængde, de med vilje
befinder sig i, i stumper og stykker eller sårer alvorligt og i nogle tilfælde
invaliderer.”
Der er siden de
ældste tider og i alle kulturer forekommet mange tanker og forestillinger
omkring døden, den proces, som nøgternt naturvidenskabeligt set primært drejer
sig om, at en levende organisme ophører med at fungere, enten på grund af
sygdom, ulykke eller alderdom. Den begravede døde organisme gennemgår derefter
normalt den naturlige proces, at den hurtigere eller langsommere opløses
og dens bestanddele overgår og deltager
i det naturlige fysiske kredsløb. I øvrigt sådan som tilfældet er med alle
former for organisk liv. Situationen er dog som bekendt en lidt anden, når især
et dødt menneske bliver kremeret og brændt til aske, som enten nedsættes i
jorden i en urne eller asken efter afdødes egen bestemmelse bliver spredt ud et
sted på jorden eller i havet. Det med døden er noget, der har fulgt mig lige
siden min barndom, hvor jeg kom ud for en oplevelse, som kunne være endt med,
at jeg havde stillet træskoene, som man siger, når man vil være lidt morsom.
For at imødekomme den
interesserede læsers eventuelle videbegærlighed, skal jeg her gengive et citat
fra artiklen 2.01. Min vej til
Martinus – om de oplevelser, der førte mig frem til studiet
af Martinus’ kosmologi, hvori der fortælles om den nævnte oplevelse:
(Citat)
Som 13-årig var jeg ude for en oplevelse, der overbeviste mig om, at vi
mennesker lever videre efter døden. Det skete en dag i det sene efterår i
skolegården, hvor en af mine kammerater i kådhed strammede mit halstørklæde så
voldsomt, at jeg mistede bevidstheden om omverdenen. Men til min egen store
forundring var jeg stadigvæk bevidst om, hvad der foregik med mig selv. Først
oplevede jeg en isnende rædsel, idet jeg ligesom følte at blive suget hastigt
roterende gennem en lang, opadgående, rørformet og mørk tunnel, men
idet jeg kom op til dennes åbning foroven fyldtes jeg af en usigelig fred og
frydefuld salighed, som ikke heller kan beskrives med ord. Det føltes som ren,
unuanceret væren. Straks efter befandt jeg mig på et højt klippeplateau, hvis
ydre rand gik brat ned i en dyb, mørk slugt. Ovre på den anden side
af slugten var der et tilsvarende klippeplateau, og her kom der nu en gruppe
tavse, menneskelignende, men højtidelige og ranke skikkelser til syne. De var
klædt i fodlange, hvide dragter og havde hætter på hovedet, som skjulte deres ansigter.
En af skikkelserne, som stod forrest midt foran de andre, rakte armene ligesom
indbydende over imod mig. Men idet jeg gik fremad mod klippekanten forekom det
mig at jeg hørte en ringetone, som når skoleklokken meddelte at frikvarteret
var forbi.
Herover ses tegneren Gustave Dorés
tegning af Dante og Virgil for foden af Renselsens Bjerg, som de finder for
stejlt til at turde bestige det. (Billedet,
som her desværre ikke er gengivet efter
fortjeneste, findes i bogen: A Doré gallery. Spring Books
London . New York . Sydney . Toronto © 1974).
Da jeg for første gang så billedet i
1974 slog det mig straks, at det havde en vis lighed med det, jeg havde oplevet
som 13-årig i 1942,
og som – bortset fra at der er to
personer forrest i billedet – er nærmere beskrevet i teksten
Straks
efter blev jeg igen bevidst om mine fysiske omgivelser, og så at mine
kammerater havde anbragt ”mig” på en bænk under et stort træ i midten af
skolegården. Jeg havde ligesom en snurrende fornemmelse i hovedet. De kiggede
forskræmte på mig, men da de så at jeg igen kom til bevidsthed, følte de
naturligvis lettelse, ikke mindst den kammerat, der i kådhed havde strammet mit
tørklæde om halsen på mig. Men det undrede mig, at de ikke havde mere travlt
med at forlade stedet og tage opstilling i rækken, så derfor sagde jeg: ”Skynd
jer! Skoleklokken har jo lige ringet!” – ”Den har ikke ringet endnu!” sagde de
uforstående. I selv samme øjeblik ringede skoleklokken rent faktisk, og noget
forvirret herover kom jeg på benene og tog opstilling i samme række som de
andre i min klasse.
Det
med, at jeg troede, at skoleklokken havde ringet, før den rent faktisk gjorde
det, blev jeg snart efter klar over skyldtes, at blodet vendte tilbage til
hovedet og hjernen. Subjektivt oplevedes det som en skoleklokkes intense
ringen. Men efter denne oplevelse, som formentlig kunne være endt alvorligt,
kom det til at stå klart og stærkt for mig, at mit inderste jeg ikke kunne dø.
Og selve oplevelsen af, efter at have passeret igennem tunnelen, først ligesom
at svæve i et varmt og dunkelt intet eller alt, som hverken var væren eller
ikke-væren, var så vidunderlig, at jeg den dag i dag endnu kan fornemme det ved
tanken herom. Bagefter kom så en ”opvågnen” på det omtalte klippeplateau, med
den dybe, mørke kløft eller slugt foran, der dog egentlig ikke føltes truende.
Og situationen mildnedes af de venlige men tavse menneskeskikkelser ovre på den
anden side af kløften, der ligesom kom for at modtage mig og byde mig
velkommen.
Dengang
fortalte jeg ikke nogen om min specielle oplevelse, for jeg følte instinktivt
at ingen i mine nærmeste omgivelser ville forstå, hvad jeg talte om. Tværtimod
ville man afvise det som indbildning eller hallucination, hvor jeg selv følte
at det var noget virkeligt, helligt og ophøjet, der var overgået mig. Men selv
som 13-årig forstod jeg, at jeg ved den lejlighed havde været døden nær, og at
den dybe kløft eller slugt betød døden, medens de hvidklædte, anonyme
skikkelser ”ovre på den anden side”, var engle eller ånder, der skulle hjælpe
mig, hvis jeg ikke havde været så heldig at vågne op i den fysiske verden igen.
På
denne baggrund forekom tanken eller idéen om reinkarnation egentlig ikke
fremmed, da jeg som 17-årig første gang stiftede bekendtskab med den. Det skete
i og med læsningen af Ananda Acharyas ”Indledning til indisk
filosofi”, et optryk af en foredragsrække, der var blevet holdt ved
Kristiania Universitet i 1915, samme år som bogen også var udgivet.
Tankerne heri virkede så velkendte og letfattelige, at de forekom mig som den
største selvfølgelighed. Men denne opfattelse deltes ikke af folk i mine
nærmeste omgivelser, som anså tankerne i bogen for verdensfjerne fantasier. Og
reinkarnation var efter deres mening en uhyggelig tanke, for tænk hvis man
skulle leve et tilsvarende liv, som nu, flere gange, eller eventuelt blive til
et eller andet dyr i sit næste eller flere følgende liv! Nej, så hellere blive
slettet totalt ud, når dette ikke altid lige nemme og behagelige liv engang var
slut. (Citat slut)
Men som den
opmærksomme læser sikkert allerede har gjort sig klart og forstået, så er der
sket meget for mig siden dengang, jeg oplevede den ovenfor omtalte episode.
Nemlig en antagelse af den mere sandsynlige ét-livs-hypotese og den deraf
følgende forkastelse af fænomener som udødelighed og reinkarnation mm.
Spørgsmålet er
derfor, hvordan denne ret specielle oplevelse kan og skal tolkes. I
artiklen ”Min vej
til Martinus” har jeg tolket den på den måde, at kløften eller
afgrunden mellem skikkelserne ovre på den anden side af denne og det plateau, jeg
selv sad på, var eller er et udtryk eller symbol på grænsen mellem liv og død.
De kutteklædte skikkelser har jeg tolket som åndelige væsener eller skytsånder,
som var kommet for at tage imod mig, og som var parate, hvis jeg havde
overskredet grænsen, hvilket heldigvis ikke skete, for det ville formentlig
have betydet min fysiske død. Men om skikkelserne var reelle åndelige væsener
eller blot projektioner af min egen bevidsthed, er jeg ikke i stand til at
afgøre med sikkerhed. Dengang som dreng var jeg ikke i stand til at tolke
oplevelsen forstandsmæssigt, men den efterlod mig med visheden om, at jeg i mit
inderste væsen var udødelig. Det så meget mere, som at oplevelsen ydermere
bekræftede nogle stærke oplevelser af Guds nærværelse, som jeg havde haft flere
gange tidligere og allerede som cirka 9-årig.
