Kosmologiske lektioner

Kortfattet indføring i

MARTINUS’ KOSMOLOGI

 

Lektion 62: Den jordiske menneskeheds

Bevidsthedskategorier

Kortfattet oversigt

(Fortsat fra Lektion 61)

 

 

Som supplement til emnet om den seksuelle polforvandling fra A- til K-menneske, kan det anbefales at læse denne lektion, som er en skematisk gennemgang af ”Menneskehedens bevidsthedskategorier”, sådan som fremstillet af Martinus i og med hans livsværk.

 

For den helt uforberedte læser uden kendskab til Martinus' Kosmologi, kan det nok være lidt vanskeligt at følge med i referatet af et så vigtigt emne som menneske­hedens bevidsthedskategorier. Martinus har fremstillet to symbolteg­ninger, nemlig nr. 2 og 3, som findes trykt i Livets Bog (herefter benævnt LB) I, men som til en vis forvirring har skiftet numre i Det Evige Verdensbillede (herefter nævnt som E) I, hvori symbol nr. 1 svarer til symbol nr. 2 i LB I, mens symbol nr. 39 i E 4 svarer til symbol nr. 3 i LB I. Men efter som min fremstil­ling i det hele taget ikke forudsætter et for­håndskendskab til Martinus' Kosmolo­gi hos læseren, har jeg tilladt mig at udarbejde en skema­tisk skrift­lig oversigt over bevidstheds­kategorierne, som læseren for­håbentlig vil kunne bruge og få glæde af. (Symbol nr. 2 = Symbol 1: Guds ånd over vandene, se via linket: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-1/. Symbol nr. 3 = Symbol 29: Menneskehedens bevidsthedskategorier, se via følgende link: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-39/)

 

Det er imidlertid overordentlig vigtigt, at læseren både før, under og efter gennemgangen af skemaet, erindrer sig, at Martinus med begrebet "menneskehedens bevidsthedskategorier" underforstår de grupper og grader af bevidsthedsudvikling i videste forstand, som menneskene i henhold til ham er undergivet. Disse grupper og grader eller kategorier og af­delinger, som menneskeheden gennemgår i sin udvikling, strækker sig lige fra de mest primitive naturmen­nesker, over det civili­sere­de menneske og det almindelige kulturmenneske, og frem til en højt kultiveret ­mennesketype, som endnu kun i mindre antal findes her på jorden. Denne mennesketype har sit forbillede i Jesus Kristus, som jo også betegnede sig selv som "menneskesønnen". Martinus hævdede for sit eget ved­kommende, at han repræsenterede denne kategori af mennesker.

 

Men samtidig med, at der sker en gradvis og evolutionsmæssigt set milliardårig udvikling, som Martinus bl.a. symboliserer ved en trappeformation, hvor de enkelte trin repræsenterer de seks naturriger i stadig gentagelse opad i det uendelige, så eksisterer de seks naturri­ger såvel som de forskellige bevidsthedskategorier også samtidigt. Lige som de seks naturriger: mineralriget (= den fysiske del af saligheds­riget), planteriget, dyreriget, det rigtige menneskerige, visdomsriget, den gud­dommelige verden og salighedsriget, både ek­sisterer samtidigt og som hinandens forudsætninger og betingelser, så be­tegner disse riger også "trin" i den kosmi­ske udvik­ling. På prin­cipielt tilsvarende måde eksi­sterer bevidstheds­kate­gorierne også side om side, samtidig med at de betegner stigende grader eller "trin" af bevidst­hed. Dog ikke forstået sådan, at alle mennesker skal gennemleve præcis de samme kategori­er og afdelinger, men derimod sådan, at alle før eller siden vil ende med at gennemgå den store fødsel til kosmisk bevidsthed og dermed alle på et tidspunkt komme til at repræsentere første kategori i gruppe A, der i henhold til de kosmiske analyser befinder sig i "for­gården" til den store fødsel.

 

Apropos begrebet "forgården", hænger udtrykket sammen med Martinus' brug af en analogi til Bibelens Templet i Jerusalem. Ang. "Tempelfasen": Se artiklen Eventyret ”FYRTØJET” – set og vurderet i fire grundlæggende tydningsplaner. Se herunder særlig afsnittene De tre grundlæggende indvielsesgrader og ”Livets tempel”.

 

Det er ligeledes vigtigt, at læseren til stadighed holder sig for øje, at Martinus med begrebet "menneskehedens udvikling" først og fremmest mener standarden af individernes etisk-moralske evne. Denne evne kalder han også for "den humane evne", og det er altså i forhold til denne, at Martinus måler og bedømmer individernes udvikling. Det er denne humane evne, der er forudsætningen og betingelsen for, at individet er i stand til at modtage og reagere på de inspirationer, ideer, tanker og til­skyndel­ser, som skyldes den ny verdensim­puls.

