Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
3. kapitel (fortsat c):
Ifølge Martinus beror al sansning og dermed livsoplevelse på genkendelse,
således forstået, at sansning og livsoplevelse i virkeligheden er slutprodukter
af omfattende og komplicerede genkendelsesprocesser. Det gælder altså
også for den for al livsoplevelse så afgørende sansevirksomhed, at den i sin
inderste natur er en genkendelsesproces, idet denne overhovedet ikke
ville kunne gennemføres uden en sanse- og genkendelsesevne.
Ved sanseevne forstås Jegets evne til at præstere sansning, der
altså i sin kosmiske natur er identisk med en genkendelsesproces. Jeget
vekselvirker ved hjælp af sit sanseapparat med en ikke-tids- og
ikke-rumdimensionel, objektiv virkelighed på en måde, der resulterer i
oplevelsen af en subjektiv, tid- og rumdimensionel virkelighed.
Sidstnævnte er i modsætning til førstnævnte en illusion, som i øvrigt
primært skyldes perspektivprincippet, hvilket vi skal vende tilbage til.
Ved genkendelsesevne forstås Jegets evne til at præstere
genkendelse, en evne, der først og fremmest baserer sig på omsætning af
intelligens- og hukommelsesenergi. Genkendelse er det, der foregår, når vi
bevidst eller ubevidst erkender at noget, vi i øjeblikket oplever, både konkret
og i princippet er en 'gentagelse' af noget, vi tidligere har oplevet.
Genkendelsesfunktionen stiller altså krav til og er afhængig af, at et vist
mål af erfaringsmateriale på forhånd er til rådighed. Eksempelvis genkender man
kun en sten, en plante eller et dyr som værende henholdsvis en sten, en plante
eller et dyr, fordi man allerede i forvejen har et større eller mindre
erfaringsmateriale vedrørende de nævnte kategorier til disposition for
genkendelsesevnens bevidste såvel som ubevidste, automatiske funktioner.
Genkendelsesfunktioner indgår derfor som et vigtigt og absolut
uundværligt led i etableringen af livsoplevelsen. Vores muligheder for at
opfatte, forstå og erkende hvad det i det hele taget er, vi oplever, og hvad
det i hvert enkelt tilfælde egentlig er, vi står over for i den ydre verden,
beror udelukkende på vor evne til at genkende. Uden evnen til at genkende
ville vi simpelthen være ude af stand til at identificere noget som helst,
hvilket vil sige, at vi heller ikke ville kunne opnå klar dagsbevidsthed
om noget som helst.
På baggrund af sammenhængen mellem
oplevelse og erfaring, hvor oplevelse primært beror på genkendelse som igen er
beroende på tidligere oplevet erfaring, kunne den kritiske læser her tænkes
at stille spørgsmålet: Hvis oplevelse beror på forud indhentet erfaring, og
erfaring beror på forudgående oplevelse, hvad kom så oprindeligt først? –
Den drilske problemstilling minder om
det berømte paradoks med hønen og ægget. Hønens eksistens forudsætter jo
ægget, hvis eksistens forudsætter hønen! Hvad kom så først? Løsningen på
problemet omkring oplevelse og erfaring er ifølge Martinus ikke så vanskeligt
at besvare, som man umiddelbart skulle formode, idet der nemlig ikke er
grundlag for at tale om nogen første oplevelse for det levende væsens
vedkommende. Der eksisterer derfor med andre ord ikke nogen første
sansehorisont i det uendelige sanseregister. Den omstændighed, at det levende
væsen rent faktisk oplever, udgør et klart og utvetydigt vidnesbyrd om, at
det evigt har eksisteret og følgelig, at det er forlenet med en personlig
udødelighed. Som grundlæggende et spørgsmål om genkendelse, har al
oplevelse derfor sin ultimative forudsætning i sig selv.