Men også her kan skeptikere eller
hjerneforskere, neurologer og psykologer naturligvis komme og hævde, at min
såkaldte nærdøds-oplevelse udmærket vil kunne forklares ud fra, hvad der er
foregået i hjernen under forløbet af oplevelsen. Først at jeg mister
bevidstheden som følge af en kvælning, der hæmmer blodtilførslen til hjernen,
hvilket først fremkalder en panisk angst og rædsel hos mig, som desuden følges
af en fornemmelse af at hvirvle gennem en lang lodret tunnel, som hurtigt
afløses af en vidunderlig følelse af total fred, salighed og intethed. Dette
kan med lidt god vilje tolkes som en følge af, at der i korte øjeblikke er
stoppet for blodtilførslen til hjernen, og desuden forårsaget af hjernens produktion
af dopingstoffet endorfin. Denne situation afløstes imidlertid snart efter af
bevidsthedens langsomme tilbagevenden til hjernen, hvilket kan forklares som en
følge af, at halstørklædet løsnes, så blodet atter kan få frit løb til hjernen.
Under blodets langsomme, fornyede tilstrømning til hjernen, vågner den fysiske
bevidsthed langsomt op igen, hvorved min i begyndelsen omtågede bevidsthed
registrerer skolekammeraterne, som står tæt ved siden af hinanden et lille
stykke fra mig, altså fra min fysiske krop, som er blevet anbragt på en bænk.
Den afstand, omend den vel kun var omkring en halv meter, kan den sløvede
hjerne så – stadig ifølge neuropsykologerne – have opfattet som den kløft, der
adskilte mig og mine kammerater. Disse var i øvrigt efterårsklædte og havde
anorakker eller frakker på, heraf nogle med hætter, og det har hjernen så
formodentlig opfattet som de kutteklædte – omend voksne – skikkelser, der
befandt sig ovre på den anden side af den kløft, der var imellem dem og mig.
Rent personlig er jeg
naturligvis ikke i stand til sagligt at afvise den ovenfor beskrevne banale og
jordbundne forklaring på min nærdøds-oplevelse, men det er til trods herfor min
overbevisning, at en sådan årsagsforklaring ikke holder vand. Det mener jeg på
grundlag af den kendsgerning, at hjerneforskerne eller neuropsykologerne
normalt ikke befatter sig med erkendelsesteori, for i så fald ville de ikke,
som det nu er tilfældet, overse eller ignorere den rolle, som selve
oplevelsen spiller i sammenhængen. For selvom man går ind på
hjerneforskernes præmisser om, at det er fysisk-kemiske hjerneprocesser, der
reelt set har forårsaget i dette tilfælde min nærdøds.oplevelse, så var
oplevelsen af disse processer jo tydeligvis noget helt andet, nemlig det forløb
og de ’billeder’, jeg har beskrevet tidligere ovenfor. I selve oplevelsen var
der ikke tale om en banal hverdagsagtig københavnsk skolegård, men derimod om
et storslået klippeplateau, og heller ikke om nogle drenge i 12-13 års alderen,
men om en flok kutteklædte, voksne mænd. Det er det, der er pointen her, nemlig
bevidsthedens, sindets eller den sjælelige strukturs skabende evne.
Hver gang jeg nu
tænker på døden, kommer jeg i reglen samtidig til at mindes den replik,
Shakespeare i sit skuespil Stormen har lagt i munden på troldmanden
Prospero, som i stykkets Fjerde akt, Første scene har fremmanet et
illusionistisk syn af ånder, i den hensigt at advare sin kommende svigersøn,
Ferdinand, imod at bryde datterens ”jomfrubånd før hver en helligvorden brug er
fulgt alt efter kirkens skikke”, for i det fald vil alverdens ulykker ramme dem
begge:
Prospero
Du
ser urolig ud, min søn, som om
du
var bekymret; vær kun frejdig, ven.
Vor
Fest er sluttet. De, der trådte op,
var,
som jeg forud sagde, alle ånder,
og
løstes op i luft, i flygtig luft.
Og
just som dette luftsyns løve svæv
skal
skybelagte tårne, stolte slotte,
storladne
templer, hele kloden selv
med
dem, hvis arvelod den blev, forgå
og
lig hint svundne tant end ikke lade
en
sky tilbage. Vi er sådant stof,
som
drømme dannes af; vor smule liv
omrammes
af en søvn. – […]
Det er særligt
linierne om, at ”hele kloden selv med dem, hvis arvelod den blev, [skal] forgå
og lig hint svundne tant end ikke lade en sky tilbage”, der fæstnede sig i
dybet af mit sind. Og at der ikke kun var tale om poetisk filosofisk
tankespind, stod mig især klart, da jeg en dag i sommeren 1946 spadserede
omkring på den nærliggende Assistens Kirkegård på Nørrebro i København, opfyldt
af tanker og undren over livets forunderlighed og tilskikkelser. Lige siden
sommeren 1943, og kort før jeg begyndte som animatorelev på tegnefilmen
”Fyrtøjet”, havde jeg ofte gået ensomme ture ovre på Assistens Kirkegård i
København. På disse ture på den på sin vis idylliske og dengang absolut stille
og fredelige dødens have, grundede jeg i reglen over livets mysterium og dødens
uafvendelighed og gåde. Det med dødens uafvendelighed, altså uundgåelighed,
nemlig som et livsvilkår, blev særligt nærværende, når et familiemedlem eller
en bekendt afgik ved døden og efterlod sig et ubegribeligt og gabende ’tomrum’.
Som barn og ung oplevede jeg
sjældent nogen, der døde i min familie-, venne- eller bekendtskabskreds. Døden
var derfor mest noget, jeg læste om i aviserne, særlig i dødsannoncer og
nekrologer. Men under arbejdet på langtegnefilmen ”Fyrtøjet”, som strakte sig
fra juni 1943 til juni 1945, og som altså fandt sted under tyskernes besættelse
af Danmark, hændte det at jeg et par gange blev vidne til mennesker, der blev
skudt og døde på åben gade. Det var bestemt en meget rystende oplevelse, at se
et menneske ligge på fortovet og bløde, indtil der langt om længe ankom en
ambulance til stedet og bragte det stakkels menneske til hospitalet. For slet
ikke at tale om min oplevelse af engelske bombemaskiners angreb i marts 1945 på
Shellhuset i København og den frygtelige fejltagelse med bombningen af Den
Franske Skole på Frederiskberg, der i begge tilfælde betød mange voksne og
børns lemlæstelse og død. Og jeg så og fulgte vel at bemærke de nævnte
begivenheder på nærmeste hold.
Men en dag, da jeg som nævnt
spadserede omkring ovre på Assistens Kirkegård og ofte standsede op og læste
indskrifterne på de mere eller mindre udviskede gamle gravsten, faldt jeg
tilfældigvis over en ret speciel og usædvanlig mindetavle, for på denne stod
med forholdsvis stor skrifttype følgende (frit citeret):
Vandrer,
du som læser disse linjer!
Betænk,
at lige som jeg, der nu ligger her,
således
skal du også selv en dag ophøre med dit liv
og
ligge under mulde, hvor ormene gnaver.
Med stor klarhed
følte jeg det, som om teksten var specielt rettet mod ’mig’, og at denne
ukendte og for længst afdøde mand talte direkte til mig, og det med en
undertone af slet skjult skadefryd, eller måske nærmest triumf, som skulle
minde mig om, at heller ikke jeg kunne føle mig udenfor dødens usvigeligt sikre
komme på et eller andet tidspunkt i mit liv. Denne tanke har siden fulgt mig
gennem livet, som jeg derfor aldrig har taget som den selvfølgelighed, som det
er mit indtryk at mange mennesker, ja, måske de fleste, i hvert fald
tilsyneladende gør.
Når jeg efter den tid
derfor stod og læste inskriptionerne på gravsten fra f.eks. 1700-tallet, som
der findes en del af på Assistens Kirkegård, så forestillede jeg mig klart og
tydeligt, at de mennesker, i reglen mand, kone og enkelte af deres
familiemedlemmer, der lå i den pågældende grav, og hvis jordiske rester for
længst måtte være blevet opløst og var gået over i det naturlige kredsløb, at
disse mennesker havde jo selv engang gået omkring her på jorden og i princippet
levet et liv, præcis som mig selv og alle andre. De var blevet født,
og var i bedste fald vokset op med en mor og far og måske søskende og familie,
de havde leget med deres kammerater, havde gået i skole, og havde måske fået en
eller anden erhvervsfaglig eller boglig uddannelse. Og de var blevet voksne og
havde antagelig selv fået børn, og nogle havde fået og haft en faglig karriere,
og de havde i det hele taget levet et liv med glæder og sorger, bekymringer og
problemer, som de fleste andre mennesker, indtil en dag sygdom, ulykke eller
alderdom satte punktum for deres jordiske liv.
