Ideale drømme, skepsis og tvivl 3. del
Fra idealist til realist
Morale: Livet er kun til låns
(1937 og videre fortsat fra artiklens 2. del)
I dette afsnit
skal vi høre nærmere om, at mine forældre med os tre børn, mig på cirka 8 år,
bror Benny på 3 år og lillebror Bent på 3 uger, flyttede fra huset i Tillitse
og til en førstesals lejlighed på Strandpromenaden på Rosnæs lidt udenfor byen
Nakskov. Det var unægtelig noget af en forandring, især for mor og far og mig,
som havde været vant til tilværelsen i eget hus i udkanten af en lille landsby.
Men man kan vænne sig til meget, ikke mindst når det er nødvendigheden, der
dikterer det. Til trods herfor blev vores midlertidige og to-årige ophold i
Nakskov alligevel noget, det er værd at tale om og beskrive, hvilket læseren
formentlig og forhåbentlig vil være enig med mig i, når den her følgende
beretning er blevet læst.
Rosnæs set fra Vestre havnekaj i Nakskov i sommeren 2001.
Bag træerne og buskene på dæmningen ud mod vandet løber Strandpromenaden, og
den lidt flade bygning til venstre med det lyse tag, er Nakskov Roklub. Til
venstre for denne anes den bro, der i min barndom tjente som anlægsbro for de
mandskabsbåde, der transporterede værftsarbejdere fra Rosnæs over til værftet
og hjem igen efter fyraften. – Privatfoto: © 2006 Harry Rasmussen.
Hvordan
det kom sig, ved jeg ikke helt præcist, men i begyndelsen af 1937 var far, som
havde været arbejdsløs i nogen tid, imidlertid så heldig at få fast ansættelse
som arbejdsmand på Nakskov Skibsværft. Her arbejdede hans ældste bror,
Johannes, som snedker med speciale i bygning af skalamodeller af de i reglen
meget store skibe, som værftet byggede for blandt andre ØK. Så måske var det
Johannes, der gav far et praj om, at værftet søgte ledig arbejdskraft. Arbejdstiden
begyndte kl.6 morgen og sluttede først kl.17 om eftermiddagen, dog afbrudt af
en middagspause på omkring 2 timer. I begyndelsen cyklede far til og fra
arbejdet de 8 km, der er mellem Tillitse og Nakskov, en strækning han normalt
ikke regnede for noget, idet han var i god fysisk form.
Det,
der blev bestemmende for, at far søgte arbejde så langt væk fra bopælskommunen,
og for, at mine forældre besluttede at flytte til Nakskov, var den
omstændighed, at det for alvor begyndte at knibe med at kunne betale terminerne
på huset, idet et barn mere naturligvis belastede den hårdt trængte økonomi
yderligere. Dertil kom, at far efter at have fået ansættelse på skibsværftet
desuden skulle meget tidligt op hver eneste morgen ugens seks arbejdsdage, for
at nå rettidigt på arbejde, hvilket kunne knibe, når der eksempelvis var
faldet sne i løbet af natten. Efter en del svære overvejelser besluttede mine
forældre sig derfor nødtvungent til at sælge huset og flytte nærmere til fars
arbejdssted, Nakskov Skibsværft. Værftet ejedes af Østasiatisk Kompagni (ØK),
og selskabet rådede over den boligbebyggelse, der lå og stadig ligger på
Rosnæs lidt nordvest for værftet og omkring 2 km uden for selve Nakskov by. Her
fik mine forældre tildelt en lejet 3-værelsers lejlighed i en toetages bygning
på hjørnet af Strandpromenaden og Riddersborgvej.
Det
er desværre begrænset, hvad jeg kan huske vedrørende lejlighedens størrelse,
antal værelser og indretning, men jeg husker naturligvis at der var stue,
soveværelse, kammer og køkken. Jeg ved også, at vi havde alle vores møbler med
fra Tillitse, men hvordan de blev placeret under de nye forhold, har jeg
mærkværdigvis ikke den ringeste erindring om. På samme måde forholder det sig
med min skolegang på Tårsvejens Skole, for heller ikke denne har jeg særlig
mange tydelige erindringer om. I begge tilfælde har min hukommelse kun gemt på
særligt markante hændelser og begivenheder, som har haft speciel betydning for
mig, egocentreret som jeg er og altid har været.
Men
det blev ikke så lidt af en omvæltning, at komme til at bo så nær en købstad
som Nakskov. Byen kendte jeg jo allerede fra mange tidligere besøg, for her
boede tre af min fars brødre, nemlig den føromtalte onkel Johannes og hans
kone, Alma, og min fætter Børge. En anden onkel var Henry, der også var arbejdsmand
som min far, men som senere startede eget cykelværksted i byen. Den tredie
bror, Alfred, var på den tid ansat som lagerarbejder på Møllen i Nakskov, hvor
han senere blev varevogns- og salgschauffør i en længere årrække. I de knapt
fem år, hvor jeg var enebarn, havde farmor, mor og jeg lejlighedsvis været på
indkøbsture til Nakskov, særlig op mod julehøjtiden. Her fik vi i reglen
følgeskab af tante Alma og fætter Børge. Det var en stor og spændende
fornøjelse, at se de strålende oplyste og julepyntede gader og
forretningsvinduer, med deres fristende og lokkende vareudbud. Men for os to
drenge var det især udstillingsvinduernes dekorationer med kørende
model-juletog og julenisserne, der i nogle tilfælde var mekaniske og bevægede
sig "af sig selv", der tiltrak sig opmærksomheden i en sådan grad, at
vi mindre børn måbende tabte både næse og mund. Især fætter Børge var fascineret
af alt, hvad der havde med jernbanetog at gøre, og han var lige fra barnsben en
ivrig samler og selvbygger af modeltog, specielt af mærket Märklin.
I denne ejendom på Strandpromenaden på Rosnæs boede mine
forældre med os tre børn: Harry, Benny og Bent, fra 1. april 1937 til 1. april
1939, hvor vi flyttede til København. Fotoet herover er fra sommeren 2001 Vores
lejlighed lå til højre i bygningen på første sal, hvis vinduer er delvis dækket
af bladhanget fra det træ, hvis størrelse tyder på, at det også må have stået
der i min barndom. – Privatfoto: © Harry Rasmussen.
En
særlig oplevelse var det desuden at stå og kigge på en bestemt
viktualieforretnings vinduer, for de var næsten umulige at kigge igennem, fordi
klart og rent kølevand konstant silede ned ad ruderne, hvilket jeg syntes så
interessant og fornøjeligt ud. Det undrede mig ikke, at ekspedienterne var
klædt godt og varmt på under deres hvide kitler, for der var vel ikke mere end omkring
15-17 graders varme inde i selve butikken. Henne ved vinduet må der have været
endnu lavere temperatur, måske helt ned til 6-8 grader, for at holde en
passende temperatur af hensyn til de udstillede varer.
Men
for rigtig at kunne se de udstillede varer i vinduet, måtte man stå i den
niche, der var ved indgangsdøren til forretningen. Her var nemlig en siderude,
hvor vandet ikke rislede ned ad, og herfra kunne man se alle de lækre sager på
hylden bag vinduet. Det var nok noget, der kunne friste folk med god smag og
appetit.
Ejendommen på Strandpromenaden på Rosnæs i
Nakskov, hvor vores forholdsvis store lejlighed lå på førstesalen. Da dette
foto blev taget i sommeren 2001 var flere af ejendommene og ikke mindst
facaderne tydeligt misligholdt, men i 1937-39, hvor vi boede i ejendommen, var
husene hvidmalede og vinduerne var tofaget og med hvidmalede rammer og
sprosser. Det er mig, der står foran huset. Til højre ses udhuset. –
Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
Her ses jeg stående foran huset på Rosnæs i sommeren 2001,
hvor Birgit og jeg besøgte stedet og byen Nakskov i øvrigt. Det frodige træ
udenfor det mørke plankeværk, som anes bagved, fandtes formentlig også i min
barndom, da vi boede i huset, men har da formentlig haft nogenlunde samme
størrelse som træet til venstre. Gårdspladsen var dengang lukket inde bag et
hvidmalet plankeværk, som her ligger i skygge, bortset fra lågen, der ses lige
til højre for mig. – Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
Her ses udhuset, hvor der var vaskerum bag det nærmeste
vindue ud mod Riddersborgvej.og med adgang gennem den dør, der ses i gavlen og
nærmest plankeværket. Vinduet til højre hørte til det opbevaringsrum, som hørte
med til mine forældres lejemål. Det samme gjorde toilettet og brændselsrummet,
som lå i udhusets modsatte side. Vaskerummet var fælles med kaptajnsfamilien i
stueetagen, som i øvrigt havde eget toilet i tilslutning til deres lejlighed,
og deres brændselsrum lå i en sidebygning til venstre i gården. Det gule hus
til højre lå der også dengang, men var da hvidmalet som alle de øvrige huse på
Rosnæs. Senere er mange af husene blevet malet i samme okkergule farve. –
Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
Her er et kig ind i gården til ’vores’ ejendom, fotograferet
i sommeren 2001. I forgrunden til venstre ses indgangen til stueetagens
lejlighed, mens indgangen til førstesalen anes bag den mørke postkasse i
baggrunden. Til højre ses gavlen af udhuset med vinduet ind til vaskerummet.