Paradokset omkring hønen og ægget er af
rent tankemæssig art, idet begge er et samtidigt resultat af et millionårigt
udviklingsforløb fra encellede organismer over hvirveldyr, fisk, krybdyr til i
dette tilfælde arten fugle. Men dette paradoks vidner som alle paradokser om,
at logisk tænkning i sig selv ikke i alle tilfælde er tilstrækkeligt, til at
løse teoretiske problemer.
I
øvrigt skal det tilføjes, at oplevelse i en del tilfælde også kan bero på
associativ genkendelse, hvilket kort og godt vil sige, at en bestemt
nyoplevelse i større eller mindre grad associerer til noget, man har oplevet
før. En associativ genkendelse kan i nogle tilfælde være så stærk eller
markant, at individet selv tror, at det rent faktisk har haft den pågældende
oplevelse.
Sansningen - og dermed livsoplevelsen - er i sin dybeste natur
altså en genkendelsesproces, der spænder over tre faser eller stadier: et fysisk
kontaktstadium, et sammenkoblet parafysisk/åndeligt og et kosmisk eller
højpsykisk genkendelsesstadium.
Martinus oplyser, at genkendelsesevnen er knyttet til et omfattende
organisk apparat, hvoraf de fleste mennesker foreløbig kun kender den del, der
på grundlag af fysiske berøringer eller kontakter har til opgave at frembringe
fysisk-elektriske sanseimpulser, der i kodet form rummer information om visse
egenskaber, der knytter sig til det, som de fysiske sanseorganer med
tilhørende nervesystem og hjernecentre er i kontakt med. Læseren vil her
genkende sanseprocessens fysiske fase, sådan som denne tidligere ovenfor er
blevet beskrevet, og sådan som den er søgt anskueliggjort på diagrammet
ovenfor.
Genkendelsesapparatets parafysiske og kosmiske (højpsykiske)
regioner er anskueliggjort i diagrammets højre halvdel. Den parafysiske region
er i praksis repræsenteret ved den samlede sjælelige struktur, dog i første
række af instinkt-, følelses-, intelligens- og hukommelseslegemet, medens den
kosmiske eller højpsykiske region udgøres af evighedslegemet med de dertil
knyttede kosmiske skabeprincipper, først og fremmest perspektivprincippet,
samt det i samme legeme indbyggede bevidsthedsarkiv, også kaldet
skæbneelementet.
Som nævnt fremstiller Martinus det levende væsens sanseevne som en
genkendelsesevne, der som sådan forudsætter og er betinget af eksistensen af et
indhentet erfaringsmateriale. Det nævnte erfaringsmateriale er som tidligere
omtalt lokaliseret eller ’oplagret’ i erindringskartoteket i overbevidstheden/evighedslegemet
i form af en serie erindringstalentkerner, som tilsammen indeholder al den
livsoplevelse og dermed al den erfaring, som individet har tilegnet sig i
løbet af sin evige fortid.
Erindringskartoteket med dets myriader af erindringstalentkerner
udgør et centralt organ i genkendelsesapparatet, hvis betydning for sansningens
gennemførelse kun overgås af perspektivprincippets rolle i sammenhængen. Det
er nemlig ikke kun den formåls- og begrebsmæssige side af livsoplevelsen, der
er beroende på genkendelse, men det gælder også noget så elementært som
oplevelsen af sansedata samt størrelser eller formater.
Uden at være i besiddelse af størrelses- eller format-erfaringer
ville Jeget være ude af stand til at genkende og dermed identificere eller
erkende nogen som helst størrelse. Jeget ville i det tilfælde også være
afskåret fra at kunne registrere de faktorer, der danner grundlag for at
kontrastprincippet kan virke.
Om tilvejebringelsen af disse størrelses- og formaterfaringer
oplyser Martinus, at dette sker gennem en særlig kosmisk-organisk proces, hvori
samtlige kosmiske skabeprincipper deltager, og som har til formål at præge og
organisere Jegets i forvejen indhøstede totale erfaringsmateriale fra dets
evige fortid på en helt særlig måde. Det er dog især tre af skabeprincipperne,
der gør sig gældende i den nævnte proces, nemlig perspektivprincippet,
kontrastprincippet og kredsløbsprincippet. (Vedr. de kosmiske
skabeprincipper: Se lektion 13.)
