Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
1. kapitel (fortsat 2):
Vender vi os igen til Hegels filosofi, kan det konstateres, at den
fik uhyre stor indflydelse ikke kun på datidens filosofi, men måske i højere
grad på eftertidens tænkning. I årene 1818-31 var Hegel professor i Berlin og
som sådan blev han betragtet som "Tysklands filosofiske diktator".
Efter hans død delte hans tilhængere sig i to lejre, en konservativ og en
radikal retning, hvoraf især sidstnævnte fik stor indflydelse på eftertidens
åndsliv. Det var fra den sidstnævnte retning, at særlig tre filosoffer kom til
at præge den filosofiske tænkning, nemlig de tidligere ovenfor nævnte Ludwig
Feuerbach, Max Stirner og Karl Marx.
Fælles for disse tre var det, at de vendte Hegels filosofi på
hovedet, idet de i modsætning til ham hævdede at ånden er en illusion og
virkeligt er kun det, der er tilgængeligt for sanserne. De religiøse
forestillinger har ingen sandhedsværdi, men er udtryk for menneskenes egne
ønsker, trang og håb. Mennesket er heller ikke skabt i Guds billede, men
menneskene har tværtimod skabt Gud i sit eget billede. Feuerbach mente, at det
derfor ligefrem var en moralsk pligt at bekæmpe den religiøse gudstro, således
at man ved at udelukke tanken om det hinsidige, kunne koncentrere sine tanker
og kræfter om det dennesidige. I stedet for troen på og kærligheden til Gud
bør menneskene sætte troen på sig selv og deres egen kraft og på kærlighed til
medmenneskene.
Hermed var begreber som Gud, ånd og udødelig sjæl forvist fra den
filosofiske scene, eller i al fald forvist af filosoffer, der ikke ville gøre
sig selv til grin. Til trods herfor var Feuerbachs ateisme ikke tilstrækkelig
konsekvent for en filosof som Max Stirner, der bebrejder den førstnævnte at
denne tror på et menneskehedsvæsen: menneskeheden. Menneskeheden som det
højeste væsen var netop ateismens store fund, men Stirner protesterer og
hævder, at det eneste virkelige er kun det enkelte, konkrete menneske.
"Menneskeheden" eller "mennesket" er tomme ord og
almenbegreber. Troen herpå er derfor en tro af samme væsen som den
kristelig-religiøse tro.
I
konsekvens heraf afviser Stirner også enhver forestilling om moral, pligt og
etik, idet han mener at individet er fuldstændig frit og suverænt og sin egen
magt og dommer, og kan følgelig handle som det selv ønsker og vil. Stirners
stærkt egoistiske, asociale og anti-humanistiske filosofi var derfor velegnet
som teoretisk grundlag for anarkister af alle afskygninger.
Den geniale teoretiker Karl Marx anvendte Hegels dialektiske metode
på den historiske virkelighed, for at opdage de magter eller kræfter, der
bestemmer udviklingen. Disse magter og kræfter viser sig ifølge Marx i sidste
instans at være økonomiske og ikke ideelle, sådan som f.eks. Hegel
havde hævdet. Derfor blev Marx' filosofi i modsætning til Hegels ikke idealistisk,
men materialistisk dialektik. Hegel havde den opfattelse, at den
historiske udvikling er bestemt af åndelige ideer, medens Marx hævder at de
egentlige drivkræfter er materielle, økonomiske. Samfundets økonomiske
struktur, som mennesket fødes ind i uafhængig af sin vilje, er det reale
grundlag, og på dette hviler de juridiske og politiske forhold og hele
åndslivet. Det er ifølge Marx produktionsformerne for det materielle liv, der
betinger hele den sociale, politiske og åndelige livsproces. Det er ikke
menneskenes bevidsthed, som bestemmer deres tilværelse, men deres
samfundsmæssige tilværelse, som bestemmer deres bevidsthed, erklærer Marx.
