- en
finurlig historie om køn
De fleste mennesker, børn så vel
som især voksne ved jo, at begrebet køn rummer to begreber og fænomener, nemlig
henholdsvis pige og dreng. Til grund for denne kendsgerning ligger primært de
biologiske og genetiske forhold, der skyldes gener og kromosomer. Principielt
de samme forhold gør sig som ligeledes bekendt også gældende i dyreriget i
videste forstand, dog i nogle tilfælde med den specielle undtagelse, at nogle
dyr er hermafroditter, hvilket vil sige at de rummer begge køns biologiske
karakteristika. Stort set de samme forhold og karakteristika forefindes også i
planteverdenen, hvor der ligeledes forekommer kønnet og ukønnet forplantning.
Når en
celle deler sig, og dermed bliver til to celler, hvor de to nye celler er
identiske med den oprindelige celle. Arvematerialet DNA'et kopieres, så der
bliver et sæt til hver. Cellen deler sig, og hver ny celle får sin egen kopi af
DNA'et.
Nogle
organismer formerer sig ved såkaldt mitose, hvilket vil sige indirekte
celledeling ved spaltning af kromosomerne på langs. Som det sker, når en algecelle
eller en bakteriecelle deler sig og dermed bliver til to celler. Gærceller kan
formere sig ved knopskydning. De to celler, som er et resultat af delingen, er
identiske. Denne form for formering kaldes ukønnet formering.
Når den mandlige eller hanlige
organisme skal lave sædceller, som dannes i testiklerne, skal testiklerne lave
en særlig celledeling. Principielt det samme sker i kvindens æggestokke. Ved
meiosen bliver der dannet celler med kun det halve antal kromosomer. De enkelte
kønsceller er forskellige, da det er forskelligt, hvilke dele af kromosomerne
der kommer med i hver celledeling. Vi er derfor ikke 100% identiske med vores
søskende, undtagen når og hvis vi er enæggede tvillinger. Enæggede tvillinger
kommer nemlig fra det samme befrugtede æg. Meiosen foregår i handyrets
subsidiært i mandens testikler, mens meiosen foregår i hundyrets / kvindens
æggestokke. Ved meiosen dannes kønsceller med det halve kromosomantal. Mandens sædceller har 23 kromosomer, mens
kvindens ægceller har 23 kromosomer. Meningen er, at sæden og ægget skal smelte
sammen. Det befrugtede æg har 46 kromosomer, 23 fra far og 23 fra mor.
Kønnet formering er, når en
kønsligt set han og en kønsligt set hun formerer sig. I den kønnede formering
er der derfor to individer, som normalt i forplantnings-akten skaber et nyt
afkom i form af nye individer/unger/børn. De nye individer/børn/unger er med
andre ord principielt forskellige fra forældrene.
Mennesker indeholder som nævnt
altså 23 par kromosomer, hvoraf de 23 indeholdes i ægcellen og de andre 23 i
sædcellen. Par nr. 23 er kønskromosomer. Kromosomerne indeholder generne, der
er bærere af arveanlæggene. Antallet af forskellige kombinationer af kromosomer
som findes i kønscellerne er nærmest uendelig stort.
Det er derfor at et menneske ikke er helt ens med sine forældre eller søskende,
selv om man kan have visse egenskaber, træk og evner tilfælles.
Men bortset fra det, når vi som
her fortrinsvis taler om mennesker, så vides det med absolut sikkerhed, at
barnets køn for pigers vedkommende bestemmes af et dominant og såkaldt x-kromosom
og for drenges vedkommende af et dominant og såkaldt y-kromosom. De nævnte
kromosomer indeholdes i mandens tilfælde i sædcellen, der - normalt under det
naturlige samleje mellem kvinde og mand - trænger ind i kvindens ægcelle og
forener sig med denne og dermed bestemmer. om et foster bliver en pige eller en
dreng.
Men denne i og for sig enkle
årsagssammenhæng giver ikke nogen umiddelbar forklaring på, hvad det er der i
grunden bestemmer, om en kvinde føder et pigebarn eller et drengebarn. Det er
nemlig ikke nok at vide, at som nævnt, når mandens sæd indeholder et dominant
x-kromosom, så bliver barnet en pige, og når mandens sæd indeholder et dominant
y-kromosom, så bliver barnet en dreng. For hvad er det der bestemmer, om
mandens sæd enten indeholder et dominant x-kromosom eller et dominant
y-kromosom?
