Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
2. kapitel:
Livsoplevelsen og hjernen
Inden vi for alvor går videre til at se nærmere på, hvordan
Martinus' Kosmologi mere præcist opfatter sansning, livsoplevelse og
erkendelse, vil det nok være på sin plads at tage udgangspunkt i den almindeligt
accepterede og anerkendte naturvidenskabelige opfattelse af, hvad sansning er
og hvordan denne og dermed livsoplevelse foregår.
Set fra naturvidenskabens synspunkt er sansning et rent fysisk
eller fysiologisk fænomen, medens oplevelse og erkendelse godt nok betegnes
som psykologiske fænomener, men i den forstand, at psyke eller bevidsthed
antages at være bi-fænomener eller bi-produkter af rent fysiologiske
processer, mere præcist af fysiologiske processer i centralnervesystemet,
hvilket vil sige hjernen og rygmarven.
Fra det naturvidenskabelige standpunkt betragtet, er det med andre
ord den fysiske organisme eller det fysiske legeme, subsidiært hjernen, der
udgør individet og dermed subjektet. Man ved jo helt eksakt, at hjernen danner
en slags opsamlingscentral for samtlige sanseimpulser, der hidrører fra
sanseorganerne, som for pattedyrenes - herunder menneskets - vedkommende
drejer sig om synsorgan, høreorgan, lugtorgan, smagsorgan og føleorgan.
Man ved desuden, at sanseimpulserne fra sanseorganerne ledes til
bestemte sansecentre i hjernen, hvor de forbinder sig med forskellige
associationscentre, som tilsammen bearbejder og 'omsætter' sanseimpulserne til
mere eller mindre bevidste indtryk eller oplevelser. Så selvom det indtil
videre endnu ikke er lykkedes at opnå noget eksperimentelt bevis for det, er
naturvidenskaben, neurologien og psykologien alligevel tilbøjelige til at
antage, at det er disse interaktive hjernecentre, der såvel producerer som har
oplevelsen. Thi hvad ellers? spørger man, for vi naturvidenskabsfolk har
hidtil ikke kunnet finde andet end den fysiske materie, det fysiske rum-tid
kontinuum, de fysiske naturlove og de fysiske naturkræfter.
Ganske vist har fysikken, især kernefysikken, forlængst rokket
afgørende ved den klassiske fysiks begreb 'den fysiske materie' og derigennem
ved de ligeledes klassiske begreber objektivitetsaksiomet og kausalitetsaksiomet.
Men bortset fra indførelsen af nye erkendelsesteoretiske 'instrumenter', som den
specielle og den generelle relativitetsteori, indført hhv. 1905 og
1916, og komplementaritetsteorien, 1927, i den naturvidenskabelige
tænkning, er der endnu ikke (2006) sket nogen afgørende ændring i den
naturvidenskabelige grundholdning til begreberne materie og ånd. Den
sidstnævnte betragtes stadigvæk som et biprodukt af den førstnævnte, og ånden,
bevidstheden eller sjælen, har som sådan ingen selvstændig eller uafhængig
eksistens, men ophører i samme øjeblik, den fysiske organisme eller dennes
fysiologiske funktioner ophører.
Vedr. den natur- og humanvidenskabelige
opfattelse af den menneskelige perception: Se f.eks. Harald Schelderup: Psykologi.
Særlig afsnit III. Viden om verden. Det Schønbergske Forlag.
København 1971. Se evt. Også R.L.Gregory: The intelligent eye. Weidenfeld & Nicolson. London 1970. Se endvidere samme
forfatters: Eye and Brain. The psychology of seeing. World University Library. Weidenfeld &
Nicolson. London 1973. Endelig kan det anbefales at læse Claus Emmeche: Mennesket
– en samling molekyler. Fra biologisk form til bevidst fornuft, samt Rasmus
Fog: Hjerneforskning. Er hjernen en computer? Eller har vi en sjæl?
Begge artikler findes i Videnskaben eller Gud? Red. Bent Raymond
Jørgensen og Uffe Gråe Jørgensen. DR Multimedie 1996.
