Sin egen ”skæbne-bestyrer”

En lille optimistisk opsang



Lad os begynde med at fastslå, at selvom begrebet skæbne lige så vel indbefatter behagelig og glædelig så vel som ubehagelig og smertelig skæbne, så er den i alle tilfælde lovbundet, nemlig i medfør af den lovmæssighed, som er udtrykt med de bibelske ord: ”hvad et menneske sår, skal det også høste”. (Paulus’ brev til Galaterne, 6, 7). Skæbnens lovbundne funktion er også og i nok så høj grad defineret i klassisk indisk filosofi og religion, og betegner her en universel lovmæssighed, på sanskrit kaldet karma, dvs. handling og skæbne, ifølge hvilken ethvert individs, menneskers så vel som dyrs og planters, væsen og skæbne bestemmes af dets handlinger, fortidige som nutidige så vel som fremtidige. Dette binder mennesket til et uendeligt kredsløb af fødsel, død og genfødsel, et kredsløb, også betegnet som ”livshjulet”, der på sanskrit kaldes samsara. Forestillingen om karma-samsara vandt stor tilslutning, dels som forklaring på ulighed i evnemæssig udrustning, vilkår og skæbne, og dels ved det perspektiv, der åbnes for stadigt nye muligheder for enhver. (1) 

 

Skæbne er altså i førstnævnte tilfælde ens egen fortjeneste og i sidstnævnte tilfælde ens egen skyld. Men fordi alt det, der sker med og for én også i henhold til Martinus kosmisk set er ens eget ansvar og egen skyld, så er dette jo ikke ensbetydende med, at man behøver at være fatalist, altså det at mene og tro, at alt hvad der sker, er uopretteligt forudbestemt af skæbnen. I øvrigt bør man skelne mellem individuel og kollektiv skæbne. Disse to kategorier af skæbne er dog mere eller mindre sammenfaldende. Når eksempelvis danskerne under 2. verdenskrig oplevede Nazitysklands besættelse af Danmark 1940-45, var der tale om både kollektiv og individuel ’afbetaling’ af skæbnegæld.

 

Men selvom skæbne er selvforskyldt, idet Martinus definerer skæbne som oplevelsen af virkningerne til de årsager, individet selv i første instans har udløst, så taler han også om, at ikke-selvforskyldt skæbne som følge af livets komplicerede natur og struktur lejlighedsvis kan ramme den enkelte. Til at modvirke denne form for automatiseret og egentlig uhensigtsmæssig skæbne, forklarer Martinus, at den åndelige verdens ’hjælpekorps’ i form af skytsånder eller skytsengle træder i funktion. Men om denne beskyttelse er 100 % effektiv er uvist for mig. (2) 

 

Imidlertid bør man som nævnt ikke være fatalist, primært fordi individet til enhver tid er sin egen skæbnes herre, hvilket vil sige, at man selv i bedste fald og på sigt vil kunne bestemme og vælge, hvilke årsager, de livgivende eller de dræbende, de positive eller de negative, man vil udløse. Frem for alt bør man ikke forholde sig passivt til det, der sker, hverken med én selv eller med samfundet og menneskeheden.

 

Et sådant valg omtaler Martinus et eksempel på i sin fremragende bog Menneskeheden og verdensbilledet, 16. kapitel med overskriften: ”Valget mellem åndsfrihed, kultur og fred eller retsløshed, åndeligt og fysisk slaveri.” Bogen udkom i 1955 og på et tidspunkt, hvor verden endnu våndede sig over eftervirkningerne af Anden Verdenskrig, og hvor den såkaldt ”kolde krig” var begyndt mellem demokratierne i Vest, anført af USA, og diktaturstaterne i Øst med Sovjetunionen i lederposition. Men den umenneskelige og grusomme behandling af dele af den sovjetiske befolkning, som havde fundet sted omtrent fra den russiske revolutions begyndelse i 1917, var endnu ikke kommet til offentlighedens kundskab. Det skete først i og med Krustjovs afsløringer i 1956 af Stalin og dennes nærmest enevældige og despotiske ledelse af Sovjetunionen i årene 1941 og indtil sin død i 1953, samt med alt, hvad der historisk set var gået forud. (3) 

