Kosmologiske
lektioner
Lektion 63: Den jordiske menneskeheds
Bevidsthedskategorier
(Fortsat
fra Lektion 62)
GRUPPE B: Udgøres af den gruppe af mennesker, som endnu
er i stand til at få deres religiøse og åndelige behov dækket af "den
gamle verdensimpuls", eller mere præcist: af de tre store verdensreligioner,
buddhismen, kristendommen og islam, og de dermed beslægtede nationalreligioner:
hinduismen, jødedommen og parsismen. Gruppe B omfatter generelt set mennesker,
som ikke har behov for intelligensmæssig begrundelse for de pågældende religioners
læresætninger eller dogmer. Gruppe B-menneskene føres derfor i stor udstrækning
af den faktor, Martinus kalder "den guddommelige suggestion",
hvorfor gruppens medlemmer hovedsagelig befinder sig inden for troens domæne.
Gruppe B er ligeledes inddelt i tre
kategorier, som i princippet svarer til de tre kategorier i gruppe A. Gruppe B
omfatter mennesker, hvis bevidsthedsliv relativt set befinder sig på et
mindre fremskredent udviklingsniveau end tilfældet er for mennesker i gruppe
A.
Første kategori i gruppe B: Jævnbyrdig
intelligens og følelse. Kategorien omfatter mennesker, som er eller kan blive oprigtigt
troende tilhængere af en af de gamle verdensreligioner eller de herunder
hørende sekter. De mest ædle og fremskredne mennesker inden for denne kategori,
kan i kraft af jævnbyrdigheden eller harmonien mellem deres følelsesliv og
intelligensliv, udvikle en vis grad af næstekærlighed og i medfør heraf
fremtræde som gode, hjælpsomme og nyttige samfundsborgere. De pågældende er
i reglen forstående og tolerante overfor andre religiøse opfattelser og
trosretninger, hvorfor selvretfærdig fordømmelse af andre ligger dem fjernt.
Det er desuden i denne gruppe, at man finder de lykkelige ægteskaber.
Kategoriens mennesker er kort sagt ført af "den guddommelige
suggestion", hvis anvisninger søges overholdt og efterlevet i praksis i
videst muligt omfang.
Anden kategori i gruppe B: For stærkt
udviklet følelsesliv i forhold til intelligenslivet, en omstændighed, der nemt
fører til at mennesker af denne kategori bliver grebet af fanatisme, ikke
mindst i forbindelse med deres religiøse tro. De er fundamentalistiske i deres
religiøse overbevisning og mener, at alt, hvad der står i deres hellige bøger
og hvad deres religion lærer, er hellig og urørlig sandhed. Samtidig udviser de
ofte en uforsonlig intolerance og uvilje mod anderledes tænkende og troende,
som de mener, er syndens, mørkets, djævelens eller "den ondes"
afkom, og som derfor vil være fordømt til helvedes pinsler. Det falder dem ikke
ind, at de dermed overtræder deres egen religions store moralpåbud, specielt
når det drejer sig om buddhismen og kristendommen. Islam tillader under visse
omstændigheder fordømmelse og "hellig" krig mod anderledes tænkende
eller såkaldte "vantroende", hvorfor der skal mere til, før denne
religions tilhængere kan siges at have overtrådt islams moralkodeks.
Det er almengældende for kategoriens
mennesker, at de ikke føler nogen form for samvittighedsnag ved at overtræde
civilisationens love, men når de som regel overholder disse, skyldes det
hovedsagelig kun frygten for straf.
Som det fremgår, er menneskene i denne
kategori også ført af "den guddommelige suggestion", men i kraft af
deres tilbøjelighed til fanatisme, overdriver de dennes budskaber og søger at
gennemføre disse med magt, trusler og tvang over for deres medmennesker.
Tredje kategori i gruppe B: I denne
kategori er intelligenslivet generelt set kun meget elementært, mens individernes
bevidsthed helt domineres af instinkt og primitiv følelse. Disse menneskers
daglige bevidsthed er præget af en suggestion, som i form af fantasi, overtro
og mystik udgør resterne af en verdensimpuls, der er endnu ældre end "den
gamle verdensimpuls". Sådanne mennesker betegnes generelt som
"naturmennesker", og i de tilfælde, hvor disse er inkarneret indenfor
civilisationen, kommer de derfor ofte nemt til at overtræde dennes love og
moralbegreber, hvilket normalt ikke giver dem nogen form for samvittighedsnag.
De overholder eller respekterer hovedsagelig kun civilisationens love og
forordninger af frygt for straf eller andre modforanstaltninger.
Men efterhånden som kategoriens individer
er reinkarneret et tilstrækkeligt antal gange inden for civilisationens
sfære, vil deres følelsesliv vokse i kraft af de uundgåelige
lidelseserfaringer, som deres mentalitets møde med denne næsten automatisk
fører med sig, og derved vil de efterhånden blive modtagelige for
"omvendelse", eventuelt først til den gamle og senere til den ny
verdensimpuls, eller direkte til den sidstnævnte.
Det er altså Martinus' opfattelse, at de
såkaldte naturmennesker som sådan efterhånden helt vil forsvinde, idet de
bliver til såkaldt civiliserede mennesker, der igen bliver til såkaldte
kulturmennesker, for sluttelig at ende som "rigtige mennesker" med
kosmisk bevidsthed. Denne udviklingsproces vil i henhold til Martinus stort set
blive gennemført i løbet af de næste tre tusinde år, idet han mener, at
"det rigtige menneskerige" til den tid vil være etableret og
nogenlunde konsolideret her på jorden.
Den egentlige årsag til, at
naturmennesketilstanden allerede på indeværende tidspunkt er ved at forsvinde
helt fra Jordens overflade, skyldes i henhold til Martinus’ Kosmologi, at
Jordkloden for tiden er inde i et mentalt selvopgør, hvorunder dens Jeg bl.a.
søger at udrense sin åndelige bevidsthed og sit fysiske legeme (kloden) for
alle primitive bevidsthedskræfter og –tendenser. Eftersom naturmenneskene qua
deres funktion som sanse- og manifestationsorganer for Jordkloden repræsenterer
eller udgør en væsentlig del af disse primitive kræfter og tendenser, vil disse
forsvinde i samme takt som naturmenneskene efterhånden reinkarnerer inden for
civilisationens og kulturnationernes sfære og som en følge deraf tilpasser sig
forholdene og vilkårene.
Det skal her tilføjes, at "det
seksuelle polprincip" og "polforvandlingen", specielt i form af en
række seksuelle kategorier, i lighed med, hvad der er tilfældet i lektionerne
54 – 55: Det seksuelle dobbeltkredsløb,
er forudsat i ovenstående skematiske gennemgang af "Jordmenneskehedens bevidsthedskategorier".
Emnet er endvidere nærmere behandlet i lektionerne 59 – 61: Polforvandlingens seksuelle kategorier.
© 2014, Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 64: TALENTKERNEPRINCIPPET