Kosmologiske lektioner:
TILLÆG
3. kapitel (fortsat b):
De tre førstnævnte bevægelsesarter: stambevægelsen, rummet og
tiden, som altså har deres fælles årsag i bevægelsesprincippet, er indbyrdes uløseligt
forbundet og danner i forening en kombination, der i enhver henseende udgør
Jegets modsætning. Jeget er jo som ofte nævnt objektivt set en størrelses- og
grænseløs, tidløs og absolut stillestående, ubevægelig realitet, medens modsat
den nævnte kombination af stambevægelsen, rummet og tiden, subjektivt set
fremtræder med egenskaberne størrelse, begrænsning, tid og bevægelse.
Som en videreførelse af tegningen tidligere ovenfor viser
diagrammet, at den ydre verden, som den er kendt af subjektet (E), er opbygget
af fem universelle bevægelsesarter (C). Disse er i praksis repræsenteret ved:
stambevægelsen (!), rummet (2), tiden (3), forvandlingen (4) og materien (5).
Ud over at de alle fem har subjektiv status, har stambevægelsen også en
objektiv status, hvorved den indtager en position som basiselement for det
skabte, opfattet som objektiv virkelighed (= figur A). Det tilføjes for
en ordens skyld, at de små pile, der forbinder figur A med figur D/E, skal
udtrykke vekselvirkningen mellem på den ene side det skabte som objektiv
virkelighed betragtet og på den anden side subjektet via dets oplevelsesevne. ©
1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind 1, stk. 1.104. Forlaget Nordisk Impuls,
Spjald 1986.
Betydningen heraf turde fremgå af, at den personlige
Jeg-fornemmelse eller individualitetsfølelsen, netop beror på og har sine
dybeste forudsætninger i kontrastforholdet mellem subjektets/Jeg-elementets
navnløse natur på den ene side og den nævnte kosmiske kombination
(stambevægelsen/rummet/tiden) på den anden side. Dette ses særlig bekræftet
gennem det faktum, at to af kombinationens faktorer, rummet og tiden,
udelukkende udgør specifikke, subjektive forestillinger, der eksisterer i
tilknytning til det Jeg, af hvis skabe-oplevelsesevne de er frembragt og
opretholdes.
Eftersom rummet og tiden udelukkende har subjektiv eksistens og
derfor kun er 'virkelige' for det Jeg, der er deres ophav, følger heraf, at
dette Jeg har sit eget rum og sin egen tid. Sammen med stambevægelsen som
oplevelse betragtet, er rum og tid konsekvenser af én fælles årsag:
bevægelsesprincippet, og de danner derfor i praksis en rum-tids-enhed,
nemlig et subjektivt, dynamisk præget rum-tid-kontinuum. I dette er det
personlige Jeg den suveræne hersker, ligesom det er inden for dette
rum-tid-felt at de to sidste bevægelsesarter, forvandlingen og materien,
optræder og bidrager til at give livsudfoldelsen og livsoplevelsen kolorit.
Det er dette subjektive rum-tid-felt, der betegnes som Jegets
mentale livsrum, og inden for hvilket dets begær, vilje og øvrige skabende
kræfter fungerer, og inden for hvilket dets livsoplevelse former sig. Det er
dermed også inden for denne tids- og rumdimensionelle modsætning til Jegets
objektive evigheds- og uendelighedsnatur, at Jegets nødvendige individualisering
etableres og opretholdes. Det vil sige den illusion, der sikrer
forestillingen om adskillelse og afsondrethed fra det universelle Jeg-element,
Guds Jeg, og tillige en forestilling om, at enhver livsenhed har sit eget
strengt personlige Jeg, som er adskilt fra og intet har at gøre med de øvrige
levende væseners Jeger. Dermed sikres det levende væsen den for livsoplevelsen
nødvendige forestilling om en verden "uden for" det selv, altså
illusionen om en ydre verden.
To individer, V og Z, opfatter hver især den andens
organisme (D) som en del af verden (ob), repræsenteret ved X (se i øvrigt
diagramforklaringen side 5). - © 1982 Per Bruus-Jensen: Eksistens og
udødelighed, bind 1, s. 111. Borgens Forlag, København, 1982.
Et multiplum af levende væsener opfatter hver især de
andres organismer (ob) som en del af verden (ob), repræsenteret ved X. - © 1982
Per Bruus-Jensen: Eksistens og udødelighed, bind 1, s. 111. Borgens Forlag,
København, 1982.
Jegets mentale livsrum udgør som nævnt den subjektive skueplads
for Jegets livsoplevelse, hvorimod P-kraftfeltet kan karakteriseres som den
objektive skueplads for samme Jegs livsoplevelse, dvs. som 'skelettet' i
Jegets bevidsthedsapparat eller i dets samlede sanse- og manifestationsapparat,
der er det samme som dets organisme i ordets videste betydning. Jegets
mentale livsrum er som subjektivt fænomen med andre ord integreret i det
relativt set 'objektive' P-kraftfelt. (Om P-kraftfeltet: se lektion 16 )
Den indbyrdes kommunikation mellem de levende væseners
P-kraftfelter foregår via resonans subsidiært dissonans. Manifestationerne
(stambevægelserne) i de utallige andre væseners P-kraftfelter udgør den
objektive 'omverden' for det enkelte Jeg, hvis egne manifestationer naturligvis
på tilsvarende måde udgør en del af samme 'omverden'.