 

Uden at nævne navne på totalitære stater og politikere, fremsætter Martinus i ovennævnte bogs 15. kapitel en generel karakteristik af lederne af diktaturstater, hvorfra jeg skal tillade mig at citere følgende:

 

(Citat) […] Tror man virkelig, at sådanne magtsyge, diktatorisk indstillede væsener, der er så fyldte med dyriske, dræbende traditioner, at de endnu i stor udstrækning på visse områder ved siden af deres jordmenneskelige begavelse , kosmisk set, vil være at betragte som brutale dyr, kan frelse menneskeheden, give den virkelig intellektuel frihed, ånd og kultur. Er det ikke allerede for længst blevet en uomstødelig kendsgerning for enhver uhildet intellektuel forsker, at de med deres uintellektuelle eller inhumane magt kun tilstræber at gøre menneskene til en slags umælende husdyr, en slags kreaturer, hvis liv de kan skalte og valte med, alt eftersom det passer ind i deres syge magtbegærs tilfredsstillelse. Tor man virkelig, at det er det, der har været målet med klodens og menneskehedens millionårige udviklingsepoker? […] (Citat slut). (4) 

 

I sin nævnte bogs 16. kapitel, fortsætter Martinus med følgende stærke, manende og klare memento til sine læsere:

 

(Citat) Vil livets tale her ikke være at udtrykke således: ”Kære jordiske menneske! Vågn op og se dig omkring. Din igennem mange liv tilegnede intelligensevne og på anden måde erhvervede udviklingsstandard er i fare. Diktaturet eller ”antikrist” er ude efter dig. En dag kan valget også for dig udelukkende være koncentrationslejr eller stikkerembede, intellektuel passivitet eller tortur, tyranni imod din næste eller døden for dig selv. Tiden er kommet, da dommedagens store bud således lyder til menneskene. Dit valg vil ikke længere blive udskudt til ind i fremtiden. Dommedagen er over verden. Afgørelsen tvinges nu gennemført. Men du kan selv bestemme, om du vil gå over til dommedagens ”venstre side” og være med i ”bukkene”s skæbne: dødens, grådens og lidelsernes domæne, eller du vil overgå til dommedagens ”højre side” og være med i ”fårene”s skæbne: humanitetens, intellektualitetens eller kulturens ”nye himmel og jord”, opfyldelsen af juleevangeliets budskab: Fred på jorden.” (Citat slut) (5) 

 

Hvis og når man læser ovennævnte bog og især de citerede kapitler, kan man altså ikke være i tvivl om, at vi hver især selv bestemmer – vel at bemærke på basis af vores forudsætninger og livsforhold samt aktuelle skæbne – hvad man vil vælge og hvad man vil fravælge at tænke om og gøre mod andre levende væsener, mennesker så vel som dyr og planter. Altså om man vil være aktiv eller passiv ”skæbne-bestyrer”.

eller mindre sammenfaldende. Når eksempelvis danskerne under 2. verdenskrig oplevede nazityskernes besættelse af Danmark 1940-45, var der både tale om kollektiv og individuel 'afbetaling' af skæbnegæld.

Men selvom skæbne er selvforskyldt, idet Martinus definerer skæbne som oplevelsen af virkningerne til de årsager, individet selv i første instans har udløst, så taler han også om, at ikke-selvforskyldt skæbne som en følge af livets komplicerede natur og struktur lejlighedsvis kan ramme den enkelte. Til at modvirke denne form for automatiseret og egentlig uhensigtsmæssig skæbne, forklarer Martinus, at den åndelige verdens 'hjælpekorps' i form af skytsånder eller skytsengle træder i funktion. Men om denne beskyttelse er 100 % effektiv er uvist.

