Kosmologiske
lektioner
- om de livsvigtige ’talentkerner’ eller ’skæbnefrø’
(Fortsat
fra Lektion 63)
Fra og med denne lektion vil
jeg af hensyn til læseren tillade mig at gå lidt mere i dybden og detaljen,
primært fordi emnet er vigtigt for forståelsen af det levende væsens,
subsidiært menneskets, personlighed, liv og skæbne. Som følge deraf, vil
forståelsen af, hvad begrebet ”talentkerneprincippet” mere præcist står for,
også være af stor betydning, når det gælder karakteriseringen og forståelsen af
et menneske, som f.eks. H.C. Andersen. Nedenstående tekst er hovedsagelig
udarbejdet på grundlag af Per Bruus-Jensens beskrivelse af emnet i hans kursus ”X”
– en komplet indføring i Martinus’ kosmologi 1, 7. kapitel. Men naturligvis
med skyldig hensyntagen til Martinus’ egen originale og enestående fremstilling
af emnet.
Begrebet talent gælder i denne sammenhæng
enhver form for evnen eller kunnen, hvad enten det drejer sig om
automatfunktioner eller mere bevidste og viljemæssige funktioner. Samtlige
disse funktioner rangerer derfor under talentkerneprincippet.
Dette princip er ansvarligt for, at Jeget
grundlæggende har evne til at akkumulere (opsamle) viden og erfaring samt
praktiske skabende evner og færdigheder. Det hænger bl.a. sammen med, at
der til hver af de tidligere omtalte grundenergier findes et center, et såkaldt
"spiralcenter" i overbevidsthedsregionen, som er i stand til
at 'opmagasinere' individets samlede sum af erfaring og viden, der her er omdannet
til såkaldte "talentkerner" - også poetisk kaldet "skæbnefrø".
Ved begrebet en 'talentkerne' forstås et
ultramikroskopisk kraftcenter, der rummer samtlige de oplevelser, det
pågældende Jeg har erhvervet på et bestemt område i løbet af sin evige
tilværelse. Disse oplevelser i form af erfaring og viden, er imidlertid omdannet
til et kodificeret vibrationsmønster, der indeholder de 'data'
eller det 'program', 'skema' eller den 'plan', som den enkelte talentkerne
varetager 'administrationen' af. I princippet på samme måde, som et
plantefrø i ultramikroskopisk form indeholder dataprogrammet eller det
genetiske kodemønster til den plante eller det træ, som frøet stammer fra.
Der findes i henhold til Martinus to
kategorier af talentkerner: erindringstalentkerner og organtalentkerner,
der begge indgår i det samlede bevidsthedskartotek - også kaldet "skæbneelementet"
- i overbevidsthedsregionen. Talentkernernes store betydning turde umiddelbart
fremgå af, at det først og fremmest er de to kategorier af talentkerner, der
udgør grundlaget for Jegets evne til at skabe og udfolde et mere eller mindre
kvalitativt nuanceret bevidsthedsliv. Vi vil først se på, hvad begrebet 'en
organtalentkerne' står for.
Med et vist forbehold kan moderne fjernsyns- og videoteknik måske
bruges som sammenligningsgrundlag for organtalentkernernes opbygning,
organisation og funktion. TV-skærmen kan i forbindelse med billedrøret
opfattes som det psykiske kraftfelt, mens det deraf resulterede tv- eller
videobillede kan sammenlignes med selve livsoplevelsen. Den elektriske
strøm og højspænding, der er nødvendig for at tv-apparatet overhovedet kan
fungere, kan opfattes som en analogi til det højpsykiske kraftfelt.
Billedrøret og tv-apparatets øvrige komponenter udgør i den
forbindelse de sjælelige lokalorganer, herunder hukommelseslegemet. Elektronmønstret
på videobåndet indeholder de data og det vibrationsmønster, der hidrører fra
elektronkameraet = sanserne og den fysiske og/eller psykiske hjerne, som har
optaget eller optager den 'virkelighed', der ligger til grund for det
pågældende 'mønster'. Dette vibrationsmønster kan i princippet sammenlignes
med organ- og erindringstalentkernernes vibrationsmønstre.
