og
Jordens klima
Kan menneskeheden påvirke Jordens klima?
Det helt store spørgsmål
i forbindelse med de aktuelle klimaforandringer, er, om mennesket eller rettere
sagt menneskeheden er i stand til direkte eller indirekte at influere på eller
påvirke Jordens klima i en eller anden grad. Nogle klimaforskere hævder, at
Jordens klima er udsat for en stigende global opvarmning i form af en såkaldt
drivhuseffekt, mens andre klimaforskere bestemt mener, at Jordens klima
tværtimod er på vej til at blive koldere og endda nærme sig en ny ”lille
istid”, som den der fandtes omkring 1600-tallet.
De klimaforskere, som
hælder til den opfattelse, at der er tale om en såkaldt drivhuseffekt med
stigende temperaturer på Jordkloden, mener samtidig, at den stigende globale
opvarmning skyldes det med tiden forøgede udslip af kuldoxid eller kultveilte
(CO2) i atmosfæren, i
hovedsagen forårsaget af menneskehedens stigende forbrug af fossile
brændstoffer, herunder bl.a. kul, olie og benzin. Atmosfæren indeholder 4
forskellige luftlag, nemlig troposfæren, stratosfæren, mesosfæren og
ionosfæren. Af disse sfærer ligger troposfæren nærmest jordoverfladen. Indtil
12 km’s højde ligger troposfæren, som er vigtig for vejrforholdene og
vejrudviklingen på Jorden. Over denne højde og indtil ca. 32 km’s højde ligger
stratosfæren, hvor den internationale lufttrafik foregår. I ca. 30 km’s højde
ligger ozon-laget, som beskytter livet på Jorden mod skadelig ultraviolet
stråling fra sollyset. 98% af hele luftmassen er samlet under 50 km’s højde.
Til 75 km’s højde ligger mesosfæren og omkring 70 km’s højde findes de lysene
natteskyer, som vil kunne ses fra Jorden under skyfri himmel. Op til 400 km’s
højde findes ionosfæren, hvor polarlysene og meteorerne forekommer og som
tjener som reflekterende spejl for radiobølger.
Til sammenligning med
disse højder eller størrelser kan nævnes, at verdens højeste bjerg, Mount
Everest, er 8.848 meter højt, altså ’kun’ godt 8 km højt. Set tæt på Jorden er
overfladen visse steder knudret af bjerge og bjergkæder, andre steder præget af
en jævnere overflade af verdenshave og ørkener. Men set ude fra verdensrummet,
hvor land, hav og skydække flyder sammen for blikket, ligner kloden en kugle
med en helt glat overflade. I det perspektiv er biosfæren med mennesket som en
af de animalske arter svunden ind til noget tilsyneladende ikke eksisterende.
Alt det liv og den kamp for eksistensen, som især præger dyrelivet, og al
menneskets adfærd og prægning af jordoverfladen med beboelseshuse, højhuse,
skyskrabere, fabrikker, biler osv., er så mikroskopiske, at de ikke er til at
få øje på i det store perspektiv, ja, end ikke set fra de højest flyvende fly.
Det store spørgsmål er derfor, om den mikrobe, vi kalder for mennesket, selv
med sine godt og vel 6,8 milliarder af arten eller slagsen, har nogen afgørende
indflydelse på Jorden og dens klima?
Set i nærperspektivet,
menneske til menneske, synes menneskehedens rolle på Jorden derimod at være af
nærmest overordnet vigtighed og betydning. Men det er i virkeligheden en
proportionsforvrængning, idet for det første det enkelte menneske så vel som
menneskeheden, fra et vist synspunkt betragtet dels er forgængelig eller
dødelig og dels kan undværes i biosfæren, uden at økosystemerne bryder sammen,
for slet ikke at tale om, at menneskeheden kan undværes, uden at det vil have
nogen større betydning for Jordkloden og dens øvrige liv. Det er tilsyneladende
kun for det enkelte menneske, at både det selv og menneskeheden – eller i hvert
fald en del af denne – ikke kan undværes i den globale sammenhæng. Der tales jo
lejlighedsvis meget om Jordens overbefolkning, noget som nogle mener også kan
have betydning for klimaforandringerne, idet flere mennesker betyder større
forbrug, blandt andet energiforbrug, og dermed større udledning af det famøse
CO2. Men hvem det er, der
er for meget eller uønskede, ja, det er straks et andet og meget prekært
spørgsmål. For intet normalt menneske med selvopholdelsesdriften intakt, vil
opfatte sig selv som overflødigt.
Nutidens globale
klimaændringer, som også betegnes som den globale opvarmning, er et komplekst
problem. Ved global opvarmning skal kortest sagt forstås en stigning i den
globale gennemsnitstemperatur. På baggrund af, at der fandt et mindre
temperaturfald sted i 1700-tallet og igen i perioden 1930-70 og tiden efter,
opdeles temperaturstigningen i tre perioder, nemlig i den opvarmning, Jorden
har været genstand for siden den såkaldte lille istid, der begyndte i senmiddelalderen og
sluttede i 1800-tallet.
Desuden som den temperaturstigning, der har kunnet måles siden
industrialiseringen i slutningen af 1700-tallet i England, og endvidere som den
temperaturstigning, som man har kunnet måle siden 1970.
