Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
3. kapitel (fortsat a):
Diagrammet viser, hvorledes stambevægelsen i dens egenskab
af en objektiv funktion og dermed som ensbetydende med en kombination af seks kosmiske
grundenergier via en vekselvirkning med Jegets sansemekanisme (D) tilfører
livsoplevelsen seks store, universelle grundkvaliteter. Af disse er samtlige
dens kvalitative momenter bygget op, og de kan i overensstemmelse hermed
karakteriseres som dens kvalitative urelementer. I nærværende tilfælde
er den objektive stambevægelse altså repræsenteret ved figur ”A”, hvorimod oplevelsen
og dermed erkendelsen af de seks kosmiske grundenergier eller
grundbevægelser som sædvanligt er markeret ved figur ”C”. De øvrige figurer har
også den sædvanlige betydning (se eventuelt forklaring til omtrent samme
diagram i 2. kap.). - © 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind 1, stk. 1.123.
Forlaget Nordisk Impuls, Spjald 1986.
Det skabtes/oplevedes bevægelsesaspekt viser sig gennem et samspil
mellem jegets sanseapparat med de heri virkende kosmiske skabeprincipper og
bevægelsesprincippet først og fremmest i form af fem universelle
bevægelsesarter. Af disse fem bevægelsesarter er det kun den første, stambevægelsen,
der har objektiv karakter. De fire andre bevægelsesarter har derimod
udelukkende subjektiv karakter, idet de i en vis forstand er 'afledt'
af stambevægelsen, hvorfor de da også betegnes som
"aflæggerbevægelser" af netop stambevægelsen.
Stambevægelsen, defineres og ytrer sig som den objektive
funktion, der består i, at et legeme eller en genstand bevæger sig fra et sted
til et andet, dvs. ændrer position i rummet. Stambevægelsen er som en
objektiv funktion ved et legeme et resultat af Jegets udadrettede aktivitet
(manifestationen), medens den som subjektiv oplevelse er et produkt af Jegets
indadrettede aktivitet (sansningen). Enhver oplevet stambevægelse har dermed
både objektiv og subjektiv karakter.
Som subjektiv oplevelse giver den objektive stambevægelse
umiddelbart anledning til fremkomsten af fire subjektive og derfor helt
igennem illusionistiske bevægelsesarter eller aflæggerbevægelser: rummet,
tiden, forvandlingen og materien. De fire aflæggerbevægelser bekræfter med
andre ord sansningens eller livsoplevelsens illusionistiske karakter. Vi skal
her give en ganske kort karakteristik af de nævnte fire aflæggerbevægelser:
Rummet udgør som nævnt den anden bevægelsesart eller aflæggerbevægelse
nr.1. Ved begrebet 'rummet' forstår vi almindeligvis noget, som i sig selv
ubevægeligt, statisk og tomt, en 'beholder' så at sige, der i en vis forstand
indeholder eller omslutter alt, hvad der eksisterer. Når rummet i nærværende
sammenhæng betegnes som en form for bevægelse, hænger det sammen med, at der
ifølge Martinus er tale om bevægelse i indirekte forstand, idet rummet ret
beset er en konsekvens af bevægelsesprincippet, men vel at mærke udelukkende
en subjektiv konsekvens, og altså dermed et rent bevidsthedsfænomen.
Denne påstand begrundes med, at Jegets erkendelse af rum helt og
holdent grunder sig på dets oplevelse af den første bevægelsesart,
stambevægelsen. I kraft af sidstnævnte skabes forestillingen om afstande
og derigennem om 'noget', der giver 'rum' eller plads for disse afstande. Men
dybest set er de egenskaber vi tillægger rummet, dvs. verdensrummet, i form af
det beholderagtige, dimensioner, proportioner m.v., udelukkende egenskaber ved
vores subjektive opfattelse af det pågældende noget, der opfattes som det ydre
rum.
