- om
astrofysikeres fremtidsvisioner
I en engelsk og såkaldt
videnskabelig tv-programserie i 7 afsnit fra 2008, som på dansk har fået titlen
”Trusler mod jorden”, en mindre markant titel kunne åbenbart ikke gøre det i
forsøget på at fange seernes opmærksomhed og interesse i det vitterligt brogede
og kalejdoskopiske mediebillede. Programmet blev genudsendt i DR TV2 i august
2013, og i afsnit 6 berettedes om astrofysikernes forudsigelser af jordens
kommende endeligt. Det er kosmiske visioner, som på sin vis overgår Johannes’
Åbenbaring i Ny Testamentes religiøse syner af dommedag med jordens og alt dens
livs undergang og endeligt, ja, og himlens med.
Men i modsætning til Johannes’
Åbenbaring, som bevæger sig i de højere religiøse dimensioner, befinder
astrofysikernes ’dommedags-visioner’ sig så at sige ”nede på jorden”. For man
er jo i modsætning til de religiøse visioner naturligvis videnskabelige og
holder sig til det, man anser for at være relevante videnskabelige teorier
eller bevislige fakta.
Kort fortalt er det de nævnte
astrofysikeres opfattelse, at jorden af bestemte lovbundne årsager med tiden
vil komme tættere og tættere på solen, hvorved jorden efterhånden vil blive så
opvarmet og ophedet, at alt liv på den umuliggøres. Jorden vil senere blive en
livløs glohed planet, som stadig vil blive draget tættere og tættere ind mod
solen, for i dennes voldsomme hede til sidst at blive opløst i sine bestanddele
og gå helt til grunde.
Men som en slags konklusion på denne
fatale ’videnskabelige’ undergangsvision lød det vildt optimistisk – og
science-fiction-agtigt - også i programmet, at menneskeheden måske ville kunne overleve
ved at kolonisere en eller flere andre og velegnede planeter i solsystemet
eller i et andet solsystem. Det vil sige, ved at konstruere og benytte egnede
rumfartøjer, som vil være i stand til via rumstationer og måske flere
generationer, at befordre – ikke alle – men nogle relativt få udvalgte og
velegnede mænd og kvinder til den eller de nævnte planeter, hvor de pågældende
kunne bosætte sig og derefter gennem simpel forplantning føre menneskeslægten
videre til en fortsat eksistens!
Tanken om kolonisering lyder umiddelbart
helt vildt, men ligner godt nok i princippet den kolonisering, som en del
nationer foretog her på jorden i løbet af 1700-tallet. Den tankegang har altså
fået en slags kosmisk renæssance her i det 21. århundrede. Den engelske astronom
Fred Hoyle (1915-2001) var allerede inde på lignende tanker og visioner i bogen
”Of Men and Galaxies” (1965; dansk titel: ”Om mennesker og mælkeveje”), hvori
han tilmed fablede om et intergalaktisk kommunikationssystem. Han tænkte sig,
at der var mange menneskeheder spredt rundt i universet og talte ligefrem om,
at den jordiske menneskehed blot manglede at blive optaget i en ”mælkevejens
telefonbog”, for at kunne opnå telekontakt med i hvert fald nogle af de mange
andre planeters menneskeheder.
Tja, hvad skal man som almindeligt
begavet menneske mene om disse såkaldt videnskabelige ideer og tanker? Nogle
vil jo nok mene, at de er realistiske, idet den nyere tids rumforskning og
tekniske udvikling kunne tyde på det realisable i de dristige tanker.
Tanken om spredte menneskeheder i
verdensaltet og om den jordiske menneskeheds emigration og ’kolonisering’ af
andre planeter i solsystemet eller i andre og fjernere solsystemer, forekommer
også indenfor det åndsvidenskabelige tankeområde, nemlig i og med Martinus’
verdensbillede eller kosmologi. Men heri fremføres den nok så interessante
teori, ikke kun om menneskenes, men også om alle andre livsformers udvikling
via det, Martinus betegner som ”kosmiske udviklingsbaner”:
(Citat): Da den måde, hvorpå individerne kan komme til at
opleve de samme erfaringer, er uendelig i sine variationer, vil der heller ikke
være nogen grænse for variationerne af de levende væseners udseende,
manifestationsmåde og legemsform på samme trin, og kun den moralske standard
angiver for os hvilke væsener, der netop hører til samme trin i udviklingen.
Afvigelsen mellem væsenerne vil så igen være afhængig af forskellen mellem
erfaringsfelterne, thi disse kan nemlig, selv om de er udtryk for den samme
moral, være højst forskellige. Her må man forstå, at de levende væseners
udvikling, ikke for noget som helst væsens vedkommende, evigt er knyttet til
den klode, på hvilken de for tiden oplever livet, men har haft en forudgående
og vil få en efterfølgende udvikling på helt andre kloder i verdensaltet.
Væsenernes udvikling manifesterer sig således i baner, der strækker sig fra
klode til klode. Et væsens nuværende manifestationstilstand eller
jordtilværelse vil altså være identisk ned det samlede resultat af en
forudgående tilværelse på andre kloder. Ethvert jordvæsen vil derfor også, i
sit nuværende lokale liv, bære præget af denne sin førjordiske tilværelse.
[…] (Citat fra Livets Bog I, stk. 284, slut)
Men – og det er det afgørende her – Martinus
forestiller sig ikke menneskenes ’udvandring’ og ’indvandring’ på andre kloder
i universet foregå ved hjælp af fysiske apparater som eksempelvis tekniske
rumfartøjer. Han sætter en helt anden ’transportmetode’ ind i stedet, nemlig
den psykofysiske metode, som indenfor åndsvidenskaben kaldes reinkarnation,
hvilket kortfattet vil sige: via diskarnation fra én planet og inkarnation til
en anden planet.
I denne forbindelse er det selvfølgelig
vigtigt, at gøre sig klart og forstå, at Martinus’ opfattelse af liv og
menneske, er en helt anden eller snarere direkte modsat den naturvidenskabelige
opfattelse af liv og menneske. For Martinus er det levende væsen (individet)
det helt centrale i hans verdensbillede, og ikke det fysiske univers med dettes
naturlove, kræfter og energier. Dette univers er for Martinus kun et led i det
uhyre verdensalt, som ifølge ham er Guds psykofysiske organisme, hvori de
levende væsener på alle planer og niveauer i bund og grund lever og udgør og
virker som Guds manifestationsredskaber og sanseorganer.
Denne kosmiske vision af livet og verden
er naturvidenskaben endnu langt fra nået til. Men i henhold til Martinus’
kosmiske analyser vil denne før eller senere nå frem til at betragte livet og
verden på principielt samme måde, som han har fremstillet det i det
verdensbillede, der bærer hans navn.
For læsere, som kunne tænke sig en
uddybelse af Martinus’ visioner af de ovenfor nævnte emner, kan her eksempelvis
henvises til afsnittene:
H1-16. Gennem døden eller de parafysiske verdener
– om diskarnationens ’teknik’,
og H1-17.
Reinkarnationsprocessen – om dennes ’teknik’ i form af inkarnation
eller materialisation.
I disse artikler findes også henvisninger til de relevante steder i
Martinus’ egen litteratur.
© August 2013 Harry
Rasmussen.
****************