Forudsat, at den globale opvarmning
fortsætter, tegner klimatologerne et dystert billede af konsekvenserne af den
globale opvarmning og de deraf følgende klimaforandringer. Eksempelvis mener
man, at vi vil få et relativt varmt klima som i stenalderen, lige som Grønlands
indlandsis på længere sigt vil smelte, ja, at der vil ske en total afsmeltning
af isen overalt på Jorden før 2020 på grund af den opvarmning, der vil ske som
følge af udledningen af de såkaldte drivhusgasser, primært kuldioxid eller
kulilte (CO2) og metan samt en række
andre gasser i atmosfæren. Ifølge klimaforskerne giver den stigende mængde CO2 i atmosfæren anledning
til den såkaldte drivhuseffekt, som i kraft af Solens stråling i forbindelse
med atmosfærens øvrige indhold af såkaldte drivgasser bevirker en opvarmning af
jorden, som samtidig ikke kan komme af med varmen på grund af lige præcis det
forøgede indhold af netop drivgasserne i atmosfæren. På den måde opstår altså
den såkaldte globale opvarmning eller drivhuseffekten. Dette forhold vil i
henhold til klimaforskerne bl.a. medføre ekstreme storme, oversvømmelser og
store regnmængder, som vil betyde højere vandstand i verdenshavene med
oversvømmelser af lavtliggende landområder, herunder adskillige øsamfund, til
følge. Men den globale opvarmning betyder også ekstreme tørkeperioder, især de
steder som i forvejen er udsat for høje middeltemperaturer, nemlig i det
tropiske bælte, hvilket vil betyde problemer med afgrøder og føde til mennesker
og dyr, med deraf følgende sult og underernæring og måske sluttelig døden.
Man mener dog, at
naturen i form af både planter, træer og land- og vandlevende dyr reagerer på
klimaændringerne, idet nogle organismer dog er bedre til at tilpasse og flytte
eller ændre sig end andre. Men alt i alt betyder det en ændring af balancen i
de økologiske systemer. Dette kan få store konsekvenser, hvorunder nogle arter
risikerer at uddø, mens andre finder levesteder i områder, hvor de aldrig før har
kunnet leve. Sådanne konsekvenser har de større eller mindre klimaændringer,
der har fundet sted i Jordens historie, også haft, så det er der sådan set ikke
noget nyt i. Senest har man eksempelvis konstateret, at mammutterne ikke
uddøde, fordi de blev jagtet af mennesker, sådan som hypotesen hidtil har
været, men at de uddøde på grund af manglende evne til at tilpasse sig
ændringer i klimaet.
Nogle klimaforskere
mener, at den globale opvarmning medfører, at varme havstrømme som Golfstrømmen
kan ændre retning eller ophøre. Andre forskere, for resten danske, har allerede
konstateret, at afsmeltningen af gletscheren ved Jakobshavn i det sydvestlige
Grønland skyldes den varme Golfstrøm, men ikke nok med det, de samme forskere
mener også, at der er tale om en naturlig cirkulerende rytme på omkring 60 år
imellem, at den varme Golfstrøm bevæger sig op til Grønland. Afsmeltningen af
gletscheren eller isbræen skyldes derfor ikke den globale opvarmning, i hvert
fald ikke i dette tilfælde.
De klimaforskere – og det
er angiveligt flertallet - som mener, at den globale opvarmning skyldes
udledningen af drivhusgasser i atmosfæren, indrømmer dog at udstrålingen fra
Solen også har indflydelse på Jordens klimaforhold – hvilket jo burde være
indlysende, også for klimaforskere – men man mener samtidig, at den aktuelle
globale klimaændring – i hvert fald med den nuværende viden – ikke kan
forklares alene med henvisning til solindstrålingen. Med den ”nuværende viden”
mener klimaforskerne deres egen viden. Men det kunne vel tænkes, at der er
andre videnskabsfolk, som f.eks. astrofysikeren Henrik Svensmark og hans team,
der har en eksperimentelt afprøvet viden om Solens og den kosmiske strålings
betydning for klimaet og klimaændringerne. Her skal jeg dog ikke gentage, hvad
Svensmarks interessante og formentlig banebrydende forskning og hypotese
vedrørende klimaet går ud på, men henvise læseren til de af mine artikler,
hvori Svensmarks forskning omtales. (Note 0)
Hvordan ser Martinus på
spørgsmålet?
Til trods for mere end et
halvt århundredes studium af Martinus’ verdensbillede, er jeg dog ikke i stand
til at udpege, hvor i sine skrifter Martinus præcist har omtalt, at
menneskeskabt forurening af atmosfæren skulle være årsag til klimaforandringer.
Det nærmeste jeg er kommet sådanne steder i hans forfatterskab, er eksempelvis
under omtalen af det, han betegner som den ideelle føde, hvor konklusionen er,
at drab eller slagtning af dyr af flere grunde er en uhensigtsmæssig måde at
skaffe sig føde på. Folk, som mener, at dyrene må dræbes og slagtes, for at der
ikke skal blive for mange af dem på Jorden, er uden indsigt i de kosmiske
lovmæssigheder, skriver Martinus, og samme folk mangler derfor en dybere
indsigt i den guddommelige verdensordning. Hvorefter han pointerer, at de samme
kræfter, som regulerer de vandlevende dyr i havet, insekternes enorme skare og
alle øvrige væsener udenfor menneskenes rækkevidde, indbefatter også menneskene
selv. Det er i virkeligheden minimalt og i ubetydelig grad faldet i menneskenes
lod, fortsætter han, at regulere de levende væseners antal på Jorden,
sammenlignet med den mest betydende og afgørende reguleringsfaktor, som udgøres
af Jordens åndelige atmosfære. Denne atmosfære er den afgørende faktor i
Jordens tiltræknings- og frastødningsevne, som igen udgør fundamentet, dels for
Jordens astronomiske forhold og eksistensmuligheder, og dels for antallet af
levende væsener på Jorden. Martinus pointerer desuden, at udviklingen foregår
efter bestemte, urokkelige og hårfint virkende love, som blandt andet bevirker,
at udviklingen ikke kan forekomme i spring, men følger en langsomt stigende
skala af små trin fra ufuldkommenhed til fuldkommenhed. Disse udviklingstrin er
så mikroskopiske af format, at det enkelte trin knapt kan skelnes fra det
nærmeste over- eller underliggende trin. Eksempelvis kan en løve ikke pludselig
blive en abe, ligesom en abe heller ikke pludselig kan blive et kulturmenneske.