I sin dybeste analyse udgør 'rummet' et evigt, ubegrænset
stilhedens 'noget', som reelt set er identisk med det allestedsnærværende,
immaterielle, udødelige, guddommelige 'noget', dvs. den evige, universelle
stilhed: subjektets/Jegets princip.
Tiden er den tredie bevægelsesart eller aflæggerbevægelse nr.2. Den
ytrer sig som det fænomen, vi betegner som "tiden". At fænomenet tid
opfattes som en art bevægelse, bekræftes umiddelbart gennem sproget: Tiden går,
løber, rinder og iler. Undertiden taler vi endog om, at tiden står stille eller
snegler sig af sted.
Imidlertid påviser Martinus - vistnok som den første i tænkningens historie
- at tiden er en bevægelsesart i klasse med rummet, idet den dels er en
konsekvens af bevægelsens princip, og dels i lighed med rummet kun er
bevægelse i indirekte forstand. Han fremhæver i den sammenhæng, at det i
virkeligheden er misvisende at forestille sig tiden, som noget der bevæger sig.
Hvis dette nemlig var tilfældet, måtte tiden som sådan tilhøre genstandenes
objektive verden og dermed selv besidde objektiv eksistens, hvilket påviseligt
ikke er i overensstemmelse med de faktiske kosmiske kendsgerninger. Vores
omtale af tiden som noget, der bevæger sig, er derimod en nødvendig og
uundværlig forestilling i det praktiske hverdagsliv.
Som almindeligt bekendt deler vi tiden i f.eks. fortid, nutid og
fremtid, hvor begrebet nutiden udgør den 'faktor', som begreberne fortid og
fremtid har som forståelsesmæssig forudsætning. Som lige så bekendt finder
livsoplevelsen konstant sted i det, vi kalder "nuet", der
dermed udgør et centralt 'tidsrum', inden for hvilket primært den dagsbevidste
livsoplevelses scenerier udspiller sig, veksler og ophører i forskelligt
tempo. Fra "nuet" overgår disse scenerier automatisk til
"fortiden", som alene er en tidsfaktor, der eksisterer i kraft af
Jegets evne til at kunne huske. Det er desuden på grundlag af hukommelsen, at
fortidens oplevelser og erfaringer i form af erindringer efterhånden omdannes
og forædles til de såkaldte "guldkopi-erindringer".
Diagrammet fremstiller ”tidens gang” som et spørgsmål om
subjektets evne til at fastholde indtrykket af den aktuelle livsoplevelse i
Nuet (b) på en sådan måde, at den tager form af en dynamisk begivenhedskæde
(med subjektiv status), der involverer forestillingen om såvel fortid (a) som
fremtid (c). Grundelementet i denne begivenhedskæde er de stambevægelser, der konstituerer
subjektets livsoplevelse i Nuet (B), og som alle er begyndelse og afslutning
underkastet, men som også via deres betydning for hinanden alle er bundet
sammen i det evige Nu, i hvilket de potentielt er til stede. A = fortidens og C
= fremtidens stambevægelser. Trekanten med flammeglorie = subjektet og dets
urbegær.
– © 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, bind 1, stk.1. 96.
Forlaget Nordisk Impuls, Spjald 1986. –
I henhold til Martinus er Nuet dybest set identisk med Jegets 'syn'
af sig selv som evig og uforanderlig modsætning til bevægelse, men samtidig som
al bevægelses udgangspunkt og slutpunkt. Nuet må følgelig karakteriseres som evigt
i samme forstand, som jeget/subjektet karakteriseres som evigt. Nuet er dermed
Jegets 'syn' af sin egen virkelighed sat i relation til begrebet tid,
medens Jeget i sin rolle som bevidsthedens uforanderlige centrum er Jegets
'syn' af denne virkelighed sat i relation til begrebet rum.
Forvandlingen er den fjerde bevægelsesart og aflæggerbevægelse nr.3.
Den viser sig i praksis som det fænomen, vi kalder "forvandling",
hvilket vil sige den forvandling af situationen i Jegets mentale livsrum, der
hænger sammen med stambevægelsernes mangeartede aktiviteter.