Som voksen og især i
min ældre alder, da jeg skriver disse linjer, har jeg oplevet, at
mange familiemedlemmer, mine forældre, bedsteforældre på både mødrene og
fædrene side, to af mine tre yngre søskende, mine mostre og fastre, mine
onkler, mine fætre og kusiner, er afgået ved døden, nogle i en forholdsvis
yngre alder. Det samme gælder mine venner og kollegaer, hvoraf en del også er
døde, i reglen af sygdom. Hvis jeg skulle opregne navnene på
alle ’mine’ døde, ville det fylde et helt A4-ark.
I nyeste tid er døden
kommet lidt tæt på i min nærmeste familie, hvilket i hvert fald for mit eget
vedkommende har fået mig til at tænke og føle, at med min nuværende alder af
knapt 89 år, kan man kun vide, som H. C. Andersen har skrevet et sted, at man i
hvert fald står ”opmarcheret til afgang”. Det er jo så sandt som det er sagt.
Her følger et andet citat fra den ovenfor anførte artikel:
For mit eget
vedkommende, kan jeg ikke lade være med ofte at tænke på og synes det er
mærkværdigt, at alle mine nu mange afdøde slægtninge og mine forholdsvis få
nære venner, hvoraf nogle var lige så ivrige Martinus-studerende, som jeg selv
er og har været i nu omkring 60 år, aldrig har givet så meget som bare det
mindste lille bitte 'livstegn' fra sig fra det såkaldt hinsidige. Det vil man
så kunne hævde kan skyldes min egen psykes manglende 'modtagelighed' eller de
'afdødes' manglende evne til at kommunikere med den fysiske verden og dermed
med mig, eller det kunne måske tænkes at skyldes begge dele. Men jeg må
desværre sige og indrømme, at jeg fortsat nærer stor tvivl og skepsis overfor
påstanden om, at de fysisk afdøde stadig er i live i en såkaldt åndelig
tilstandsform og afventer en ny reinkarnation. Der er efter min beskedne
indsigt og opfattelse af det emne, tale om ønsketænkning i den forbindelse.
Derfor hælder jeg end så længe til ét-livs-teorien, som jeg dagligt ser
bekræftet af det, jeg forstår ved begrebet og fænomenet virkeligheden.
Men selvom begreber
og fænomener som udødelighed, individets evige liv, den åndelige
verden, reinkarnation, skæbnens lovbundethed og retfærdighed, ikke passer ind i
ét-livs-opfattelsen, så er tilværelsen i bund og grund stadigvæk ét eneste
stort under og eventyr. Det store spørgsmål om, hvorfor noget i det
hele taget er til, og måden, det er til på, er også stadigvæk vigtigt og
aktuelt. Det vil til stadighed være aktuelt at stille spørgsmål, som f.eks.:
Hvorfor er verden indrettet og fungerer lige præcist, som den er og gør? -
Hvorfor er vi her og hvad er meningen eller hensigten med det alt
sammen? - Tanken svimler, når man gør sig klart, at grundlaget for vores
psykofysiske eksistens, er det vældige verdensalt med sine galakser,
solsystemer, sole, planeter og alle andre himmelfænomener. Tænk, at det alt
sammen på et tidspunkt i – ja, i hvad? For tid og rum er jo i
henhold til videnskaben fænomener, der via Big Bang har udviklet sig fra et
såkaldt super-atom til det, verden er i nutiden! - Men tænk også på, at alt det
er forudsætningen og baggrunden for, at eksempelvis lille mig kan sidde her bag
computeren og tænke, formulere og taste disse ord! - Det er og må da alt sammen
være et eneste stort eventyr for sig, ja, det største eventyr, der vel findes
og vil kunne findes!? - Hver morgen, når jeg vågner og kigger ud ad
vinduet og ser himlen, solen, skyerne og huse, sten, træer, buske, græs,
planter, blomster og flyvende fugle og insekter, og – ikke mindst – mere eller
mindre travle mennesker, som går tur med deres hunde nede på vejene, så undres
jeg over at det alt sammen er der, dog vel vidende at der er tale om et
forgængeligt ”øjebliksbillede”. For bortset fra, at dette ”billede” faktisk
samtidig er en slags sansemæssig illusion, så er alt jo underkastet kredsløbets
lovmæssigheder, og dermed også forgængeligheden. Om hundrede eller flere år vil
det alt sammen være forandret om ikke ligefrem væk og glemt.
Poetisk betragtet kunne man
udtrykke ét-livs-opfattelsen som en vågentilværelse, hvor søvnen hver eneste
nat normalt venter os med sit ”Godnat og sov godt!” På principielt tilsvarende
måde og når tiden er inde, venter døden på hver eneste af os med sit ”Godnat og
sov evigt godt!” - Dog, selv om alt ved os levende væsener er forgængeligt, så
forbliver og består dog fortsat de elementarpartikler og atomer, der var med
til at danne og holde os i live. Nogle af disse elementarpartikler, atomer og
molekyler har de fleste af os dog vist været med til at videregive til slægten.
Men det legeme og den psyke, som andre elementarpartikler og atomer var med til
at danne og opretholde, er, som de fleste af os ved og måske gør os tanker om,
undergivet forgængelighedens lovmæssigheder.”
Men netop dette, at
vores objektive eksistens som en organisme betragtet, i virkeligheden består af elementarpartikler, atomer og
molekyler, der er organiseret efter biologiske og fysisk-kemiske
lovmæssigheder, gør det relevant at tale om en form for drøm eller illusion.
Men i og med en illusion er der jo faktisk tale om en bevidsthedsforestilling.
Det kan sandsynliggøres, at bevidsthed ikke er fysisk i den naturvidenskabelige
forstand af begrebet. Der er ret beset tale om to former for energisystemer,
den fysiske og den psykiske eller bevidsthedsmæssige. Overordnet set forholder det sig antagelig som Shakespeare
udtrykker det i skuespillet ”Stormen”: ”Vi er sådant stof, som drømme dannes
af; vor smule liv omrammes af en søvn.” Men for at sandsynliggøre påstanden om,
at der med det fysiske legeme og bevidstheden er tale om to interaktive
energisystemer, skal jeg her citere følgende fra artiklen 4.130. Personlighedsbegrebet -
set i ét-livs-hypotesens perspektiv:
Synsprocessen (Citat fra artiklen Øje, hjerne og bevidsthed):
(Citat) Her skal
gives en forsøgsvis kortfattet beskrivelse af, hvad der i henhold til den
videnskabelige anatomi og fysiologi i normale tilfælde sker, når vi bruger
synet. Anatomisk set er synssansen baseret på øjets og hjernens indretning og
på samspillet mellem de to instanser. Fysiologisk baserer synssansen sig dels
på lyset og dels på de kemisk-elektriske processer, der foregår i øjet og i de
to synsnerver samt i synscentret bagest i den såkaldte nakkelap lige ovenover
lillehjernen, hvilket sidste i øvrigt fremgår af nedenstående illustration af
hjernen. Synsopfattelsen er ikke mindst beroende på øjets nethinde, som er
placeret bagtil i øjets indre hulrum, hvorfra synsnerven fra hvert øje udgår og
ender i synscentret i nakkelappen. De to øjne sikrer i hovedsagen den
tredimensionale synsopfattelse af omverdenen.
Selve synsprocessen
begynder med lyset, hvis stråler tilbagekastes fra genstande, de rammer. Det
tilbagekastede lys opfanges blandt andet af et menneskes øjne og disses normalt
lysfølsomme nethinder. Men i kraft af øjets optik vil genstande ses omvendt på
nethinden, således at hvad der er op og ned på en genstand er vendt på hovedet
på nethinden. Nethinden består af lysfølsomme tappe og stave og fra disse
sendes ved hjælp af nerveaktiviteter impulser via de to synsnerver til
synscentret, hvor disses impulser eller signaler samarbejdes til et enkelt
billede. Hvordan dette synsindtryk bliver transformeret til en bevidst
opfattelse af en genstands- og omverden, ved videnskaben ikke helt præcist,
hvorfor man drager en bagvendt slutning, som siger, at bevidsthedsindtrykket
opstår, når de omtrent identiske nerveimpulser fra de to øjne når frem til
synscentret, og der derfra udgår signaler til andre hjernecentre, herunder
blandt andet til hukommelsescentret, som normalt kan fortælle, om individet,
som i det aktuelle tilfælde ser og oplever sin genstands- og omverden, har set
denne eller en lignende før. Man taler da henholdsvis om genkendelse og
associativ genkendelse. Når dette sker, mener de videnskabelige forskere, at
der er tale om, at synsindtrykkene bliver bevidstgjorte.