 

Efter som Martinus betragter menneskehedens bevidsthedskategorier specielt i relation til den nye verdensimpuls, inddeler han derfor menne­ske­heden i to store hovedgrupper, nemlig gruppe A og gruppe B. Den først­nævnte gruppe, A, rummer i særlig grad individer, der er modtage­li­ge for indflydel­sen fra den ny verdensimpuls, mens den sidst­nævnte gruppe, B, stort set ikke er modtagelig for de progressive tanker og idea­listiske fore­stillinger, der skyldes den ny verdensim­puls. I sin gennem­gang af menneske­hedens be­vidstheds­kate­gorier, har Marti­nus så at sige valgt at bevæge sig "bag­læns", idet han tager udgangspunkt i de højest udvik­lede menne­sker. ­Skemaet følger her­efter:

 

BEVIDSTHEDSKATEGORIERNE

i kort karakteristik

 

Teksten her er udarbejdet på grundlag af LB I, 5. kapitel: "Jordmenneskehedens modtagelighed for den ny verdensimpuls", og Martinus' forklaring til symbol nr. 3: "Jordmenneske­hedens Bevidsthedskate­gorier”.

 

GRUPPE A: Består af mennesker, som ikke længere er i stand til at få åndelig og religiøs inspiration af "den gamle verdensimpuls", og som derfor kun kan få deres åndelige og religiøse liv befordret videre af "den ny verdensimpuls”.

Det karakteristiske for mennesker, der tilhører Gruppe A, er altså, at de er "vokset over" den gamle verdensimpuls.

 

Gruppe A er inddelt i første, anden og tredje bevidstheds­kategori.

 

Første kategori omfatter mennesker, hvis bevidsthed er præget af jævnbyrdig intelligens og følelse.

 

Anden kategori omfatter mennesker, hvis bevidsthed er præget af for megen følelse i forhold til intelligens.

 

Tredje kategori omfatter mennesker, hvis bevidsthed er præget af for megen intelligens i forhold til følelse.

 

Første kategori i Gruppe A har ingen underafdelinger.

 

Anden kategori i Gruppe A er opdelt i seks afdelinger. Disse afdelinger repræsenterer en udviklingszone, der stræk­ker sig fra "den store fødsels forgård" og ned til grænseom­rådet for "den gamle verdensim­puls".

 

Første afdeling i anden kategori: Består af mennesker, der er banebrydere for "den ny verdensimpuls". Det er generelt set mennesker, der virker i det stille og som normalt ikke stiller store krav til ydre position eller social sti­lling. Nogle af afdelingens menne­sker fremtræder imidlertid som fremragende eller geniale og nyskabende kunstnere, og kan som sådanne ikke undgå en vis form for offent­lighed eller hyldest omkring deres værker og virk­somhed. Men i det fald lader de takken og hyldesten gå videre til den rette modta­ger, nemlig den evige Fader-Moder, Gud. (En hel del kunne tyde på, at H.C. Andersen tilhørte denne bevidsthedstype. Se herom f.eks. i artiklen H3-02. H.C.ANDERSEN – hans personlighed og seksualitet. Et bidrag til forståelsen af hans særegne personlighed.

 

Anden afdeling i anden kategori: Omfatter mennesker, der har let ved religiøs fanatisme og selvovervurdering. Det er fra denne afdelings mennesker, at "den ny verdensimpuls" vil møde en vis modstand.

 

Tredje afdeling i anden kategori: Denne afdelings mennesker er i stor udstrækning fantaster, hvorfor de uretmæssigt føler sig kaldet til at være åndelige eller religiø­se reformatorer.

 

Fjerde afdeling i anden kategori: Mennesker som delvis er tilhængere af den gamle og den ny verdensimpuls. Det er mennesker, der lejlighedsvis kan føle religiøs "hjemve" efter at vende tilbage til bar­netroen.

 

Femte afdeling i anden kategori: Omfatter i hovedsagen profane kunstnere af enhver art og afskygning, men nogle kan dog også samtidig føle en vis religiøs interesse. De vil imidlertid i højere grad være at finde som medlemmer af åndelige samfund. Mange af disse kunstnere vil ubevidst også være besjælet af den ny verdens­impuls og give udtryk herfor i deres værker, hvad enten det drejer sig om moderne kunst, littera­tur, musik, arkitek­tur el.lign.

 

Sjette afdeling i anden kategori: Omfatter mennesker, der helt beherskes af seksualisme og degeneration, herunder diverse perversite­ter. Følelseslivet omsættes her hovedsagelig til par­ringsdrift, dvs. i forelskelse, ægteskab, forældrekærlighed, familiekærlig­hed etc., men i kraft af den seksuelle polforvandlingsproces er den såkald­te naturlige seksualisme underkastet degeneration. Det giver sig især udslag i, at ægteskaberne bliver over­fladiske og ulykkelige, med skilsmisser og alle de problemer, der følger heraf, hvorfor Martinus betegner dette område som "De ulykkelige ægteskabers zone".

