Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
1. kapitel:
Inden vi for alvor går over til at inddrage H.C.Andersens
personlighed, liv og skæbne i sammenhængen, vil det nok være hensigtsmæssigt at
afrunde indføringen i Martinus' Kosmologi med at gøre sig bekendt med Martinus'
bud på, hvordan den menneskelige erkendelse i det hele taget tilvejebringes.
Umiddelbart kunne man måske spørge, hvad erkendelseslære har med
opfattelsen og forståelsen af H.C. Andersens personlighed, liv og forfatterskab
at gøre, og det var vel desuden ikke noget han selv beskæftigede sig med, i al
fald ikke i udtalt grad? Svaret er både ja og nej. Ja, til første del af spørgsmålet,
fordi kendskab til den erkendelseslære, som Martinus' Kosmologi indeholder, er
egnet til at underbygge og lette forståelsen af livet og tilværelsen som et
guddommeligt eventyr i den Andersenske betydning af begrebet. Men nej til, at
erkendelseslære var noget, som i særlig grad optog Andersen, selvom han syntes
at være udmærket klar over, at der oplevelsesmæssigt består et intimt og
afgørende forhold mellem bevidsthed og omverden. Denne forståelse har han
direkte givet udtryk for, blandt andet i følgende sætning: "Som
livsfarven er i hjertet, således afspejler sig der verden." Sagt med
andre ord: Sindstilstanden eller sindsstemningen "farver" vort
indtryk, vor opfattelse og oplevelse af omverdenen. (H.C. Andersen: Kun en Spillemand, Gyldendal, s.160, R&R
III, s. 165.)
Den samme forståelse har Andersen faktisk også udtrykt, om end for
det meste indirekte, i sine romaner, eventyr og historier, således også i
følgende citat, der ligesom det ovennævnte er hentet fra romanen Kun en Spillemand:
"Død!"
hvilken verden fuld af smerte ligger der ikke i dette lille ord. Det er et
tveægget sværd, som idet det fælder hvad vort hjerte hænger ved, trænger ind i
vort bryst, så det sortner for øjet og verden synes os mørk, om end solen
skinner på millioner lykkelige. Kun eet ord, kort som dette, giver oprejsning,
tilånder os hjælp, kun eet: "Gud." (Samme steder, hhv. s. 63 og
s. 62.)
Problemerne omkring sansningens og oplevelsens natur, og dermed om
sansernes og oplevelsesevnens eller kort sagt bevidsthedens natur, er et
oldgammelt spørgsmål som har optaget tænkere til alle tider. Det har ligeledes
til alle tider delt tænkere i tre hovedgrupper, som opfattede og søgte at løse
bevidsthedens – og herunder sansningens og oplevelsens - problem på hver sin
karakteristiske måde: 1) Idealisterne, 2) materialisterne, og 3)
identitetslærens tilhængere. De to førstnævnte grupper kan hver især
deles i to undergrupper: A) monisterne (enten er ånden eller materien altings
grundlag og årsag), og B) dualisterne (både ånden og materien udgør grundlag
og årsager, men på hver sin adskilte og indbyrdes uforenelige måde). Den tredie
hovedgruppe hører ifølge sagens natur ind under undergruppe A, monisterne,
idet man mener at ånden og materien er identiske, nemlig i den forstand at de
er to sider af samme og i sig selv ukendte virkelighed. Endelig kan alle de
nævnte grupper igen deles i enten teister (der er en Gud), ateister (Gud
eksisterer ikke) eller panteister (alt er i Gud eller Gud er i alt). (Vedr. de filosofiske hovedproblemer, se f.eks. Harald K.
Schjelderup: Filosofiens Historie. Gyldendal Norsk Forlag, Oslo 1941, s.
220ff.)
Til den førstnævnte idealistisk-monistiske-panteistiske gruppe,
hørte med et vist forbehold (se nedenfor) indiske tænkere og mystikere som
f.eks. Yajnavalkjya, som levede i den tidsperiode, hvor Upanishaderne
blev til, hvilket vil sige i tidsrummet 800-500 f.Kr. Hen ved tusind år senere
videreførtes Upanishad-filosofien af blandt andre den vise Gaudapada,
hans elev Govinda, og ikke mindst af dennes elev, den bedst og mest
kendte hindufilosof, Shankara, som levede omkring 788-820, og som altså
kun blev 32 år gammel. Til denne gruppe hørte også græske tænkere som f.eks. Xenophanes
(ca.580-ca.485 f.Kr.), Parmenides (omkr.540-470 f.Kr.), Herakleitos
(540-480 f.Kr.), Sokrates (469-399 f.Kr.), Platon (427-347
f.Kr.). Alle var de optaget af problemet om viden og erkendelse, om bevidsthed
og omverden, og af problemet om det usynlige virkelige, som hindufilosofferne
kaldte brahman og de græske filosoffer numenon, og af det
synlige uvirkelige, som inderne kaldte maya og grækerne phainomenon,
og de indledte hver på sin måde og i hver sin verdensdel den strid mod den
materialistiske livs- og verdensanskuelse, som har stået på lige siden.