Imidlertid bør man som nævnt ikke være fatalist, primært fordi individet til enhver tid er sin egen skæbnes herre, hvilket vil sige, at man selv i bedste fald og på sigt vil kunne bestemme og vælge, hvilke årsager, de livgivende eller de dræbende, de positive eller de negative, man vil udløse. Frem for alt bør man ikke forholde sig passivt til det, der sker, hverken med en selv eller med samfundet og menneskeheden.

Et sådant valg omtaler Martinus et eksempel på i sin fremragende bog Menneskeheden og verdensbilledet, 16. kapitel med overskriften: "Valget mellem ånsfrihed, kultur og fred eller retsløshed, åndeligt og fysisk slaveri."

Hvis man læser ovenstående bog og kapitel, kan man ikke være i tvivl om, at vi hver især selv bestemmer - vel at bemærke på basis af vores forudsætninger og livsforhold samt aktuelle skæbne - hvad man vil vælge og hvad man vil fravælge at tænke om og gøre mod andre levende væsener, mennesker så vel som dyr og planter. Altså om man vil være aktiv eller passiv "skæbne-bestyrer".

Valget er altså basalt set dit og mit.

Men forudsætningen og betingelsen for at kunne vælge, er, at man har en vilje til det, og om begrebet vilje har Martinus sin helt egen opfattelse, hvilket blandt andet vil fremgå af de artikler, der henvises til i efterfølgende note. (6)   

 

Under alle normale omstændigheder er valget eller fravalget basalt set dit og mit eget ansvar.

 

© 2014 Harry Rasmussen.

 

******************

 

Noter og kilder:

 

1  Vedr. indisk filosofis opfattelse af karma-samsara, se f.eks. artiklen 4.28. Den indre virkelighed – om en metode til mental indadskuen. Artiklen giver en oversigt over klassisk indisk filosofi, herunder af Sankhya, Yoga og Vedanta.

2  H1-23. Individets skæbnedannelseom skæbnedannelsens almindelige lovmæssigheder, og H1-24. Livets risici og skytsenglenes opgaveom skæbnedannelsens specielle lovmæssigheder. – Se evt. også artiklerne 2.08. Polprincip, polforvandling, kønsskifte – og skæbnelovMartinus’ kosmologi og naturvidenskaben, 4.29. Hvorfor? – om skæbnens gru, 4.72.,  Skæbnens gru - igen! – Skæbne eller tilfældighed? og 4.75. Skæbnens gru – i tilbageblik! - Skæbne eller tilfældighed?

3  Se f.eks. Niels Erik Rosenfeldt: Stalin. Diktaturets anatomi. Forlaget Høst & Søn. København 2006. Kan evt. suppleres med samme forfatters bog: Lenin. En revolutionær fundamentalist. Forlaget Høst & Søn. København 2008. På bogens omslag er Lenin citeret for følgende udtalelse til sovjetregeringens justitsminister kort efter Oktoberrevolutionen i 1917: ”Tror De virkelig, at vi kan sejre uden den mest grusomme revolutionære terror?”

4   Martinus: Småbog nr. 8: Menneskeheden og verdensbilledet. Forlaget Kosmos. København 1955.

5  Vedr. Dommedagen, se f.eks. artiklerne 2.09. ”Dommedag!” Iom forskellige dommedagsvisioner gennem tiden, og 2.10. ”Dommedag!” IIom Martinus’ opfattelse af ”Dommedag”

6  H1-21. Individets fri kontra ufri vilje (I)om viljen og de viljeførende kræfter og faktorer, og H1-22. Individets fri kontra ufri vilje (II)om viljen og de viljeførende kræfter og faktorer (fortsat).

 

© 2014 Harry Rasmussen.

 

******************