Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
1. kapitel (fortsat):
Endelig skal nævnes dén filosofiske retning, som vi tidligere
ovenfor har betegnet som den monistisk-panteistiske identitetslære, og den
retning som nok må siges at være mest i overensstemmelse med Martinus'
Kosmologi. Denne retning er i nyere tid i Europa især repræsenteret ved den vel
nærmest geniale renæssancefilosof Giordano Bruno (1548-1600), der
betegnes som det nye verdensbilledes filosofiske fuldender. Hans tænkning
sprængte den fiksstjernesfære, som endnu Nicolaus Kopernikus (1473-1543)
troede på, selvom han på baggrund af sin tænkning over bevægelsens relativitet
forkastede det geocentriske verdensbillede, hvori jorden er centrum i
solsystemet, og i stedet indførte det heliocentriske verdensbillede, hvori
solen er centrum i planetsystemet.
For Giordano Bruno er universet uendeligt, dels i den forstand, at
det består af en uendelighed af verdener, og dels forstået på den måde, at
universet i sig selv er uden grænse og uden noget absolut midtpunkt. Universets
uendelighed er ifølge Bruno en direkte følge af, at Guds væsen og kraft
udfolder sig i form af universet, som derfor må være lige så uendeligt som Gud
selv. Gud er alle tings væsen og enhed, princippet og det ene, og den første
eller højeste årsag, som i sig selv er årsagsløs.
Giordano Brunos tanker var revolutionære, særlig i en tid, hvor den
katolske kirkes inkvisition havde travlt med ved hjælp af band og bål at
bekæmpe de såkaldte "kættere" og "hekse", hvilket vil sige
mennesker af begge køn, som satte sig op imod kirkens dogmatik og praksis.
Efter flere års vandrerliv rundt om i Europa vendte Bruno i 1593 tilbage til
Italien, men her blev han fængslet af inkvisitionen og sad 7 år i fangenskab,
før han i året 1600 offentligt blev brændt på torvet Campo de Fiori i Rom.
Men Giordano Brunos tanker og indsigt kunne man imidlertid ikke slå
ihjel, og de blev nogle årtier senere videreført af den store hollandske
filosof Baruch Spinoza (1632-1677), som for resten selv led en stor
forsmædelse, idet han som 23-årig i 1656 blev lyst i band og udstødt af den
jødiske menighed i sin fødeby Amsterdam. Baggrunden herfor var hans frisindede
religiøse og filosofiske anskuelser, der ikke stemte med den ortodokse
jødedom.
Spinozas grundsynspunkt er, at den første, årsagsløse årsag, som
han betegner som "substansen", ligger til grund for alt eksisterende.
Substansen er det eneste i og for sig eksisterende, alt, hvad vi opfatter som
virkeligt er derfor 'bare' egenskaber ved substansen eller forståelsesmåder, i
hvilke den åbenbarer sig. Eftersom substansen er det eneste eksisterende, og
der altså ikke kan være noget, som begrænser den, må den i enhver forstand
være uendelig, samtidigt med, at den må have en uendelighed af forskellige
egenskaber eller attributter. Således er ånd og materie blot to
fremtrædelsesformer for en og samme virkelighed: substansen. Ånd og materie er
derfor ret beset identiske, men indgår samtidig erkendelsesmæssigt i et
komplementært forhold, som bevirker, at så længe tingene betragtes som åndelige
fænomener, må man forklare naturens orden eller årsagssammenhængen ved åndens
attribut alene; og så længe man betragter dem som materielle fænomener, må hele
naturens orden forklares ved udstrækningens attribut alene.
Dette uendelige væsen med en uendelighed af attributter, betegner
Spinoza som substansen Gud. Der er derfor ikke tale om en personlig Gud,
men om det væsen, som ligger til grund for alt og omfatter alt, og som ikke kan
tillægges menneskelige egenskaber. Gud er i alt og alle, hvorfor Gud og naturen
ikke er adskilt, men udgør en enhed. "Alt, som er, er i Gud, og intet
kan være eller begribes uden Gud". Som dækkende udtryk for sin
opfattelse af Gud, kunne Spinoza sådan set lige så godt have brugt det bibelske
udsagn: "Ham, i hvem vi leve, røres og er".
Det står sikkert her klart for læseren, at der består en principiel
overensstemmelse mellem Spinozas lære og Martinus' Kosmologi, og det så meget
mere, som at Spinoza også er af den opfattelse, at intuitionen repræsenterer
den højeste erkendelsesform, i hvilken sjælen véd, at den er i Gud og skuer
enkelttingene under evighedens synsvinkel.