Efterhånden når degenerationen til et stadium, hvor mænd og kvinder ikke længere er egnede til at gifte sig. Dette stadium betegner Martinus som "ufrugtbarhedens zone", og denne markerer grænsezonen mellem den dyriske og den menneskelige seksualisme.

 

Tredje kategori er hjemstedet for udvikling af den slags mennesker, der tidligere ofte blev betegnet som over­klassen. Kategorien har fem underaf­delinger:

 

Første afdeling i tredje kategori: Omfatter i hovedsagen filosoffer og åndsforskere, som generelt set befinder sig meget nær ved "den store fødsels forgård". Men i kraft af, at deres intelligens er mere veludviklet end deres følelsesliv, er der en vis form for disharmoni i deres bevidsthed. Det er denne dis­harmoni, der be­virker, at de ikke kan få adgang til nævnte forgård.

 

Anden afdeling i tredje kategori: Omfatter i hovedsagen mennesker, som i medfør af deres i reglen fremragende intelligens beskæftiger sig med naturvidenskab. Da disharmonien mellem følelse og intelligens her er større end hos første afdelings mennesker, strækker deres forskning sig stort set kun til det fysiske område af tilværelsen, dvs. den fysiske natur. Derimod udelukkes de sjæle­lige eller åndelige områder af naturen, hvorfor forsk­ningen bliver ensidig og materialistisk. Det udelukker dog ikke, at der også findes naturvidenskabelige forskere med et veludviklet følel­sesliv, og som derfor er mere eller mindre inspirerede af og modtagelige for den ny verdensim­puls.

 

Tredje afdeling af tredje kategori: Omfatter mennesker, hvis hovedinteresse er sociale og samfundsmæssige forhold. Sådanne menne­sker betegnes generelt som politi­kere. Jo mere udviklet disse politikeres følelsesliv er i forhold til deres intelli­gensliv, desto mere bekender de sig til en uselvisk, idealistisk og inter­nationalt orienteret fredsfremmende politik. Og omvendt, jo mere primi­tivt disse politi­keres følelsesliv er i forhold til deres intelligens, desto mere er deres politik udtryk for egois­me, nationa­lisme, kapitalisme, brug af magtmid­ler, krig etc.. Inden for denne afdeling findes også politikere eller politisk engagerede mennesker, som er direkte anti-religi­øse og desuden anti-demokratiske. Disse mennesker er til dels inspireret af de materielle ideer fra den ny verdensimpuls, men mangler helt den nok så vigtige åndeli­ge dimension fra denne, som de tilmed er modstandere af og bekæmper. Tilværelsens åndelige og religiøse dimension henregner materiali­sterne til "det gamle system", som de ser det som en livsop­gave at revolu­tio­nere. Læseren behøver kun at tænke på kommu­nistiske og socialistiske politikere, for at forstå, hvilken mennesketype, der her bl.a. sigtes til.

 

Fjerde afdeling af tredje kategori: Består af mennesker, for hvem handel og forretning er blevet en livsinteresse og et speciale. De tankeklimaer, der generelt set behersker forretningsverdenen, når denne er værst, er egoisme, griskhed, magtsyge, hensynsløs­hed, gerrighed, hykleri og ærger­righed. Følelseslivet hos denne afdelings mennesker er derfor primitivt, men til gengæld er deres intelligens under udvikling, og er i nogle tilfælde særdeles fremragende eller ligefrem genial.

Genialiteten giver sig ikke mindst udslag i udfoldelsen af hykleri eller falsk elskværdighed, og denne ses særlig tydeligt i form af den reklame, med hvilken de pågældende anbefaler deres varer. Reklamevæsenet opfatter Martinus som udtryk for skjulte økonomiske fælder og faldgruber for kunderne. I kraft af karakteren af deres levebrød, vil handels-, for­retnings- og rekla­mebranchens folk føle deres ek­­sistens truet af ideerne og foreteelserne fra den ny verdensimpuls, som de derfor i større eller mindre grad vil være modstandere af.

 

Femte afdeling i tredie kategori: Omfatter mennesker, hvis følelsesliv er endnu mere uudviklet end hos fjerde af­delings mennesker. Deres grove bevidsthedstendenser giver sig udslag i åbenlyst røveri og plyndring, og de går ikke af vejen for mord og drab, hvor de mener det hensigtsmæssigt eller nødvendigt for at tilfredsstille deres egoistiske begær og griskhed. Som følge heraf befinder de pågældende mennesker sig mere eller mindre konstant i konflikt med samfundets love og ordensregler, som de ikke frivilligt ønsker eller evner at følge. De må derfor betegnes som lovbrydere eller såkaldte for­brydere. Martinus karakteriserer disse mennesker som ”yngre sjæle indenfor civilisationen”, idet de er fuldt ud normale set i relation til deres udviklingsniveau, der svarer til naturmenneskets stadium

 

© 2014 Harry Rasmussen.

 

(Fortsættes)

Lektion 63: Den jordiske menneskeheds

Bevidsthedskategorier