Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
2. kapitel: (fortsat c)
Sanseprocessens parafysiske og højpsykiske fase
Når vi derfor vender tilbage til, hvad Martinus oplyser om
sanseprocessen, får vi at vide, at de elektriske impulser eller kraftfelter med
disses indhold af data eller informationer, fra øjnenes nethinder via hjernens
synscenter transformeres over i den organiske strukturs parafysiske sektors
lavere lag. Hermed afsluttes sanseprocessens fysiske fase, som derefter afløses
af dens psykiske og højpsykiske fase, der i forening overtager og viderefører
processen.
I transformationsprocessens psykiske fase sker der det, at visse
parafysiske systemer, som korresponderer med de fysiske synsorganer, bringes
til at vibrere under kontrol af de oprindelige sanseimpulsers
kraftfeltstrukturer, som bevirker en nærmere bestemt organisering af de
pågældende vibrationer. Men på dette stadium af sanseprocessen er oplevelsen af
vasen dog endnu ikke tilvejebragt. For at dette kan ske, må processen først
være nået ind i sin tredie fase, den såkaldt højpsykiske fase, som involverer
en serie af de i tidligere kapitler omtalte kosmiske skabeprincipper. Først i
det øjeblik vibrationerne i den parafysiske struktur er under kontrol af disse
skabeprincipper og derved er bragt til at vekselvirke med det i evighedslegemet
indbyggede bevidsthedsarkiv (sanseregistret, som vil blive omtalt senere),
finder selve oplevelsen af vasen sted. Det er imidlertid vigtigt at forstå, at
vekselvirkningen i praksis sker i samme øjeblik, vibrationerne begynder at
optræde i den parafysiske struktur, men analytisk set lader de to funktioner
eller faser sig ikke beskrive samtidigt.
Men resultatet af den her beskrevne sanseproces vil altså være, at
den omtalte person eller iagttager oplever synet af en slank, lyseblå
porcelænsvase på et bord, der befinder sig i en vis afstand fra beskueren.
Ovenstående beskrivelse af synsprocessen og dens tre hovedfaser,
kan umiddelbart måske lyde enkel nok, men den er i virkeligheden en uhyre
kompliceret proces, som det af pladshensyn vil være udelukket at beskrive
nærmere her. Men da det er vigtigt, at læseren virkelig tilegner sig en
forståelse af, hvad analysen af sanseprocessen reelt indebærer for livs- og
verdensanskuelsen, skal der derfor her peges på nogle betydningsfulde sider og
detaljer ved denne, som ikke er blevet omtalt i det ovenstående.
Tre eksempler på sanseillusioner
Der kunne nævnes adskillige eksempler på illusionspræget sansning
eller oplevelse til støtte for den sansefysiologiske kriticismes såvel som
for kosmologiens erkendelsesteori. Et eksempel kunne være de perspektiviske
forhold, vi oplever som en almindelig del af det daglige syn af
omverdenen. Men vi har i almindelighed vænnet os til disse forhold i en sådan
grad, at vi ikke undrer os over dem, hvilket kan minde os om H.C.Andersens ord
om, at ”alt er et underværk som vi ikke begriber, men vænnes til, og derfor
finder almindeligt”.
Når vi dagligt f.eks. kigger ned ad en gade med nogenlunde samme
størrelse huse på hver side af gaden, eller når vi står for enden af en allé
med omtrent lige høje træer på hver side af vejen, tager vi det nærmest som en
selvfølge, at husene synsmæssigt aftager i størrelse proportionalt med
afstanden til betragteren. Men kendsgerningen er jo, at vi ved at de
fjerneste huse såvel som de fjerneste træer er lige så store eller lige så
høje, som husene og træerne i forgrunden. Den synsmæssige oplevelse er altså i
begge tilfælde rent faktisk en illusion, der som sådan kun eksisterer
i og med vores oplevelse og dermed i vores bevidsthed.