(Vedr. de nævnte indiske filosoffer og
filosofier, se f.eks. Durant’s Verdens Kulturhistorie . Bind 2: Indien. Dansk redaktion: Professor,
dr. Phil. Jørgen Læssøe. Oversat af Elsa Gress. Edito
Bøger 1969. Vedr. de nævnte græske filosoffer og filosofier, se f.eks. samme
værks bind 5: Livet i Grækenland.)
Til gruppen idealistisk-dualistisk-teistisk opfattelse hørte
indiske tænkere som f.eks. Kapila, der anses for at være grundlægger af
Sankhya-filosofien, og Patanjali, hvis Yoga-Sutras danner grundlag for
udformningen af Yoga-systemet. Hos oldgrækerne findes denne gruppe
repræsenteret ved navne som f.eks. Pythagoras (ca.570-480 f.Kr.) og Plotinos
(ca.205-ca.270). For de her nævnte fire filosoffer havde sjælen, subsidiært
mennesket, oprindeligt befundet sig i en saligheds- eller lysverden, som den
eller det af flere årsager havde måttet forlade, til fordel for et opslugende
engagement med den fysiske materies verden. Men herfra skulle sjælen i medfør
af sine i hovedsagen smerte- og lidelsesfulde erfaringer længes efter at blive
udfriet og vende tilbage til det tabte paradis, som den med tiden da også ville
opnå at blive genforenet med via sin etisk-moralske stræben og sine mange
reinkarnationer. (Se samme værker som nævnt ovenfor. Vedr.
Yoga, se evt. også Poul Tuxen: YOGA. En Oversigt over den systematiske
Yogafilosofi paa Grundlag af Kilderne. Jf. evt. med det i note 9
førstnævnte værk.
Den materialistisk-monistiske-ateistiske gruppe finder vi i
Old-Indien repræsenteret ved tænkere som f.eks. Brihaspati, Ajita
Kasakambalin og Mahavira (ifølge traditionen dateres sidstnævnte
til 599-527 f.Kr.). Denne gruppe havde også sin pendant i det gamle Grækenland,
hvor den repræsenteres af navne som f.eks. Leukippos (omkr.450 f.Kr.),
og dennes elev, den berømte "atom-teoretiker" Demokritos
(ca.460-360 f.Kr.). Men eftersom denne gruppe henfører alt eksisterende til
materien og dennes iboende kræfter, findes der derfor ikke en teistisk udgave
af den.
Identitetslæren, ifølge hvilken ånd og materie, sjæl og legeme, er
to aspekter eller fremtrædelsesformer af den samme til grund liggende
virkelighed, som i sig selv er ukendt, må karakteriseres som panteistisk, idet
den identificerer virkeligheden med det guddommelige Noget. I det klassiske
Grækenland blev denne lære især fremført af lægen og filosoffen Empedokles
(omkr.490-430 f.Kr.). Han mente at alle levende væsener var af guddommelig
oprindelse, og at de oprindelig havde været guder, der levede i et
salighedsrige, som de havde tabt ved en voldshandling eller ved urenhed og
derfor var sunket fra det himmelske paradis for at leve på jorden blandt
dødelige. Altså dødelige i den forstand, at de var underkastet fødsel og død
og genfødsel eller reinkarnation. Empedokles var endvidere vegetar for ikke at
udøve kannibalisme, idet han var overbevist om, at dyrene er reinkarnerede
mennesker.
Det skal nævnes, at et nærmere bekendtskab med Empedokles'
filosofi, sådan som han har fremført den i værkerne Om naturen og Om
renselser, viser, at denne har væsentlige lighedspunkter med Martinus'
Kosmologi, blandt andet vedrørende det seksuelle polprincip, hvilket det dog
vil føre for vidt at komme nærmere ind på her.