Sådanne forvandlinger kan kun foregå gennem en umådelig lang udviklings- og
forvandlingsproces, som ikke vil kunne lade sig registrere i den enkelte
inkarnation. At ville gå imod denne udvikling og forvandling, ville, siger
Martinus, være som at prøve på at ændre Jorden i sin bane og Solen i sin plads
i universet, hvilket er en total umulighed for mennesket. (Note 1)
Desuden skriver Martinus
om den form for forurening af miljøet, som især efter Anden verdenskrig
skyldtes den meget omtalte trussel fra atom- og brintbombesprængninger og
radioaktivt nedfald. Atomskyerne fra atombombesprængningerne i Hiroshima og Nagasaki
steg op til ca. 18 km’s højde i atmosfæren. Det radioaktive udslip fra
atomkraftværket i Tjernobyl i 1986 spredtes langsomt med vinden over en radius,
der geografisk nåede helt op til Lapland i Sverige og sydpå til Europa. I alt
56 mennesker omkom som direkte følge af katastrofen, og byen Tjernobyl med
48.000 indbyggere blev rømmet og har siden været en spøgelsesby. I tiden efter
blev en hel del børn fra Tjernobyl ramt af skjoldbruskkirtelkræft, som mentes
forårsaget af den radioaktive udstråling fra kraftværket. Men nok så afgørende
var og er det, at der trods alt var tale om et relativt lokalt fænomen med
lokale virkninger og eftervirkninger, om end disse var alvorlige og tragiske
nok for de mennesker og dyr, der blev ofre for det radioaktive nedfald. Men det
var på ingen måde en begivenhed med globale konsekvenser, og da slet ikke for
det globale klima. Atombomber og andre
eksplosive våben har mennesket naturligvis ansvaret for at fremstille eller
have fremstillet, og især for at bruge, lige som mennesker selvfølgelig har
ansvaret for at bekrige hinanden, men til gengæld har mennesket som sådan ikke
ansvaret eller skylden for naturfænomener i form af vulkanudbrud, jordskælv,
orkaner og flodbølger mm., som dog kan udarte til alvorlige katastrofer, hvor
det berører både mennesker, dyr og plantelivet. Det ansvar eller den skyld
bærer Jordkloden som et levende væsen betragtet. (Note 2)
Det afgørende i denne
sammenhæng er netop, at set med Martinus’ øjne er det helt grundlæggende, at
Jordkloden udgør et levende væsen i principiel lighed med alle andre levende
væsener, og at biosfæren eller kort og godt livet på Jordkloden, udgør den
fysiske del af sidstnævntes bevidsthed, mens den psykiske eller åndelige del af
samme forekommer i form af et usynligt felt af elektrisk-åndelig natur, der
omgiver kloden, i principiel lighed med, hvad der fysisk set er tilfældet for
atmosfæren og de elektromagnetiske felter, som f.eks. van Allen-bælterne. Det
er i henhold til Martinus i det åndelige felt, at Jordklodens diskarnerede
(’afdøde’) individers eller Jeg’ers bevidsthed og sjælelige struktur opholder
og manifesterer sig og oplever mellem inkarnationerne i klodens fysiske sfære.
Biosfæren, dvs. planternes, dyrenes og menneskenes fysiske så vel som psykiske
organismer, udgør altså tilsammen en organisk del af Jordkloden, og for
menneskehedens vedkommende udgør denne i henhold til Martinus endda Jordklodens
bevidsthed, hjerne og centralnervesystem, mens planterne og dyrene tilsammen,
alt efter art og individ, i større eller mindre grad udgør klodens vegetative
nervesystem. (Note 3)
Men ligesom livet på
Jorden udgør en organisk del af Jordkloden, som Martinus i lighed med
planternes, dyrenes og menneskenes organismer som nævnt opfatter som et levende
væsens organisme, sådan udgør Jordkloden – sammen med de øvrige planeter - også
en organisk del af solsystemet. Og solsystemet udgør igen – sammen med utallige
andre solsystemer – en organisk del af mælkevejssystemet, ligesom sidstnævnte –
i lighed med utallige andre galakser - også udgør en organisk del af et endnu
større system, et super-makrokosmos, som astronomien så vidt vides blot ikke
har sat navn på endnu. Martinus ser den indbyrdes kosmisk-organiske sammenhæng
som udtryk for to af de 8 vigtigste hovedskabeprincipper, som hans kosmologi
opererer med, nemlig livs- og stofenhedsprincippet og organismeprincippet.
Disse vigtige principper skal jeg dog ikke komme ind på her, men henvise den
interesserede læser til de artikler herom, der nævnes i noten. (Note 4)
Men selv om menneskeheden
i henhold til Martinus udgør intet mindre end Jordklodens hjerneorgan og i
kraft heraf derfor har en betragtelig indflydelse på forholdene på Jorden, så
er det dog trods alt Jordklode-jeget, der er den overordnede og dirigerende
magtfaktor i forholdet. I den sammenhæng betyder det enkelte menneske ikke
andet og mere, end den enkelte hjernecelle, som set i det perspektiv tilmed i
nogle tilfælde godt kan undværes. På principielt tilsvarende måde har
Jordkloden som sådan normalt kun en begrænset indflydelse på de andre kloder i
solsystemet, for slet ikke at tale om Solen, på hvilken indflydelsen i bedste
fald er minimal. Solen er og forbliver den overordnede magtfaktor i den
sammenhæng. Men hvis Jordklodens hjerne- og nervesystem alias menneskeheden og
biosfæren ikke i sig selv eksempelvis kan forårsage klimaforandringer her på
Jorden, hvad er det da så, der kan det?