Det økonomiske grundlag (basis) for samfundslivet befinder sig i
stadig udvikling, og på et tidspunkt vil produktivrelationerne
(arbejdsfordeling, besiddelsesforhold) og produktivkræfterne (redskaber,
penge, arbejdserfaring osv.), træde i modsætning til den tidligere herskende
juridisk-politiske og ideologiske "overbygning" (ret, moral,
religion, kunst, litteratur, filosofi osv.), hvorefter der indtræder en
epoke af sociale omvæltninger, som efter kortere eller længere tid vil ende
med indførelsen af en ny samfundsorden. Det var Marx' opfattelse, at vor tid
netop er præget af en sådan konflikt, der vil ende med at kapitalismen, som
giver kapitalejerne ejendomsret til produktionsmidlerne og magt og ret til
at udbytte de mennesker, der må sælge deres arbejdskraft, vil blive afløst af
socialismen, som ifølge ham betyder frit samvirke og fælles ejendomsret til
produktionsmidlerne.
Det er Marx' synspunkt at religion er folkets opium, som leveres af
magthaverne for at sløve arbejdskraften (arbejderne eller lønmodtagerne), og
at den derfor vil være overflødig i et socialistisk samfund og vil forsvinde i
takt med socialismens udvikling. Heri ligger måske en af Marx' største
fejlslutninger, hvilket især udviklingen i de kommunistisk dominerede samfund
med al ønskelig tydelighed har vist. Religionen forsvandt ikke af sig selv,
den blev snarere styrket under de kommunistiske regimer, som måtte gribe til
drastiske forbud mod trosfrihed og ligefrem bogstaveligt nedbryde kirker og
moskeer, eller dekretere disse anvendt til andre formål end gudstjenester.
Særligt interesserede kan henvises til
f.eks. at læse Karl Marx: Kapitalen. Kritik af Nationaløkonomien. Almennyttig
Udgave ved Julian Borchardt. Oversat af C. L. Skjoldbo. Forlaget Fremad.
København 1933. Kan evt. sammenholdes med Martinus LB I: Et Internationalt
Verdensrige under Skabelse. (1932). Sidstnævnte kan dog næppe være
inspireret af Marx’ Kapitalen, idet Martinus’ Livets Bog I udkom 1932.
På baggrund af fremstillingen af Martinus' Kosmologi i de
foregående kapitler her i bogen, står det formentlig klart for læseren, at
Martinus ikke deler Marx' og socialismens opfattelse af mennesket og
verden og "drivkræfterne". Derimod deler han på mange punkter Marx'
anskuelser omkring samfundsudviklingen, men skelner samtidig skarpt mellem
politisk og ægte kommunisme, hvor den førstnævnte påtvinges menneskene ved
diktat udefra, medens den sidstnævnte vokser frem i kraft af udviklingen af
menneskenes humane evne: næstekærligheden, en udvikling, som dels er beroende
på menneskenes lidelseserfaringer og dels på den igangværende polforvandling.
Desuden ser Martinus Jesus som den måske største, ægte kommunist,
verdenshistorien kan opvise. Alt sammen synspunkter, som Marx næppe ville have
forstået eller i hvert fald ikke accepteret, idet hans personlige erfaringsområde
ikke indbefattede den religiøse mystik. Det var jo netop bl.a. denne, han ud
fra sine personlige forudsætninger betragtede som en slags svindel eller
bedrag, som han derfor følte det som sin etiske pligt at modarbejde og bekæmpe,
og ikke mindst fordi han så det som en væsentlig opgave at vende menneskenes
interesse fra det hinsidige til det dennesidige. I den forstand arbejdede han med
på det guddommelige skabeprincips - Marx ville sige: den historiske
udviklings - midlertidige målsætning, nemlig at lade menneskene kulminere i
oplevelsen og erfaringen af den fysiske materies verden.
Vedr. Martinus’ opfattelse af den
politiske kommunisme: LB IV, stk. 1335-8, 1347-8, 1358; og af den ægte
kommunisme: LB IV, stk. 1333-8, 1345, 1348, 1350, 1357-8.
Omkring midten af 1800-tallet, hvor naturvidenskaben i stadig
højere grad begyndte at gøre sin indflydelse gældende på verdens- og
livsanskuelsen, opstod der en filosofisk og erkendelsesteoretisk retning, som
har fået fællesbetegnelsen: Sansefysiologisk kriticisme eller illusionisme.
