Kosmologiske
lektioner
- om de livsvigtige ’talentkerner’ eller ’skæbnefrø’
(Fortsat
fra Lektion 65)
I henhold til Martinus er det gennem
træningsstadiet, at opbygningen af organtalentkernens grundenergistruktur sker,
dvs. af dens grundenergikombination og sammensætning. Denne er jo
altbestemmende for talentkernens samtlige fremtidige organisatoriske
egenskaber, og dermed for samme talentkernes transformatoriske virksomhed.
Opbygningen af en talentkerne sker i praksis
ved, at der på foranledning af den indflydelse moderenergien uafbrudt udøver,
herunder især dennes iboende tilbøjelighed til dannelsen af talentkerner, i
den region af det højpsykiske kraftfelt, hvor talentkernerne har 'sæde',
begynder at opbygge sig en stabil energiladning, i hvilken de for funktionens
udøvelse nødvendige transformationsanlæg automatisk og gradvis 'oplagrer' deres
vibrationsmønster eller 'informationsdata'.
Imidlertid gør det nævnte
transformationsanlæg sig allerede gældende straks fra begyndelsen af en
organtalentkernes tilblivelse. Den transformationsvirksomhed, af hvad styrke
og omfang den end er i begyndelsen, som det nydannede talentkerneanlæg
formidler, medfører som uundgåelig konsekvens at der begynder at ske en vis
organisation af det underbevidste psykiske kraftfelts kræfter, som automatisk
tilsigter at danne et nyt sjæleligt lokalorgan. Nemlig et lokalorgan der er
specielt indrettet til at kunne varetage administrationen af den funktion, som
individet er i færd med at optræne sig til at beherske.
Her skal vi
ikke gå yderligere ind på de mange aspekter, der er i forbindelse med tredie og
sidste stadium af en organtalentkernes tilblivelse, men blot minde læseren om
et blandt et utal af praktiske eksempler på forekomsten af de tre stadier i
indøvelsen af en bestemt færdighed, nemlig i dette tilfælde den færdighed det
er, at kunne gå, dvs. bevæge sig ved hjælp af benene.
For at kunne beherske den færdighed at kunne
gå, må man først have et ønske om at lære færdigheden. Ønsket kan eventuelt i
lige høj grad skyldes nødvendighed, altså et behov, så vel som udsigten til det
behagelige ved at kunne bevæge sig hurtigere af sted i forhold til kun at
kunne kravle. For barnet er det naturligvis primært et behov.
Næste stadium er den stadigt gentagne træning
eller øvelse i at komme op at stå, holde balancen, styre skridtene og bevæge
sig fremad. Efterhånden som disse basisfærdigheder bliver lært, kan man øve sig
i beherskelsen at stadigt mere avancerede og raffinerede benbevægelser og
færdigheder. Nogle mennesker driver det ligefrem til rent artisteri at kunne
bevæge sig omkring ved hjælp af bentøjet, f.eks. i form af dansetrin, linedans,
ballet og lignende.
Illustration af en bestemt færdigheds opbygning og hensygnen.
Nederste sektor viser det fysiske plan; midterste sektor det parafysiske plan og
øverste sektor evighedslegemets plan (OBZ). Første lodrette zone viser
A-viden-stadiet (begærstadiet): under indtryk af begæret efter at kunne spille
violin samt de første usikre forsøg herpå undfanges en organtalentkerne med
opbygning af en fosteragtig parafysisk organstruktur til følge. I
B-viden-stadiet (træningsstadiet) styrkes og udvikles såvel talentkerne som
parafysisk organ, hvilket registreres som fremskridt (pilene). I
C-viden-stadiet kulminerer færdigheden og udleves i dette tilfælde samtidig gradvis.
Den aftagende beskæftigelse med violinspil medfører nu en tiltagende
degeneration af såvel talentkerne som parafysisk organ. (Ó 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, bd. 1,
stk. 1. 274. – Gengivet med forfatterens tilladelse).