Som en af de faktorer,
der kan forårsage klimaændringer på Jorden, nævner Martinus Jordklodens
aksehældning. Det sker særligt i hans Småbog nr. 11: Bønnens Mysterium, hvor
han i 14. kapitel kommer nærmere ind på, at lige som kloden har en fysisk
aksehældning, således har de levende væsener, herunder mennesket, også en
mental aksehældning, en ”bevidsthedsakse”, som Martinus definerer som
individets udviklingstrins normale harmoni i vekselvirkningen mellem individets
egne bevidsthedsenergier og omgivelsernes og medvæsenernes energier. Med andre
ord: Hvor denne bevidsthedsakse balancerer mellem individets mentale energier
og omgivelsernes energier, hersker der harmoni og dermed sjæleligt
velbefindende. Men i samme grad og omfang den nævnte balance bliver bragt ud af
ligevægt, i samme grad og omfang vil harmonien blive forstyrret og reducere
individets mentale velbefindende. Det kan også udtrykkes på den måde, siger
Martinus, at individets mentale aksehældning er i balance, når den er i kontakt
og harmoni med den mentale struktur, der udgør fundamentet for universets
højeste evige love og styrelse, hvilket i realiteten vil sige Guds bevidsthed.
Martinus udtrykker det også sådan, at individets normale mentale aksehældning
er det samme som dets tilfredshed med de foreteelser, det vil sige den
manifestationsform eller bevidsthedsudfoldelse, der er karakteristisk for dets
aktuelle udviklingstrin. Men den mentale aksehældning er forskellig hos de
levende væsener, idet ligevægten mellem f.eks. rovdyrets mentalitet og
omgivelsernes mentalitet er udtryk for et andet balancepunkt end ligevægten
mellem det planteædende dyrs og dets omgivelsers mentalitet. På principielt
samme måde er der forskel på f.eks. en hovedjægers og et kulturmenneskes
mentalitet, lige som tilfældet er mellem verdensgenløsernes og almindelige
menneskers mentalitet. (Note 5)
Det er i denne
sammenhæng vigtigt at forstå, at der i alle tilfælde er tale om midlertidige
normaliteter eller mentale aksehældninger, idet disse er undergivet de
lovmæssigheder, som betinger at der hele tiden finder en bevidsthedsudvikling
sted, som går i retning af en højere moral og kærlighedsstandard hos
individerne. Udvikling er derfor i henhold til Martinus kun en normal
forandring af den mentale aksehældning, hvilket dybest set vil sige en ændring
af forholdet mellem individet og Guddommen. Dette forhold gælder alle levende
væsener i tilværelsen, herunder naturligvis også Jordkloden.
Ifølge Martinus undergår
Jordklodens og andre kloders aksehældning også en normal forskydning, altså en
naturlig udvikling, hvorunder polerne flytter sig. Når dette sker på normal
måde, forekommer der ikke nogen forstyrrelser i almenbefindendet hos klodens
liv. Men hvis et andet himmellegeme, f.eks. et stort meteor, kommer for tæt på
Jorden, vil klodens normale aksehældning kunne blive forstyrret af
fremmedlegemets tiltrækningskraft, hvilket vil bevirke en stor ravage i form af
jordskælv, kraftige storme, orkaner og oversvømmelser, som vil influere
dramatisk på klodens liv. I værste tilfælde ville kloden kunne blive splintret
og opbrændt og dermed forsvinde fra det fysiske plan. Den situation, hvorunder
klodens aksehældning bliver forskudt i forhold til det normale, skyldes altså
en for stærk påvirkning fra omgivelserne, i det nævnte tilfælde et andet
himmellegeme.
Spørgsmålet er nu, om
Martinus’ ovenfor refererede opfattelse af, hvilke kræfter der vil kunne influere
så kraftigt på Jordkloden, at det vil være truende eller katastrofalt for
denne, kan bruges til belysning af den aktuelle situation med de
klimaforandringer, der menes at foregå, og som med al sandsynlighed foregår? –
Hvis det forholder sig sådan som Martinus har beskrevet det, så betyder det
formentlig, at det ikke kan være menneskehedens aktiviteter, der er
årsagen til klimaforandringerne, men derimod naturkræfterne, som f.eks. dem,
der udgår fra Jorden selv eller fra Solen og den kosmiske stråling. Hvorfor?
Jo, fordi menneskeheden set i det globale og kosmiske perspektiv ikke har evner
og kræfter, som vil kunne influere afgørende på den gigant, som Jordkloden
udgør i forhold til menneskeheden og især til det enkelte menneske. Her vil jeg
minde om betragtningerne i artiklens begyndelse. Disse kan desuden suppleres
med, hvad Martinus dels skriver om Jordkloden og menneskeheden i forklaringen
til symbolet ”Jordklodens kosmiske stråleglans” og dels i sine betragtninger
over relationen mellem mennesket og Jordkloden.