Det levende væsens evige liv former sig i henhold til Martinus'
Kosmologi som en stadigt gentaget 'rejse' gennem et kredsløb med seks stadier,
men eftersom erfaringssummen fra et tilbagelagt kredsløb 'bæres' med over i
det følgende kredsløb, betyder det, at det levende væsen øger sin erfaringssum
for hvert tilbagelagt kredsløb, hvorfor der i en vis forstand bliver tale om et
ekspanderende spiralkredsløb, hvori hvert tilbagelagt kredsløb betegnes som et
spiralafsnit.
Det evige liv er altså opdelt i spiralafsnit eller spiralepoker,
men sådan at disse afsnit eller epoker tydeligt adskiller sig fra hinanden,
idet hvert af disse samtidigt også er præget af kontrastprincippet.
Nemlig på den principielle måde, at et spiralafsnit udgør en periode i det
levende væsens evige liv, hvor dets sjælelige struktur opnår stadigt højere
præstationsmæssig kapacitet, kulminerende med kosmisk bevidsthed. Dette
baserer sig rent organisk på de sjælelige legemers faseforskudte vækst- og
degenerationskredsløb, som er præget af at kun ét af legemerne ad gangen
fungerer og udfolder sig med fuld kapacitet.
Det levende væsens evige liv former sig som en stadigt
gentaget vandring gennem et kredsløb med seks stadier (A - F). Da de enkelte
kredsløb til stadighed vokser, bliver der tale om et ekspanderende
spiralkredsløb, hvor vandringen fra stadium A til stadium F (via B, C, D og E)
udgør ét spiralafsnit. Tegningen korresponderer med diagrammet i bind 1, side
327. - © 1987 Per Bruus-Jensen: ”X”, bind 2, stk. 2. 64. Forlaget
Nordisk Impuls, Spjald 1987.
Denne situation danner grundlaget for forekomsten af de i alt seks
kosmiske tilværelsesplaner, som hver især er specielt præget af lige præcis dét
legemes funktioner, der kulminerer. Og dér, hvor instinktlegemet kulminerer i
såvel sansemæssig som funktionel forstand (planteriget), er tilværelsen præget
af en meget elementær livsoplevelse og en primitiv sanse- og manifestationstilstand,
der som sådan står i skarp kontrast de oplevelses- og manifestationstilstande,
individet gennemlevede i de kosmisk set umiddelbart forudgående
tilværelsesplaner (den guddommelige verden og salighedsriget), som er præget
af, at individet er i besiddelse af den højeste grad af eller form for
bevidsthed, nemlig kosmisk bevidsthed.
Denne har intuitionen som højeste sanseevne, og via denne har samme
væsen uhindret og permanent adgang til Guds totale bevidsthedsindhold og dermed
til det såkaldte visdomsocean. Det kosmisk bevidste væsen råder derfor over en
åndelig horisont af evighedsnatur, idet dets åndelige sansehorisont er uden
grænser, såvel i visdom og indsigt, som i tid og rum, i fortid og fremtid, i
mikrokosmos og makrokosmos.
Men det er altså netop gennem etableringen af denne stærke
kontrastvirkning mellem en epoke med kosmisk bevidstløshed og en epoke med
kosmisk bevidsthed, at der frembringes en tydelig markering af det enkelte
spiralafsnits grænser og samtidig sker en opdeling af det levende væsens evige
liv i lokale afsnit, de såkaldte spiralafsnit.
Eftersom kosmisk bevidsthed i enhver forstand er fuldkommen og
grænseløs, indebærer det, at den ikke kan overgås eller udvikles fra
spiralafsnit til spiralafsnit, hvorfor den indeholder en åndelig sansehorisont
af nøjagtig samme størrelsesorden, som den, individet rådede over, da det
under det foregående spiralafsnit havde kosmisk bevidsthed. Enhver tale om
forøgelse af kosmisk bevidsthed er derfor ret beset illusorisk, idet noget, der
er fuldkomment, logisk set naturligvis ikke kan øges eller udvikle sig
yderligere.