Men i langt de fleste tilfælde vil det kunne
konstateres, at efterhånden som træningen i at gå bliver mere og mere effektiv,
kommer de enkelte funktioner, så som at holde balancen, styre lige ud, dreje
eller vende sig etc., i stigende grad til at foregå automatisk, dvs. uden
at den gåendes bevidste opmærksomhed omkring funktionerne vil være påkrævet.
Det er dette tredie og sidste stadium af
indøvelsen af en færdighed, Martinus kalder for "geni-stadiet"
eller "C-viden". Dette stadium er altså karakteriseret ved, at
den begærede funktion eller færdighed er indøvet til en sådan grad, at den er
endt med at kunne foregå automatisk. Og automatisk funktion er netop en
af organtalentkernernes hovedegenskaber.
Herefter turde det forhåbentlig stå klart for
læseren, at organtalentkernernes nødvendige og uundgåelige indflydelse på og
betydning for individets liv og skæbne, faktisk er endnu mere fundamental end
tilfældet er med cellernes gener. Dette er da også en væsentlig grund til, at
man kan karakterisere organtalentkernerne som primære årsager til
individets fremtræden, evner, færdigheder og egenskaber, medens generne må
'nøjes' med karakteristikken sekundære årsager til samme individs
egenskaber, færdigheder, evner og fremtræden. Organtalentkernernes betydning
for individets totale liv og skæbne, vil derfor ikke kunne overvurderes. Det
er da også baggrunden for, at vi her har ofret så forholdsmæssigt megen plads
på omtalen af dem. De oplysninger om bl.a. organtalentkernerne, som vi har
fået gennem det ovenstående, vil nemlig være en nødvendig forudsætning for den
senere vurdering af H.C. Andersens personlighed, der jo er en af hovedopgaverne
for denne bog.
Det ovenfor anførte
diagram kan passende suppleres med det følgende diagram, som involverer et
princip og en proces, som vi dog først skal omtale senere her i afhandlingen,
nemlig reinkarnationsprincippet og reinkarnationsprocessen.
Illustration af en negativ
færdigheds etablering og overføring fra et liv til et andet. Under det fysiske liv
(venstre tegning) opbygges gradvis et organisk forankret behov for indtagelse
af alkohol, nemlig på den ene side gennem påvirkning af den fysiske organismes
kemi og fysiologi og på den anden side via opbygning af en organtalentkerne,
der rummer alle data for en sådan virksomhed (flasken i X2-området).
Efter døden og den fysiske
organismes nedbrydning (højre tegning) videreføres den nye organtalentkerne som
et ’håndgribeligt’ minde om denne side af personens fysiske livsførelse, og ved
en ny inkarnation vil den pågældende talentkerne gøre en indflydelse gældende,
der er i overensstemmelse med dens indhold af skæbne-data. Dels ved at påvirke
valget af inkarnationsmiljø og dels ved at indvirke på
udviklingsforløbet/kvaliteten af den nye fysiske organisme. (Ó 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, bd. 1, stk.
1. 278. – Gengivet med forfatterens tilladelse).
I det følgende skal vi gå over til en omtale
af den anden store hovedkategori af talentkerner, erindringstalentkernerne.
Som betegnelsen 'erindringstalentkerne' næsten selv siger, er denne
hovedsageligt opbygget af hukommelses- eller erindringsenergi, men i medfør af
grundenergiernes lovbundne indbyrdes kombinationsforhold består den dog
samtidig af de fem øvrige grundenergier. Disse er i reduceret og potentiel
form til stede som data i samme indbyrdes kombinationsforhold, som gjorde sig
gældende i forbindelse med den oprindelige oplevelse, der ligger til grund for
erindringstalentkernen.
Det betyder, at erindringstalentkernen indeholder
et potentielt vibrationsmønster, der rummer alle de kvantitative så vel som
kvalitative data, dvs. de fænomenologiske, emotionelle og intellektuelle
momenter, der også var indeholdt i den oprindelige oplevelse, men altså omsat
til ultramikroskopisk 'størrelse'.
Erindringstalentkernerne er i lighed med
organtalentkernerne indlejret eller oplagret i evighedslegemet, der er
et andet ord for overbevidstheden eller det højpsykiske kraftfelt. Her er erindringstalentkernerne
særlig koncentreret omkring det 'spiralcenter', der specielt repræsenterer hukommelsesenergien.