En anden stor filosof, som kan henregnes under denne gruppe, selvom
han egentlig er idealist i den forstand, at hans filosofi tager udgangspunkt i
ånden, er Friedrich Wilhelm Joseph Schelling (1775-1854), som regnes for
den romantiske filosofis egentlige hovedskikkelse. Når jeg mener, at han kan
tages til indtægt for identitetslæren, beror det på, at han inddrager naturen
(materien) som ligeværdig 'komponent'. Hans naturfilosofi går ud fra, at
naturen er en levende organisme, der danner ét stort sammenhængende
system. Det er den samme åndelige urkraft, der bevirker åndens udvikling
eller "opstigen" gennem mineralet, planten og dyret, til den kommer
til klar bevidsthed om sig selv i mennesket. Schelling ser hele naturen som
ånd på forskellige udviklingstrin, idet han opfatter naturen som den synlige
ånd og ånden som den usynlige natur.
Schellings filosofi har store lighedspunkter med Martinus'
Kosmologi, ikke mindst hvad angår opfattelsen af naturen (universet) som en
levende organisk enhed, hvori ånd og materie (natur) er to aspekter eller sider
af samme virkelighed, altså at subjektiv ånd og objektiv materie er identiske,
dog med det absolutte (Spinozas "substansen") som forudsætning
eller urgrund. Men også hvad angår opfattelsen af åndens hensigtsbestemte
udvikling i form af mineral-, plante- og dyreriget og det egentlige
menneskerige, er Schellings naturfilosofi i principiel overensstemmelse med
Martinus' kosmiske analyser.
Endnu et par filosofiske repræsentanter for identitetslæren skal
nævnes. Først Friedrich Ernst Daniel Schleiermacher (1768-1834), som
særlig fik betydning gennem sin religionsfilosofi. Han mener at videnskaben har
sin rod i tænkningen, moralen i viljen, religionen i anskuelsen og følelsen.
Han bryder desuden med enhver dogmatisk religionsopfattelse, idet han mener at
de teologiske og religionsfilosofiske systemer er en slags
"anden-hånds-produkter", som er skabt af tilhængere - eller modstandere
- af de store religionsskikkelser. Dogmerne er ikke videnskabelige erkendelser,
men er forsøg på at tyde og udtrykke de religiøse følelser i forestillinger og
ord. Den, som behandler de religiøse læresætninger som videnskab, forfalder til
tom mytologi. Religionen er den umiddelbare bevidsthed om alle tings sammenhæng
og enhed med hele det uendelige univers eller Gud. Den er desuden følelsen af,
at vor tilværelse og vort liv er en tilværelse og et liv i og gennem Gud.
Den næste og sidste repræsentant for identitetslæren er en anden
stor tysk filosof, Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831), som søgte
at forstå tilværelsen som en udvikling af den guddommelige tanke. Han vendte
sig imod den Kant-Fichte'ske idealisme, som gjorde verden til en subjektiv
forestilling, og indførte i stedet begrebet den objektive fornuft. Det vil sige
fornuften forstået som metafysisk eller kosmologisk fornuft, et princip, der
giver kosmos, virkeligheden eller verden mening, struktur og orden. Alle
enkeltheder i tilværelsen er derfor logisk nødvendige led i en almindelig,
altomfattende fornuftsammenhæng.
Fornuften udgør altså verdensprincippet, og kun fordi dette princip
også virker og åbenbarer sig i mennesket, er det muligt for os at begribe
verden. Logikken er følgelig ikke læren om subjektive, menneskelige
tankeformer, men om Logos, alfornuften. Logikken indeholder derfor i en
vis forstand fremstillingen af Gud, således som "han" er i sit evige
væsen før skabelsen af naturen og nogen endelig ånd. Vil man forstå
tilværelsen, må man derfor hengive sig til den rene tænkning på en sådan måde,
at den universelle fornuftnødvendighed kan gøre sig gældende i os. Vi må hæve
os til et bevidsthedsniveau, hvor verdensfornuften, den absolutte tanke,
åbenbarer sig og lever i den menneskelige tanke.
Set på den baggrund kan Hegels filosofi siges at være båret af en
art logisk mystik, ud fra hvilken hans system alene kan forstås.
Hegel har i overensstemmelse med sin grundtanke om alle tings fornuftkarakter
udviklet en metode, som efter hans mening giver nøglen til løsning af alle
tilværelsens gåder. Denne metode eller ”nøgle” kalder han for dialektikken. Princippet
for denne dialektiske metode går ud fra, at begreberne og tænkningen
ikke er noget stillestående og afsluttet, men er noget, der udvikler sig med en
egen indre nødvendighed. Denne nødvendighed viser sig på den måde, at der til
ethvert begreb (tese) svarer et modbegreb (antitese), men tanken vil altid
ophæve modsætningen ved at forbinde de to modsatte begreber i et tredie, højere
begreb, i hvilket de begge er led (syntese). Denne nye tanke har igen sin
modsætning, sammen med hvilken den danner en ny højere enhed, og således
fortsat.