Det tidligere ovenfor fremførte forbehold vedrørende f.eks. den
indiske filosof Shankaras og dermed Vedanta-filosofiens tilhørsforhold til den idealistisk-monistiske-panteistiske
gruppe, hænger sammen med, at der går en hårfin grænse mellem denne og
identitetslæren. Når jeg her har henregnet Shankara til den nævnte gruppe beror
det på, at han trods alt er tilhænger af en udfrielse (moksha) fra den evige
kredsløbsbevægelse af fødsel, død og stadig genfødsel (samsara), som han,
uanset om det drejer sig om behagelig eller ubehagelig skæbne (karma),
grundlæggende opfatter som en lidelsesfyldt illusion.
Selvom det må konstateres, at Martinus' erkendelseslære på flere
afgørende punkter adskiller sig radikalt fra det klassiske indiske filosofiske
system Vedanta, må det dog samtidig siges, at den på en række væsentlige
områder er i endog stor overensstemmelse med det indiske religiøse tankesystem.
Det gælder særlig dettes mest indflydelsesrige retning, advaita Vedanta,
hvilket vil sige "ikke-todelt" eller ikke-dualistisk Vedanta. Dennes
udformning tilskrives som nævnt den store filosofiske og religiøse begavelse Shankar
Acharya, oftest blot kaldet Shankara. Advaita Vedanta har som mål at bringe
mennesket til erkendelse af den ene sande virkelighed, Brahman
(alsjælen), som i mennesket er til stede som Atman (enkeltsjælen), og
som bag den sanselige verdens gøglespil, Maya's slør, er bestemmende
for alt. Maya er dén illusionistiske magt, som i kraft af avidya
(ikke-viden og deraf følgende 'forblændelse') holder sjælen fanget i
ukendskab til den bagvedliggende, sande virkelighed: det universelle Brahman.
Shankaras radikalt monistiske lære er imidlertid konsekvent og
kompromisløs idealisme, som karakteriserer alt andet end Brahman som værende
Maya's gøglespil eller illusion. Denne karakteristik gælder altså sjælen såvel
som den uendelige universelle kredsløbsbevægelse gennem fødsel og død til
fortsat genfødsel, som er bundet til en lige så universel lovmæssighed, karma
eller årsagsvirkningsloven, der lader et levende væsens placering og skæbne være
bestemt af dets handlinger. Det indebærer at ny fødsel (genfødsel eller
reinkarnation) er bestemt af forudgående karma og således videre i et fortsat,
uendeligt kredsløb, samsara, det såkaldte "livshjul".
Shankara tilskriver altså ikke fænomenet 'verden' nogen objektiv
eller selvstændig eksistens, men opfatter den som et helt igennem
illusionistisk fænomen og en projektion af individets bevidsthed. Shankara er
i overensstemmelse med flere andre hindufilosoffer og religiøse mystikere, når
han hævder, at den personlige bevidsthed såvel som dennes projektion: verden,
ophører med at eksistere i samme øjeblik sjælen opnår moksha (udfrielse) og
bliver ét med det universelle Brahman. Billedligt talt på samme måde, som
vanddråben ophører med at have selvstændig og uafhængig eksistens, når den
forenes med havet (hvori den dog stadig må ligge som en latent mulighed!).
(Vedr. Shankaras erkendelseslære, se: Shankara: Skelneevnens
kronjuvel (Viveka Chudamani). Oversat og indledet af Sven Damsholt.
Visdoms Bøgerne. Sankt Ansgars Forlag. København 1978.)
Ingen er undtaget fra karma-samsara's lovmæssigheder, der gælder
både guder, mennesker, dyr og planter, som alle i kraft heraf er indplaceret på
forskellige trin i et fælles hierarkisk system eller en trinvis orden.
Optimistisk opfattet har karma-samsara forestillingen en fordel, dels ved sin
forklaringsværdi over for uligheder i evner, vilkår og skæbne, dels ved det
perspektiv for stadigt ny muligheder den åbner for enhver.
Imidlertid er det særlig det pessimistiske og trøstesløse ved
karma-samsara loven, der gennem tiderne er blevet betonet i indisk filosofi og
religion. Derfor blev en udfrielse, i hinduismen kaldet moksha og i
buddhismen nirvana, et overordnet mål for et menneskes bestræbelser.
Målet mente man kunne opnås ved at eliminere sine begær, og derigennem undgå
dannelsen af ny karma, for når karma-loven eller kæden af årsager-virkninger
brydes, ophører genfødsel eller samsara - i henhold til Vedanta såvel som til
Buddhas lære - i takt med ophøret af begæret eller begærene.