I foregående kapitel fik vi blandt andet en relativt kortfattet
skildring af sansningens organiske funktionsgrundlag og dens tre kosmiske
hovedfaser: den fysiske fase, den parafysiske/åndelige fase og den
højpsykiske fase. Desuden blev sansningens fysiske fase gennemgået forholdsvis
detaljeret, og den parafysiske fase i nogen grad omtalt, medens den højpsykiske
fase stort set kun blev nævnt, hvilket vi skal søge at råde bod på i det
følgende.
For forhåbentlig at lette forståelsen af sansningens og
sanseapparatets på sin vis komplekse natur og funktioner, særlig når det gælder
den parafysiske fase og den højpsykiske fase, vil det formentlig være
hensigtsmæssigt at støtte fremstillingen med nedenstående diagram af Jegets
totale sanseapparat:
Diagram og forklaring af det totale sanseapparat. - © 1987
Per Bruus-Jensen: ”X”, bind 2, stk. 2.84.
Tegningen
viser som sagt Jegets totale sanseapparat som først og fremmest bestående af to
områder: Den fysiske verden (FY.V.) og den åndelige verden (ÅN.V.), der er
adskilt ved den lodrette midterlinie, som er stiplet for at markere, at
'grænsen' mellem de to verdener ikke er absolut, men i en vis forstand 'flydende'.
I
diagrammets venstre halvdel ses et øje (Ø) med nethinde (N), synsnerve (S) og
synscenter i hjernen (H). Helt tilvenstre er synsvinklen (SV) angivet med de
to skråtliggende streger, der udefra er ført igennem pupillen, hvorefter de
krydser hinanden og ender henholdsvis øverst og nederst på nethinden. Inden for
synsvinklen eller synsfeltet og i nogen afstand fra øjet ses en lodret
pil-figur (g), der skal symbolisere en synlig genstand, som for så vidt godt
kunne være den lyseblå porcelænsvase, vi tidligere har omtalt i forbindelse
med beskrivelsen af sanseprocessens fysiske fase. Som det vil bemærkes peger
pil-figuren både opad og nedad, hvilket skal indikere den kosmiske
kendsgerning, at enhver genstand eller størrelse i virkeligheden repræsenterer
uendeligheden og evigheden. Se herom senere.
I
diagrammets højre halvdel ses nærmest den stiplede linie en figur (PS), som
skal symbolisere den sjælelige sansestruktur. Figuren ligner delvis figuren H =
hjernen i venstre halvdel, hvilket ikke er tilfældigt, da disse to strukturer
har visse træk tilfælles og desuden interagerer med hinanden, hvilket er søgt
vist med zigzag linierne mellem dem. At PS-figuren er vist som ialt fire
'sektioner', skal angive det forhold at den sjælelige struktur primært udgøres
af instinkt-, følelses-, intelligens- og hukommelseslegemet.
Fra
PS-figuren udgår der ialt seks omtrent vandrette pile, som peger hen mod det
lodrette, punkterede felt (O), hvori ses en lodret pilefigur, hvis størrelse
svarer til pilefiguren i øjets synsfelt. De seks pile skal henvise til de seks
sanser eller sanseområder: instinktsansen, tyngdesansen, følelsessansen,
intelligenssansen, intuitionssansen og hukommelsessansen. Feltet skal
symbolisere oplevelsesfeltet og dermed selve oplevelsen, i dette tilfælde af
genstanden 'g'.
Til
højre for oplevelsesfeltet ses igen seks omtrent vandrette pilefigurer, der
peger fra højre og ind mod oplevelsesfeltet. De skal symbolisere højpsykiske
sanseområder, der svarer til de sjælelige sanser og sanseområder. At det to sæt
pilefigurer peger ind mod oplevelsesfeltet fra hver sin side skal angive, at
der er tale om, at livsoplevelsen er et resultat af et samspil mellem den
sjælelige struktur på den ene side og den højpsykiske struktur på den anden
side. Den sidstnævnte ses symboliseret ved den vandretliggende kegleagtige
figur (SG) til højre.
I og med SG-figuren møder vi en struktur og et begreb, som
tidligere i denne fremstilling kun har været nævnt periferisk, nemlig sanseregistret.
Dette register, der henhører under den højpsykiske sansestruktur, består af et
uendeligt antal sansehorisonter, som udgøres af det uendelige antal spiralafsnit,
individet har gennemlevet, og som nu i form af et omfattende og rigt erfarings-
og erindringsmateriale findes opmagasineret i bevidsthedsarkivet, hvorfra det
står til Jegets bevidste og ikke mindst ubevidste rådighed.
De nævnte sansehorisonter er angivet på keglefiguren i form af en
række lodrette felter, som aftager i størrelse (højde), jo længere de befinder
sig væk fra feltet med den sorte 'bjælke' i keglens venstre side. Denne figur
skal markere, at denne sansehorisont tilhører det indeværende
spiralafsnit, der jo ifølge sagens natur er under opbygning. Det til dette
spiralafsnit henhørende erfaringsmateriale er opmagasineret i erindringskartoteket,
som er en 'afdeling' af det samlede bevidsthedsarkiv. Vi skal senere se på,
hvorfor en af keglefigurens felter er skraveret og at der udgår to pilefigurer
herfra, en for oven og en for neden, som begge peger hen mod pilefiguren i
oplevelsesfeltet.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 118: ERKENDELSESLÆREN I MARTINUS' KOSMOLOGI (II)