Et andet eksempel på en dagligdags form for illusorisk oplevelse er
det forhold, at vi ser solen stå op og bevæge sig hen over himmelbuen,
for derefter at forsvinde ned bag horisonten. Indtil opdagelsen af, at det rent
faktisk er solen der er planetsystemets centrum, troede man at solen fortsatte
sin bane omkring jorden, for næste dag at gentage sin bane hen over himlen, og
således fortsættende. Men efter indførelsen af det heliocentriske planetsystem ved
man, at det vi oplever som solens gang hen over himmelbuen er en ren illusion,
idet det rent faktisk forholder sig sådan, at solen står ’stille’ i forhold til
planeterne og dermed jorden, medens det i virkeligheden er sidstnævnte der
bevæger sig, i denne sammenhæng ved, at den roterer om sin egen akse. På grund
af vores størrelse som mennesker i forhold til jorden, og i medfør af
synssansens perspektiviske begrænsninger, forekommer det os, som om jorden
står stille og at solen bevæger sig.
Den daglige oplevelse af, at solen bevæger sig hen over himmelbuen,
er altså rent illusorisk. Men selvom vi ved at dette er tilfældet,
forsvinder illusionen imidlertid ikke af den grund. Vi bliver stadig ved med
at opleve det, som om det er solen og ikke jorden, der bevæger sig! Et
tankevækkende eksempel på illusionens eller ”Maya’s slør”s magt over sindet.
Et tredie eksempel på sanseillusorisk oplevelse, som skal nævnes
her, kunne være de film vi ser i biografen eller i TV. En film består i reglen
af en ifølge sagens natur større serie enkeltbilleder, som enten kan
være fotografiske realbilleder eller tegnede billeder. I begge tilfælde er
hvert billede for sig ubevægeligt og stillestående, men i og med
den kinematografiske fremføringsteknik, hvor billederne bringes til at afløse
hinanden ét for ét i hurtig rækkefølge, opstår der i forbindelse med
beskuerens sanseapparat, et indtryk og en oplevelse af bevægelse. Men
det står helt klart, at der i bund og grund er tale om oplevelse af illusorisk
bevægelse.
Det forholder sig i øvrigt lidt anderledes med TV- og videoteknikken,
hvor der er tale om en skærm som i lynhurtigt tempo afsøges af det elektroniske
billedrør, hvilket jeg dog ikke skal komme ind på her. Men også i disse
tilfælde er der tale om rent illusoriske indtryk og oplevelser.
Subjektiv kontra objektiv virkelighed
Idet vi vender tilbage til analysen af synet af den lyseblå vase,
står det os forhåbentlig nu klart, at ’synet’ – eller rettere sagt oplevelsen –
af vasen ikke er identisk med den genstand, der er årsag til synet eller
oplevelsen. Det må nemlig konstateres, at den objektive årsag er noget helt
andet end en lyseblå vase, nemlig et særligt felt af bevægelser eller
vibrationer, som i deres indvirken på i dette tilfælde synssansen, fremkalder
indtrykket eller ’synet’ af netop en lyseblå vase. Den lyseblå farve,
formen på vasen og dennes øvrige ’data’ er ikke egenskaber ved vasen
som objekt eller genstand betragtet, men er derimod egenskaber ved ’synet’
eller oplevelsen af den.
Imidlertid må man samtidig gøre sig klart, at selvom oplevelsen
eller ’synet’ af en genstand eller et objekt ikke er det samme som tingen eller
genstanden selv, så eksisterer der dog et sammenfald eller en overensstemmelse
imellem oplevelse og objekt, som gør det muligt for iagttageren eller beskueren
at genkende tingen eller objektet. Det er baggrunden for, at dét objektive vibrationsmønster,
der i dette tilfælde fremtræder for ’synet’ som lige præcis dén lyseblå vase,
normalt opleves som sådan hver gang og lige så længe, iagttageren eller beskueren
retter øjne og opmærksomhed imod objektet.
Diagrammet udtrykker, at oplevelsen af en ting og tingen
selv (A) er to ting, tilhørende hver sin form for virkelighed, nemlig A =
objektiv og C = subjektiv virkelighed. Aksen k henfører til A’s og C’s
sammenfald i oplevelsen. – Diagram og diagramtekst: © 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”,
Bind 1, s. 115. Forlaget Nordisk Impuls, Spjald 1986.