Denne er i det psykiske kraftfelt organisk repræsenteret ved det såkaldte hukommelseslegeme,
hvis hovedfunktion det er, at optage og fastholde samtlige de vibrations- og
spændingsmønstre, kort sagt data, som via den sansemæssige kontakt med bl.a.
den fysiske omverden frembringes og opleves i dette kraftfelt, og hvori
overhovedet al livsoplevelse og livsudfoldelse i realiteten foregår.
I lighed med de øvrige grundenergier, er
hukommelsesevnen også samtidigt både sanseevne og manifestationsevne
for Jeget. Som 'sanseevne' betragtet ytrer hukommelsesenergien sig grundlæggende
som evnen til at etablere sansemæssig kontakt med det
personlige erfaringsmateriale, der er 'oplagret' i evighedslegemet
(overbevidstheden).
Den nævnte sansemæssige kontakt med det
'oplagrede' erfaringsmateriale, medfører normalt en form for 'indadrettet'
oplevelse, der har karakter af et 'kig' tilbage i fortiden, som jo objektivt
set netop også er repræsenteret ved det pågældende erfaringsmateriale.
Begrebet "fortiden" er faktisk derfor et regulært
bevidsthedsområde, der fundamentalt afhænger af hukommelsesenergiens eksistens
og funktion.
Det er imidlertid ikke kun
"fortiden" i såvel objektiv som subjektiv forstand, der er afhængig
af hukommelsesenergien, men tidsbegrebet i det hele taget. For uden evnen til
at kunne huske eller erindre ville begreber som før, nu og efter,
og dermed begrebet "tid", aldrig have kunnet opstå i Jegets begrebs-
og forestillingsverden. Jegets livsoplevelse ville da i bedste fald være
reduceret til elementær anelse om "væren i Nu'et".
Såfremt Jeget ikke var i besiddelse af
hukommelsesevnen, ville det altså være så godt som totalt uden livsoplevelse,
for livsoplevelse uden tilknytning til tids- og rumdimensionel vibration
eller bevægelse, altså kvantitativ bevægelse, er kosmisk set helt udelukket.
Heraf ses det især, at hukommelsesenergien udgør en central og afgørende
faktor i forbindelse med skabelsen af Jegets tankeliv, og ikke mindst for
skabelsen af livsoplevelse i det hele taget.
Det ovenfor nævnte 'oplagringsarbejde'
foregår i praksis ved, at hukommelseslegemet under indflydelse af
moderenergien og det med denne forbundne talentkerneprincip straks overfører de
vibrations- og spændingsdata, der i et givet øjeblik findes i det psykiske
kraftfelt, til evighedslegemet (overbevidsthedsregionen), hvor de oplagres
eller opmagasineres i erindringskartoteket, dvs. den region i
overbevidsthedsregionen, der særlig er forbeholdt erindringstalentkernerne.
De pågældende vibrations- og spændingsmønstre
organiseres og opmagasineres på foranledning af hukommelseslegemet efter
bestemte love og retningslinier, der skyldes perspektivprincippets
indflydelse, og indgår derefter som stabile og uforgængelige 'dataprogrammer'
i den i forvejen samlede mængde af sådanne programmer i erindringskartoteket.
Begrebet erindringskartoteket henviser
til Jegets samlede erfaringsmateriale og forråd af viden, som hukommelsesenergien
i sin egenskab af manifestationsevne har opmagasineret eller arkiveret i
den del af bevidsthedsarkivet, hvor netop erindringskartoteket hører hjemme.
Hukommelsesenergien udgør - gennem et vist samarbejde med de øvrige
grundenergier - altså ikke kun Jegets evne til at genfremkalde og genopleve
sit oplagrede erfaringsmateriale, men også dets evne til at akkumulere
og oplagre dette materiale i form af et erindringskartotek, som under
normale forhold altid står til Jegets bevidste og - især - ubevidste
disposition.