Dengang var hverken indgangspartiet eller gårdspladsen bag ved græsbevokset,
men så vidt jeg erindrer enten asfalteret eller belagt med fliser. Allerbagest
under træerne anes det mørke udhus, som
kaptajnsfamilien disponerede over. -
Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
Byen
Nakskov har navn efter en skovklædt halvø, kaldet Nakken, som før i tiden lå
dybt inde i fjorden, der på den tid skar dybere ind i landet. Der var tidligt i
middelalderen spredte fiskerlejer rundt om i fjorden. Således også på den
vestligt beliggende særegne tange, Albuen, der sydfra skyder op og adskiller en
del af fjorden fra Langelands Bælt. Her var der i middelalderen en betydelig
fiske- og handelsplads, hvorfra der stadig findes en del hustomter bevaret.
Men
en egentlig bymæssig bebyggelse fandt altså sted på Nakken, og da stedet
omkring 1200 blev et betydeligt sildemarked, var grunden dermed lagt til byens
senere status som købstad. Dens hovedernæring var foruden fiskeri og landbrug
også en søværts handel. I 1300-tallet fik byen et helligåndshus med tilhørende
kirke, der dog sammen med en mængde byhuse nedbrændte og gik til grunde under
en storbrand i 1420. En genopbygning af kirke så vel som af by skete dog
forholdsvis hurtigt.
Her ses Nakskov Sankt Nikolaj Kirke fra den
sydlige ende af Tolderensstræde ned mod havnen. Det var en bygevejrsdag i
eftersommeren 2001, hvor Birgit og jeg aflagde byen et endagsbesøg. Min kære
viv ses stående foran huset til venstre, parat til at lære ’min’ fødeby at
kende. – Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
I
1400-tallet påbegyndte man opførelsen af en ny kirke ved siden af den gamle,
som skulle have været nedrevet, men på grund af pengemangel gik byggeriet i
stå omkring 1450. Det romanske skib og enkelte tilsluttede gotiske bygningsdele
blev stående. Skt. Nikolai Kirke blev først færdigbygget et par hundrede år
senere. Prædikestolen med reliefudskæringer af mesteren Jørgen Ringnis, er fra
1630. Der er relieffer af nadveren, korsfæstelsen og korsnedtagelsen, og
desuden apostel- og evangelistfigurer. Altertavlen, der er skåret af Anders
Mortensen, Odense, er opsat i kirken i 1657. Orgelpulpituret er fra
1600-tallet. Tårnets nuværende spir og kamtakkede gavle er først opsat 1906.
Døbefonten er en alabasterfont fra 1758, udført af billedhuggeren S.F.Stanley.
I
1510 nedbrændte store dele af byen som følge af en storbrand, der var
anstiftet af hævngerrige lybækkere, som ikke tålte den handelsmæssige
konkurrence fra den driftige handelsby. En ny katastrofebrand i 1528 lagde
atter store dele af byen i ruiner, men herefter fulgte en lang og fredelig
periode, hvorunder byen blev genopbygget og udviklede sig. Belært af de dårlige
erfaringer med udefra kommende fjender, anlagde man volde og voldgrave omkring
Nakskov, som betød, at byen blev en af landets stærkeste fæstninger. Denne
fæstning blev efterhånden til et betydeligt handelscentrum, som bl.a. fik en
latinskole og et nyt rådhus.
Byen
var i 1600-tallet Danmarks syvende største købstad, og denne status blev der
ikke rokket ved på trods af, at byen i 1629 blev ramt af en pest, som kostede
mange af byens indbyggere livet. Efter en fredelig periode på omkring tredive
år, kom det for alvor til at se sort ud for nakskovitterne i vinteren 1658, da
svenske tropper gik over isen og invaderede Nakskov og omegn. Byen overgav sig
uden modstand, hvorfor svenskerne lod byen slippe billigt, og snart efter
forsvandt de igen. Værre gik det året efter, da fjenden kom tilbage, for selvom
byens indbyggere denne gang var forberedte og derfor forsvarede byen af al
kraft mod de belejrende svenske tropper, gik det dog gruelig galt. Nakskovitternes
forsvar holdt ud i tre måneder, men til sidst måtte de give op over for overmagten.
Svenskerne indtog derefter byen, hvis embedsmænd og borgere blev groft
udplyndrede.
Her ses Birgit siddende på fundamentet til det mindesmærke
for byens forsvar under svenskernes belejring af byen i 1659. Monumentet,
omgivet af kanoner fra den tid, er beliggende ud for Jernbanegade 8, hvor der
endnu kan ses rester af den gamle byvold. – Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
Nakskov
og dens indbyggere blev ved den lejlighed så hårdt medtaget og forarmet, at
kongen gav byen skattefrihed i en længere årrække, og desuden blev den gjort
til stabelstad med landsdelsmonopol på næsten al handel, alt sammen for at
hjælpe byen på fode igen. Det blev også tilladt udlændinge at etablere sig i
byen, hvilket bl.a. en del jøder og huguenotter benyttede sig af. Nakskov var
dengang eneste by på øerne, hvor jøder måtte tage fast bopæl, og de indvandrede
jøder dannede et helt kvarter for sig i byens nordvestlige udkant omkring
Tårsvej, hvilket den såkaldte Jødevej er en erindring om. I september 1674 fik
Jacob Sostman opholdstilladelse og bevilling til at drive et tobaksspinderi
i byen. (Se Per Katz: Jøderne i Danmark i det 17. århundrede).
I
1714 opførtes en synagoge, og menigheden fungerede i næsten 200 år. Stedet fik
også en Mosaisk Kirkegård på Jødevej, hvor gravsten med hebraiske indskrifter
stadig minder byens beboere om de gammeltestamentlige religionsdyrkere.
Kirkegården har cirka 175 begravelser, hvoraf den ældste gravsten er fra
1722. Kirkegården bruges dog ikke mere.
Mens
jøderne i reglen var handelsfolk, så var huguenotterne, som kom fra Frankrig,
oftest håndværkere. De bekendte sig til Calvinismen, en lære, som skyldtes
franskmanden Jean Calvin (1509-65), som havde studeret teologi, men
opgav studiet til fordel for juraen. Han blev juridisk doktor i 1533, men var
blevet grebet af Luthers og evangeliets lære, som han udlagde på sin egen måde,
hvilket i 1534 førte til at han blev udvist af landet. Han slog sig derefter
ned i Schweiz, først i Basel og senere i Genève, hvor det i 1541 lykkedes ham
at indføre sin lære i kirkeordningen og i den borgerlige lovgivning.
Calvinismen
lærer, at menneskets natur er ødelagt gennem arvesynden, og at mennesket kun
kan retfærdiggøres gennem tro, ikke tillige ved gode gerninger. Mennesket er af
Gud forudbestemt til frelse eller fortabelse, og dets opgave er frem for alt
at forherlige Guds majestæt ved lydighed i form af kirketugt. Calvins
opfattelse af, at Kristus kun er åndeligt, ikke også legemligt, til stede i
nadveren, var en af Calvins reformatoriske - for ikke at sige kætterske -
tanker.
Calvinisterne
var i 16. årh. udsat for katolsk forfølgelse, og i 1685 ophævede Louis XIV
huguenotternes borgerlige rettigheder, hvilket medførte masseudvandringer,
især af håndværkere, til de omliggende lande, og nogle endte altså i Danmark.
Det var dygtige og flittige folk, som bidrog til en opblomstring af stedets
næringsliv.
Her ses Nakskovs hovedgade, Søndergade, på en regnvejrsdag i
eftersommeren 2001. Billedet er taget fra Nybrogade og i retning af Torvet. Det
var især denne gade, jeg som barn oplevede med festligt pyntede og oplyste
vinduer i tiden op mod jul. Dengang var gaden trafikeret med hestevogne og
biler, men nu er den for længst blevet gågade, sådan som det ses på billedet.