Baggrunden for denne erkendelsesteoretiske retning var den, at den
moderne sansefysiologiske forskning eksperimentelt havde fundet ud af, at vore
sansefornemmelsers art ikke er bestemt af de ydre ting, men af det nerveapparat
som sættes i virksomhed. Således opfattes f.eks. en og samme ydre påvirkning
som lys, hvis den træffer øjet, men som varme, hvis den træffer
huden. Omvendt kan en og samme fornemmelsesart fremkaldes af de forskelligste
ydre påvirkninger. Eksempelvis kan lysfornemmelser fremkaldes på normal måde,
men også ved elektriske og mekaniske påvirkninger. Man kunne ligefrem opstille
en almen lov, som siger at: De forskelligste ydre påvirkninger, af hvad art
de end er, kan, når de træffer samme sanseorgan, altid kun fremkalde samme art
fornemmelser. Omvendt kan en og samme påvirkning, når den træffer forskellige
sanseorganer, udløse helt forskellige fornemmelser.
Denne lov, som kaldes "lov om de specifikke
sanseenergier", blev i første halvdel af det 19. århundrede opstillet
af den tyske fysiolog Johannes Müller (1801-58). Det helt afgørende og
på sin vis revolutionerende ved denne lov er det forhold, at vore sansningers
art ikke synes at være bestemt af den ydre virkelighed, men derimod af
vore sanseorganers bygning og funktion! Det indebærer i videre forstand, at
ydreverdenen i virkeligheden slet ikke er det, som den synes for os, når vi
betragter den gennem vore sanseorganers "brille", og at vi gennem
vore sanseorganer overhovedet ikke kan komme til nogen dækkende erkendelse af
verden.
Et af den sansefysiologiske kriticismes store navne er fysiologen,
fysikeren, matematikeren og erkendelsesteoretikeren Hermann Helmholtz
(1821-95), som har fremstillet sin erkendelsesteoretiske opfattelse i det
klassiske sansefysiologiske værk "Physiologische Optik".
Ifølge hans opfattelse er dét, der er givet os gennem vore sanseerfaringer og
forestillinger kun de virkninger, som de ydre ting har frembragt i vort
nervesystem og vor bevidsthed. Men enhver virkning afhænger efter sin natur
ikke kun af det, som virker, men også af det, som påvirkes. Vore erfaringer og
forestillinger kan derfor aldrig give os tingenes egentlige væsen. At forlange
en erfaring, som virkelig gengav de ydre tings egenskaber og altså var absolut
sand, ville være at forlange en virkning, der var helt uafhængig af det objekt,
som blev indvirket på.
Det indebærer, at alle vore erfaringer og forestillinger kun er billeder
af de ydre ting, billeder, hvis art er væsentligt medbestemt af vor
bevidstheds natur og ejendommeligheder. Altså i en vis forstand illusioner. De
egenskaber vi erfarer gennem vore sanser tilhører altså ikke tingene i og for
sig. Hvordan tager da forholdet mellem erfaringsverdenen og den egentlige,
objektive virkelighed sig ud set med sansefysiologiens øjne? –
Efter Helmholtz' opfattelse svarer vore sansningers kvalitet på
ingen måde til de objektive tings egenskaber, men er bare symboler eller tegn
for disse. For Helmholtz' betragtning gives der ingen direkte
forbindelseslinie, som fører fra den ydre virkelighed til vore sansninger,
hvorfor såvel de objektive tings natur som vore egne sansefornemmelsers opståen
må synes lige uerkendelig. Verden er i dobbelt forstand ubegribelig, og
virkeligheden falder fra hinanden i to helt adskilte dele. På den ene side vore
egne bevidsthedstilstande og på den anden side en efter sit væsen helt
uerkendelig ydre virkelighed. Den naturvidenskabelige erkendelse kan hverken
forklare vore sansefornemmelsers opståen eller afsløre tingenes egentlige natur
for os. Videnskaben er således indesluttet mellem to uoverstigelige grænser,
forresten sådan som også påpeget af Martinus i og med hans analyser omkring
"sansningen på tværs af materien".
Den sansefysiologiske kriticisme fører i sin konsekvens til den
opfattelse, at hele verden, således som vores erfaring viser os den, i grunden
er én stor illusion, sådan som det også hævdes i f.eks.