Om symbolet ”Jordklodens
kosmiske stråleglans” skriver Martinus eksempelvis, at Jordkloden er så langt
fremme i sin kosmiske udvikling, at den som levende individ betragtet befinder
sig i den proces, han betegner som ”den store fødsel”, nemlig til kosmisk
bevidsthed. Det betyder, at dens nuværende udviklingsstadium udgør afslutningen
på dens situation som klode for en ufærdig menneskehed, eller som organisme for
et relativt primitivt hjerneorgan. Det indebærer, at der i og med klodens ydre astronomiske
forhold ikke er udsigt til katastrofale begivenheder, idet den ikke vil blive
udsat for kollision med noget andet himmellegeme, fordi det simpelthen ikke
ligger i dens aktuelle skæbnesituation, at det kan, skal og vil ske. Jordkloden
har tilsammen med menneskeheden dog endnu en del mørk skæbnegæld (karma) at
skulle gennemleve og udleve, inden den bliver hjemsted for et retfærdighedens,
fredens, sandhedens og humanitetens såkaldte ”rigtige menneskerige”. Det, der i
henhold til Martinus endnu forestår for Jorden og menneskeheden er, at få
udrenset og gjort op med det dræbende princips blodige kulturelle traditioner,
handlinger og institutioner, eller kort og godt at forvandle det menneskelige
dyr eller dyriske menneske til et rigtigt, humant menneske. Eller sagt på en
anden måde: Udvikle og forvandle sin relativt primitive hjerne til et organ,
der er modtageligt for højere kosmiske energier, som bl.a. næstekærligheden og
intuitionsenergien. Den proces sørger den højere intelligens- og følelsesudvikling
og især lidelseserfaringerne for, finder sted. I denne forvandlingsproces vil
”det livgivende princip” bevirke, at alle lavere dyrearter, især rovdyr og
andre kødædende dyr, samt giftige og sygdomsbefordrende insektarter, dvs. de
kosmisk set mere primitive celler og cellestrukturer, efterhånden vil uddø og
forsvinde sammen med de urskove, sumpe og lignende, som udgjorde disse dyrs
livsområder. Ligeledes vil alle naturmennesker via flere reinkarnationer
efterhånden udvikle sig frem til at blive civilisations- og kulturmennesker.
(Note 6)
I tredje bind af Livets
Bog kommer Martinus mere specifikt ind på klimaets rolle og betydning for livet
på Jorden. Han pointerer, at jordaksens aktuelle hældning i forhold til klodens
baneplan i solsystemet, i allerhøjeste grad præger de levende væseners fysiske
livsbetingelser. Den aksehældning som Jorden har, skyldes ifølge Martinus, at
kloden på et tidligere tidspunkt har været ude for en skæbnebetinget situation,
som har forskubbet jordaksen i en uheldig retning, som holder Jorden i et
forhold til lyset og varmen, der bedst vil kunne betegnes med begrebet
”invaliditet”, nemlig i forhold til den grad af fuldkommenhed, som må betragtes
som den normale for Jordklode-jegets fysiske organisme. Det indebærer, at
Jordklodens levende væsener, herunder ikke mindst menneskene, efter evne og ved
hjælp af intelligens må søge at overvinde eller kompensere for de ubehagelige
virkninger af den nuværende aksehældning, hvilket på sin vis medfører en
kunstig levevis.
Som forklaring på
Jordklodens uheldigt ’skæve’ aksehældning anfører Martinus, at denne basalt
skyldes en overdreven eller for stærk tyngdeenergi – ikke at forveksle med
tyngdekraften – i Jordens bevidsthed og livsudfoldelse, hvilket vil sige en
mental aktivitet i Jordens korrespondance med en anden eller andre kloder i
solsystemet, der har været for voldsom i forhold til dens fastholdelse af dens
naturlige plads i forhold til Solen og de andre planeter. Den voldsomme mentale
aktivitet har ligefrem medført et chok for Jord-jegets fysiske organisme, altså
det vi kalder Jordkloden, som derved er blevet forskubbet i sit naturlige leje.
Den situation er ikke gået sporløst hen over Jorden, hverken geologisk eller
for de levende væsener (biosfæren), men har betydet store naturkatastrofer i
form af bl.a. orkaner, jordskælv, flodbølger og vulkanudbrud, hvor kontinenter
har rykket sig og store områder er blevet oversvømmet, lige som nogle områder
er blevet tilfrosne og andre udtørret til ørkenområder. Martinus er af den
opfattelse, at det ikke ændrer ved analysen af årsagen til den ændrede
aksehældning, selvom det eventuelt skulle forholde sig sådan at Jordaksens
forskubbelse skyldtes et kæmpemeteor eller lignende himmellegeme, der på sin
vej gennem himmelrummet er kommet i faretruende nærhed af Jorden. Situationen
er ifølge Martinus dog ikke enestående eller særegen for Jordkloden, men gælder
principielt for alle andre kloder i universet.
Martinus forklarer, at
den kunstige levevis især hænger sammen med, at naturen og klimaet som følge af
aksehældningen visse steder på kloden er for koldt og andre steder for varmt.