Men man kunne med rette spørge, hvor de nævnte egenskaber ved
synet af objektet (vasen) da kommer fra? Hertil svarer Martinus, at de
fremkommer som et immaterielt, men samtidig realistisk resultat af vekselvirkningen
mellem de i dette tilfælde involverede organiserede vibrationer i de
parafysiske og højpsykiske strukturer på den ene side og de ved moderenergien
repræsenterede kosmiske skabeprincipper på den anden side.
De nævnte organiserede vibrationer udgør i sig selv kun det
’råstof’, som indleder, hvad der kunne betegnes som ’tolkningen’ af de
foreliggende vibrationers eller vibrationsmønstres indhold af objektive data.
Selve ’tolkningen’ sker i kraft af moderenergien i dens egenskab af skabeevne
(skabeprincipperne), hvorefter resultatet præsenteres i form af farve, form,
struktur osv. for Jeget, som i en vis forstand genkender – eller i
nogle tilfælde måske ikke genkender – disse sansekvaliteter som lige præcis en
lyseblå porcelænsvase.
Det turde i øvrigt klart fremgå af alt, hvad der er sagt ovenfor om
sanseprocessen, at medens genstanden eller objektet – i dette tilfælde altså
de vibrationsmønstre, der opleves som den lyseblå vase – tilhører den såkaldte
’ydre’, fysiske verden, tilhører slutproduktet af sansningen, det vil sige
selve ’synet’ eller oplevelsen, den ’indre’, åndelige verden. Genstanden, der
er årsag eller ophav til sanseprocessen, kan med andre ord tilskrives objektiv
eksistens, og som sådan repræsenterer den objektiv virkelighed i den forstand,
at den består, uanset om den opleves eller ej. Derimod kan ’synet’ eller
oplevelsen kun tilskrives subjektiv eksistens i den forstand, at dette eller
denne kun eksisterer for Jeget/subjektet, og kun så længe genstanden
sanses.
Diagrammet viser princippet i den ydre verdens tilblivelse
i konsekvens af livsoplevelsens tilblivelse. A og C symboliserer henholdsvis et
objekt (X) og oplevelsen af dette (Y). Hulspejlet D udtrykker virkeevnen i dens
egenskab af oplevelsesevne; trekanten E henfører til subjektet. Til
oplevelsesevnens funktioner hører en projektiv virksomhed, der medfører et
fænomenologisk sammenfald mellem genstand og oplevelse (symboliseret ved aksen
k), således at oplevelsen i praksis angår en såkaldt ’ydre’ verden og
virkelighed. – Diagram og diagramtekst: © 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind
1, stk.1. 84. Forlaget Nordisk Impuls, Spjald 1986.
Det må i konsekvens heraf konstateres, at der forekommer to
fundamentalt forskellige verdener eller former for virkelighed, nemlig én, der
repræsenteres af genstandene/objekterne, og én, som repræsenteres af
’synene’/oplevelserne. Det kunne umiddelbart lyde som den rene dualisme, sådan
som adskillige filosoffer og erkendelsesteoretikere i tidens løb da også har
tolket denne konstatering. Og sådan kunne vi jo også selv fristes til at tolke
situationen, hvis ikke det forholdt sig sådan, at vi forlængst har gjort os
fortrolige med, at Martinus’ Kosmologi i lighed med identitetslæren er af den
begrundede opfattelse, at de to former for verdener eller virkelighed ’kun’ er
to komplementære fremtrædelsesformer for én og samme
tilgrundliggende fælles virkelighed, nemlig ”substansen” eller Jeget. Vi skal
senere se på, hvad der i henhold til Martinus’ erkendelseslære mere præcist
skal forstås ved begrebet ’objektiv eksistens’.
Foreløbig konklusion
I løbet af dette kapitel har vi især kunnet konstatere, at dét, vi
kalder ’verden’, som almindeligvis indiskutabelt tillægges selvstændig,
objektiv eksistens, hvilket vil sige en eksistens, der i det væsentlige er helt
uafhængig af subjektet og dettes bevidsthed, dét viser sig i virkeligheden at
være et subjektivt, illusionistisk fænomen. Det vil altså sige, et fænomen
der i princippet ikke adskiller sig fra vore tanker og drømme.