Begreberne optræder altså altid parvis og som udtryk for
modsætninger, der som sådanne gensidigt forudsætter og betinger hinanden. For
eksempel forudsætter begrebet væren begrebet ikke-væren, i forening af begge
tanker får vi begrebet tilblivelse eller vorden, idet det at blive til er både
at være og ikke-være, eller overgangen fra den ene tilstand til den anden.
Tankelivet betegner altså en stadigt fremadskridende udviklingsproces, der
altid passerer gennem tre led: position - negation - negation af negationen
eller: tese - antitese - syntese. Denne indre tankeudvikling kaldes dialektik,
idet tanken ligesom fører en samtale med sig selv, uden at behøve nogen ydre
deltager. Det var forresten denne dialektiske tanke- og samtaleform, som især
Sokrates var en mester i.
Det er imidlertid ikke kun tænkningen, der er undergivet
dialektikkens lovmæssighed. Den gælder også tilværelsens logiske selvudvikling:
Modsætninger er virkelighedens væsen, men virkeligheden indeholder også deres
forsoning eller udligning. Alt udvikler sig gennem modsætninger og ophævelsen
af modsætningerne i højere enheder. Ånden har sin modsætning i materien
(naturen), men fornuften vender gennem åndslivet tilbage til sig selv og
modsætningen forsones eller udlignes. I sin tilbagevenden fra naturens
udvendighed fremtræder ånden først som subjektiv ånd hos den enkelte, men som
negation af den individuelle ånd fremtræder den objektive ånd, der gennem ret
og moral stiger op til det sædelige livs store over-individuelle
fællesdannelser: familien, samfundet, staten. Staten er sædelighedens, altså
moralens og rettens, fuldendelse. Ingen enkelt stat er imidlertid fuldgyldigt
udtryk for statens idé. Det er først gennem verdenshistorien, at den objektive
ånd når sin fulde virkeliggørelse.
Ifølge Hegel er den højere enhed af den subjektive og den objektive
ånd den absolutte ånd eller fornuftens sidste tilbagevenden til sig
selv. Denne tilbagevenden virkeliggøres i de tre trin: kunst, religion og
filosofi. I kunsten kommer ånden til anskuelse af sig selv, i religionen til
forestilling om sig selv, og i filosofien til begrebsmæssig erkendelse af sig
selv. Kunsten, religionen og filosofien er derfor forskellige udtryk eller
former for samme indhold: ånden. På denne måde forener Hegels system det
æstetiske, religiøse og filosofiske liv.
En interessant skikkelse i nyere tids filosofihistorie er den tyske
filosof og psykolog Gustav Theodor Fechner (1801-87), som er en af den
moderne eksperimentelle psykologis grundlæggere. Ved siden af sin strengt
videnskabelige og eksperimentelle forskning beskæftigede han sig især med
metafysiske spekulationer, og han så sit egentlige livskald i udformningen og
forkyndelsen af sin religiøs-metafysiske verdensanskuelse.
I modsætning til den romantiske filosofis deduktive metode, dvs. tankeslutninger
fra det almene til enkelttilfælde, benyttede han sig af den induktive metode,
som slutter fra enkelttilfælde til det almene. Fechner ville grunde sin filosofi
på erfaring og ikke på apriori konstruktioner, og hans filosofi er i
denne henseende beslægtet med naturvidenskabelig tænkemåde.
Videnskaben søger det lovmæssige og almengyldige, og den
fremadskridende erkendelse fører derfor til en eliminering af de
"subjektive" og "tilfældige" elementer af erfaringen. Som
følge deraf må det videnskabelige verdensbillede i en vis forstand være
fattigere end den oplevede virkelighed selv. Et godt eksempel herpå er den
mekaniske naturopfattelses forarmelse af virkeligheden, idet den
tilbagefører alle forandringer på bevægelser af mindste uforanderlige
massedele. Den objektive virkelighed kan kun beskrives i kvantitative bestemmelser,
og derfor er f.eks. tonernes og farvernes skønne lysende verden for den
naturvidenskabelige opfattelse 'bare' et 'subjektivt skin', idet den objektive
verden omkring os i virkeligheden viser sig at være mørk og stum. Opfattelsen
af lys er et spørgsmål om der forefindes levende væsener, der har udviklet en
evne (sans) til at omsætte objektive elektromagnetiske strålers eller
vibrationers indvirkning. Lyst blev det altså først, da et mikroskopisk
infusoriedyr havde fået udviklet en evne eller sans til for første gang i
evolutionshistorien at adskille lyst og mørkt.