Men det har til gengæld betydet en gevinst på anden måde, idet situationen har
fremmet opfindelser, teknik og kultur, nemlig for at modvirke de for blandt
andet mennesker uheldige virkninger af klimaet. Men Martinus er altså af den
opfattelse, at årsagen til Jordklodens ”invalide” situation er, at Jordkloden,
som han anskuer som et organ i solsystemet, og som får sin kraft og energi fra
Solen, på et tidspunkt har fået forrykket sin naturlige akse. Men samtidig
mener han, at Jordklodens naturlige akse vil være en lodret akse på Jordklodens
baneplan. Sidstnævnte akse ville betyde Jordens optimale kontakt med Solen,
hvilket igen ville bevirke, at der kun ville eksistere en svag antydning af
årstider, lige som der ville være lidt for varmt omkring ækvator og en noget
for stærk kulde i polarområderne, men til gengæld en evig mild sommer i de
tempererede zoner. De sidstnævnte zoner er i henhold til Martinus’ analyser
bestemt til at være hjemstedet for Jordens intellektuelt mest udviklede
mikroorganismer (menneskene). Klimaet ville i de tempererede zoner
gennemsnitligt være som et mildt septembervejr, og dag og nat ville være lige
lange, nemlig 12 timer. I en sådan situation ville menneskenes mentale kredsløb
være helt i kontakt med både døgnkredsløbet og årskredsløbet. Under de
omstændigheder behøver menneskene ikke at strække deres eftermiddagsudfoldelse
ind i aftenens og nattens mørke, idet dagtimernes sollys vil være
tilstrækkeligt til de nødvendige aktiviteter og livsudfoldelsen i det hele
taget. En sidegevinst er, at situationen ville reducere bolig- og
varmeproblemer betragteligt. Tilværelsen ville i det hele taget være meget
lettere end nu, så meget mere, som at det dræbende princip vil være reduceret
til kun at udfolde sig i den konkurrence eller kamp, som der nødvendigvis
foreløbig vil være mellem individerne på grund af disses endnu dyriske
seksualisme med den deraf følgende parringsdrift og selviskhed. Men som læsere
af denne hjemmeside nu ved, så sørger den seksuelle polforvandling for, at
dyre-mennesket (inklusive det moderne civilisationsmenneske) bliver forvandlet
til et rigtigt, humant og næstekærligt væsen, hvilket vil ske efterhånden som
de to seksuelle overbevidsthedspoler bliver jævnbyrdige i indflydelse på
individet psykofysiske organisme.
Her kan det foreløbig
formentlig konkluderes, at Martinus må mene, at menneskeheden kun indirekte kan
have indflydelse på klimaændringer, nemlig i og med menneskehedens funktion som
hjerne- og bevidsthedsorgan for Jordkloden, hvilket i sig selv er
betydningsfuldt nok. Men der skal altså ifølge ham makrokosmiske energier og
kræfter til, for at iværksætte større eller mindre dramatiske ændringer i
Jordens klima.
Det skal pointeres, at
dette forsøg på at skildre, hvordan Martinus opfatter klimaet, er langt fra at
være tilstrækkeligt og udtømmende, hvorfor jeg vil anbefale specielt
interesserede læsere til selv at sætte sig ind i, hvad han har skrevet herom.
(Note 7)
I Livets Bog V, som
emnemæssigt mere eller mindre er en direkte fortsættelse af Livets Bog IV, idet
begge bind overordnet set handler om det seksuelle polprincip og den seksuelle
polforvandling set i det evige livs perspektiv, kommer Martinus blandt andet
også ind på forholdet mellem mennesket, Jordkloden og verdensaltet. Herunder
sammenligner han mennesket med en mikrobe i forhold til det gigantiske
verdensalt, som mikroben på det udviklingstrin, som flertallet af menneskene
står på nu, opfatter, oplever og tror på er udtryk for sjælløse naturkræfters
og ’blinde’ naturloves tilfældigheder. Men den opfattelse modsiges af Jorden
selv og dens tilblivelse og gradvise omdannelse, som har betydet en
hensigtsmæssig tilpasning til de forhold, der udgør livsbetingelser for
arternes opståen, liv og udvikling. Det er derfor udtryk for storhedsvanvid,
siger Martinus, at mikroben selv tror at være det højeste liv og eneste
fornuftsvæsen i tilværelsen, mens alt andet i tilværelsen opfattes og påstås at
være planløst og tilfældigt. Denne opfattelse af sjælløs planløshed og
tilfældighed understøttes kraftigt af den naturvidenskabelige reduktionisme,
herunder ikke mindst af moderne hjerneforskning og neuropsykologi. Men,
pointerer Martinus, den situation har ført til et mærkværdigt og i
virkeligheden falsk verdensbillede og en mærkelig psykisk tilstand, præget af
illusioner og overtro, og han rejser derfor det spørgsmål, om ikke det, når alt
kommer til alt, er mikroben, der er for lille og ubetydelig til at kunne
overskue situationen?
Den materialistiske
videnskab og livsfilosofi er udtryk for manglende kosmisk indsigt og viden og
dermed for ren og skær overtro, hævder Martinus og begrunder gennem en række
grundige analyser og indgående argumenter, hvorfor det forholder sig sådan.
Menneskeheden, som udgør en ganske vist mikroskopisk del af det virkelige
verdensbillede, mangler at vågne op og gøre op med den materialistiske
opfattelse af verdensaltet, idet den naturvidenskabelige tankegang og praksis i
forbindelse med dens verdensopfattelse, er mere farlig for menneskeheden end
nogen atom- eller brintbombe eller nogen anden dræbende og ødelæggende
menneskelig opfindelse. Omvendt fastslår han, at naturen og dens
skabelsesprocesser er lige så fuldkommen logiske og lovbundne hensigtsmæssige,
som tilfældet også er med de levende væseners, herunder menneskets, egne og i
bedste fald logiske og hensigtsmæssige manifestationer og skabelsesprodukter.