Det sidstnævnte spørgsmål og
problem ser det ud til, at fertilitetsvidenskaben (endnu ikke i 2019) har noget
præcist og gyldigt svar på. Vi må derfor end så længe nøjes med at konstatere,
at nogle par får enten en pige eller en dreng, nogle får både drenge og piger,
andre enten kun piger eller kun drenge. Rent bortset fra de par, der får
tvillinger, trillinger eller sågar firlinger eller femlinger! Her ses i øvrigt
bort fra såkaldt kunstig befrugtning, hvor der på forhånd foreligger muligheden
for gennem gen-teknologisk manipulation at bestemme
barnets køn.
Her er det naturligvis
unødvendigt at sige og i fornødent omfang pointere, at hvad viden om køn og
kønsbestemmelse angår, da er jeg absolut ukvalificeret amatør. Men alligevel
kan jeg ikke dy mig for at komme med de ovenfor anførte betragtninger.
Imidlertid vil jeg her forlade det
afgjort mere videnskabelige emne om køn og kønsbestemmelse og i stedet
beskæftige mig lidt med, hvordan disse emner tager sig ud, når de ses i
Martinus-perspektiv. I det spørgsmål føler jeg mig lidt mere på hjemmebane,
skønt jeg dog ikke vil bryste mig af at være ekspert, heller ikke på det
område. Men jeg vover alligevel pelsen.
Martinus
om køn og kønsbestemmelse
Selv om jeg tidligere har skrevet
indtil flere artikler om nævnte emne, har jeg dog her tænkt mig at anskue og
behandle de nævnte problemer ud fra en lidt anden synsvinkel end den, der er
anlagt i de nævnte artikler. Disse forholder sig nemlig 100% loyalt til og
indforstået med det store sæt af såkaldt kosmiske analyser og livsfacitter, der
tilsammen udgør og tegner Martinus’ kosmologi eller lære om mennesket og
verdensaltet.
For det første skal det
pointeres, at Martinus betragter det jordiske menneske som et midlertidigt
stadium i det universelle levende væsens evige eksistens og liv. Det perspektiv
giver unægtelig og selvsagt en anden og på sin vis forholdsvis nyere tilgang
til en opfattelse og bekrivelse af køn og
kønsbestemmelse. Nemlig den, at det levende væsen i bund og grund er et
dobbeltkønnet – eller mere præcist – et kønsligt dobbeltpolet væsen,
hvis liv og tilværelse er helt afhængigt af og beroende på dette faktum.
Begrebet dobbeltpolet væsen skal kort fortalt forstås sådan, at
individets basale struktur indeholder eller rummer begge køns karakteristika i
form af den feminine pol og den maskuline pol, som overordnet er
medbestemmende for, hvordan samme individ sanser, oplever og udfolder eller
manifesterer sig. Der hører dog det med til forståelsen af situationen, at der
til de to overordnede seksuelle poler også er knyttet to såkaldte polorganer,
nemlig det emotionelle polorgan og det intellektuelle polorgan.
Forholdet mellem de to poler og
polorganer er dette, at den feminine pol og det emotionelle polorgan primært
betjener sig af bevidsthedsenergier som instinkt, tyngde og følelse, medens den
maskuline pol og det intellektuelle polorgan primært betjener sig af højere
følelse, intelligens og intuition.
I den evolutionære proces, som
Martinus’ kosmologi opererer med, forekommer der ialt
6 universale eller kosmiske grundenergier i form af 1. instinktenergi, 2. dynamisk
energi, 3. følelsesenergi, 4. intelligensenergi, 5. intuitionsenergi og 6.
hukommelsesenergi. Disse grundenergier og - nok så vigtigt - deres indbyrdes
kombinationer opretholdes og styres af den overordnede 7. kosmiske grundnergi kaldet Moderenergien, idet det er dennes indhold
af såkaldte skabe- og oplevelsesprincipper eller lovmæssigheder, der udgør den
absolut overordnede magtfaktor i de levende væseners og individers liv og
tilværelse.
Men nok så vigtigt at vide, er
det, at Martinus’ lære om verdensaltet også opererer med 6 kosmiske storriger, nemlig 1. planteriget, 2. dyreriget, hvortil det
jordiske menneske også hører, 3. det rigtige menneskerige, 4. visdomsriget, den
guddommelige verden, og 6. salighedsriget. Til sidstnævnte hører mineralriget.