Dette naturvidenskabelige verdensbillede er for Fechner et
trøsteløst "natsyn", og hans filosofi opponerer stærkt imod det, idet
han grundlæggende hævder, at naturvidenskabens mørke, klangløse materielle
verden overhovedet ikke eksisterer. For ham består hele den ydre fysiske verden
kun som indbegrebet af lovbundne fænomener, der alene eksisterer for
bevidstheden. Det såkaldte materielle er derfor i virkeligheden noget
åndeligt, idet forskellen mellem det, vi kalder sjæl og det vi kalder materie
er den, at det sjælelige blot er noget for mig, medens det materielle
tillige er noget for andre.
Imidlertid er Fechners anskuelse ikke ren idealisme, idet han mener
at der til alt åndeligt findes et tilsvarende materielt, og omvendt: til alt
materielt findes et tilsvarende åndeligt. Hele tilværelsen bliver dermed af
psykofysisk art, hvilket indebærer at alt er besjælet.
Fechners filosofi hylder da også organismetanken, idet han mener at
de større besjælede organismer eller enheder indeholder de stadigt mindre
organismer eller besjælede enkeltenheder. Som en af disse organismer ser han
blandt andet menneskets psykofysiske organisme, der indgår som del af den
større organisme, jordkloden, som han også opfatter som besjælet. Han
betragter mennesker, dyr og planter som jordens sanseorganer, hvis
indtryk absorberes af jordens bevidsthed, som i virkeligheden udgøres af
diskarnerede sjæle af mennesker, dyr og planter.
Fechner opfatter verden eller tilværelsen som udviklingsmæssige
trinrækker, der er indbygget i hverandre, således at f.eks. planter, dyr og
mennesker udgør én trinrække, hvor mennesket er det højeste trin. Jorden og de
øvrige himmellegemer befinder sig på en trinrække, som er overordnet i forhold
til den førstnævnte trinrække, ligesom solene befinder sig på en trinrække, der
er overordnet i forhold til planeterne, og således fremdeles. Tilværelsens
allerhøjeste trin på den højeste trinrække betegner Fechner som Gud.
Selvom ovenstående forsøg på at fremstille Fechners filosofi er
summarisk og for utilstrækkelig til at kunne forstå omfanget og rækkevidden af hans
synspunkter, mon det så ikke allerede her er faldet læseren ind, at Fechners
opfattelse af tilværelsens organiske trinrækker, der er indbygget i
hverandre, har principiel lighed med den omtrent tilsvarende opfattelse i
Martinus' Kosmologi? I denne forekommer det syvleddede organismeprincip,
der går igen i uendelighed, og som er udtryk for det vældige, kosmiske
spiralkredsløbsprincip. Og organismerne er i alle tilfælde, uanset om det
drejer sig om elementarpartikler, atomer, celler, organer, organismer,
planeter, sole eller galakser, udtryk for besjælet liv.
Ja, ligheden mellem Fechners og Martinus' opfattelse af
tilværelsens trinrækker går endog så vidt, at Martinus ligefrem også har
fremstillet spiralkredsløbet i form af trinrækker. Det er tilfældet i f. eks.
hans symbol og beskrivelse i Livets Bog af Symbol nr. 7: Verdensenergiernes
organisation eller udviklingsstigen (LB I, stk.273-277). Kan også
ses via dette link: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-28/
I Symbolbogen Det Evige Verdensbillede
III har symbolet fået nr. 28, og kan for øvrigt sammenholdes med symbol nr.
29: Kosmiske udviklingsbaner:
http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-29/,
symbol nr.
30: Den evige Guddom og væsenernes
sansebegavelse: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-30/,
samt symbol nr. 31: Det levende
væsens sanseevne og verdensaltet: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-31/.
Fechner har på sin side også symbolsk-teoretisk fremstillet sine
trinrækker som cirkler inden i cirkler, hvor den største cirkel, Gud,
indeholder alle de stadigt mindre cirkler, som hver for sig er afgrænset mod
hinanden. Denne fremstilling af organismeprincippernes trinrækker svarer principielt
til Martinus' fremstilling af samme i symbol nr. 7: Livsenhedsprincippet
eller det første glimt af en Guddoms eksistens: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-7/
I principiel lighed med Martinus opfatter Fechner i øvrigt Gud som en uendelig,
allestedsnærværende, altgennemstrømmende ånd, alle tings urgrund og skaber, alkærlig,
alvis og almægtig, "Ham, i hvem vi lever, rører os og er". I denne
gudsopfattelse ser Fechner en gennemførelse af kristendommens lære.
Man kunne næsten fristes til at tro, at Martinus må have kendt til
Fechners filosofi, før han udarbejdede sin kosmologi, men så vidt vides er
dette ikke tilfældet. Forklaringen på overensstemmelsen i deres grundlæggende
synspunkter er dog nok den, at de begge har øst af samme intuitive kilde:
visdomsoceanet.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 110: INTRODUKTION TIL ERKENDELSESLÆREN I MARTINUS'
KOSMOLOGI