Det er Birgit i gul-hvid regnfrakke, der ses under den rød-hvide parasol cirka
midt i billedet. Kirkespiret ses øverst til venstre. – Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
I
Nakskov findes der stadig bevaret en række bindingsværksbygninger fra
1600-tallet. Dels en 30 fag lang magasinbygning, Dronningens Pakhus, på hjørnet
af Dronningensstræde og Havnegade, og dels nogle pakhuse tilhørende den
Theisenske Gård på hjørnet af Havnegade og Badstuestræde, samt et par
borgerhuse på Søndergade 23 og 25.
Nakskov,
som i 1769 havde 1.300 indbyggere, kom dog kun langsomt til hægterne igen efter
sin store trængselstid, men efterhånden som der kom gang i søhandelen,
blomstrede byens erhvervsliv igen op, og særlig kraftigt omkring 1830, da
korneksporten var stærkt stigende.
Axeltorv i Nakskov i eftersommeren 2001. Torvets navn
hentyder ikke til et personnavn, men menes at stamme fra at varerne, der fra
oplandet blev bragt ind til torvet for at sælges, blev transporteret med
hestevogn. Husene lige bag statuen menes at stamme fra de kirkeboder, som
kirken udlejede i middelalderen. Rytterstatuen af Christian X fandtes ikke i
min barndom, men er først opstillet i 1952 som et minde om Danmarks Befrielse i
maj 1945. Her ses jeg stående foran statuen, som er udført af billedhuggeren V.
Kvederis. – Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
Vue over en del af Nakskov havnefront
set fra Rosnæs i efteråret 2001. Det er Nakskov Skibsværft, der ses midt i
billedet, men det fungerede ikke som skibsværft på dette tidspunkt, hvor
vindmøllefabrikken Vestas havde gang i produktionen af vindmøller. St. Nikolaj
Kirkes tårn og spir ses til venstre i billedet. – Privatfoto: © 2001 Harry
Rasmussen.
Formentlig
først og fremmest takket være sin ideelle beliggenhed tæt ved havet og i
bunden af en fjord, fik byen i 1826 et skibsværft, og i løbet af de følgende
tiår opstod der en række andre industrier. Oprindelig fandt færgefarten sted
fra Nakskov Havn, men senere blev den forlagt til Tårs i fjordens nordvestlige
hjørne. I min barndom og ungdom i 1930'-40'erne sejlede færgen
"Mjølner" passagerer og gods mellem Nakskov Havn og Spodsbjerg på
Langeland. Desuden lå der bl.a. et par isbrydere til kaj i havnen, klar til at
rykke ud, når der blev brug for det i de ikke sjældent strenge vintre, hvor havnebassinet
og den 12 km lange fjord frøs mere eller mindre til. Det var især vigtigt at
holde den 6,3 meter dybe sejlrende isfri, således at den nødvendige skibstrafik
ind og ud af havnen kunne fortsætte uhindret.
Nakskov
Fjord er et kapitel for sig. Den er som allerede nævnt 12 km lang og rummer en
række øer og holme, nemlig henholdsvis Enehøje, Vejlø og Slotø, samt halvøen
Langø, og Rommerholm, Dueholm, Kåreholm, Smedeholm og Barneholm. På Slotø
findes der en ruin af en borg og et skibsværft fra kong Hans' tid, hvilket vil
sige fra omkring 1481-1513. Speciel er den lange tange, kaldet Albuen, der på
Lollands sydkyst fra Vesternæs skyder op og adskiller en del af fjorden fra
Langelands Bælt. På Albuen findes der i vor tid en havn og nogle lodshuse, men
i middelalderen var stedet en betydelig fiske- og handelsplads, og der findes
som nævnt en del hustomter bevaret fra den tid.
Her ses Birgit stående på Winchellsgade ud for
Inderfjordsanlægget. Skinnerne, som ses løbe fra billedets forgrund og hen mod
Rødbyvej i baggrunden, er de skinner, som min bedstefar benyttede, når han
kørte sit tipvognstog frem og tilbage fra Majbølle Saftstation til Nakskov
Sukkerfabrik. Sporene førte om ad Tietgensgade til Sukkerfabriekken. -
Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
Nakskov
Fjord indsnævres ganske betydeligt fra Rosnæs, som markerer indsejlingen til
Havnen, der strækker sig videre indtil Nybrovej. Herfra fortsætter fjorden,
idet den dog går over i det afspærrede naturreservat, som kaldes Inderfjordsanlægget.
Indrefjorden fungerer som pumpebassin for to større afvandinger. Nordsiden af
anlægget, som delvis er tilgroet, ligger som en søpark, der lokker søfugle til,
og man har her tidligere haft en af landets største ynglepladser for rødhovedet
and og taffeland. En opsalgstavle viser, hvilke fuglearter, der jævnligt gæster
stedet. Der er i den øvrige del af anlægget tilgængelige stier, som i min
barndom og ungdom var ret benyttede til spadsereture, bl.a. den såkaldte
"kærlighedsstien", hvor unge par gerne søgte hen for at sværme i de
lune sommeraftener. Det var dog ikke kun lutter romantisk sværmeri, det
drejede sig om, for inde mellem buskene kunne man meget prosaisk finde
adskillige brugte kondomer dagen efter en lun sommeraften eller -nat. Men i de
seneste mange år er der ikke længere almindelig adgang i området, som af
såkaldte miljøhensyn har fået reservat-status.
I
1850 grundlagdes en maskinfabrik og i 1856 en dampmølle, men især oprettelsen
af Lollands-banen i 1874 betød et vældigt skub fremad i udviklingen, hvor der
bl.a. skete store havneudvidelser. I 1882 grundlagdes Nakskov Sukkerfabrik,
som senere skulle blive landets største. 1896 oprettedes andelsslagteriet, som
også fik stor betydning for Nakskovs velstand. Endelig i 1916 etableredes det
nuværende Nakskov Skibsværft, som siden er blevet udvidet flere gange og som i
de følgende årtier voksede til at blive Lollands største industrivirksomhed,
og dermed en af regionens største arbejdspladser. Dertil kom en OTA havre- og
rismølle, som dengang var beliggende mellem havnen og Stormgade, samt en
mælkekondenseringsfabrik, som også bidrog væsentligt til byens næringsliv. For
nu snart mange år siden blev OTA-fabrikken overtaget af amerikansk kapital, og
så vidt jeg ved, er den senere blevet lukket og produktionen overført til et
andet sted i landet.
OTA
Solgryn var og er stadigvæk et landskendt havregrynsmærke, som de fleste børn
i min generation kendte til, ikke mindst på grund af de samlebilleder, der
dengang var indlagt i pakkerne, og for de meget afholdte illustrerede
Ota-bøger, der indeholdt spændende og til dels historiske fortællinger fra
Danmarks glorværdige fortid, og illustreret af nogle af tidens kendte
tegnere.
Når
Nakskov fik så stor en virksomhed til byen, som ØK, hang det sammen med, at et
af bysbørnene, Hans Niels Andersen (1852-1937), havde haft succes med
sit tidligere firma, Andersen & Co., stiftet i 1884, der solgte og
fragtede teaktræ fra Bangkok til Europa, og desuden ejede store
skovkoncessioner i Siam. I 1897 omdannedes firmaet til Det Østasiatiske
Kompagni (ØK), Danmarks største handelsvirksomhed, med hovedsæde i København.
Firmaet drev desuden rederivirksomhed, plantagedrift og fabrikation af flere
slags varer. Rederivirksomheden medførte et omfattende skibsbyggeri af store
oceangående skibe, som f.eks. "Selandia" og "Jutlandia"
m.fl. Efter værftets grundlæggelse i 1916 blev flere af disse skibe bygget på
Nakskov Skibsværft.
I
1920 lod Nakskov Skibsværft opføre et kompleks af lyse og venlige
arbejderboliger på Rosnæs, hvor der samtidigt blev anlagt en mindre bro ud mod
havneløbet. De motordrevne mandskabsbåde, der i min barndom transporterede
arbejderne frem og tilbage mellem Rosnæs og værftet, lagde til ved denne bro,
hvilket sparede de pågældende arbejdere for at skulle tilbagelægge den relativt
lange tur fra Rosnæs og ind omkring havnen og via Nybro over til værftet. En
tur, som enten kun kunne foregå til fods eller på cykel, idet de færreste
arbejdere dengang havde råd til at købe og holde bil.