Videobåndets elektroniske vibrationsmønstre registreres og
oplagres på videobåndet samt aktiveres af videomaskinen (= hukommelseslegemet),
som igen formidler båndets vibrationsmønstre overført til billedrørets
elektroniske svingninger, der projiceres på Tv-skærmen. Via denne tolker og
oplever iagttageren (Jeget) de elektroniske svingningsmønstre som billede
og lyd.
Organtalentkernerne er primært ansvarlige for
organisationen og opretholdelsen af underbevidsthedsregionen med dens seks
åndelige organsystemer. Organtalentkernen er kort defineret en af
alle syv grundenergier bestående ultramikroskopisk ladning af organiseret
energi. Som sådan fungerer talentkernen som lokalt forbindelsesled mellem
det højpsykiske kraftfelt: overbevidsthedsregionen, og det psykiske feltområde:
underbevidsthedsregionen. Gennem organtalentkernen virker moderenergien i form
af de før nævnte skabeprincipper 'ind' på det lokalområde i
underbevidsthedsregionen, som den pågældende organtalentkerne bærer og
opretholder.
Dette foregår i praksis på den måde, at den
højpsykiske kraft (moderenergien i form af den nævnte serie skabeprincipper)
gennemstråler organtalentkernen og herunder differentieres og tilføres en
ganske bestemt organisatorisk tendens, der er dikteret af det i talentkernens
indre struktur 'indkodede' dataprogram eller vibrationsmønster. Derved
'projiceres' det pågældende vibrationsmønster eller dataprogram 'ind' i det
dertil bestemte lokalområde i underbevidsthedsregionen i form af et
sjæleligt lokalorgan, hvis opretholdelse og funktioner organtalentkernen
varetager.
Organtalentkernen virker altså som et programmeret
transformationscenter, der i forbindelse med den højpsykiske kraft bærer og
opretholder et bestemt lokalorgan i den sjælelige struktur
(underbevidsthedsregionen). Dette sjælelige lokalorgan udgør et parafysisk
(åndeligt) sanse- og/eller manifestationsredskab, som gør Jeget sanse- og
funktionsdygtigt i en til lokalorganets konstruktion og energisammensætning
(jf. grundenergikombinationerne) svarende bestemt retning.
Diagrammet udtrykker symbolsk skæbneelementets opbygning. Også her henfører
figurerne A og B henholdsvis til Jeget og evighedslegemet, og ligeledes
udtrykker figurerne b, og b,, henholdsvis skæbneelementet med dets
talentkerneforråd og udstrålingen herfra.
I praksis er
sidstnævnte bl.a. identisk med de gennem spiralcentrene (grundtalentkernerne)
forløste seks underbevidsthedsgrundenergier, hvortil kommer den af
talentkernerne omformede højpsykiske kraft.
Figur C henfører
til den sjælelige struktur med dens seks åndelige legemer, hvilke som sådan er
opretholdt af udstrålingen fra skæbneelementet.
Til højre i
diagrammet vises i forstørret udgave skæbneelementets principielle opbygning; i
dette tilfælde specielt den del af skæbneelementet, der opretholder følelseslegemet
og de dertil knyttede organer og funktioner. Helt i midten af sektor b, ses
grundtalentkernen eller spiralcentret for følelsesenergien, mærket 3. Omkring
denne er grupperet alle de organtalentkerner, der i forbindelse med urbegæret
og moderenergien bærer og opretholder samtlige følelseslegemets lokalorganer.
Det betones for en
ordens skyld, at der naturligvis kun er tale om en principiel og symbolsk
fremstilling; virkeligheden – hævder Martinus – er langt mere kompliceret, om
end den principielt er i overensstemmelse med de retningslinier, der her er
afstukket. Blandt andet er såvel de enkelte talentkernezoner som
skæbneelementet som helhed præget af indviklede hierarkiske ordensmønstre (i
sin egen virkelighed er skæbneelementet – ja hele evighedslegemet - jo i øvrigt
en størrelse, der overvejende eksisterer uden for tid og rum).