Som tilfældet er med fænomenerne rummet og tiden, således er fænomenet
forvandlingen som bevægelsesart betragtet også kun indirekte identisk med den
oplevede stambevægelse. Som de to førstnævnte aflæggerbevægelser er
forvandlingen også en konsekvens af bevægelsens princip og udgør derfor endnu
en måde at opleve dette på.
Som et produkt af Jegets indadrettede aktivitet, sansningen, har
fænomenet forvandlingen udelukkende subjektiv eksistens, nemlig som en særlig
proces, der udspiller sig i Jegets mentale livsrum (se herom nedenfor). Dét ved
forvandlingen, der er af objektiv natur, er alene dén stambevægelse eller dé
stambevægelser, den umiddelbart er beroende på, og som udgør en direkte
manifestation af bevægelsesprincippet.
Som eksempler på fænomenet forvandling kan nævnes fosterudviklingen,
udviklingen fra fødsel til død, eller kort sagt vækst og degeneration,
opbygning og nedbrydning. Og det i en sådan grad og et omfang, at den
fremadskridende og ofte næsten totale forvandling af situationen, som det
f.eks. er tilfældet med den befrugtede ægcelle set i relation til det nyfødte
individ, bevirker at man umiddelbart har vanskeligt ved at tro, at de to
fænomener har noget med hinanden at gøre. Om fænomenet forvandlingen, se evt.
lektionerne 87 – 95 vedr. REPETITIONSPRINCIPPET her på hjemmesiden.
Materien udgør den femte og sidste bevægelsesart, og dermed den fjerde og
sidste aflæggerbevægelse, nr.4, som Martinus' Kosmologi opererer med. Det
fænomen, vi kalder stoffet eller materien, er i lighed med rummet, tiden og
forvandlingen en bevægelsesart, hvis eksistens helt og holdent skyldes stambevægelsen.
Ifølge Martinus er materien i sin objektive fremtræden en
koncentration af stambevægelser, der af Jeget opleves under særlige
perspektiviske betingelser, således at de kommer til at fremtræde med
mikrokosmisk format. Ved hjælp af de pågældende stambevægelser frembringes der
en særlig effekt i Jegets mentale livsrum, nemlig den specielle effekt, der
betegnes som materien. Effekten kommer i stand ved, at oplevelsen af mikrokosmiske
stambevægelser uundgåeligt medfører oplevelse af tilsvarende mikrokosmiske
rummomenter, tidsmomenter og forvandlingsmomenter, eller kort sagt oplevelse
af mikrokosmiske aflæggerbevægelser.
Kosmologien definerer derfor materien som et felt af mikrokosmiske
stambevægelser, der gennem sansning resulterer i forestillingen om et
tilsvarende felt af mikrokosmiske aflæggerbevægelser. Det er dette felt, der i
praksis opleves som en speciel, lokal strukturformation, kaldet "materie".
Rent objektivt er materien en koncentration af mikrokosmiske stambevægelser,
medens fænomenet materien udgør et subjektivt produkt af vekselvirkningen
mellem stambevægelseskoncentratet på den ene side og Jegets indadrettede
aktivitet, sansningen, på den anden side.
Som objektivt fænomen danner materien, dvs. mikrokosmiske
stambevægelser, grundlag for stambevægelser på et nyt og højere niveau, som
f.eks. celle-niveau, organ-niveau, organisme-niveau osv. Det er derfor ikke
vanskeligt at se, at materien udgør en betydelig og vigtig detalje i Jegets
samlede livsoplevelse, og i lighed med forvandlingen, som materien er nært
beslægtet med (Jf. stoffets aggregattilstande: stråleformig, luftformig,
flydende og fast), bidrager den til at udfylde Jegets mentale livsrum og give
det indhold.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 117: ERKENDELSESLÆREN I MARTINUS' KOSMOLOGI (II)