Herover ses et luftfotograferet vue over
Nakskov og nærmeste omegn, som giver et godt og overskueligt indtryk af byens
geografiske og topografiske forhold. Som det ses ligger byen omgivet af marker
på alle sider, også på den side, der ikke er kommet med på billedet. Rosnæs ses
øverst tilvenstre.
Først
og fremmest bemærker man, hvordan fjorden skærer sig ind nordvest fra og ender
i det såkaldte Indrefjordsanlæg, som ses nederst i midten af billedet. Øverst
til venstre ses de hvide huse i Rosnæs-bebyggelsen, og lige overfor denne på
den anden side af havneindsejlingen ligger Nakskov Skibsværft. Sukkerfabrikkens
imposante siloer ses til højre i billedet, hvor Rødbyvej løber ind i byen fra
sydøst og munder ud i Maribovej, som østfra
fortsætter i nordvestlig retning og via Perlestikkergade går over i
Tårsvej.
Til
venstre og nederst i billedet ses Maglehøjvejs forløb sydfra og ind mod byen,
hvor den via Nybro (omtrent midt i billedet) munder ud i Winchellsgade, som
løber langs Indrefjordsanlæggets nordlige ende. Det var via Maglehøjvej, at
mine forældre og jeg kom på cykel fra Tillitse, når vi skulle på indkøb eller
besøge vores derboende familie, fortrinsvis Alma, Johannes og fætter Børge, og
det var naturligvis samme rute vi fulgte, når vi skulle hjem igen. – Foto
’lånt’ fra Lademanns Leksikon nr. 13. © Lademanns Forlagsaktieselskab
1974.
Som
følge af skibsværftsindustriens generelle tilbagegang i de vestlige lande i
nyere tid, har Nakskov Skibsværft uheldigvis for byen mistet sin tidligere
store betydning, hvad angår skibsbyggeri og skibsreparationer, hvilket har ført
til massefyringer og dermed stor arbejdsløshed i byen. Som delvis kompensation
herfor, er der i de senere år opstået et nyt småindustrikvarter i Nakskovs
sydøstlige del, lige som værftet i de seneste år er et foreløbigt hjemsted for
vindmøllefabrikken Vestas.
Nakskov
- i 1974 havde byen 17.200 indbyggere - har næsten alle dage været en udpræget
arbejderby, og den har haft socialdemokratisk borgmester uafbrudt siden 1914.
Byens første socialdemokratiske borgmester fra 1914 hed S. Bresemann, som
billedhuggeren Kaj Louis Jensen udførte en statue af, som i 1953 blev opstillet
ved banegården.
På dette sølvbryllupsfoto fra 1937 ses mine morforældre og
min fætter Dennis stående ude foran huset på Rødvejen i Bursø. Det var kort før
huset blev solgt og familien flyttede til København, som både mormor og morfar
kendte ret godt i forvejen, idet mormor var født og opvokset der, og morfar
delvis havde fået sin uddannelse som kedelpasser hos Rech Kedler i Esrumgade på
Nørrebro. – Privatfoto 1937: Tilhører Harry Rasmussen.
Mine morforældre flytter til København
Samme forår, som vi flyttede til Nakskov, altså i 1937, var
mine morforældre og Dennis flyttet til København, sådan som jeg tidligere har berettet
om. Men kort forinden at de solgte huset på Rødvejen, havde de holdt
sølvbryllup. Jeg har dog ingen specielle erindringer fra denne
familiebegivenhed og kan end ikke huske, om vi var i Bursø ved den lejlighed.
Det er dog højst tænkeligt, at vi ikke har været med til at fejre morfar og
mormor, for dels var mor højgravid eller havde lige født Bent, og dels var vi
midt i flytteforberedelser eller var lige flyttet til Nakskov. Derfor har der
næppe været kræfter, tid og/eller penge til at rejse til Bursø lige på dette
tidspunkt. Men mor og far vidste naturligvis besked med både sølvbrylluppet og
om hendes mors og fars planer om at flytte til København.
Det
er heller ikke meget, jeg husker fra vores egen flytning fra det kære hus i
Tillitse til den lidt mindre kære førstesals lejlighed på Strandpromenaden på
Rosnæs i Nakskov. Men til at begynde med syntes jeg faktisk at det var
spændende at bo på første sal, hvorfra der var ganske god udsigt ud mod
havneområdet og byen i baggrunden. Imidlertid faldt jeg snart til i de nye
omgivelser, optaget som jeg var af mig selv og min egen tanke- og
forestillingsverden, som ikke nødvendigvis fordrede så meget af de ydre vilkår
og omstændigheder.
Det står ikke
helt klart for mig, hvad der var årsagen eller grunden til, at mine morforældre
ønskede at bryde op og omplante deres stille liv og tilværelse på bondelandet
til storbyens fortravlede og hektiske menneskemylder og trafik. Men en af
grundene til, at de gjorde det, var vistnok, at de havde hørt, at aldersrenten –
senere kaldt folkepensionen – var højere i København end på landet. Desuden
trak det, at to af mine morforældres ’børn’, Lilly og Thorkild, allerede havde
boet i byen i nogle år, og de var begge fulde af lovord om den. Det hændte jo
lejlighedsvis, at Lilly og hendes daværende mand, Poul, hvorom det sagdes, at
han var taxavognmand, dukkede op på besøg i egen bil, og det samme gjorde
Thorkild, dog i reglen alene. Men den omstændighed, at de to parter havde bil,
var åbenbart egnet til at imponere morfar og mormor, som lige siden deres
barndom havde været henvist til enten at benytte ’apostlenes heste’ (gå-benene)
eller ’jernhesten’ (cyklen), når de skulle på arbejde eller på besøg.
Mine morforældre
mente med andre ord, at deres egen levestandard ville blive forbedret i og med
at de tog permanent ophold i landets hovedstad, og heri havde de stort set
vistnok ret. De fik på flere måder et mere interessant og friere liv, og også
et økonomisk bedrestillet liv, end de havde haft i de mange år på landet, hvor
dagligdagen hovedsagelig bestod i arbejde, arbejde og atter arbejde fra tidlig
morgen til sen aften og til en alt for lav løn, som lige akkurat kunne få det
hele til at løbe rundt.
Her ses søskendeparret Thorkild og Lilly
i København i 1934-35, formentlig på Vesterbrogade. De to var de første af
familien, der tog fast ophold i hovedstaden, hvor de til at begynde med boede
på hver sit værelse i Wesselsgade på Nørrebro. – Privatfoto ca. 1934-35:
Tilhører Harry Rasmussen.
Morbror Thorkild og moster Lilly boede på hver deres
værelse i Wesselsgade på Nørrebro, og det var formentlig en medvirkende grund
til, at den øvrige familie også slog sig ned i dette kvarter efterhånden som de
selv ’emigrerede’ til København. Nørrebro var og er i lighed med Vesterbro et
decideret arbejderkvarter, hvor huslejerne i de store beboelsesejendomme var
overkommelige for en lille families økonomi. Dengang i 1930’erne var det endnu
almindeligt, at husfaderen var ene om at tjene pengene, medens husmoderen i reglen
gik hjemme og passede hus og børn. Dette traditionelle familiemønster begyndte
så småt at ændre sig under krigen, hvor kvinderne i stigende grad og antal fik
arbejde på især fabrikker af forskellig art. Kvinderne viste sig især gode til
at udføre rutinepræget arbejde, og eftersom de betød billigere arbejdskraft for
virksomhedsejerne, var disse derfor mere end villige til at ansætte kvindelig
arbejdskraft, også indenfor fag, som tidligere udelukkende havde været
forbeholdt mændene.
Herover ses Wesselsgade i juli 2009. Til venstre, hvor den munder ud i
Baggesensgade i højre side. På fotoet til højre Wesselsgade, hvor den ses fra
Baggesensgade i retning mod Korsgade. – Fotos: © 2009 Harry Rasmussen.
I Storkøbenhavn fandtes der mange større og mindre virksomheder,
som havde brug for både villig og billig arbejdskraft, og det var formentlig
baggrunden for, at hovedstaden i de år især tiltrak ufaglærte fra provinsen. I
sidstnævnte var arbejdssituationen mange steder præget af overgangen fra
landbrugssamfund til industrisamfund, og desuden af, at man havde færre
industrier end i hovedstadsområdet. Den interne omrokering af arbejdskraften
begyndte i 1930’erne og fortsattes for alvor op gennem 1940’erne og 1950’erne.