Imidlertid bør man
forstå, at den materialistiske og ateistiske kulturepoke i henhold til Martinus
er en lige så vigtig del af det kosmiske verdensbillede, som tilfældet er med
den idealistiske og teistiske kulturepoke. Begge epoker har eller har haft
deres funktion og mission i den kosmiske verdensorden, og tilsammen danner de
grundlaget for udviklingen af den universale absolutte religion, livets egen
religion, som Jesu kristne lære er et forbillede på, og som Martinus hævder, at
hans egen kosmologi er en videreførelse af og afslutning på. Derefter vil
menneskene ikke længere have behov for åndelig eller religiøs vejledning, idet
de allerfleste mennesker til den tid vil have gennemgået ”den store fødsel” og
har fået såkaldt kosmisk bevidsthed, hvilket kort og godt vil sige, bevidsthed
fælles med den almægtige, alkærlige og alvise fader-moder Gud.
Men indtil da vil
Jordkloden og menneskeheden befinde sig i en udviklingsfase, som Martinus i
overensstemmelse med sit verdensbillede betegner som en indviklingsepoke,
der markerer afsluttende faser i det store kosmiske indviklingsforløb, som
strækker sig fra salighedsriget via mineralriget over planteriget og videre til
dyreriget, ind under hvilket det jordiske menneske endnu hører, men som ved sin
kulmination vil blive videreført af udviklingsepoken, der begynder i og
med ”det rigtige menneskerige”. Målet er en jord, hvor had, krig, invaliditet,
fattigdom, fysisk og psykisk sygdom etc. er totalt ophørt til fordel for en
jord eller verden af næstekærlighed, tolerance, fred, sundhed og fysisk og
psykisk velbefindende vil være det absolut dominerende. En sådan verden er i
henhold til Martinus bestemt ikke nogen utopi, tværtimod er det, hvad der er
Guddommens hensigt og mål med Jorden og menneskehedens udvikling. (Note 8)
Her vil jeg gerne
afslutte denne artikel med et citat fra H.C.Andersens eventyr Tante Tandpine
(1872), hvori den vise digter blandt andet skriver følgende (her gengivet
med moderne retskrivning):
”Forleden aften, sad jeg
i min stue, trængte til Læsning, havde ingen bog, intet blad, faldt i det samme
et blad, friskt og grønt, fra lindetræet. Luftningen bar det ind ad vinduet til
mig.
Jeg betragtede de mange
forgrenede årer; et lille kryb bevægede sig hen over disse, som ville det gøre
et grundigt studium af bladet. Da måtte jeg tænke på menneske-visdom; vi
kravler også om på bladet, kender kun det, og så holder vi straks foredrag over
det hele store træ, roden, stammen og kronen; det store træ: Gud, verden og
udødeligheden, og kender af det hele kun et lille blad!” (Note 9)
Note 0: Ang. astrofysiker Henrik Svensmarks hypotese vedr. den globale
opvarmning og klimaændringerne skal her kort refereres, hvad hans hypotese
drejer sig om:
For læserens nemheds skyld skal her citeres følgende
fra min artikel: ”Klimaforandringer og Dommedag”: Så sent som i november
2006 kunne TV-programmet ”Viden om” ved Ann Marker bringe en udsendelse med
titlen ”Klimaet styres fra rummet”, hvori Henrik Svensmark havde lejlighed
til at uddybe sin teori om de kosmiske kræfter, der efter hans opfattelse har
afgørende indflydelse på det globale klima. Det vil føre for vidt at gå
detaljeret ind på teorien her, men den går forenklet sagt ud på, at det er den
varierende kosmiske stråling fra det ydre rum med supergalakser og
eksploderende supernovaer, som via mælkevejsgalaksen og Solens vekslende
elektromagnetiske felter, der er bestemmende for skydannelsen i Jordens
atmosfære. Ifølge teorien er det i øvrigt skyerne, der danner klimaet og ikke
omvendt. Forenklet sagt: Jo større mængder af kosmiske partikler, der slipper
ind i Jordens atmosfære, jo flere skydannelser, og omvendt: Jo færre kosmiske
partikler, der slipper ind i Jordens atmosfære, jo færre skydannelser. Ifølge
Svensmark forholder det sig sådan, at jo større skydække, der er i atmosfæren,
jo mere vil Solens varmende stråler blive afbøjet og sendt tilbage op i
atmosfæren, og jo køligere eller koldere vil der derfor være på Jorden, og
omvendt: Jo færre skyer til at afbøje Solens stråler, jo varmere vil klimaet på
Jorden være eller blive.
Men overordnet set har den kosmiske stråling udenom
Solen iflg. Svensmark også indflydelse på Jordens klimatiske forhold. Det hænger
sammen med mælkevejssystemets fire spiralarme, som består af stjernehobe, bl.a.
supernovaer, som uafladeligt opstår og forgår, og disse ’arme’ roterer omkring
deres egen akse i mælkevejens centrum. Det samme gør vort solsystem, som i det
spil befinder sig ude i yderkanten af systemet. Solsystemet bevæger sig i et
relativt hurtigere tempo, nemlig med en omdrejningstid på 240 mill. år, og når
det passerer igennem en spiralarms område stiger dannelsen af kosmiske
partikler, og når det befinder sig i zonen mellem spiralarmene, dannes der en
langt mindre mængde kosmiske partikler. I henhold til Svensmarks og hans teams
undersøgelser, er der en veldokumenteret overensstemmelse mellem disse fire
perioder og klimaforandringerne i Jordens historie og dennes geologiske og
biologiske perioder i løbet af de sidste 500 mill. år. Disse komplicerede
forhold er efter hans opfattelse den dybere, videnskabelige årsagsforklaring på
Jordens klimatiske forhold og dermed på den globale opvarmning, der opleves i
disse årtier, og ikke den menneskeskabte forurening af det naturlige miljø, som
i det perspektiv er som en dråbe i havet. Svensmark afviser naturligvis ikke,
at der foregår en kraftig udledning af drivhusgasser, herunder kuldoxid eller
kultveilte (CO2), og dermed også en forurening af atmosfæren, men han kan
blot ikke acceptere påstanden om, at CO2 skulle være hovedkilden til de
aktuelle klimaforandringer.