Vedr. Vedanta-filosofien, se f.eks. Collected Works of Max Müller: The
Six Systems of Indian Philosophy. Longmans, Green, And Co. London, New
York, and Calcutta. 1912. Vedr. Buddha og hans lære, se
f.eks. Poul Tuxen: BUDDHA. Hans Lære, dens Overlevering og den Liv i
Nutiden. G.E.C.Gads Forlag , København 1928. Se f.eks. også Chr. Reventlow:
Hvad Buddha lærte om Livets Mening. Gyldendal 1943. Endvidere
Verdensreligionernes Hovedværker i Oversættelse. Under Medvirken af danske Videnskabsmænd.
Udgivet af Dr. Phil. Poul Tuxen: DHAMMAPADA. Buddhistiske Tankesprog. Oversat
af Dr. Phil. Poul Tuxen. Udgivet af Aage Marcus København. Trykt hos Ivar
Jantzen MCMXX (1920)
Som læseren formentlig allerede er klar over, er Martinus'
Kosmologi ikke livs- og verdensfornægtende, som eksempelvis den radikale
indiske filosofi. Kosmologien er derimod i højere grad på linie med den mere
moderne form for Vedanta, som repræsenteres - om end med hver sit særpræg - af
internationalt kendte navne og skikkelser som Gadadhar Chatterji, der
senere antog navnet Ramakrishna (1834-1886), dennes elev Narendra
Nath Datta, bedre kendt som Vivekananda (1862-1902) og Aurobindo
Ghose (1872-1950). Fælles for disse er det, at de har hentet inspiration
fra den idealistiske tradition i vestlig filosofi, ligesom udfordringen fra
kristen mission i Indien tilførte deres vedanta-filosofi en ny dimension. Men
skønt de fastholder Shankaras principielle monisme, tillægger de dog den ydre
verden en relativ eksistens og gyldighed, som blandt andet begrunder et
engagement i sociale og politiske problemer og aktiviteter. (Albert Schweitzer: Indisk tænkning og mystik. Bearbejdet og
oversat af Børge Friis, dr.phil. Branner og Korch. København 1956.)
Det er den moderate form for Vedanta, der især har inspireret
dennes vestlige udgave i form af teosofien, som igen har dannet
inspirationsgrundlag for Rudolf Steiners antroposofi. Disse har
tilsammen haft en vis indflydelse på Martinus, idet det var studiet af en
teosofisk bog om meditation, der blev optakten og indledningen til den
indvielse til sin mission, som han oplevede i påsken 1921, og som skulle blive
bestemmende for resten af hans liv og virksomhed. (Vedr. Rudolf Steiner og Antroposofien, se f.eks. Colin Wilson: Rudolf
Steiner. En mand & hans visioner. Oversat af Jens Juhl Jensen. Forlaget
Komma A/S København 1985.)
Men selvom Martinus har optaget et begreb og udtryk som karma
i sin lære, og til trods for at denne på flere væsentlige punkter har ligheder
og fællestræk med Vedanta-læren, er der dog næppe grundlag for at mene, at han
har hentet sin religions-filosofiske eller kosmologiske forestillingsverden
i denne i bedste forstand fantastiske filosofi. Som omtalt og beskrevet i de
foregående kapitler, er Martinus selv af den begrundede opfattelse, at han har
modtaget sin inspiration til, sin viden om og sit overblik over det evige
verdensbillede gennem avanceret brug af intuitionsevnen. Denne evne,
som han hævder blev vakt hos ham under indvielsen i påsken 1921, er i henhold
til hans lære betinget af såkaldt dobbeltpolethed og af en dermed forbundet
fuldstændig harmoni eller balance mellem udviklet følelse og intelligens, som
muliggør en permanent sansning fra oven eller på langs af materien,
og som er karakteristisk ved, at den tillader den guddommelige alkærligheds
visdomslys at stråle ind i individets bevidsthed. Kilden til dette visdomslys
findes i henhold til Martinus i form af det såkaldte visdomsocean, dvs.
oceanet af guldkopi-facitter, i den centrale del af Guds primære bevidsthed,
eller i det bevidstheds- og tilværelsesplan, der også kaldes den
guddommelige verden. Alt sammen begreber, som læseren på dette tidspunkt
formentlig er blevet lidt fortrolig med. (Vedr. Martinus
indvielse i påsken 1921: Se Småbog nr. 4: Omkring min Missions Fødsel. Se
evt. også Martinus: Erindringer, s. 63 ff.)