En hel del ’indvandrere’ kom fra Jylland, og folk derfra var især værdsatte,
fordi de i reglen viste sig pligtopfyldende og flittige, og desuden ikke
stillede samme krav til løn og arbejdsvilkår, som tilfældet generelt set var
for de københavnske arbejderes vedkommende.
I København var arbejderne i høj grad undergivet
fagforeningernes indflydelse, som i øvrigt uafbrudt blev udfordret af Danmarks
Kommunistiske Parti (DKP), der ikke undså sig for at bruge
udenomsparlamentariske strategier og metoder i kampen mod virksomhedsejerne og
’kapitalisterne’ (aktieejerne eller ’kuponklipperne’). Målet helligede
simpelthen midlet, hvilket bekræftes af kommunismens internationale historie op
gennem det 20. århundrede. Det blev i øvrigt kommunismens fald, at den ikke tog
det så nøje med midlerne.
Ved
flytningen fra Tillitse i april 1937 gik jeg i 2. klasse i Tillitse Skole, og
det fortsatte jeg med, da vi flyttede til Nakskov, hvor jeg kom til at gå i
Tårsvejens Skole. Efter sommerferien blev jeg rykket op i 3. klasse, men det er
ikke meget, jeg husker fra tiden dér. Klassekammeraterne fra den tid husker jeg
desværre heller ikke, skønt jeg burde have kunnet huske i hvert fald nogle af
dem. Men det er som om jeg slet ingen hukommelse har i den sammenhæng.
Min
daglige vandring til og fra skolen, var på en lille km, og en del af vejen gik
hen over et stort, græsbevokset område, som blandt andet brugtes til stadeplads
for omrejsende cirkus. Det var i reglen Cirkus Miehe og Cirkus
Benneweis, der hvert år i sommersæsonen kom til byen, ikke mindst til stor
glæde for os børn, som for nogles vedkommende - i al fald mig iberegnet - så
måbende til, når de store telte blev rejst. Vi var nogle få stykker, der ofte
snusede nysgerrige omkring de mange spændende cirkusvogne, og især vakte de
forskellige rovdyrbure med løver, tigre og leoparder, en sød gysen, som fik os
til at holde en respektfuld afstand fra de farlige, men heldigvis solidt
indespærrede dyr. Elefanterne indgød os nok respekt, hvilket dog mere var på
grund af deres kolossale størrelse, end fordi de virkede frygtindgydende. Vi
havde dog hørt, at elefanter godt kunne blive vrede og gå amok, og så var de
faktisk på deres måde lige så farlige som rovdyrene.
Det var inde i denne baggård til huset på Rosnæs, som jeg
mener var flisebelagt dengang vi boede der, at mine cirkusforestillinger fandt
sted. Adgangen skete gennem porten i
det plankeværk, som var og stadigvæk (august 2006) er mellem huset (til
venstre) og udhuset (til højre). Kaptajnsfruen i stueetagen sagde aldrig noget
til, at der kom en del børn til disse arrangementer, som da stort set også blev
afviklet stille og fredeligt. – Privatfoto: © 2001 Harry Rasmussen.
Cirkus
Benneweis havde dengang en domptør ved navn Manfred Benneweis, som
særlig fremførte rovdyrdressur med bengalske tigre, et flot og dygtigt udført
nummer, der afkrævede de fleste mennesker dyb respekt hos både voksne og børn.
Han blev senere biologisk far til den nok så berømte nutidige ejer af Cirkus
Benneweis, Diana Benneweis. Datteren blev imidlertid allerede som lille
adopteret af cirkus' forrige og mangeårige direktør, Eli Benneweis, og
dennes kone, og hos disse to blev hun opdraget til engang ude i fremtiden at
skulle efterfølge plejefaderen som ejer af og direktør for Cirkus Benneweis.
Cirkus
Benneweis var desuden også kendt for sin hestedressur, som i de seneste år blev
fremført af ’cirkusprinsessen’ Diana Benneweis, der hermed viste sine store
evner som dygtig og kompetent dressurrytter.
Cirkus
Miehe var især kendt for sine musikalske klovner, som morede børn og barnlige
sjæle, så at alle var ved at revne af grin. Begge cirkus havde også de
spændende trapeznumre, hvor dygtige artister svang sig højt oppe under
cirkuskuplen og undervejs udførte dristige og nervepirrende øvelser, som fik
publikum til at holde vejret af spænding. Drama, spænding og komik hørte til de
faste ingredienser i en god cirkusforestilling.
På
hjemvejen efter skoletid gjorde jeg gerne ophold på cirkuspladsen, hvor jeg
havde lejlighed til at kigge ind i det store, tomme telt, og se nogle af
dressurhestene gå og græsse frit bag en indhegning, ligesom elefanterne var ude
i det fri, men lænket ved den ene fod, så de ikke kunne stikke af. Desuden fik
man lejlighed til at se nogle af artisterne, der jo boede i de såkaldte
skurvogne, enten øve sig eller slappe af og nyde solen for en kortere stund,
inden arbejdet og pligterne igen kaldte.
Herover ses Tårsvejens Skole, som den
almindeligvis blev kaldt i min barndom, men i august 2006, hvor dette billede
er taget, kaldtes den for Madeskov-skolen. Det er desværre ikke mange
erindringer, det er blevet mig beskåret at have fra min skolegang her. –
Privatfoto: © 2006 Harry Rasmussen.
Men
det var gerne synet og oplevelsen af cirkusmiljøet, der satte min egen fantasi
i sving, så jeg fik lyst til at arrangere og spille mine egne
cirkusforestillinger for kvarterets børn. Lysten til at sætte noget i sving og
dirigere forløbet, har faktisk fulgt mig lige siden min tidligste barndom, og
den har ikke forladt mig endnu her i mit syvoghalvfjerdsindstyvende år. Nu er
det kun kræfterne og til dels pengene, der sætter en grænse for min
udfoldelse.
De
store cirkus havde som sagt altid flotte hestedressurnumre på programmet, og da
det ikke var ualmindeligt at have op til 20 heste i manegen på én gang, så
fyldte de aflange telte, hvor hestene var opstaldede, når de ikke optrådte, en
stor del af cirkuskomplekset. Desuden havde cirkus dengang ofte trækheste til
at køre cirkusvognene omkring fra sted til sted i de egne af landet, hvor man
aflagde besøg.
Heste
var de fleste af os børn dengang forholdsvis fortrolige med, i den forstand, at
vi så godt som dagligt så heste alle vegne, for de fandtes endnu i stor
udstrækning som trækdyr både på landet og i byerne. Deciderede rideheste var
det derimod i reglen forbeholdt de mere velstillede borgere at eje og bruge.
Mekaniseringen af landbruget var kun så småt begyndt, og det var endnu kun i
storstæderne, at automobilet kunne ses i relativt stort antal. Dog var det i
slutningen af 1930'erne og begyndelsen af 1940'erne intet imod, hvad der
senere skulle komme. Under krigen og Besættelsen 1940-45 stagnerede antallet
af biler, idet der på et tidspunkt ikke var benzin at få til privatbiler og til
sidst heller ikke til vare- og transportbiler. De relativt få biler, der var på
gaden, blev drevet ved hjælp af de såkaldte gasgeneratorer, nogle ildelugtende
og rygende ovne, som gerne var anbragt bag bilens førerhus eller bag på bilen.
De blev fyret med brænde og brunkul. Men efter krigen, hvor benzintilførslen
efterhånden blev normaliseret igen, steg antallet af biler og dermed også
biltrafikken stort set støt fra omkring midten af 1950'erne og op gennem 1960'erne
og 1970'erne, og fortsatte i 1980'erne og 1990'erne.
Men
apropos cirkus, så skete det også, at nogle af os knægte fik lov til at hjælpe
med et eller andet på cirkuspladsen, og til gengæld lod de venlige
cirkusarbejdere os forstå, at de ville se gennem fingre med det, hvis vi til en
af eftermiddagsforestillingerne kravlede ind under teltvæggen og fandt os en
diskret ståplads øverst oppe og bagest på tilskuerpladserne. Her kunne de
modigste og største af os være så heldige at se i al fald en del af forestillingen.
Hvis altså ikke ståpladserne var fyldt op i forvejen med et betalende publikum,
som naturligvis ikke syntes om at blive skubbet til side af et par mindreårige
"smugkiggere".
Det
kunne dog også hænde, således som det gjorde for mig, at éns mor, gerne mod
løfte om en eller anden passende genydelse, forbarmede sig og gav penge til den
eftertragtede entrébillet til de morsomme klovneløjer, spændende artistoptrin
og nervepirrende rovdyrdressurer, der foregik i den savsmuldsbedækkede manege.