Imidlertid er der her
al mulig grund til at stoppe op og tænke lidt over de ganske vist sparsomme
oplysninger om synssansen, som her foreløbig er fremført. For det første
fortæller den fysiske videnskab os, at genstandenes verden er farveløs, hvorfor
disses farver alene opstår i samspillet mellem det i sig selv farveløse lys,
øjnene og hjernen. For det andet fortæller den optiske videnskab os, at vi ikke
ser genstandenes verden direkte, men kun indirekte, nemlig i og med, at det
sete først opfattes, når impulserne fra øjets nethinde når frem til synscentret
i hjernens nakkelap. Men hovsa, det synsindtryk eller billede, der i hvert
givet tilfælde er dannet på øjets nethinde, kan af gode grunde kun have en
maksimal størrelse af cirka 2-3 centimeter i diameter, svarende til den
halvbuede, men flade nethindes dimensioner! Men det vides som nævnt, at hvis
billedet på nethinden af en eller anden årsag ikke når frem til synscentret, så
vil det ikke blive opfattet af den, der ser. Altså er synsopfattelsen totalt
afhængig af, at nerveimpulserne fra nethinden når frem til synscentret.
Men – og det er en
vigtig pointe i hele sammenhængen – det ovenfor beskrevne er ikke, hvad vi
med vores bevidsthed rent faktisk oplever.Situationen er jo den, at selvom
nerveimpulserne er nået frem til synscentret, er der stadigvæk kun tale om
nerveimpulser, hverken mere eller mindre. Og ligeledes og uanset hvor mange
hjernecentrer, der end er eller bliver mere eller mindre involveret i
synsprocessen og synsoplevelsen, vil der dog stadigvæk kun være tale om
nerveimpulser i form af mikroskopiske atomare mønstre, databærende mønstre
kunne man sige. Men hvordan forholder det sig med ’afkodningen’ eller
’tolkningen’ af disse mønstre? For afkodet eller tolket bliver disse, idet
synsopfattelsen jo vitterligt viser os en umådeligt stor synlig verden af
former og farver, af sten og planter, dyr og mennesker osv. Og ikke kun et
lille nethindebillede på cirka 2-3 centimeter i diameter, som ovenikøbet er
vendt på hovedet! – Denne store verden bliver tilmed bekræftet af vores fysiske
krops bevægelses- og følesans. Den krop, hvoraf vi ser og opfatter det meste,
bortset fra, at øjnene ikke direkte kan se sig selv og deres egen placering i
ansigtet. Det kan kun ske ved, at personen kigger i et spejl.
Hvilken konklusion
vil der så overordnet set kunne drages af de netop fremførte oplysninger og
betragtninger? – Jo, kort fortalt den hovedkonklusion, at vores opfattelse og
oplevelse af os selv i form af en fysisk krop og af dennes omverden, er af
en anden natur og karakter end det, vi almindeligvis forstår ved den fysiske
sanseverden. Hvad er da denne anden natur eller karakter? – Jo, forenklet
sagt er det individets, mere præcist jegets bevidsthed. Men om man
vil kalde bevidsthedens verden for at være af åndelig natur og
karakter, eller man vil foretrække at kalde den for værende af
en parafysisk natur og karakter, må blive en smagssag. Begrebet
parafysisk skal jo her blot forstås som en natur ved siden af eller over den
fysiske natur. Hermed er vi kommet frem til en hypotese, som vi skal se lidt
nærmere på i det følgende.
Den hypotese, som der
herefter skal gøres rede for, forholder sig noget anderledes til individet end
tilfældet er for natur- og humanvidenskaben. Som allerede antydet i
indledningen til denne artikel, så anskuer de sidstnævnte individet udelukkende
ud fra den forhåndsantagelse, at dette helt igennem kun udgør en fysisk
størrelse, idet det menes kun at befinde og udfolde sig indenfor det såkaldte
fysiske rum-tid-kontinuum, hvilket især vil sige, at individet er undergivet
den fysiske materies kræfter, lovmæssigheder og vilkår, og at denne
omstændighed er det eneste reelle grundlag og den eneste faktiske årsag til
individets eksistens, herunder også til dettes bevidsthed og bevidsthedsliv.
Denne opfattelse af
individet og af de levende væsener i det hele taget, er i henhold til den
danske tænker og intuitionsbegavelse Martinus, så langt fra den reelle
virkelighed som vel muligt. Det vil sige, når det levende væsen og herunder
individet anskues på baggrund af et såkaldt kosmisk perspektiv, ifølge hvilket
verden ikke kun udgør en fysisk realitet, men samtidig også en over-fysisk
eller såkaldt åndelig realitet. Ja, for at sige det ligeud, så er Martinus af
den veldefinerede og velbegrundede opfattelse, at den fysiske materies verden i
virkeligheden er afledt af tilværelsens åndelige eller psykiske faktorer,
kræfter og lovmæssigheder. Denne omstændighed udmønter sig i en opfattelse og
anskuelse af det levende væsen eller individet som et åndeligt væsen med både
en åndelig eller parafysisk og en fysisk organisme. Dette forhold viser sig
også, når det drejer sig om sanseoplevelser og sanseillusioner, som de ovenfor
omtalte og beskrevne.
For ikke at gentage
en beskrivelse af forholdet mellem øje, hjerne og bevidsthed, som jeg har beskrevet
i tidligere artikler her på hjemmesiden, skal jeg tillade mig at citere
følgende afsnit fra min artikel H1-40. Hjerne og
bevidsthed – Om forholdet mellem de to instanser:
Længdesnit gennem midten af hjernen,
hvor nakken ligger til venstre og panden til højre. Tallet 1 refererer til
lillehjernen og tallet 2 til nakkelappen,
mens tallet 28 henfører til rygmarvens
udløb fra hjernens underside. Tallet 18 angiver pandelappen og 21 hentyder til
hypofysen. Betydningen af de
øvrige tal skal dog ikke gennemgås her.
Blot skal det nævnes, at synscentret ligger i nakkelappens bageste og mediale
del (tallet 2).
– Billede gengivet efter P. Brandt Rehberg, C.M.Steenberg og
Helge Volsøe: Menneskets Anatomi og Fysiologi. C.A. Reitzels Forlag,
København 1952.
Helt basalt og
generelt er det nok ikke for meget at sige, at de allerfleste mennesker har den
opfattelse, at bevidsthed og hjerne stort set er identiske begreber, for det
har man lært i skolens timer med anatomi, fysiologi og biologi. I en del ældre
fagbøger kan man ligefrem læse udtryk, som f.eks. at ”hjernen er sæde for
bevidstheden” eller ”Bevidstheden har sæde i hjernen”, lidt upræcise udtryk,
som skal indikere, at bevidsthed og hjerne er to sider af samme sag. I nyere og
især nyeste tid har opfattelsen indirekte fået støtte af hjerneforskningen, som
ved hjælp af neuropsykologiske tests og Magnetic Response-scanning af hjernen,
forkortet MR-hjernescanning, ser ud til at have fastslået den nære forbindelse,
der er mellem fysiologiske hjerneprocesser og bevidsthedslivet. Ved sidstnævnte
forstås især de sanseindtryk, forestillinger, tanker, følelser, viljesudtryk og
beslutninger mm., eller kort og godt de mangeartede oplevelser, som optræder
eller fremtræder indenfor rammerne af det, man kunne kalde bevidsthedsfeltet.
Men at anatomiens,
fysiologiens, biologiens og specielt neuropsykologiens tilsyneladende
videnskabeligt funderede og verificerede opfattelse af forholdet mellem hjerne
og bevidsthed, nemlig at bevidsthedslivet basalt genereres i og af hjernen,
ikke kan stå for en nærmere og uvildig prøvelse, har jeg som allround
amatørforsker efter evne søgt at påvise i adskillige artikler her på
hjemmesiden. Til det formål har jeg i særlig grad henholdt mig til den
opfattelse af forholdet mellem hjerne og bevidsthed, som forefindes i Martinus’
kosmologi, nemlig med den begrundelse, at sidstnævnte i højere grad inddrager
et større spekter af data, end tilfældet er med de nævnte videnskabelige
discipliner. Dette større spektrum involverer nemlig også erkendelsesmæssige
forhold, hvilke er uundgåelige og nødvendige aspekter af en fuldstændig og til bunds
gående undersøgelse af fænomenet livsoplevelse i almindelighed og forholdet
mellem sjæl og legeme problemet, subsidiært bevidsthed og hjerne problemet, i
særdeleshed.