Det levende væsens evige liv former sig altså som en passage gennem
et uendeligt antal spiralafsnit, der hver især er præget af en sekundær periode
med kosmisk bevidstløshed i den forstand, at individet i denne periode kun
råder over en begrænset åndelig sansehorisont, og af en primær periode med
kosmisk bevidsthed, hvor individet som nævnt råder over en ubegrænset åndelig
sansehorisont. Disse sekundære og primære spiralafsnitsperioder kalder
Martinus henholdsvis for det evige livs "nætter" og "dage",
og tilsammen for det evige livs "spiraldøgn". Det levende væsens
evige liv former sig derfor i en vis forstand på den måde, at perioderne med
kosmisk bevidstløshed kan karakteriseres som individets sovende tilstand, og
perioderne med kosmisk bevidsthed som individets vågne tilstand. Og det er
lige præcis disse tilbagelagte "spiraldøgn" eller spiralafsnit, der
udgør baggrunden for Martinus' brug af begreber som "kosmiske
sansehorisonter" og "sanseregistret".
En sansehorisont kan i princippet sammenlignes med den
enkelte vækstring hos et træ¸ og sanseregistret som helhed med summen af
vækstringe.
- © 19887 Per Bruus-Jensen: ”X”, bind 2, stk. 2.68.
Tilsyneladende er der størrelsesforskel mellem de enkelte
horisontringe, idet disse bliver stadigt mindre, jo længere væk de befinder sig
fra det indeværende spiralafsnit. Imidlertid er der ikke nogen faktisk
størrelsesforskel mellem sansehorisonterne, idet de som nævnt åndeligt set
alle er præcis lige store. De pågældende størrelsesforskelle må derfor betegnes
som værende illusoriske, hvilket vel egentlig ikke kan overraske, især
ikke, når man får at vide at størrelsesforskellene skyldes indflydelsen fra
først og fremmest illusionsprincip nr.1: perspektivprincippet, men dog under
medvirken af kontrast- og kredsløbsprincippet.
Uanset det illusoriske i størrelsesforskellen mellem horisontringene,
er det ifølge Martinus ikke desto mindre denne, der sætter disse i stand til at
tjene som Jegets størrelseserfaringer og dermed som forudsætning for dets
evne til at kunne genkende størrelser i den firedimensionale, ydre verden.
Horisontringene, som jo kosmisk set alle er lige store, ville ikke kunne tjene
som forudsætning for genkendelse af individuelle størrelser, hvis ikke deres
indbyrdes størrelse under indflydelsen fra perspektivprincippet fremtrådte som
forskellig.
Det er altså disse horisontringe, som er indbygget i det enkelte levende
væsens skæbneelement, der udgør dets størrelseserfaringer og dermed dets
væsentligste forudsætning for at kunne genkende individuelle størrelser i den
ydre verden. Imidlertid er det vigtigt, at man forstår at de omtalte horisontringe
ikke har noget med begrebet "ringe" eller "cirkler" i
bogstavelig forstand at gøre. Horisontringene udgøres derimod af komplicerede,
elektrisk betonede energistrukturer eller -mønstre i skæbneelementet, hvorfor
de da også betegnes som "kosmiske sansehorisonter".
Baggrunden for, at de kosmiske sansehorisonter som erfaringsmateriale
betragtet, kan tjene som grundlag for Jegets evne til at kunne genkende de
såkaldte ydre, fysiske størrelser, er, at disse udviser nogle hovedtræk, der
lige præcis svarer til de ydre, fysiske størrelsers hovedtræk. Disse hovedtræk
ved sansehorisonterne er uendelighed, begrænsning og individuel
størrelse eller udstrækning, og hvordan de viser sig i genkendelsesprocessen
skal vi se på i den følgende lektion.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 119: ERKENDELSESLÆREN I
MARTINUS' KOSMOLOGI (III)