Det var som at få adgang til sine drømmes paradis. Men senere, når den lovede
genydelse blev afkrævet af éns mor, var viljen til at udføre denne ikke særlig
stor, og undskyldningerne for at slippe, mange.
Min
tid som "cirkusdirektør" mm.
Som
barn var jeg stærkt optaget af cirkus og artisteri, og jeg lavede selv nogle
gange cirkusforestillinger for legekammeraterne og andet nærtboende
børnepublikum. Det skete hjemme på gårdspladsen til den ejendom, hvor min
familie og jeg boede på overetagen, mens underetagen beboedes af en
sømandsfamilie. Manden var kaptajn på et af ØK's store skibe, og begge de to
voksne sønner var styrmænd sammesteds. De tre mænd var ofte hjemmefra i lange
perioder, fordi de sejlede på det fjerne Østen, og når de en gang imellem kom hjem,
vakte de opsigt, fordi de da gerne ankom iført snehvide uniformer og tropehjelme,
formentlig mest for at dupere det mere gemene pak på Rosnæs. Der er vel forskel
på folk! Men ellers var kaptajnsfamilien forresten meget harmløse og lod os
andre i fred, og så vidt jeg erindrer, havde min familie og jeg intet
udestående med dem. Alligevel forekom det mig meget lettere og bedre at lave
cirkus og andre løjer, når jeg vidste, at kaptajnen og hans sønner var langt
borte over verdenshavene og at det ville vare længe, før de dukkede op igen.
Kaptajnskonen så og hørte vi i det daglige ikke meget til, men det hændte dog,
at jeg engang imellem fik et glimt af hende, når hun gik ud eller kom hjem.
Huset,
vi boede i, var som nævnt forholdsvis stort og hvidkalket, og med rødt tegltag.
Vores indgangsdør lå i den nordlige ende af bygningen, hvor en indvendig
trætrappe førte op til vores lejlighed på første sal. Her var køkken, stor
spisestue, et stort soveværelse og et mindre værelse, hvori jeg og min
lillebror Benny havde vores senge. Bent, der endnu kun var en baby, sov inde
hos mor og far i soveværelset. Toilettet, som var fælles for os og
kaptajnsfamilien, var placeret i et aflangt udhus, som også var hvidkalket og
havde rødt tegltag, og som var beliggende på den modsatte side af den
asfalterede gårdsplads. I modsætning til det gammeldags lokum i Tillitse, var
der her tale om et rigtigt WC med porcelænskumme, træsæde, som kunne slås op,
og træk og slip. Det var en rar og behagelig forandring fra den fyldte lokumsspand,
der altid skulle tømmes ud bagest i haven, hvad enten det var sommer eller
vinter. Det moderne WC (Water Closet) var dog ikke noget fuldstændig nyt,
hverken for mig eller mine forældre, for sådan et havde min onkel Johannes og
tante Alma også i deres lejlighed omme på Tollesensvej, hvor de efterhånden
havde boet i en del år.
I
udhuset var der forresten også fælles vaskerum med gruekedel, vaskebænke og
baljer, og desuden to pænt store og lidt aflange rum, hvoraf det ene hørte til
vores lejlighed. Her havde far værksted, og her stod vores cykler, og her
opbevaredes desuden forskellige effekter, som der ikke var plads til i
lejligheden. Lejligheden var kakkelovnsfyret, som de fleste lejligheder og huse
var dengang, og brændselet blev opbevaret i et skur, der lå i gårdspladsens
modsatte side. Skuret havde halvtag og var delt i to rum, et til lejligheden i
stuen og et til lejligheden på første sal.
Men
når der havde været cirkus i byen, blev jeg gerne inspireret til selv at arrangere
cirkusforestillinger. Så optrådte jeg især selv i "manegen", der som
regel var indhegnet af nogle tomme træ- eller papkasser, som var stillet op i
noget, der skulle forestille en rundkreds, og som altså udgjorde
"pisten". Så lod jeg bud gå rundt i nabolaget, for at hidkalde det i
reglen interesserede og ivrige børnepublikum. Billetten kostede 5 øre og gav
adgang til at sidde på de få interimistiske bænkerækker, som udgjorde
tilskuerpladserne. Bænkene bestod af nogle brædder, der var lagt hen over to
trækasser, en i hver ende af brættet. Kom der flere publikummer, end der kunne
sidde på bænkene, - hvad der forresten sjældent gjorde - så kunne de få en
ståplads for 2 øre. For resten ville de fleste gerne nøjes med en ståplads,
især fordi det i reglen kneb med kontanter - 5 øre var faktisk for noget at
regne endnu i slutningen af 1930'erne. For dette beløb kunne man købe et
kræmmerhus bolsjer eller et par lakridsstænger i slikbutikkerne eller hos
købmanden. For 2-3 øre kunne man få det halve, og derfor foretrak størsteparten
af børnepublikummet til mine cirkusforestillinger, at bruge godt den ene
halvdel af femøren til at købe slik for og den anden halvdel til at betale en
ståplads i mit cirkus.
Det
betød, at der faktisk var mange tomme bænkepladser, og det fandt de børn med
ståpladser jo hurtigt ud af. Efter at jeg som "kontrollør" havde
billetteret alle og vist dem på plads og dernæst havde optrådt i egenskab af
"direktør" og "sprechstallmeister", og som sådan
annonceret, hvad der ville komme af cirkusnumre, skiftede jeg over til at
optræde som klovn eller tryllekunstner. Det varede da heller ikke længe, før
den ene efter den anden af de stående lige så stille satte sig på en af bænkene
ved siden af dem, der allerede sad der, fordi de havde betalt for det. Kun de
allermest spagfærdige blev stående på deres pladser, og det gjaldt i reglen
pigerne, der sjældent var så dristige eller frække som drengene. Det var
sjældent at nogen protesterede, og jeg gjorde det heller ikke selv, for jeg
vidste, at så vankede der øretæver af de stærkeste og mest dominerende af
drengene.
Men
det gik jo unægteligt ud over fortjenesten og "gagerne" til
cirkusdirektøren og cirkuspersonalet, der som regel kun bestod af én person,
nemlig mig selv. Det skal dog siges, at det ikke primært var for pengenes
skyld, at jeg lavede cirkusforestillinger, eller senere teater- og
filmforestillinger. Penge har aldrig haft særlig stor betydning for mig,
tværtimod har jeg altid betragtet disse som et nødvendigt onde, som jeg for
øvrigt heller aldrig har været specielt god til at tjene, bortset fra min tid
med tegnefilmen ”Fyrtøjet” 1943-45, og senere, da jeg 1986-87 og 1989-90 var
medarbejder på et par af Jannik Hastrups store tegnefilm..
Som
nævnt optrådte jeg selv på omtrent alle niveauer i forbindelse med
cirkusarrangementet: direktør, cirkusarbejder, billetsælger, kontrollør, klovn
og tryllekunstner. De to sidstnævnte "roller" holdt jeg især meget
af at udføre. Jeg elskede at klæde mig ud i noget gammelt tøj, som mor havde
overladt mig til formålet, og jeg vidste ikke noget bedre end at klovne, så
godt jeg kunne. Om det var morsomt set med mit publikums øjne, ved jeg faktisk
ikke, men de klappede i al fald af mine numre.
Også
tryllekunstnermetieren fascinerede mig meget og havde gjort det i nogle år,
siden jeg engang ved en eller anden lejlighed havde set en rigtig
tryllekunstner udføre sine forbavsende tryllenumre. Et par år før, medens vi
endnu boede i Tillitse, havde jeg fået et såkaldt "tryllesæt" i
fødselsdagsgave af mine forældre, som jeg selv havde ønsket mig. Det indeholdt
foruden den obligatoriske tryllestav også nogle bægre og røde og hvide kugler,
små spillekort og meget andet. Jeg øvede mig så godt jeg kunne, men det var
faktisk sværere at udføre de forskellige trick, end jeg havde forestillet mig.
Den egentlige grund til mit ønske om at få det nævnte tryllesæt, var i
virkeligheden nok så meget, at jeg gerne ville finde ud af, hvordan man bærer
sig ad med at udføre de magiske trick, som jeg allerede dengang i Tillitse, i
en alder af 6-7 år, syntes var beslægtede med det store magiske nummer, der
hedder "de levende billeder".