Hjerneforskningens
reduktionisme fortsætter stadig og stort set uanfægtet med at promovere
opfattelsen af forholdet mellem hjerne og bevidsthed, subsidiært mellem legeme
og sjæl. Denne promovering sker ikke mindst via medierne, herunder de
elektroniske medier. Senest har man her i Danmark i DR TV2 søndag den 22. april
2012 kunnet se et genudsendt to-delt program om det nævnte emne. Heri fremførte
en hjerneforsker sin paradoksale og skråsikre opfattelse af, at fænomener som
f.eks. nærdødsoplevelser og ud-af-kroppen-oplevelser blot skyldtes kemiske
påvirkninger, bl.a. i form af dopamin, i bestemte hjernecentre.
Såkaldt para-normale oplevelser
kan også fremkaldes ad anden kemisk vej, nemlig ved indtagelse eller indgivelse
af spiritus eller narkotiske stoffer af forskellig slags, som f.eks. kokain,
heroin, ecstasy, hash, m.fl. Disse stoffer doper hjernen og giver i bedste fald
nogle euforiske og ekstatiske oplevelser og i værste fald fremkalder de angst,
frygt eller aggressioner og forvrænger generelt
hjernens formidling af virkeligheden.
Paradokset består
hovedsagelig i, at man i henhold til de nævnte hjerneforskeres foreløbige
forskningsresultater og udsagn må konstatere, at hjernen, som de identificerer
med bevidstheden, personligheden og jeget, åbenbart siger til sig selv, at
f.eks. nærdødsoplevelser og ud-af-kroppen-oplevelser bare er nogle
bevidsthedsforestillinger om nogle illusoriske ledsagefænomener til de reale
kemisk-elektriske processer, som hjernen på grund af sin uvidenhed, det vil
formentlig sige mangel på synapser, fortolker og oplever, som om der er tale om
oplevelser af objektive og virkelige forhold.
Det synes fortsat ikke at undre
de samme hjerneforskere, at de kemisk-elektriske processer i hjernen i det
hele taget giver anledning til bevidsthedsforestillinger, som vel at
bemærke på ingen måde direkte ville kunne udledes af de kemisk-elektriske
processer i sig selv. Neurovidenskaben i almindelighed og hjerneforskerne i
særdeleshed ser stadig ingen grund til at antage og betragte bevidstheden eller
psyken som et selvstændigt fænomen eller energisystem. Man føler sig angiveligt
overbevist om at vide, at hjernen repræsenterer bevidsthed og psyke, for andet
har man i hvert fald indtil videre ikke kunnet finde via sine strengt
videnskabelige undersøgelser og eksperimenter.
Men her kunne man
måske have lov til at indvende, at neuropsykologerne og hjerneforskerne ikke
har kunnet eller kan se skoven for bare træer. Eller sagt mere konkret: Man kan
ikke se psyken eller subjektet, fordi det er denne eller dette, der via hjernen
foretager undersøgelserne og eksperimenterne. Man kan heller ikke se disse
vigtige og nødvendige instanser, selvom de sproglige udsagn: ”min hjerne” eller
”jeg har en hjerne” implicit antyder, at der må være tale om et
’ejendomsforhold’, altså om et jeg, der har eller ejer en
hjerne, som er en overordnet instans i den fysiske organisme, som ligeledes
tilhører jeget.
Neuropsykologerne og
hjerneforskerne fokuserer og udadretter med andre ord – men vel at mærke af
historiske og traditionelle grunde - ensidigt deres
egen bevidsthed eller psyke på de fysisk-kemisk-elektriske
processer, der foregår i hjernen hos forsøgspersonerne, og tolker og
identificerer disse processer som årsager i stedet for som ledsagende
virkninger. Når de gør det, skyldes det så vidt jeg kan se, at de apriori går
ud fra, at der ikke eksisterer andet eller mere, end den fysiske materie, mere
specifikt de fysiske sanser og de fysiske naturlove. Åndsevnerne instinkt,
følelse, intelligens, intuition og hukommelse betragtes ikke som sanser, men
ses blot som produkter af og ledsagefænomener til hjernens fysiologiske
processer. Men dette er og forbliver en apriori antagelse, som viser sig ikke
at kunne stå for en fordomsfri nærmere erkendelsesteoretisk prøvelse. Sagen er
i virkeligheden den, at bevidsthedens eller psykens problem kun kan løses ad
den introspektive erkendelses vej. Og det uanset om man er videnskabelig
forsker eller læg iagttager. (Se i øvrigt artiklen 4.117. Hjerneforskning
igen! - Om hjerneforskningens fejltagelser og udprægede
reduktionisme i den naturvidenskabelige opfattelse af de nævnte fænomener.)
Det, som
neuropsykologer og hjerneforskere blandt andet ser ud til at mangle at erkende
og forstå, er, at den i øvrigt helt fantastiske fysiske hjerne ’kun’ er et
nødvendigt interaktivt mellemled mellem den fysiske omverden og
bevidstheden eller psyken. Desuden at sidstnævnte kan opfattes og defineres som
et energisystem, der kun delvis er afhængigt af den fysiske krop og hjerne, men
som er så relativt energisvagt på grund af karakteren eller substansen af de
åndelige eller psykiske energier, at det ikke kan kommunikere eller interagere
direkte med den fysiske omverden eller de fysiske energier. Derfor er den
fysiske hjerne og centralnervesystemet det redskab eller instrument, der gør en
sådan kommunikation og interaktion nødvendig og mulig.
Den nævnte
kommunikation og interaktion mellem psyken og den fysiske krop, subsidiært
hjernen, er kvalificeret påvist og grundigt gennemanalyseret af den danske
tænker og intuitionsbegavelse Martinus, fulgt op af hans elev Per Bruus-Jensen
i dennes værker, som netop søger at bygge bro mellem naturvidenskab og
åndsvidenskab, sådan som læsere af min hjemmeside vil vide. Men her skal i
øvrigt ikke argumenteres nærmere for gyldigheden af Martinus’ såkaldt kosmiske
analyser blandt andet vedrørende krop og psyke, som det for resten også
allerede er blevet gjort i form af en lang række artikler her på hjemmesiden,
som jeg derfor må henvise til.
Men foreløbig må vi
spiritualister altså affinde os med, at neuropsykologien og hjerneforskningen
ikke har fundet nogen grund til at inddrage opfattelsen af psyken som et
selvstændigt energisystem i sine grundige videnskabelige undersøgelser og
eksperimenter, og det til trods for, at en anerkendt dybdepsykolog som C. G.
Jung har påvist psyken som et sådant selvstændigt energisystem. Vi må trøste os
med, at den etablerede og kanoniserede videnskabs opfattelse af og konsensus om
den fysiske materies og den naturvidenskabelige metodes overordnede værdi og
betydning, er foreløbig, og at den på et tidspunkt ude i fremtiden vil blive
erstattet af et paradigmeskift med et større helhedssyn. (Citat slut) (Note 5)
Et psykologisk emne
af stor og nærmest livsvigtig betydning ikke mindst for os mennesker,
er evnen til at kunne huske, eller kort og godt hukommelsen. Men
spørger man psykologer og andre fagfolk, får man på sin vis et for lægfolk
nærmest uforståeligt svar, som f.eks. noget lignende dette:
Det er ikke klarlagt hvordan hjernen gemmer
informationer, men det sker øjensynligt ved ændringer omkring nervecellernes synapser. Et enzym kaldet PKM-zeta er af forskere blevet foreslået
som et molekyle der vedligeholder hukommelsen. Polypeptidet ZIP kan blokere PKM-zeta, og et forsøg har vist at man
derved kan slette dele af hukommelsen hos rotter. Et andet protein der er vigtig for
hukommelsen er AKAP ("A-kinase ankeret protein"). I bananfluer kan
en mutation i genet der koder proteinet ramme langtidshukommelsen.
Som det indirekte fremgår af ovenfor anførte svar, så er dette grundlæggende
baseret på den naturvidenskabelige opfattelse af, at alting kan forklares –
eller i det mindste søges forklaret – ved hjælp af fysiologiske og kemiske
faktorer, lovmæssigheder og processer. Selv om det angiveligt endnu ikke (i
2016) er lykkedes forskere at klarlægge, hvordan hjernen gemmer informationer,
mener man dog, at ”det sker øjensynligt ved ændringer omkring nervecellernes synapser.” Ved
begrebet ”synapse” forstås ganske enkelt sammenknytningen eller berøringsstedet
for to nervecellers udløbere. Nervecellerne og disses udløbere er dybere set
bærere af data og information. Sådanne synapser findes der iht. fagfolk et
ukendt antal af, lige som der dannes nye synapser, lige som der også
degenererer allerede dannede synapser. Dannelsen af nye synapser betyder i
praksis ny hukommelse, medens degenerationen og ophøret af synapser omvendt
betyder tabet og dermed ophøret af hukommelse i de felter eller områder i
hjernens hukommelsescenter, hvor degenerationen foregår.