(Ó 1986 Per
Bruus-Jensen: ”X”, bd. 1, stk. 1. 258. – Gengivet med forfatterens
tilladelse).
Diagrammet illustrerer vekselvirkningen mellem
evighedslegemet/moderenergien (B), en given organtalentkerne (t) samt det heraf
resulterende sjælelige organ (C). De bølgelignende figurer i B-feltet antyder
urbegæret medens de otte bjælkelignende figurer henfører til de otte kosmiske
hovedskabeprincipper. B-feltet tænkes som et højpsykisk procesfelt, der
konstant næres af urbegæret og herved permanent sættes i stand til at
gennemstråle individets forråd af organtalentkerner. Omvendt definerer disse i
henhold til deres specifikke data den måde, hvorpå den højpsykiske kraft
påvirker energierne i den sjælelige struktur, hvilket i sit slutfacit resulterer
i opretholdelsen af en serie sjælelige lokalorganer med hver sin særlige
funktion. Disse er under ét symboliseret ved hjertefiguren i C-feltet (X3).
Pilene mellem O-talentkernen og hjertefiguren antyder den omtransformerede
moderenergi. Figur A henfører til subjektets princip. (Ó 1986 Per Bruus-Jensen:
”X”, bd. 1, stk. 1. 249. – Gengivet med forfatterens tilladelse).
De sjælelige lokalorganer fordeler sig som
tidligere omtalt i i alt seks organkategorier, der svarer til de seks
grundformer for grundenergiernes indbyrdes kombination. Disse organkategorier,
organismer eller legemer udgøres af instinktlegemet, tyngdelegemet,
følelseslegemet, intelligenslegemet, intuitionslegemet og hukommelseslegemet.
Det betyder, at der er en kategori af
talentkerner, som er ansvarlige for at bære og opretholde de lokalorganer, der
tilsammen udgør instinktlegemet, en anden kategori af talentkerner, som bærer
og opretholder de lokalorganer, der tilsammen udgør tyngdelegemet, og en tredie
kategori af talentkerner, der er ansvarlige for de lokalorganer, som tilsammen
udgør følelseslegemet, og principielt tilsvarende for de tre følgende
sjælelige legemers vedkommende.
Under læsningen af det ovenstående - det skal
gerne indrømmes - ret vanskelige afsnit, vil det måske være faldet læseren ind,
at der synes at være visse principielle lighedspunkter mellem organtalentkernernes
og de fysiske geners funktioner. Det er i så fald ikke helt forkert gættet,
idet det i henhold til kosmologien faktisk forholder sig sådan, at det fysiske
kompleks af gener virker som et kombineret antenne og forstærkeranlæg for
komplekset af psykiske organtalentkerner.
Tegningen illustrerer samspillet mellem overbevidsthedszonen
(X1/X2) og underbevidsthedszonen (X3/X3), hvorved sidstnævnte er genstand for
specifik prægning. I overbevidsthedszonen ses Jeget plus urbegæret, der for
sidstnævntes vedkommende udmønter sig i moderenergiens kosmiske skabeprincipper
(de hvide rør) samt centrene for moderenergiens omsætning til de seks øvrige
grundenergier: spiralcentrene (de sorte måner). Hvert spiralcenter opretholder
et åndeligt legeme (underbevidsthedszonen), der via et kompleks af
organtalentkerner er genstand for en ganske bestemt prægning. Endvidere
opretholdes også den fysiske organisme dybest set af samspillet mellem
bevidsthedsapparatets overbevidsthedszone og underbevidsthedszone. (Ó 1986 Per Bruus-Jensen:
”X”, bd. 1,stk. 1. 258. – Gengivet med forfatterens tilladelse).
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion
65: TALENTKERNEPRINCIPPET