Men
meget apropos mine cirkusforestillinger, så kan min fætter Dennis, der engang
var på nogle dages besøg hos os, mens vi boede på Rosnæs, fortælle følgende om
disse forestillinger og sin egen medvirken: "Vi hentede alle områdets børn
til cirkusforestilling på jeres gårdsplads. Jeg skulle lave gymnastiske øvelser
på en hvid havebænk (jeg var ved at brække nakken), og du skulle synge:
"Jeg er havren ...", men var for genert og ville kun, hvis du måtte
sidde under et tæppe som var lagt over havebordet." (Dennis i brev af
25.1.1999).
Ak
ja, min kære fætter har sikkert ret, for jeg var vældig genert, samtidig med at
jeg i fantasien omgikkes med vældige planer om en gloriøs fremtid som et eller
andet ved ”musikken”. Men det stod mig endnu ikke knivskarpt, om det skulle
være som cirkusklovn, cirkusdirektør, tryllekunstner eller biografdirektør
eller noget helt femte, jeg skulle gøre mig gældende. Min plan om at ville lave
tegnefilm, som var blevet vakt et par år tidligere under skoleudflugten til
Nykøbing F., lå af gode grunde naturligvis stadig i dvale i underbevidstheden
og afventede den rette tid, inspiration og tilskyndelse.
Nogle
år senere, og efter at vi i 1939 var flyttet til København, tilbragte jeg i
reglen skolesommerferierne fra i al fald 1940 og til og med 1942 hos min tante,
onkel og fætter på Tollesensvej i Nakskov. Her udvidede jeg forresten mit
"repertoire" med et bugtalernummer, hvori jeg optrådte med en dukke
med bevægelig mund, jeg selv havde lavet, og som fik navnet "Lodvig".
Der var dog ikke tale om et ægte og såkaldt ventrilokvist-nummer, men kun om en
imitation, hvorunder jeg forsøgte at tale uden at bevæge læberne. Forsøgene
faldt åbenbart heldigt ud, for de vakte megen opmærksomhed og jeg fik stor
applaus af både mit børne- og voksenpublikum, der dog nok ikke har været særlig
kritisk. Jeg var ellers ikke så lidt af en dagdrømmer, og jeg nærede store
visioner om en fremtid, der skulle have noget med underholdning og film at
gøre. Det var specielt tegnefilmmediet, jeg havde i tankerne som målet for
mine store forhåbninger.
Her
i provinsbyens lilleverden mærkede folk i øvrigt foreløbig ikke meget til
hverken krigen eller tyskernes besættelse af Danmark i april 1940. Livet gik
sin stille, vante gang og folk passede deres job og for det meste hver sit. Alt
dette skal jeg dog først for alvor vende tilbage til i kronologisk rækkefølge.
Men
medens livet altså gik stille og fredeligt i den provinsielle danske lilleverden,
så det noget anderledes ud ude omkring i den store verden, hvor økonomisk,
politisk og social uro i større eller mindre grad hørte til dagens orden. I
året 1936 havde den tyske kansler Hitler ladet tyske tropper besætte den
demilitariserede Rhinzone, men med ordre til tilbagetrækning, hvis de mødte
modstand. Det gjorde de ikke, idet Vestmagterne nøjedes med svage protester.
Vejen var derfor åbnet for en storstilet tysk nazistisk oprustning efter en
plan, udarbejdet af daværende rigsluftfartsminister og øverstkommanderende for
luftvåbnet Hermann Göring (1893-1946), som ved samme lejlighed var
blevet udnævnt til leder af den fireårsplan, der skulle bringe det tyske
militær på fode igen.
Den
tyske nazistiske genoprustning, som skete i modstrid med de
kapitulationsbetingelser, som tyskerne havde måttet underskrive i 1918 efter
afslutningen af 1.verdenskrig, skulle i løbet af få år medvirke til at kaste
verden ud i en ny storkrig af endnu større dimensioner end den foregående.
I
skolesommerferien 1938 fik jeg den store oplevelse, det var, første gang at komme
til København, hvortil jeg 9-årige knægt var rejst alene med toget fra Nakskov,
for at tilbringe en del af ferien hos mine morforældre og sammen med min kære
fætter Dennis. De havde som allerede tidligere omtalt, boet på Lolland, i
Bursø nær Maribo, men i det tidlige forår 1937 solgte de deres hus og flyttede
til hovedstaden, dels for at være i nærheden af nogle af deres voksne børn, som
flere år før selv havde forladt de små forhold på landet, for at prøve lykken i
den store by, og dels fordi de havde hørt, at aldersrenten - senere kaldet
folkepensionen - var større her, end ude i provinsen. Dertil kom den direkte
anledning til, at de brød op, nemlig at deres næstældste datter, Emmy, min
fætter Dennis' mor, som boede i Præstø med sin mand Carl, var meget syg af
kræft og derfor var indlagt på Finsens Instituttet i København. Desuden ville
min mormor formentlig gerne tilbage til sin barndomsby, hvor hun havde boet fra
sin fødsel og til omkring sit 22. år.
Eftersom
mine morforældres data og fata er blevet grundigt omtalt tidligere i denne
beretning, vil det være på sin plads her, at fortælle lidt om min fætter
Dennis' oprindelse. Som tidligere nævnt blev han født den 29. februar 1928 i
mine morforældres hus ved Rødvejen i Bursø på Lolland, og herom fortæller han
selv i et brev af 25. januar 1999 til mig:
"Jeg blev født i huset på Rødvejen (i den
fine stue) d. 29.2.1928 kl.23,45. Det er oplyst, at man ville have
jordemoderen til at skrive d.1.3. på fødselsattesten, men at hun sagde at det
var hende så sjældent at modtage et skudbarn og at jeg var født på nævnte
tidspunkt. Jeg er døbt i Bursø Kirke - er aldrig blevet ammet. Har aldrig boet
sammen med min mor, hun var syg fra jeg kom til verden. Dog ikke af den grund.
[...]"
Dette
kan suppleres med følgende tekst fra et andet af Dennis' breve, der er dateret
16.11.1998:
"[...]
Om min mor kan der vel skrives en bog, som der kan om alle mødre. - Emmy, i
øvrigt også min far, fyldte 18 år Lille-juleaften, hvor jeg blev født et par
måneder senere på skuddagen d. 29. februar 1928. Da jeg blev gammel nok blev
det fortalt mig at min mor ved min fødsel fik oplyst at hun havde en dårlig
nyre. Hun blev aldrig så stærk at hun kunne tage mig til sig. Jeg blev sat i
pleje hos hendes forældre. Mennesker som altid havde hus- og hjerterum. Min mor
var "ude og tjene" når hun havde kræfter til det, og på en gård ved
Ryde blev hun gode venner med sønnen (Carl), som hun senere blev gift med. De
bosatte sig i Præstø. Carl arbejdede i Faxe Kalkbrud. Emmy var ofte indlagt på
Maribo sygehus og senere på Finsen. Her fik hun fjernet den ene nyre og senere
en del af den anden. Til mig blev det sagt at det var på grund af
nyrebetændelse, men Gudrun har senere sagt at det var kræft. Døden skal jo have
en årsag. Når min mor besøgte os i Bursø tog hun mig i bad og når vi var kommet
i seng, jeg sov hos hende, fortalte hun. Jeg husker bl.a. historien om en mand,
der vist havde taget noget der ikke tilhørte ham. At politiet satte ham (det
var nat) ind på et "hotelværelse", det var så fint at der var sat
jerntremmer for vinduerne for at ingen skulle bryde ind til ham. !! -
Gudrun
var 18-20 år, på det tidspunkt passede hun Emmy i Præstø, i den sidste tid. Hun
døde da jeg var 10 år. - Min biologiske far hed Edvin Jensen, han
var proprietærsøn. Gården, der som sådan var ret stor, lå vistnok i Skørringe.
Engang da jeg som 8-9 årig cyklede til Tillitse med mormor (på egen cykel)
stoppede hun op, pegede over på en mand, der lugede roer ca. 200 m inde på
marken, og sagde: ham, der står der og ser på os, det er din far. Han arvede
gården efter sine forældre - giftede sig - solgte gården - købte en
maskinstation (nær Dannemare) - fik tre børn (heraf et par tvillinger) - afgik
ved døden, da jeg var omkring 17-18 år."