Imidlertid vil der også i forbindelse
med omtalen af hukommelsesevnen være al mulig grund til at stoppe op og tænke
lidt over de ganske vist sparsomme oplysninger om denne højst vigtige
evne, som her foreløbig er fremført. Men – og det er en vigtig
pointe i hele sammenhængen – det ovenfor beskrevne er ikke, hvad vi med
vores bevidsthed rent faktisk oplever. Situationen er jo den,
at selvom nerveimpulserne er nået frem til hukommelsescentret, vil der
stadigvæk kun være tale om fysisk-kemiske nerveimpulser, hverken mere eller
mindre. Og ligeledes og uanset hvor mange hjernecentrer, der end er eller
bliver mere eller mindre involveret i hukommelsesprocessen og
hukommelsesoplevelsen, vil der dog stadigvæk kun være tale om nerveimpulser i
form af mikroskopiske atomare, databærende mønstre. Men hvordan forholder det
sig med ’afkodningen’ eller ’tolkningen’ af disse mønstre? For afkodet eller
tolket bliver disse, idet hukommelsesopfattelsen jo vitterligt indeholder data
og informationer om en synlig verden af former og farver, af sten og planter,
dyr og mennesker osv. Og ikke kun om et større eller mindre kompleks af
nerveimpulser og nervesynapser! – Denne store verden bliver tilmed bekræftet af
vores fysiske krops syns-, hørelses-, lugte-, bevægelses- og følesans.
Hvilken konklusion vil der så overordnet
set kunne drages af de netop fremførte oplysninger og betragtninger? – Jo, kort
fortalt og endnu engang den hovedkonklusion, at vores opfattelse og
oplevelse af os selv i form af en fysisk krop og af dennes
omverden, er af en anden natur og karakter end det, vi almindeligvis
forstår ved den fysiske sanseverden. Hvad er da denne anden natur eller
karakter? – Jo, forenklet sagt er det individets, mere præcist
jegets bevidsthed. Men om man vil kaldte bevidsthedens verden for at
være af åndelig natur og karakter, eller man vil foretrække at kalde
den for værende af en parafysisk natur og karakter, må blive en
smagssag. Begrebet parafysisk skal jo her igen blot forstås som en natur eller
mere præcist: et psykisk energisystem ved siden af eller over den
fysiske natur. For en form for energi er der både i fysisk og psykisk forstand
tale om. Denne opfattelse er i princippet i overensstemmelse med den opfattelse
af hukommelsesevnen, der promoveres i og med Martinus’ kosmiske analyser af
samme.
Her skal jeg
imidlertid ikke gå yderligere eller nærmere ind på, hvad Martinus i sin i
øvrigt højst interessante og værdifulde kosmologi har af opfattelse af
forholdet mellem den fysiske hjerne og det bagved eksisterende åndelige eller
parafysiske system, mere præcist bevidstheden, dels fordi dette forhold
allerede er grundigt beskrevet i flere af de artikler om Martinus'
kosmologi eller verdensbillede, der foreligger her på hjemmesiden,
og dels fordi mit eget skifte til ét-livs-hypotesen på afgørende
måde udelukker store dele af de emner, faktorer og kræfter, som Martinus'
kosmologi hviler på og opererer med.
Det ligger dog
fortsat fast, at det individuelle jeg er en del af det universale eller
guddommelige jeg, så længe individet er fysisk i live, men også, at jeget og
dermed psyken eller bevidstheden genereres synkront i og med det fysiske
legemes undfangelse, vækst og eksistens , lige som samme jeg og psyke synkront
ophører med at eksistere i og med det fysiske legemes død og ophør. Alt sammen
under forudsætning af, at der foreligger normale omstændigheder. Et
menneske kan jo f.eks. dø på et hvilket som helst stadium af sit liv, som
foster, barn, ung, voksen eller gammel.
Set i ét-livs-hypotesens
perspektiv er det særligt vigtige derfor her, at psyken, så vel den bevidste
som den ubevidste del af denne, udgør et energisystem for sig, der dog er
intimt og interagerende forbundet med det fysiske legeme og dettes funktioner,
specielt med hjernen og dennes funktioner, men som altså ikke er direkte
identiske med disse. Det betyder som nævnt, at psyken normalt genereres
samtidigt eller synkront med det fysiske legemes undfangelse og vækst, lige som
psyken normalt degenererer og ophører samtidigt eller synkront med det
fysiske legemes degeneration og ophør.
I denne sammenhæng
kan der desuden peges på drømmetilstanden og hallucinationer, som eksempler på,
at psyken udgør en slags selvstændigt energisystem i forholdet til den fysiske
krop. Det samme gælder de såkaldt ud-af-kroppen-oplevelser, som nogle mennesker
oplever og forestiller sig , og i nogle tilfælde fuldt og fast tror på, at
disse er udtryk for realistiske fænomener.
Dette med, at psyken
ikke er direkte identisk med hjernen og dennes anatomi og fysiologiske
funktioner, fremgår særlig tydeligt af analysen af sanse- og synsprocessen, som
er kortfattet beskrevet tidligere ovenfor. Den opfattelse, at vores
sansemæssigt baserede opfattelse af verdenen er udtryk for ren
illusionisme, idet det vi bl.a. ser og hører ikke er identisk med den
virkelighed, som rent faktisk er noget helt andet end det indhold, denne
efterlader i vores bevidsthed eller psyke. Derfor nødes vi til at erkende og
acceptere, at psyken repræsenterer en anden form for energi end den
energi, som det fysiske legeme betjener sig af. Som en følge heraf, må man
skelne mellem fysisk og psykisk eller åndelig energi, også selvom disse to
energisystemer interagerer med hinanden. Se bl.a. herom i artiklen
4.83. Illusionernes narrespil – om falsk kontra ægte virkelighed . Det
skal dog pointeres, at den nævnte artikel er skrevet før mit skift til
ét-livs-hypotesen, men i det væsentlige er den fortsat gyldig også set i det
perspektiv.
Apropos den såkaldte fysiske
energi og den såkaldte åndelige eller psykiske energi, er det vigtigt at gøre
sig klart, at grænsen mellem, hvad der er fysisk og hvad der er psykisk, er
hårfin eller flydende. Det vil man kunne forstå, hvis man orienterer sig om
situationen indenfor kvantefysikken. Herom skriver forfatteren T. Bergstein
bl.a. følgende:
(Citat) Betegnelsen
’elementarpartikler’ for de atomare individer, hvoraf atomerne er opbygget,
karakteriserer, at man her er nået til et punkt, hvor det er uden mening at
spørge om objektets rumlige struktur. En statistisk analyse af strålingen fra
objektet er i denne forbindelse nytteløs, for når en elementarpartikel giver
anledning til stråling, sker det altid ved, at partiklen ophører med at
eksistere, idet den omdannes til andre elementarpartikler. Der er således ikke
tale om, at den oprindelige partikel kan opfattes som sammensat af de dannede
partikler. Disse skabes først i det øjeblik, den oprindelige partikel går til
grunde. Det er derfor umuligt at meddele nogen anskuelig forestilling om en
elementarpartikel. Den må ligesom ethvert andet atomart objekt repræsenteres
ved en sandsynlighedsbølge, og partiklens art og egenskaber er givet med
anførelsen af massetal og ladningstal samt visse talstørrelser, som dels
refererer til bølgeformationens symmetriegenskaber, dels til de
omdannelsesprocesser, som partiklen kan deltage i. Begreberne form og struktur
er – selv fortolket statistisk – irrelevante ved beskrivelsen af disse
opbjekter. […] (Citat slut) (Note 6.)
Så vidt jeg selv kan
forstå i henhold til ovenstående citat, så ligger problemets kerne atomart set
i det forhold, at den virkelighed, der ligger til grund for en
elementarpartikel kan opfattes komplementært som enten en
partikel eller en bølgeformation. Hvilket vil sige, fænomener,
som gensidigt udelukker hinanden. Førstnævnte vil da kunne tolkes som
udtryk for en fysisk virkelighed og sidstnævnte som udtryk
for en åndelig eller psykisk virkelighed. Vi har hermed indirekte
fået en slags videnskabelig bekræftelse på, at hvor den fysiske verden så at
sige hører op, nemlig i og med ’den nedre grænse’ for elementarpartiklerne,
derfra viser og fortsætter den åndelige eller psykiske verden
sig. Elementarpartiklerne og elementarbølgerne markerer dermed
’overgangen’ mellem henholdsvis de fysiske og de psykiske
energier. […] (Citat slut).
