Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
3. kapitel:
Vi har i foregående kapitel måske især kunnet fastslå, at det er i
oplevelsesevnen i dens egenskab af skabeevne, at vi skal søge de faktorer, der
er ansvarlige for at manifestation eller skabelse kan finde sted. Men det er
også i selv samme evne at de faktorer findes, som er hovedansvarlige for at
sansning og dermed livsoplevelse overhovedet kan forekomme. Disse faktorer
kender vi organisk set allerede under betegnelser som det høj-psykiske
kraftfelt eller overbevidstheden, med blandt andet det heri
'indbyggede' bevidsthedsarkiv'. Funktionelt set kender vi disse
faktorer som de ved overbevidstheden repræsenterede kosmiske skabeprincipper,
hvorom vi allerede har hørt, at der findes 8 hovedskabeprincipper og mindst 7
variantprincipper af disse. (Se tidligere afsnit i menuen).
Sagt på en anden måde, er skabe-oplevelsesevnen med hensyn til sine
funktioner beroende på et kompleks af automatisk virkende kosmiske (=
universelt virkende eller fungerende) skabeprincipper. De kosmiske
skabeprincipper udgør i henhold til Martinus automatisk virkende
grundnormer, som subjektet/Jeget er helt afhængige af under frembringelsen
eller skabelsen af dét illusionistiske 'modbillede' af sig selv, som er den
absolut nødvendige forudsætning for, at sansning og dermed livsoplevelse
overhovedet kan finde sted.
Jeget eller subjektet i sig selv er til stede i dobbeltfunktionen
og -virkningen skabelse-oplevelse som tomrumsfaktoren i materien, sådan
som tidligere nævnt. Materiens partikelfaktor udgør den faktor, hvormed
subjektet tilslører tomrumsprincippet på en sådan måde, at resultatet bliver
netop materie og i yderste konsekvens et helt materieunivers. Partikelfaktoren
er imidlertid illusorisk i den forstand, at dens enkelte partikler i det uendelige
lader sig opløse i nye tomrum, netop fordi det uendelige er identisk med
tomrummet, som igen er identisk med subjektets/Jegets uendelighedsnatur. De to
indbyrdes forbundne og gensidigt betingende faktorer, tomrummet og partiklerne,
svarer derfor henholdsvis til subjektet og skabeevnen, hvor sidstnævnte tjener
som førstnævntes evne til at skabe eller frembringe et illusionistisk 'modstykke'
til sig selv. Dette 'modstykke' fremtræder både som objektiv og subjektiv
modsætning til subjektet/Jeget: Objektivt set som et objektiv-materielt
univers, og subjektivt som subjektets oplevelse af dette univers, som
altså reelt set er identisk med subjektets syn eller 'spejlbillede'
af sig selv.
Model af radiumatomets elektronbaner. Som en integreret kombination
af tomrum,
energi og bevægelse legemliggør hvert
eneste atom i tilværelsen det tre-enige princip og dets pointe.
© 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind 1, stk. 1.36.
Forlaget Nordisk Impuls, Spjald 1986.
I henhold til Martinus frembringer og opretholder skabeevnen
imidlertid også et åndeligt eller parafysisk univers, som danner grundlag for
Jegets tanke- og følelsesliv, og som udgør livsrum for det levende væsen i dets
kosmiske passage gennem de åndelige/parafysiske riger eller Guds primære
bevidsthed, og for de fysisk levende væsener efter det fysiske legemes død,
hvilket vil sige mellem inkarnationerne. Men disse åndelige/parafysiske riger
eller tilværelseszoner er i realiteten af lige så illusionistisk karakter,
som tilfældet er med det fysiske univers.
De parafysiske verdener er derfor i lige så høj grad subjektets/Jegets
syn eller spejlbillede af sig selv, som den fysiske verden er det. Den
umiddelbart største forskel mellem det fysiske og det åndelige univers består
i, at det sidstnævnte stiller en materie til rådighed for en organisme, der i
modsætning til den fysiske organisme er principielt uforgængelig, nemlig i
form af det såkaldte evighedslegeme. Evighedslegemet defineres som en
kombination af subjektet/Jeget og dets overbevidsthed (= det højpsykiske
kraftfelt) på et parafysisk materieplan eller i en parafysisk organisme, som
ingen destruktive faktorer kan nå udefra.
Originalen er i farver. © Martinus Institut
At afsende og modtage energi er livets evige,
basale grundmønster (sort/hvid gengivelse af Martinus’ symbol
”Evighedslegemet”.
Vedr. Martinus’ egen symbolforklaring: Se Symbolværk bind
I, side 103). © 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind 1, stk. 1.76. Forlaget
Nordisk Impuls, Spjald 1986.
Symbolet kan dog også ses via dette link: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-16/
Bevægelsesprincippet
og det skabtes energiaspekt
Interessant nok er det netop partikelfaktoren, der i denne
sammenhæng bringer os i berøring med ét enkelt af de kosmiske skabeprincipper,
der er ansvarlige for frembringelsen af den materielle illusion. Dette
elementære skabeprincip er bevægelsesprincippet. Men som tidligere
omtalt optræder skabeprincipperne altid og uden undtagelse tilsammen i et eller
andet særligt indbyrdes 'styrkeforhold', idet snart det ene og snart det
andet skabeprincip må karakteriseres som dominerende i den aktuelle sammenhæng.