Supplerende
og en smule korrigerende kan jeg (Harry) oplyse, at Dennis' mor, Emmy, blev
født den 23. december 1909 og hun døde i 1938, formentlig om efteråret, altså
knapt halvandet års tid efter at morfar, mormor og Dennis i foråret 1937 var
til flyttet København. Ved sin død var Emmy altså kun omkring 29 år, og Dennis
var som nævnt godt 10 år. Når han fortæller, at han som 8-9 årig cyklede til
Tillitse, kan det altså senest have været som 9-årig, at den omtalte cykeltur
har fundet sted, for vi flyttede fra Tillitse i. april 1937, og det var på
samme tidspunkt, at han og mormor og morfar flyttede til København. Medmindre
cykelturen til Tillitse har fundet sted kort før det nævnte tidspunkt, er det
derfor snarere sandsynligt, at cykelturen er foregået i sommeren forud, dvs. i
1936, da Dennis var 8 år.
Min
moster Gudrun, der som født den 6. maj 1918 var 20 år i 1938, har forresten
kunnet fortælle, at da hun kort før sin søster Emmys død opholdt sig i Præstø,
for at passe hende, var hun med på kirkegården, hvor Emmy selv havde udvalgt
sig et gravsted. Moster Gudrun fortæller også, at selv med sin unge alder af
knapt 29 år så Emmy sin død i møde med fortrøstning til Gud. Efter hendes død
og begravelse kom reaktionen hos Gudrun, som viste sig i form af vrede og
anklager mod Gud for at være ond og grusom, siden han så meningsløst kunne
nænne at berøve så ungt et menneske livet og et barn dets moder. Men mormor
irettesatte hende og sagde: "Du glemmer, hvor mange smerter og lidelser,
Gud har sparet Emmy for her i livet, ved at tage hende til sig så tidligt! Og
han har også sørget for Dennis! Gud er ikke ond eller grusom, men god og
kærlig!". Det måtte Gudrun senere indrømme over for sig selv, ligesom hun
indså, at Dennis trods alt var kommet i en god og kærlig pleje hos sine morforældre,
der betragtede og behandlede ham, som om han var deres eget barn.
Det vides ikke, hvor dette foto er optaget, men efter
landskabet i baggrunden at dømme, kunne der være tale om et sted i nærheden af
Præstø, og på grundlag af de to drenges og de tre voksne damers alder, må det
være omkring 1937. Drengen til venstre må være moster Lillys adoptivsøn Tonny,
mens drengen i midten er min fætter Dennis. Damerne er fra venstre Dennis’ mor,
Emmy, Lilly (med briller) og mormor. – Amatørfoto ca. 1937: Tilhører Harry
Rasmussen.
Samme
forår, som vi flyttede til Nakskov, var mine morforældre og Dennis flyttet til
København, sådan som jeg tidligere har berettet om. Men kort forinden at de
solgte huset på Rødvejen, havde de som
tidligere omtalt holdt sølvbryllup.
Om
morfars og mormors flytning til København, kan Dennis fortælle følgende i brev
af 16. november 1998:
"Morfar og mormor havde længe - så småt -
planlagt at flytte til København, når morfar overgik til aldersrente. Den
væsentlige årsag var min mors sygdom, men i høj grad også at deres børn
Thorkild, Lilly og Gudrun var i storbyen. Det var jo en kraftig tendens i
1925-40 at de yngre tog til storbyerne. Vi boede i starten sammen med Lilly og
Poul, (som også kørte os herind). Poul havde skaffet lejlighed (2 værelser m.
bad) i nybygning på Venedigvej på Amager til 80 kr. pr. md. Poul
"glemte" at betale huslejen med de penge, som morfar gav ham til det.
Morfar gik på vandring og fandt lejligheden i Baggesensgade. Et miljø der da
også passede ham meget bedre. Lilly og Poul boede en periode med Pouls mor i
Todesgade, det var en stor lejlighed, i stueetagen (hjørnet) lå
"Iris", der handlede med smør, æg, kaffe m.v."
Om
selve flytningen til København, tilføjer Dennis følgende:
"Vi flyttede til København i en åben
lastbil som Lilly og Poul kom i (jeg har billede af den). - jo, det var en stor
omvæltning (vi mennesker lærer at flytte os)." (Dennis i brev af
25.1.1999). I samme brev skriver han også følgende om Lilly og Poul: "Ja,
de flyttede til den store lejlighed i Todesgade. Derefter flyttede Lilly -
alene - ind i lejligheden i [Baggesensgade] nr. 24. Den dame, der fraflyttede,
efterlod kun een "ting". Det var Tonny. Ham ville hun ikke have med,
så ham overtog Lilly. Han var 8 år. Han gik ikke på Kapelvejens Skole, men på
Helligkors. Det var kun ca. 1/2 år senere, at han på vej fra skolen til
fritidshjem i Brohusgade, på vejen over Rantzausgade, blev kørt ned af en
lastbil og dræbt på stedet. Jo, han var ilde tilredt. Jeg nægtede at se ham.
Han stod mig meget nær. Det var nok for mig at se min døde mor på Finsen."
På dette foto, som antagelig er fra 1937, ses fra venstre moster Lilly,
Morfar, Dennis og Mormor. Alle står med en lille buket nyplukkede markblomster
i hånden, som muligvis har skullet bruges som bordpynt i forbindelse med Morfar
og Mormors sølvbryllup. Billedet er med al sandsynlighed taget op mod marken
lige overfor huset på Rødvejen i Bursø,
og det er formentlig Lillys mand, Poul, der er fotografen. – Privatfoto ca.
1937: tilhører Harry Rasmussen.
Selv
kendte jeg ikke min moster Lillys plejesøn godt nok til, at jeg ville kunne
beskrive ham og hans personlighed nærmere. Senere i denne beretning vil jeg dog
fortælle om, hvilket indtryk, Tonnys pludselige død gjorde på mig. Men jeg kan
supplere Dennis' oplysninger med, at forud for ’emigrationen’ til hovedstaden
var gået, at mine morforældre som før nævnt kunne fejre deres sølvbryllup i
1937, og i den anledning må det meste af familien have været samlet i huset i
Bursø. Min hukommelse har imidlertid ikke den ringeste erindring herom, hvilket
måske kan skyldes, at mine forældre og jeg og lille 3-årige Benny ikke var med
ved den begivenhed, som sagt sandsynligvis fordi mor enten var højgravid eller
lige havde født Bent, og fordi vi desuden stod over for at skulle flytte til
Nakskov i begyndelsen af april.
Om
vores moster Lilly og hendes mand Poul, der en kortere overgang boede sammen
med morfar, mormor og Dennis i den 2-værelsers lejlighed på Venedigvej, Dennis
nævner, kan jeg fortælle, at da mine morforældre og Dennis flyttede til
Baggesensgade, flyttede Lilly og Poul sammen med Pouls mor ind i lejligheden på
hjørnet af Todesgade og Baggesensgade. Senere flyttede Lilly, uden Poul, som
nævnt af Dennis, ind i en lejlighed i samme opgang lige overfor mine
morforældre i Baggesensgade 24, 4.sal, hvor de boede tilhøjre og hun tilvenstre.
Her var det så, at Lilly "overtog" den 8-årige Tonny.
Lilly
og Poul genoptog dog senere samlivet og flyttede med Tonny om til en lejlighed,
som så vidt jeg husker lå på hjørnet af Griffenfeldtsgade og Rantzausgade. Det
var mens de boede her, at Tonny kom ulykkeligt af dage. Endnu senere gik Lilly
og Poul definitivt fra hinanden, og hun flyttede igen ind i Baggesensgade 24,
men nu på 2. sal. Herfra flyttede hun på et tidspunkt til Ryesgade 56 A, hvor
hun boede i mange år, og hvor hun var gift med op til flere mænd, fire i alt,
dog ikke samtidigt. I sin høje alderdom kom hun til at bo på Birkedommervej 80
i Nordvestkvarteret, og her boede hun til sin død i 19??. Hun døde på
Bispebjerg Hospital som følge af lungekræft og blev den ?.?. s. å. bisat i de
ukendtes grav på Bispebjerg Kirkegård. Men mere om min kære moster Lilly i
anden og senere sammenhæng.
På dette foto, som er fra 1938, ses fra venstre mormor, den
da 10-årige Dennis, morfar og moster Gudrun. Billedet er fotograferet udenfor
Finsen Instituttet på Østerbro i København, ifølge min fætter Dennis den dag,
da hans mors, Emmys, båre skulle køres til Præstø, for at hun kunne blive
begravet der. – Privatfoto: tilhører Harry Rasmussen.
Fortsættes i artiklens 4. del, hvor vi skal gå videre med beskrivelsen af mine erindringer fra
og med året 1938 og fremefter.
___________________________________