Vedanta-filosofien. Ifølge sansefysiologien digter vore sanser (altså
vores bevidsthed) den verden, vi som naiv-realister mener er virkelig. Lys,
farver, lyde, toner, duft og smag, er ikke egenskaber ved de objektive ting,
men et subjektivt skin, vore sansers ubevidste digtning, som egentlig
ikke er væsensforskellig fra vore fantasier og drømme. Den store digter
Shakespeare har derfor ret, når han siger, at den hele verden er gjort af samme
stof, som det drømme dannes af!
Den sansefysiologiske kriticisme eller illusionisme har også sin
naturvidenskabelige "digter", nemlig den tyske filosof Friedrich
Albert Lange (1828-75), som tager sit erkendelsesteoretiske udgangspunkt i
Kants filosofi. Det vil dog føre for vidt her, at komme nærmere ind på Langes
uhyre interessante og spændende tænkning. I modsætning til materialisterne og
ateisterne, mener Lange ikke, at naturvidenskaben danner det tilstrækkelige
grundlag for erkendelsen af virkeligheden. Videnskaben kan ikke afsløre
tilværelsens egentlige væsen, og den kan derfor ikke tilfredsstille vor ånds
dybeste behov. Det kan alene religiøs og metafysisk digtning. Lange er derfor
af den opfattelse, at vi gennem den højeste funktion af digtende og skabende
syntese skal frembringe en idealverden, til hvilken vi kan flygte ud over
sansernes grænser, og i hvilken vi kan genfinde vor ånds sande hjem.
De
filosofier, der bygger på sansefysiologisk kriticisme er på mange måder
beslægtede med erkendelseslæren i Martinus' Kosmologi, men i modsætning til
disse har denne et andet udgangspunkt og mere omfattende analyser og
konklusioner. Denne erkendelseslære skal vi se nærmere på i den følgende
lektion.
De i det ovenstående nævnte og omtalte filosoffer og filosofier,
udgør tilsammen mere eller mindre den åndelige, humanistiske baggrund for både
Andersens tid og for vor tid, og dermed udgør de også en del af baggrunden for
Martinus' Kosmologi, som i hovedsagen blev til i årene 1921-1960. Ganske vist
forholder Martinus sig ikke direkte til nogen enkeltfilosof eller
enkeltfilosofi, men disse er dog alligevel en del af det åndelige landskab,
hvori han befandt sig, og som han nødvendigvis måtte tage afsæt i, hvilket jeg
har søgt at pege på i denne introduktion til erkendelseslæren i Martinus'
Kosmologi.
Den nyeste indiske og europæiske filosofi kender jeg ikke
tilstrækkeligt til, og skal derfor ikke indlade mig på en sammenligning mellem
disse filosofier og Martinus' Kosmologi. Men mon ikke det generelle mønster er
nogenlunde det samme, som det jeg har skildret ovenfor. Det vil jeg tro, især
fordi de filosofiske hovedproblemer formentlig til alle tider vil være de
samme, også selvom de enkelte tidsperioders filosoffer og tænkere måske nok
lægger vægten på forskellige filosofiske emner og anskuelser. I den forbindelse
har jeg i øvrigt valgt at se helt bort fra de modebetonede filosofiske og
religiøse anskuelser, der jævnligt dukker op og bliver udråbt som udtryk for
'tidsånden'. I 1990'erne blev så vidt forskellige tænkere som Buddha og
Nietzsche 'genopdaget' og indført som højeste åndelige mode blandt visse
vestlige intellektuelle og kunstnere. De to filosoffer, hvor forskellige de
end er i deres anskuelser, er blandt andet enige med mange i vor tid om, at der
ikke findes nogen gud, ånd og udødelig sjæl, og det er måske en af grundene til
deres 'renæssance'.
Imidlertid vil de næste årtier sikkert hylde helt andre guruer og
tankeretninger. For mange mennesker - særlig i den vestlige verden - gælder
det frem for alt om ikke at stagnere, men derimod om at være åben og forny sig
gennem at følge med tidens åndelige strømninger, hvor overfladiske og
kortvarige disse så end måtte være!
Med disse bemærkninger skal vi gå over til at se på, hvordan
sansning, oplevelse og erkendelse i henhold til Martinus' Kosmologi bliver
etableret.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 111: ERKENDELSESLÆREN I MARTINUS' KOSMOLOGI (I)