Martinus omtaler hjernen i flg. værker: LB I, stk. 51,
223-4. LB III, stk. 688. LB V,
stk. 1924, 1927, 1935-6. LB VI, stk. 2022, 2152, 2159, 2303.
Småbog nr. 1: Menneskehedens skæbne, 19. kap. Småbog nr. 16b: Universets
Mælkeveje, 7. kap.
Se i øvrigt lektion 64 – 66 vedr. TALENTKERNEPRINCIPPET. Ifølge Martinus
er det eksempelvis ikke kun den fysiske hjerne, som kan være defekt i sine
funktioner, men også skæbneelementet, mere specielt organtalentkernerne, som er
ansvarlige for den sjælelige struktur og derigennem indirekte også for den
fysiske genetiske struktur. Når et menneske derfor eksempelvis rammes af
demens, er det altså ikke kun fysiske hjerneceller, der degenerer og
destrueres, men også tilsvarende områder i den sjælelige struktur. Vedr.
Martinus’ symbol og forklaring ang. skæbneelementet og talentkernerne: se E.
Gerner Larsson: Kursus i Martinus’ Åndsvidenskab I-III, s. 145-155. På
Martinus Instituts hjemmeside findes under Symbolerne Symbol 74: Den defekte organisme og
skæbneelementet: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symbol-45-77/symbol-74/
Spørgsmålet om hjernen som formodet ’generator’ af Jeget og
bevidsthedslivet er i særdeleshed også behandlet af Per Bruus-Jensen i bogen Eksistens
og udødelighed, bind 1, stk. 2.1. 1.
Den fra medierne velkendte læge og hjerneforsker Peter Lund Madsen
kaldes blandt venner vittigt for Hjerne-Madsen. I lighed med flere
udenlandske og danske hjerneforskere, som f.eks. Rasmus Fog, er han af
den overbevisning, at hjernen er lig med sjælen eller omvendt: Sjælen er lig
med hjernen.
Stanislav Grof: Den indre rejse 1. Kortlægning af det ubevidste
gennem LSD-psykoterapi. Bind 2: Menneskets møde med døden. Borgens
Forlag 1977-78.
Spørgsmålet om personlighed, hjerne og sansning er også behandlet i
Johan Georg Hannemann: Er Gud en realitet? Borgens Forlag. København
1983.
Dr. Heinz Graupner. De udforskede livet. Biologiens historie. Rosenkilde og Bagger. København 1961. Side 184-194. Dr. Graupner er
i princippet enig med Martinus vedr. forholdet mellem sjæl og hjerne, og mellem
hjerne og personlighed.
Spørgsmålet om hjernen er bl.a. behandlet i flg. Tv-programmer: Er
din hjerne nødvendig? I-II. DR 1 14.06.84. Hukommelsens mysterium. Vetenskapens
Värld. SV TV 1, 1990. Om hjernen og sjælen. DR 1, 04.04.95.
På min hjemmeside LIVETS EVENTYR er hjernen bl.a. omtalt i
artiklen: H1-40. Hjerne og
bevidsthed – Om forholdet mellem
de to instanser:
http://www.livetseventyr.dk/1-40Frame.htm
Men som det vil vise sig i det følgende, rejser der sig store
problemer i forbindelse med antagelsen af, at det er hjernen, der så at sige
'har' sansningen og livsoplevelsen og som dermed i en vis forstand udgør subjektet.
Man kan nemlig stille i al fald tre vigtige spørgsmål til den
naturvidenskabelige antagelse: 1) er det f.eks. synscentret, der ser,
hørecentret, der hører, lugtecentret, der lugter osv., eller om der eventuelt
er andre centrer, måske et overordnet primærcenter, der har synet, lydene,
lugtene, altså kort sagt oplevelsen? - 2) hvordan bærer hjernen, subsidiært
hjernecentrene, sig ad med at omsætte - eller rettere sagt forvandle -
de elektrokemiske impulser til farver, lyde, lugte osv.? - Og 3) Er det måske
snarere de enkelte hjerneceller, som hjernecentrene jo angiveligt er opbygget
af, der oplever, end det er hjernecentrene og dermed hjernen som helhed, der
gør det?