Set i det evolutionære perspektiv
lever det egentlig dobbeltpolede individ successivt i
følgende af de ovenfor nævnte storriger, nemlig i
sidste halvdel af det rigtige menneskerige, i hele visdomsriget, i hele den
guddommelige verden, hvor dobbeltpoletheden kulminerer, og i første halvdel af
salighedsriget. Fra sidsnævnte inkarnerer individet i
storrige nr. 1. planteriget og derfra videre på en ny
rejse med successive ophold i de andre nævnte riger.
Pointen er altså nu her, at set i
det store kosmiske perspektiv, befinder individet sig ikke konstant i den dobbeltpolede tilstand, men efter bestemte universale
lovmæssigheder og kræfter, som individet ufravigeligt og uundgåeligt er
undergivet, og som bestemmer, at individet automatisk successivt skifter fra at
være et dobbeltpolet væsen til endnu engang at være et enkeltpolet væsen. I
henhold til Martinus gentager denne universale proces sig om og om igen i al
evighed, hvilket vi dog ikke skal komme nærmere ind på her.
Det skal dog lige nævnes, at det i henhold til Martinus forholder sig sådan, at
de fleste mennesker normalt kun er i stand til at benytte sig af det
emotionelle polorgan, medens det – i hvert fald indtil videre - er sådan, at et
foreløbigt mindretal samtidig eller fortrinsvis også benytter sig af det
intellektuelle polorgan. I og med sidstnævnte tilstand og situation befinder
individet sig udviklingsmæssigt foreløbig i sidste halvdel af det rigtige
menneskerige. I øvrigt skal de nævnte riger, bortset fra de fysiske verdener:
planteriget, dyreriget og det jordiske menneskes verden, naturligvis ikke
opfattes som geografiske, men derimod snarere som kollektive
bevidsthedstilstande.
Som en ønskelig, men kortfattet
og utilstrækkelig forklaring og konstatering, vil det også være naturligt og af
betydning her, at forbinde det kvindelige x-kromosom med den feminine seksuelle
pol og det mandlige y-kromosom med den maskuline seksuelle pol. En passant kan
det nævnes, at denne konstatering baserer sig på, at individets overbevidsthed
blandt meget andet også rummer eller indeholder et såkaldt arkiv af
såkaldte organtalentkerner og erindringstalentkerner, som er
forbundet med individets genkompleks, det såkaldte genom.
Specielt interesserede læsere kan
henvises til følgende samling af artikler:
Her skal jeg afslutte denne korte
artikel med at pointere, at forudsætningerne for og kravene til gyldigheden af
Martinus’ kosmologi forudsætter, at det kan påvises – for ikke at sige bevises
– at begreber og fænomener som individets udødelige grundstruktur og
reinkarnationer og ikke mindst en fuldkommen retfærdig skæbnelov kan anses for
at være realiteter. Efter mine mange års studium og beskæftigelse med Martinus’
imponerende kosmiske og internt storslået logiske analyser og livsfacitter, har jeg
meget mod min vilje måttet erkende og konstatere, at jeg desværre ikke har set
mig i stand til at verificere disse.
Det skal siges og indrømmes, at den situation i højeste grad føltes
utilfredsstillende, især fordi den satte mig i et dilemma, idet jeg i første
omgang ikke kunne se nogen udvej eller løsning på problemerne. Men som tiden er
gået begyndte det imidlertid at dæmre for mig, at løsningen måtte være at
erkende og indse, at de store utopisk idealistiske visioner, som ikke mindst
Martinus’ eventyrlige kosmologi unægtelig er udtryk for, måtte erstattes af en
mere virkelighedsnær erkendelse af, at individet er dødeligt og at der ikke
findes reinkarnation og ejheller en fuldkommen
retfærdig skæbnelov, men derimod i det store og hele tilfældigheder, også selv
om der findes loven for årsag og virkning.
Efter at denne erkendelse
efterhånden havde fæstnet sig hos mig, indså jeg, at løsningen på de
eksistentielle problemer måtte være, hvad jeg betegner som ét-livs-hypotesen.
Altså den opfattelse, at individet og i øvrigt alle levende væsener kun har ét
eneste liv at leve, nemlig det mellem fødsel og død. Til gengæld er Martinus’
kosmologi blevet mig et storslået og vidunderligt eventyr, der ikke står
tilbage for nogen af digteren H. C. Andersens bedste eventyr. Dette være sagt
og skrevet i min høje alder af 90 år, og vel at bemærke uden hovmod, men
tværtimod i taknemmelighed overfor de to nævnte åndsgiganter, der har fyldt og
beriget det meste af mit liv.
©
October 2019 Harry Rasmussen. Revideret af forfatteren den 2. maj 2020.
******************