Imidlertid er Martinus' Kosmologi ikke kun i overensstemmelse med klassisk
indisk og græsk filosofi, men i høj grad også med bestemte retninger inden for
ældre såvel som nyere europæisk tænkning fra renæssancen til nutiden, hvor
præcis de samme grundlæggende filosofiske spørgsmål og erkendelsesmæssige
problemer har været eller er på dagsordenen.
Og nøjagtig de samme filosofiske
hovedretninger med hver deres fremtrædende repræsentanter, som er nævnt
tidligere ovenfor, gør sig gældende i den europæiske filosofi. Her møder man
også idealisterne, materialisterne og identitetstilhængerne, monisterne og
dualisterne, teisterne, ateisterne og panteisterne.
Til gruppen idealistisk-monistiske-panteistiske hører f.eks. de
tyske filosoffer Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716), og Immanuel
Kant (1724-1804), måske den største europæiske filosof nogensinde. Til
denne gruppe hører også englænderen George Berkeley (1685-1753), den
sweitziske Jean-Jacques Rousseau (1712-78), tyske filosoffer som Johann
Gottlieb Fichte (1762-1814), Arthur Schopenhauer (1788-1860), Friedrich
Albert Lange (1828-75), og den franske intuitionsfilosof Henri Bergson
(1859-1941). De nævnte filosoffer findes omtalt flg. steder:
Politikens filosofileksikon 1., i det i note 3 nævnte værk, samt i
Svend Erik Stybe: Idéhistorie. Vor kulturs idéer og tanker i historisk
perspektiv. Munksgaard 1961.
Gruppen idealistisk-dualistisk-teistisk repræsenteres på
fremragende måde eksempelvis af franskmanden René Descartes (1596-1650)
og - med et vist forbehold, fordi han tilhører erfaringsfilosofien -
englænderen John Locke (1632-1704).
Repræsentanter for den materialistisk-monistiske-ateistiske gruppe
finder man et fremragende eksempel på i englænderen Thomas Hobbes
(1588-1679). Desuden i den tysk-franske Paul Henri Thierry Holbach
(1723-1789), de tyske oplysningsfilosoffer Ludwig Feuerbach (1804-72), Max
Stirner (Kaspar Schmidt) (1806-56)), og - ikke mindst - Karl Marx
(1818-83). Dertil kommer naturvidenskabelig-positivistiske filosoffer som Ludwig
Büchner (1824-99) og Ernst Haeckel (1834-1919).
I denne gruppe skal sluttelig nævnes den tyske filosof Wilhelm
Ostwald (1853-1932), som under indflydelse af Einsteins relativitetsteori
opbyggede en naturfilosofi, der peger ud over den anskuelige, mekaniske
naturopfattelse og dermed ud over materialismen. Ifølge Ostwald må den
mekaniske naturopfattelse afløses af den energetiske naturforståelse,
idet den eneste virkelighed vi ifølge ham kan påvise, er energien som
videnskabeligt grundprincip. Ostwalds filosofi har som følge heraf fået
betegnelsen: energetisk monisme.
Herfra går europæisk filosofi mere eller mindre over til
erfaringsfilosofien eller den såkaldte positivisme, som i princippet
kun anerkender sanseiagttagelse og -erfaring som grundlag for sand viden om
naturen. Denne retning er især repræsenteret ved tænkere som franskmanden Auguste
Comte (1798-1857), englænderen John Stuart Mill (1806-1873), og Herbert
Spencer (1820-1903). Under indflydelse fra Darwins udviklingsteori
fremførte sidstnævnte en erkendelsesteori på biologisk grundlag, en retning
som blev videreført af de tyske filosoffer Richard Avenarius (1843-96)
og Ernst Mach (1838-1916).
Hele denne europæiske filosofiske retnings udvikling opsummeres i
en vis forstand af den geniale tyske filosof Friedrich Nietzsche (1844-1900),
i og med sætningen og udsagnet: "Den gamle Gud er død".
Hermed erklærer han også den kristne metafysiks endeligt. Som erstatning for
en guddommelig mening må mennesket selv gennem sin livsfortolkning tillægge
verden mening og værdi. For Nietzsche betyder det tanken om den evige genkomst,
hvorved evig tilblivelse bliver livets mening.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 109: INTRODUKTION TIL ERKENDELSESLÆREN I MARTINUS'
KOSMOLOGI