De tre ovenfor nævnte spørgsmål er det ganske vist ikke umiddelbart
nemt at besvare direkte, særlig ikke, da det som nævnt endnu ikke er lykkedes
for hjerneforskningen at 'løse' livsoplevelsens og dermed bevidsthedens gåde,
og dermed heller ikke problemerne omkring, hvordan hjernen bærer sig ad med at
omsætte sanseimpulserne til bevidste indtryk og oplevelser.
Til trods for den store viden om hjerneprocesserne, som videnskaben
har tilegnet sig især inden for de sidste årtier, foreligger der endnu ikke
nogen konkret viden, som kan forklare bevidsthedens og dermed subjektets fænomen.
Imidlertid kan man på grundlag af de foreliggende videnskabelige
kendsgerninger omkring hjernen og dens processer, benytte sig af en slags
udelukkelsesmetode, som i hvert fald kan gøre det klart for os, i hvilken
retning spørgsmålenes besvarelse ikke kan eller skal søges.
Længdesnit gennem midten af hjernen, hvor nakken ligger til
venstre og panden til højre. Tallet 1 refererer til lillehjernen og tallet 2
til nakkelappen, mens tallet 28 henfører til rygmarvens udløb fra hjernens
underside. Tallet 18 angiver pandelappen og 21 hentyder til hypofysen.
Betydningen af de øvrige tal skal dog ikke gennemgås her. Blot skal det nævnes,
at synscentret ligger i nakkelappens bageste og mediale del (tallet 2). –
Billede gengivet efter P. Brandt Rehberg, C.M.Steenberg og Helge Volsøe: Menneskets
Anatomi og Fysiologi. C.A. Reitzels Forlag, København 1952.
Indledningsvis kan det dog fastslås, at visse hjernecentrer og
dermed disses hjerneceller, har større eller mindre andel i sanse- og oplevelsesprocessen.
Cellernes livsprocesser såvel som deres præstationer baserer sig på biokemisk
virksomhed i den enkelte celle. Cellerne består hver især af et system af
molekyler, atomer og elementarpartikler, hvis nærmere bestemte funktionsmønstre
bestemmer cellernes biokemi. Eftersom den enkelte hjernecelles funktioner eller
præstationer på det nøjeste er knyttet til og bestemt af disse atomare
bestanddeles egenskaber og opførsel, er det derfor et spørgsmål, om det måske
er helt nede på det atomare plan, man kan finde individet eller subjektet og
dermed det, der har oplevelsen. Altså det ’noget’ der, som i menneskets
tilfælde, konstaterer: "Jeg oplever, jeg tænker osv."?
Men heller ikke på dette fjerde spørgsmål, som bestemt ikke gør
problemet omkring subjektet og livsoplevelsen mindre, kan der gives et
umiddelbart og konkret svar. I overensstemmelse med de naturvidenskabelige
kendsgerninger set fra det atomare og dermed mikrokosmiske plan kan man derimod
beskrive hjernen som et system af atomare partikler, der i forhold til hjernens
samlede volumen udgør en lille brøkdel, idet størrelsen af de enkelte partikler
i forhold til deres indbyrdes afstand tilnærmelsesvis svarer til størrelsen af
stjernerne i universet i forhold til disses indbyrdes afstand. Det betyder rent
faktisk, at hjernen hovedsaglig består af tomrum og kun af en lille
portion stof, som til gengæld er i overordentlig livlig bevægelse. Og det
er netop denne fantastisk hurtige bevægelse af elementarpartiklerne, der tilslører
det faktum, at selve stoffet kun udgør en brøkdel, og derigennem i
virkeligheden frembringer illusionen af (altså igen Maya’s slør!), at
hjernens samlede stofmængde har et større volumen, end hvad der objektivt set
er tilfældet. (Vi skal senere se på, at det nævnte tomrum i henhold til de
kosmiske analyser repræsenterer én af Jegets fire grundfremtrædelsesformer).
Se f.eks. Per Bruus-Jensen: Eksistens og udødelighed, bind
1, s. 19-49. Evt. suppleret med samme forfatters: I begyndelsen var tomheden
– om virkelighedens ansigter, set i lyset af en nutidig mystikers fascinerende
visioner… Forlaget Nordisk Impuls 1989.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)