Note 1: Se f.eks. Martinus: Den ideelle føde. 7. kapitel. Forlaget
Kosmos, København 1955. Senere genudgivet under samme titel på Borgens Forlag.
Note 2: Martinus
omtaler atombomber flg. steder: Småbog nr. 10b, Mental Suverænitet, 8.
kap., og nr. 13: Juleevangeliet, 26-kap. Han omtaler atomkraft i Småbog nr. 16b: Universets mælkeveje, 2.
kap. Atomvåben omtales i Symbolværket Det Evige Verdensbillede II,
stk. 19:6,19:14, 21:6,25:10, og i Småbog nr. 18b, Den store fødsel, 2.
kap.
Note 3: Vedr.
Jordkloden som et levende væsen, se Martinus: Livets Bog I, symbol nr. 1:
Jordklodens kosmiske stråleglans, som i symbolværket Det Evige
Verdensbillede III har nr. 27. – Om Jordklodens tidsperspektiv, se
endvidere Per Bruus-Jensen: Mennesket og livsmysteriet – introduktion til et
kosmisk livssyn. Forlaget Nordisk Impuls 1984. Se heri især TILLÆG, som på letforståelig måde dels fortæller om
menneskeheden som Jordklodens hjerneorgan, og dels viser de geologiske perioders og biosfærens udvikling set i
Jordklodens eget tidsperspektiv.
Note 4: Vedr. de
kosmiske, dvs. universale, skabeprincipper, se f.eks. 1-13. Introduktion til
”Den seksuelle polforvandling” – den ’vågne’ og den ’sovende’ seksuelle
’pol’. - og 1-30. Jegets evige
energikilder. -
om de kosmiske grundenergier. – For resten
interessant, at en filosof, som f.eks. den italienske munk Giordano Bruno i
1600-tallet havde en lignende opfattelse af den kosmisk-organiske sammenhæng.
Se herom 1-05. Intuition og
personlighed – om forholdet mellem personlighed og intuition. - Organismetanken var også fremtrædende i den romantiske
europæiske filosofi i 1800-tallet, og skyldtes da især filosoffen Friedrich
Schelling. Se herom 1-25. Tillæg. 1.
kapitel: Introduktion til erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi.
Note 5:
Aksehældningen er vinklen mellem et
himmellegemes rotationsakse og den vinkelrette på dets omløbsplan. Jordklodens
aksehældning er ca. 23,44°
Note 6:
Se Martinus: Livet Bog I, 2. kapitel, samt Det Evige
Verdensbillede III, Symbol nr. 27: Jordklodens kosmiske stråleglans. Mange
mennesker vil sikkert føle det sørgeligt og protestere imod, at alle de smukke
rovdyr og giftige plante-, dyre- og insektarter efterhånden vil uddø som sådan.
Men i den forbindelse er det vigtigt at huske på, at de pågældende levende
væseners åndelige struktur er udødelig, og at de nævnte arter vil kunne
reinkarnere på planeter andre steder i universet, hvor eksistensvilkårene
passer til deres kosmiske udviklingstrin og til, at en videreudvikling vil
kunne finde sted..
Note 7: Se Martinus: Livets Bog III, stk.653-668.
I øvrigt er bind III, som har overtitlen Kosmisk Kemi, en direkte
fortsættelse af 11. kapitel i bind II. Dette kapitel omhandler Kredsløbsprincippet
og er væsentligt til forståelsen af Martinus’ kosmiske analyser bl.a. i forbindelse med hans omtale af
Jordkloden i relation til menneskeheden eller omvendt. – Vedr. begrebet ’klima’,
så taler Martinus mere om dette som ’tankeklimaer’, som han associerer med den
”blæst”, hvormed Gud ”indblæste Adam livets ånde”, som også kan betegnes som
individets ’mentale atmosfære’. Om denne atmosfære siger Martinus, at den
billedlig talt indeholder både solskin, gråvejr, regn, tørke, is, sne, slud,
storm, vulkaner, jordskælv etc. Den mentale atmosfære danner med andre ord en
slags forskellige klimaer i individets bevidsthed eller tankeverden. Derfor har
Martinus valgt at kalde disse mentale klimatiske tilstande for ”tankeklimaer”.
Men heldigvis er situationen den, at individet har mulighed for at lære at
beskytte sig imod de ubehagelige tankeklimaer, i principiel lighed med, hvad
samme individ har mulighed for i forhold til de ubehagelige sider ved de
fysiske klimaer. Her kan henvises til følgende steder i Livets Bog II,
hvor Martinus omtaler klima og tankeklimaer: stk. 442, 443, men han omtaler
også dette emne i Livets Bog I, III, IV, V, VI og VII, samt i flere andre af
sine værker. Den specielt interesserede læser vil også kunne finde de steder i
Martinus’ værker, hvori han omtaler tankeklimaer, ved f.eks. at søge under
ordet ’klima’ eller ’tankeklima’ på www.martinus.dk
Note 8:
Se Martinus Livets Bog V, stk. 1838-1845. Se evt. også artiklerne
2.15. Den eventyrlige
livscyklus (1) – om individets kosmiske ’rejse’ i indviklingsbuen. -
2.16. Den
eventyrlige livscyklus (2) – om individets kosmiske ’rejse’ i udviklingsbuen.
Note 9:
Dal og Nielsen: H.C.Andersens Eventyr. Bind V, side 213-222.
C.A.Reitzels Forlag. København 1967.
© 2009 Harry Rasmussen.
----------------------------