Bevægelsesprincippet har sin store betydning i og med, at det i
praksis fremtræder eller giver sig til kende som det bærende grundlag i
"det skabte/oplevede" i form af to indirekte identiske aspekter: 1)
energiaspektet, og 2) bevægelsesaspektet.
Energiaspektet udgøres af et energifelt bestående af ialt syv
kosmiske grundenergier i en bestemt organisation. Eftersom den syvende
grundenergi er 'bærer' af de seks andre, betegnes den konsekvent som "moderenergien",
og som sådan udtrykker den sig igennem komplekset af skabeprincipper,
heriblandt bevægelsesprincippet. Som vi forlængst er blevet bekendtgjort med,
udgøres de seks andre grundenergier i organiseret rækkefølge af 1)
instinktenergien, 2) tyngdeenergien, 3) følelsesenergien, 4)
intelligensenergien, 5) intuitionsenergien og 6) hukommelsesenergien.
Den ovenfor nævnte indirekte identitet mellem det skabte/oplevedes
energiaspekt og bevægelsesaspekt fremgår af det faktum, at bevægelse
repræsenterer energi, og at energi altid er knyttet til bevægelse, som er dens
grundlæggende eksistensform. Men såvel bevægelse som energi er altså i både
første og sidste instans subjektets/Jegets illusionistiske fremtræden som det,
Vedanta-filosofien betegner som "Maya's slør".
Der er her grund til at gentage, at særlig to af grundenergierne,
tyngdeenergien og følelsesenergien, i et kontra-aktivt samspil danner et
spændingsfelt eller psykisk kraftfelt, kaldet P-kraftfeltet. Dette er det
bærende substantielle grundlag for eksistensen af Jegets følelsesliv såvel som
dets tankeliv, hvor det sidstnævnte, der består i et større eller mindre
samspil mellem intelligensenergien, intuitionsenergien og hukommelsesenergien,
specielt ses som svingninger eller svingningstilstande i P-kraftfeltet.
Diagram
af mekanismen bag planckafunktionen. X 1 = jeget; fig. 7 = moderenergien; fig.
2 og 3 = tyngde- og følelsesenergien; fig. 1 = instinktenergien og 4, 5 og 6
henholdsvis intelligens-, intuitions- og hukommelsesenergien. © 1982 Per Bruus-Jensen:
Eksistens og udødelighed, bind 1, s. 257. Borgens Forlag, København,
1982.*
* Tilføjelse: P-kraftfeltet udgøres mere præcist af
grundenergierne 1, 2 og 3, som igen danner objektivt grundlag for jegets
mentale livsrum. – Planckafunktionen refererer til det universelle
virkningskvantum h, kendt som den østrigske fysiker Max Plancks konstant.
Diagram af planckafunktionen
opfattet som en stationær svingning (ob) i jegets tyngde-følelsesfelt. –
Videreførelse af diagrammet ovenfor - - - se signaturforklaring der. © 1982 Per
Bruus-Jensen: Eksistens og udødelighed, bind 1, s. 260. Borgens Forlag,
København, 1982.
Supplerende
forklaring af Harry Rasmussen: Som det fremgår af det psykiske kraftfelt
(midterfeltet), giver tyngdeenergien (2) og følelsesenergien (3) sig
modsatrettede objektive udslag i form af svingninger og spændinger. Subjektivt
opleves disse henholdsvis som tanker og følelser. Som det i øvrigt fremgår af
diagrammet, danner instinktenergien (1) den ’ramme’, på grundlag af hvilken planckafunktionen
i kraft af (4) intelligens-, (5) intuition- og (6) hukommelsesenergien foregår.
NB! Det er kun for det grafiske indtryks skyld, at de angivne udslag i
P-kraftfeltet er formet som en yin og yang figur, idet læseren samtidig må
erindre sig, at der her kun er tale om en symbolsk fremstilling af forholdene.
P-kraftfeltet rummer altså noget, der kan tjene som afgørende
forudsætning for fænomenet bevægelse, dvs. noget at bevæge. Dette
'noget' er spændingen mellem de nævnte to energier, og denne lader sig
frembringe på utallige måder, i utallige rytmer, faser og styrkegrader internt
i spændingsfeltet.
Desuden kan lokale spændings- eller kraftfelter i 'hovedfeltet'
gøres til genstand for relativ positionsforflytning, altså flyttes fra en
position til en anden, og derved gøres til genstand for bevægelse
(stambevægelse), hvilket blandt andet bekræfter tyngde- og følelsesenergiens
centrale rolle som materie-dannende grundenergier. Men også
instinktenergien henregnes på grundlag af dens anlæg for automation til denne
kategori.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 116: ERKENDELSESLÆREN I MARTINUS' KOSMOLOGI (II)