For endnu engang at
præcisere, hvad antagelsen af ét-livs-hypotesen mere præcist betyder, skal her
citeres følgende fra artiklen 4.136. Idealismens
bedrag i religion, filosofi og politik - nogle
betragtninger:
(Citat)
Endnu engang må jeg
konstatere, at alt eller i hvert fald meget tyder på, at ét-livs-teorien er i
god og adækvat overensstemmelse med den virkelighed, som vi dagligt mere eller
mindre deler med hinanden. Derfor må jeg for mit eget vedkommende hævde, at der
reelt set ikke findes et fænomen, tilstand eller situation, som med rette kan
karakteriseres som udødelighed og evigt liv for individet, lige som det må
konstateres, at skæbne ikke er et naturligt lovmæssigt fastlagt og uundgåeligt
fænomen, men derimod i hovedsagen beror på tilfældigheder.
Vil som en følge heraf gerne fremholde følgende citat fra artiklen
"Skæbnebestemt eller tilfældigheder?", hvori den i nedenstående citat
nævnte pointe er, at efter omkring 60 års beskæftigelse med en idealistisk
livs- og verdensopfattelse som Martinus' eventyrlige verdensbillede eller
kosmologi i form af en lang række såkaldte kosmiske analyser og
livsfacitter, er ét-livs-hypotesen blevet mit nye
livsgrundlag: Derfor kan jeg her endnu engang gentage følgende:
Min pointe med denne
artikel er derfor endnu engang, at promovere den 'kætterske' opfattelse i form
af ét-livs-teorien, så meget mere, som at der overhovedet ikke findes et
objektivt videnskabeligt gyldigt bevis for eksistensen af fænomener
som skæbnens lovbundethed og reinkarnationens
nødvendighed. Begge dele er absolut afgørende for, at der overhovedet kan
forekomme og effektueres en fuldkommen retfærdighed i tilværelsen. Men derimod
tyder alt eller i hvert fald meget på, at ét-livs-teorien er i god og adækvat
overensstemmelse med den virkelighed, som vi dagligt mere eller mindre deler
med hinanden. Derfor må jeg for mit eget vedkommende hævde, at udødelighed
og evigt liv er idealistiske illusioner eller selvbedrag, og at skæbnen i
hovedsagen beror på tilfældigheder. (10)
For god ordens skyld
skal det her præciseres, at ordet og begrbet utopi er af græsk
oprindelse: u ikke + topos sted. Altså et sted, der ikke
eksisterer, i overført betydning en uigennemførlig og uopnåelig tanke eller
plan. Mere specielt stammer udtrykket fra den engelske forfatter Thomas More’s
bog Utopia fra 1516, hvori der skildres en idealstat, en forestilling
eller idealistisk drøm om et i enhver henseende fuldkommen humant og retfærdigt
samfund for alle dets medlemmer uden nogen som helst undtagelse. Der er i
tidens løb blevet gjort flere fejlslagne forsøg på at oprette sådanne samfund,
som tilfældet har været i nyere tid f.eks. med autoritære samfundsformer som
kommunismen og nazismen, der dog i begge tilfælde heldigvis kollapsede. Men
også demokratiske lande har haft og har fortsat principielt samme idealistiske
plan og forhåbning, der f.eks. efter 1. Verdenskrig lå bag oprettelsen af
Folkeforbundet i 1919 og ligeledes ligger bag oprettelsen af De Forenede
Nationer (FN) i 1945. Men som allerede omtalt, spillede Folkeforbundet fallit i
forbindelse med udbruddet af 2. Verdenskrig. For FN’s vedkommende må det siges,
at man er meget langt fra at kunne realisere, etablere og opretholde dén
fredelige og i enhver henseende humane og retfærdige verdensorden, som fra
organisationens start har været og fortsat er det absolutte hovedformål. Men
til trods for alle de økonomiske, sociale og kulturelle uligheder, oprør,
kriser og krige, der har været lige siden 2. Verdenskrigs aflutning 1945-46, er
der fortsat utroligt mange velmenende og idealistisk indstillede mennesker,
ikke mindst en del politikere og kulturpersonligheder, som stadigvæk tænker sig
og drømmer om og støtter en etablering af et verdensomspændende Utopia. Det er
imidlertid min overbeviste hovedpåstand, at et sådant Utopia med al
sandsynlighed er og vil forblive en tanke og drøm, som desværre –
eller måske heldigvis? - ikke lader sig realisere i virkelighedens verden.
Ideale bestræbelser har det med at blive til rene mareridt, hvilket især
Sovjetunionen, Mao-Kina og Nordkorea kan tjene som eksempler på.
Men for at læseren
ikke skal tro, at der hermed er tale om en negativ og pessimistisk livs- og
verdensanskuelse fra min side, vil jeg afslutte med følgende citat fra artiklen
4.131. Livets eget eventyr - set i ét-livs-hypotesens
perspektiv:
(Citat)
Men hvori består da
verdens og livets eller tilværelsens under eller mirakel mere præcist? – Jo,
meget forenklet sagt, så består det først og fremmest i, at noget som
helst overhovedet er til eller eksisterer. For det andet i den måde, hvorpå
dette noget er indrettet, er til på og fungerer på. Det er jo
tydeligt, at det nævnte ”noget” eksisterer på basis af en række generelle
lovmæssigheder, herunder naturlovene, men nok så vigtigt også på basis af en
række basale, principielle og universale lovmæssigheder. Disse sidstnævnte
finder man især fremført og grundigt defineret og analyseret af den danske
tænker og intuitionsbegavelse Martinus i hans livsværk ”Det Tredje Testamente”.
Her skal jeg imidlertid ikke komme nærmere ind på de sidstnævnte
lovmæssigheder, som i særligt medfør af karakteren af Martinus’ verdensbillede,
har fået betegnelsen skabeprincipper, forstået som principper eller
lovmæssigheder, der ligger til grund for overhovedet al form for skabelse og
herunder også for al oplevelse, idet sidstnævnte iht. Martinus’ kosmiske
analyser også er noget, der må skabes. Men så meget kan og skal siges
her, nemlig at skabeprincipperne ligger til grund for den fuldkommen
logiske plan- og hensigtsmæssighed, der ret beset er i alle livsprocesser.
Og eftersom alt i verdensaltet er udtryk for ytringer af levende væsener og
disses livsprocesser, er der derfor også plan- og hensigtsmæssighed i det
fænomen, vi kender og kalder for netop verden eller verdensaltet. (11)
Men i øvrigt kunne
man jo også stille det spørgsmål, hvorfor verden og livet lige præcis er til og
indrettet, som tilfældet er? – Der kunne vel tænkes, at være andre muligheder
og måder, end galakser, solsystemer, kloder og lignende? – Men dette er
naturligvis spørgsmål, som man ikke vil kunne forvente at få svar på. Man må
stille sig tilfreds med at vide, at noget er til og at dette noget er indrettet
og fungerer som det netop gør, det vil sige, sådan som naturvidenskaben indtil
videre mener at kunne føre bevis for, at tingene hænger sammen og fungerer. Dog
med den tilføjelse, at i og med sine såkaldte kosmiske analyser mener Martinus
at kunne påvise en noget andet forklaring, sammenhæng og funktion af og i
verdensaltet, end den, som naturvidenskaben hidtil har kunnet byde på. (12)
For at give den
forhåbentlig interesserede og tålmodige læser et lille indtryk af, hvilke
tanker, jeg har gjort og gør mig om verdens og livets under eller mirakel, vil
jeg i det følgende koncentrere mig om en beskrivelse heraf. I og med denne
tager jeg udgangspunkt i min egen aktuelle situation, som er, at jeg i disse
øjeblikke sidder bag computerens tastatur og forsøger at samle tankerne til den
nævnte beskrivelse. Den første tanke, der melder sig, når jeg her fokuserer på
ideen om livets under, er den, at her sidder jeg stille og roligt, mens alt
omkring mig ånder ro og stilhed, dog pulserer livet livligt og travlt udenfor,
hvor både mennesker og dyr har travlt med hver deres pligter, interesser og
gøremål. Men lokalitetens eller stedets stilleståenhed er jo bare
tilsyneladende og i virkeligheden kun en illusion, som skyldes de
perspektiviske forhold og lovmæssigheder, som gør sig gældende i forbindelse
med vore sanser. For hvad er det i virkeligheden, der sker her og nu og som
altid? – Jo, det er faktisk det, at jeg selv og alle andre levende væsener og
ting her på jorden, sammen med denne befinder os i det vældige univers eller
uendelige verdensalt. En svimlende tanke, som jeg lod sig bevæge ud i det
vældige univers, først til solsystemet, hvor jordkloden kredser omkring solen
med en hastighed af 30 km/sek., et faktum, som vi ikke sanser og oplever på
grund af de gældende perspektiviske forhold og lovmæssigheder. Og derfra bevægede
tanken sig til det uendelige verdensrum med sine vældige og uendeligt mange
galakseøer, som vi mennesker langt mindre er i stand til at sanse og opleve.