Vi har også kunnet konstatere, at fænomenet eller illusionen
’verden’ i videste forstand af begrebet, etableres og opretholdes gennem et
samarbejde mellem de objektive sanseimpulser på den ene side og den ligeledes
objektive oplevelsesevne som skabeevne betragtet på den anden side. Imidlertid
er det i den forbindelse vigtigt at gøre sig klart, at de såkaldte ”objektive
sanseimpulser” kun er objektive i den forstand, at de eksisterer og fungerer
uanset om det enkelte levende væsen (individet) er bevidst om disse eller ej.
Ret beset er de ”objektive sanseimpulser” nemlig præcis lige så illusionistiske,
som dé subjektive oplevelser og forestillinger, de giver anledning til eller resulterer
i.
Alt i alt kan vi derfor konstatere, at det er oplevelsesevnen i
dens samtidige funktion som skabeevne, der er ansvarlig for at noget
immaterielt, grænse- og størrelsesløst og absolut stilheds- og tomheds-præget, altså
Jeget som det er i sig selv, kan komme til at fremtræde som noget, der er
materielt, begrænset, størrelses- og bevægelsespræget. Men i absolut forstand
er der tale om, at disse fænomener er illusionistiske forklædninger
eller fremtrædelsesformer for subjektets princip (Jeget), muliggjort af
skabeevnens princip. Det treenige princips anden hovedinstans, altså
skabeevnen, fungerer derfor i praksis som en art ”trylleevne”, hvormed jeget
eller subjektet er i stand til at frembringe et slags ”spejlbillede” af sig
selv, hvorigennem det opnår at opfylde to hovedkrav: 1) at opnå bevidsthed om
sig selv, og 2) at tilgodese sit urbegær.
Ovenstående vignet af tegneren Børge Hamberg (1920 – 1970)
illustrerer tydeligt, hvad der menes med, at subjektets princip (jeget = X I)
ved hjælp af hovedinstans nr. 2 (skabeevnen eller virkeevnen = X II)
fremtryller et slags ’spejlbillede’ af sig selv (det skabte = X III). ’Spejlet’
(= X II) er desuden finurligt tegnet som et symbolsk udtryk for Det
seksuelle polprincip, idet spejlets skaft er tegnet som en
stiliseret udgave af det mandlige kønslem (penis eller fallos), mens
spejlrammen er tegnet som en stiliseret udgave af det kvindelige kønsorgan
(vulva) med de fligede kønslæber og klitoris foroven. I samspillet mellem jeget
(= X I) og den feminine pol og den maskuline pol (= X II) bliver livet og
dermed livsoplevelsen (= X III) til. – Tegning gengivet efter Per Bruus-Jensen:
”X”, Bind 1, s. 6. © 1986 Forlaget Nordisk Impuls, Spjald.
For mit eget vedkommende har jeg behandlet spørgsmålet om sjælen og
personlighedens forhold til det fysiske legeme, subsidiært til hjernen, i
følgende artikler i tidsskriftet KOSMOS (K): Sjæl og legeme. K nr.
5-1998. Er Martinus’ kosmologi en videnskab? K nr. 2-1999. Det ligger
i generne. K nr. 6-1999. Er sjælen en hallucination? K nr. 11-2002. Det
levende verdensalt. K nr. 4-2003. Materiens forunderlige verden. K
nr. 3-2004. Fængslende illusioner. K nr. 10-2005.
Emnet er ligeledes behandlet i følgende af mine
artikler i tidsskriftet KOSMOLOGISK INFORMATION (KI): Videnskaben eller Gud?
KI nr. 3 1997. Hjernen og livsoplevelsen. KI nr. 2-1998. Hjerne og bevidsthed – Om forholdet
mellem de to instanser, 2012.
Alle de herover nævnte artikler, vil kunne læses her på
hjemmesiden.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)