Kosmologiske
lektioner
Kortfattet indføring
i
MARTINUS’ KOSMOLOGI
Lektion 75: GENNEM DØDEN ELLER
DE PARAFYSISKE
VERDENER
- om diskarnationens ’teknik’
(Fortsat
fra Lektion 74)
Døden: Den store overraskelse
Fælles for de allerfleste, men især for mennesker
med en mere eller mindre konsekvent og rodfæstet materialistisk og ateistisk
livs- og verdensanskuelse, betyder dødsøjeblikket i henhold til Martinus og
flere andre okkultister i første omgang en stor og i reglen behagelig eller
ligefrem glædelig overraskelse. Den 'afdøde' opdager nemlig til sin egen
store overraskelse, at han eller hun slet ikke er 'død', men fortsat er i
stand til at tænke, føle og sanse sine omgivelser. Og så længe vedkommende
individs sjælelige struktur endnu er forbundet med koblingslegemet, og dette på
sin side endnu har en vis tilknytning til det afdøde fysiske legeme via
"sølvsnoren", kan det 'døde' individ fortsat opleve de reelle
fysiske omgivelser. Det kan således eksempelvis opleve situationen omkring
sit eget dødsleje, og vil måske føle medlidenhed med sin sørgende familie og
venner, der med tårefyldte øjne betragter den døde krop. Men den 'døde' har
normalt ingen mulighed for at komme i kontakt med eller give sig til kende
overfor individer på det fysiske plan, ligesom disse normalt heller ikke er i
stand til at komme i kontakt med den 'afdøde', der jo nu befinder sig i det tilværelsesområde
eller den grænsezone til den virkelige parafysiske verden, Martinus betegner
som "dødens første sfære".
Ved sin fysiske aktivitet og den dermed forbundne erfaringstilegnelse
opbygger mennesket successivt et spektrum af forskellige mentale bølgelængder,
der vil være bestemmende for karakteren af den enkeltes oplevelsesmuligheder og
bevægelsesfrihed på det parafysiske plan senere hen. Da en stor del af den
fysiske aktivitet – direkte eller indirekte – er interessestyret, vil
resultatet af den fysiske indsats også kunne defineres som rådighed over en
serie interessesfærer. Disse igen kan groft opdeles i 1) fysiske interesser af
fysisk observans, 2) fysiske interesser af altruistisk observans samt endelig
3) interesser af rent åndelig observans. På tegningen er de vist med hver sin
signatur. Øverst ses det talentkernekompleks, interesserne organisk er
rodfæstet i; derunder det tilsvarende bølgelængdekompleks på det parafysiske
X3-plan og endelig nederst de tilgrundliggende aktiviteter på det fysiske
X3-plan. (Diagram og tekst: © 1987 Per Bruus-Jensen: ”X”, bind 2, stk.
2. 177. – Gengivet med forfatterens tilladelse).
Det er dog ikke
alle nyligt 'døde', der oplever en situation som den ovenfor beskrevne, og
denne afbrydes da også efter kortere eller længere varighed, idet
"sølvsnoren" brister på et tidspunkt, hvorved individets bevidste
og vilkårlige forbindelse med den fysiske verden normalt og i reglen afbrydes
totalt. Der kan dog fortsat være tale om en vis ubevidst og automatisk
forbindelse mellem koblingslegemet og det afdøde fysiske legeme, men om
varigheden af denne forbindelse hersker der nogen usikkerhed. Forskellige
oplysninger fra okkult side kunne tyde på, at forbindelsen kan vare dage, uger
eller måneder, ja, måske endnu længere. Men i henhold til Martinus, kan forbindelsen
i al fald vare dage og uger efter dødens indtræden, hvilket eksempelvis er årsagen
til, at den 'døde' endnu er i stand til at føle angst og smerte under
kremeringen af vedkommendes afdøde fysiske krop. Når dette er tilfældet, hænger
det bl.a. sammen med, at den fysiske krop jo ifølge Martinus er et univers
af levende mikroindivider, som skæbnemæssigt er organisk knyttet til det
makro-jeg, den 'døde's Jeg repræsenterer for disse. Mikroindividerne, hvis
organismer i form af den fysiske krops organer, celler, molekyler etc., også
er i stand til at føle smerte, 'dør' først efterhånden som kroppens animalske
dele naturligt nedbrydes og opløses. Disse mikroindivider - og dermed også
makro-jeget - er altså fortsat i stand til at føle smerte under ligbrændingen,
som for dem betyder pludselig og unaturlig død. Martinus sammenligner disse
ulykkelige mikroindividers situation med den situation et stort antal
mennesker må opleve, når de redningsløst fortabte omkommer under en storbrand.
Den 'døde' har derfor efter Martinus' opfattelse fortsat et ansvar for sit
afdøde fysiske legemes videre skæbne, som vedkommende i levende live burde have
truffet testamentarisk bestemmelse om karakteren af. Underforstået: ikke
ligbrænding.
Det levende væsens skæbne efter døden er bestemt af arten og kvaliteten
af dets bevidsthedsindhold, idet dette er ensbetydende med en række
bølgelængder, hvorpå der kan sendes og modtages i den åndelige verden. Udpræget
fysiske interesser - af hvad art de end måtte være – binder det til et kortere
eller længere ophold i den såkaldte første sfære, hvor negative og udpræget
egoistiske bølgelængder tilsammen etablerer en skærsildszone, medens derimod
positive og altruistiske bølgelængder danner en paradiszone. Hævet over begge
disse to zoner eksisterer den egentlige åndelige verden, hvortil der kun gives
adgang via rent åndelige bølgelængder, dvs. rent åndelige interesser.
Diagrammet skal ses i fortsættelse af tegningen side 150. - (Diagram og tekst:
© 1987 Per Bruus-Jensen: ”X”, bind 2, stk. 2. 117. – Gengivet med
forfatterens tilladelse).
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
DE PARAFYSISKE VERDENER