Dog kan vi en stjerneklar nat få et tilmed meget smukt synsindtryk af en del af
den vældige galakse, Mælkevejen, som jorden og vi selv er en relativt diminutiv
del af. Men som sagt, størrelsesforhold, afstande og tid er relative og ret
beset illusoriske. (13)
For os jordboere er jordkloden
vældig stor, så stor, at vi ikke med vore sanser alene er i stand til at
overskue denne, i hvert fald ikke, når vi selv befinder os på jordens
overflade. Det lader sig kun gøre, ved f.eks. at betragte jordkloden ude fra
rummet, som man jo i nyere tid kan fra et rumfly eller en rumkapsel. Ude fra en
vis afstand i rummet tager jorden sig ud som en kugleform, hvis overflade
virker jævn og glat og hovedsagelig dækket af vand, og da dette genspejler
himlens farve, kalder man derfor jorden for den blå planet. Men set fra en vis
afstand, kan man hverken se bjergtinder, træer, mennesker, dyr eller planter.
Og bevæger vi os nu i tanken endnu længere ud i rummet, så melder den tanke sig
uvægerligt, i hvert fald hos mig, om verdensrummet mon har en grænse? – Den
tanke virker umiddelbart logisk, at rummet i lighed med tingene og alt andet må
være begrænset, både i fysisk og tidsmæssig forstand. Men her støder man
uundgåeligt på den vanskelighed, at det ikke er muligt på logisk måde at finde
– eller rettere sagt: tænke sig til – en begrænsning af verdensrummet, for hvis
vi sætter en grænse, må spørgsmålet derfor lyde: Ja, men hvad er der så udenfor
eller på den anden side af den grænse? – Det er principielt det samme problem,
der består i forbindelse med et forsøg på at besvare spørgsmålet, om noget kan
opstå eller komme af intet eller af ingenting? Og følgelig, om noget så også
kan blive til ingenting eller intet? – Logisk set, må noget nødvendigvis komme
af noget, altså være en virkning af en forudgående årsag, så derfor kan der
tilsyneladende heller ikke sættes en grænse for kæden af årsager. Noget må jo
nødvendigvis være årsag til den årsag, man vælger som udgangspunkt. Men den i
og for sig overraskende konklusion må derfor lyde, at eftersom noget ikke kan
opstå af ingenting, kan noget følgelig heller ikke blive til ingenting, ergo er
det noget, som er årsag til, at noget opstår, i sig selv uden årsag og dermed –
overraskende nok – som første årsag evig. Hermed åbner der sig et helt andet
perspektiv for vores opfattelse af verden og livet, et perspektiv, som jeg dog
ikke skal komme yderligere ind på her. (Citat slut) (14)
Det kan konstateres,
at menneskene groft set er opdelt i to store kategorier: Optimister og
pessimister. Optimister er karakteriseret ved, at de opfatter alt og alle
begivenheder og hændelser positivt og håbefuldt, og modsat er pessimister
karakteriseret ved, at de stort set opfatter alt og alle begivenheder og
hændelser negativt og håbløst. Det er fortrinsvis optimisterne, der bekender
sig til idealistiske ideer, tanker og opfattelser, i nogle tilfælde uanset hvor
ideale og utopiske disse end tager sig ud. Mere eller mindre naive folk med
trang og hang til utopier, har nemmest ved at blive ofre for idealismens mere
eller mindre bedrageriske forestillinger om verden og tilværelsen. Men på den
anden side set, så kan troen på en utopi eller ideologi, f.eks. i form af en
religiøs tro eller politisk overbevisning, vise sig at være til stor trøst og
støtte for de mennesker, der bekender sig til troen eller overbevisningen.
Dette faktum betegner Martinus positivt som ”den guddommelige
suggestion”, hvorved han forstår det forhold eller den situation, at en
vis gruppe af mennesker er mere eller mindre modtagelige for den religiøse
inspiration og kraft, der udgår fra de gamle verdensreligioners begreber,
dogmer og forestillinger. Til de gamle verdensreligioner regner Martinus
primært buddhismen, kristendommen og islam. (15)
Hvad angår politisk tro eller
overbevisning, forekommer der både optimister og pessimister, blandt andet
indenfor de politiske partier, hvor man dels taler om de gamle partier og de
nye partier. Disse er traditionelt inddelt i højrefløjs-, venstrefløjs- og
midterpartier. Til de førstnævnte hører i det danske samfund Det konservative
Folkeparti og Partiet Venstre, medens venstrefløjspartierne udgøres af
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, og midterpartierne repræsenteres
af Det Radikale Venstre. Her ses bort fra de senere årtiers yderligere tilkomne
partier på så vel højre- og midterfløjen som på venstrefløjen. Martinus
opfatter også politik og politikere som delvis værende under indflydelse
af ”den guddommelige suggestion”. (16)
En af de ting, der
altid har undret mig ved såkaldte åndelige eller spirituelle bevægelser, er
trangen eller hangen til det 'mystiske' eller 'mirakuløse'. Tilhængere af
sådanne bevægelser er ikke sjældent ukritiske og godtroende, som derfor
desværre nemt lader sig narre og i visse tilfælde udnytte af smarte,
skrupelløse personer, i nogle tilfælde selvbedragere, som helt uden de
nødvendige kvalifikationer udgiver sig for at være noget helt særligt. Det
findes der adskillige eksempler på, både i fortiden og i nutiden. Vores nutid
er ikke i alle tilfælde så oplyst og fri for overtro og falsk mystik, som mange
gerne vil tro og mene. (Citat slut. Supplér her evt. med artiklen 4.145. Det
overnaturlige - Virkelighed eller overtro?).
Formålet med denne
artikel har hovedsagelig og fortrinsvis været, at argumentere for og påpege det
følgende udsagn: at de kemisk-elektriske processer i hjernen i det
hele taget giver anledning til bevidsthedsforestillinger, som
vel at bemærke på ingen måde direkte ville kunne udledes af de
kemisk-elektriske processer i sig selv. Disse er og forbliver
fysisk-kemisk-elektriske impulser og processer, hverken mere eller mindre. Den
verden eller virkelighed, der ligger til grund for bevidsthedsforestillingerne,
nemlig basalt set de atomare systemer, er selvsagt af en helt anden karakter. Det
er denne i og for sig enkle konstatering, der gør det muligt og berettiget at
tale om fysisk energi og psykisk energi i form af to forskellige, men
interaktive energisystemer: Det ’tunge’ fysiske energisystem og det ’lette’
psykiske energisystem, billedlig talt som henholdsvis jord og luft. At der så
overordnet set i virkeligheden er tale om et identitetsforhold mellem fysisk
energi og psykisk energi, kan kun bidrage til opfattelsen af, at tilværelsen
udgør en centreret enhed og helhed. Denne centrerede enhed og helhed fremgår i
øvrigt tydeligt af de to såkaldte skabeprincipper, Martinus betegner som
livsenhedsprincippet og organismeprincippet. Det betyder henholdsvis
livsenheder indeni livsenheder og organismer indeni organismer. Det kan
anbefales eventuelt at læse mere herom i artiklen 4.148. Viden og
undren 2. Tanker om materiens natur.
Dog, til trods for al
teori og alle opfattelser, så bør man erindre sig digteren H. C.
Andersens vise ord om, at det er begrænset, hvad vi mennesker i det hele taget
begriber:
(Citat med nudansk retskrivning) Gennem
blomstens tætte blad bryder lyset frem i farver, her rødt, der blåt, hver
farve, vi kender; med samme kraft lyser Guddommen fra alt det skabte; som lyset
i blomsten stråler dens almagt frem i den hele skabning. Alt er et underværk,
som vi ikke begriber, men vænnes til og da finder almindeligt. De digtede
eventyr får deres overnaturlighed ved kædens overbrydning, ved mangel på den
vise orden, vi daglig har før øje i det større guddommelige eventyr, hvori vi
selv lever. (Citat slut) (Note 7)
© Marts 2018.
Harry Rasmussen.
******************