Som vi har set af det foranstående, består en
erindringstalentkerne hovedsageligt af hukommelsesenergi, der i kraft af sine
principielle akkumulerende egenskaber danner basis for erindringstalentkernernes
strukturelle stabilitet og uforgængelighed.
I henhold til Martinus gør der sig imidlertid
et særligt forhold gældende i forbindelse med hukommelsesenergiens
stabiliserende og bevarende indflydelse på erindringstalentkernernes vibrationsdata,
der jo lige så vel omfatter ubehagelige, triste, smertefulde og ulykkelige
sider, som de omfatter behagelige, lyse, glædelige og lykkelige sider. De
førstnævnte vibrationsdata udgør i en vis forstand ’uædle’ islæt i
talentkernestrukturen og de vil, i lighed med hvad der er tilfældet for uædle
metaller, langsomt men sikkert nedbrydes og udskilles for til sidst at være
helt udrensede, således at kun de ædle vibrationsdata bliver tilbage, hvilket
vil sige de behagelige, lyse, glædelige og lykkelige sider af den oprindelige
tilgrundliggende oplevelse.
Denne såkaldte kosmisk-kemiske
udrensningsproces, som individets samtlige erindringstalentkerner ifølge
evige, universelle lovmæssigheder er underkastet, bevirker altså at det kun er
de vibrationsanlæg, der indeholder lyse og positive erfaringsprogrammer,
som bliver tilbage, og som til sidst fremtræder som forædlede kopier af de
oprindelige, tilgrundliggende oplevelser. Dette forhold gælder ifølge
Martinus for selv de allermørkeste og mest uhyggelige og smertefulde oplevelser
og erindringer.
Det betyder, at hukommelsesenergien løbende omdanner
al livsoplevelse til erindringstalentkerner, der oplagres i bevidsthedsarkivet,
hvor de under moderenergiens indflydelse gennemgår en kosmisk-kemisk
udrensnings- og forædlingsproces, som især blotlægger talentkernernes indhold
af intuitionsenergi, der til slut efterlader disse i form af det, Martinus
betegner som ”guldkopier”, altså forædlede ’kopier’ af de oprindeligt
tilgrundliggende oplevelser og erfaringer. Den samlede sum af verdensaltets
guldkopier, dvs. guldkopierne fra samtlige eksisterende levende væsener, kendte
som ukendte, danner det 'hav' af guldkopier eller visdomsfacitter, Martinus
kalder for "visdomsoceanet".
Når Jeget sanser guldkopierne gennem
hukommelsesenergien, giver det anledning til oplevelsen af mental salighed, i
visse tilfælde grænsende til ekstatisk salighed. Når Jeget oplever de samme
guldkopier gennem intuitionsenergien, giver det anledning til oplevelsen –
Martinus taler direkte om ”synet” - af de kosmiske idé-facitter, der er en del
af den fælles eller kollektive ’pulje’, han betegner som
"visdomsoceanet".
Som vi allerede er blevet gjort bekendt med,
repræsenterer "visdomsoceanet" den 'statiske' side af Guds
kulminerende primære bevidsthed, den guddommelige verden, og det er derfor fra
dette visdomsreservoir, at også Guddommen henter sin visdom, der dog i forhold
til det enkelte levende væsens 'lokal-visdom', er en altomfattende, fuldkommen
visdom, altså en alvisdom. Fuldkommen, fordi den guddommelige
alkærlighed, der ikke favoriserer eller negligerer nogen eller noget, er totalt
upartisk men samtidig indfølende, og er derfor i stand til at udøve absolut
retfærdighed og kærlighed. Den guddommelige alkærlighed er dermed udtryk for
den højeste visdom.
Det er vigtigt at
holde sig klart, at hukommelsesenergien eller –evnen kun giver tilgang til det
personlige ’lager’ af guldkopier i overbevidsthedsregionen, medens
intuitionsenergien eller –evnen derimod giver tilgang til det universale
arsenal af guldkopier i ”visdomsoceanet”, som er et dybereliggende ’lag’ i
overbevidstheden, der er fælles for alle levende væsener. Jf. med afsnittet Intuition og personlighed her på hjemmesiden.
Efter denne foreløbige og relativt
kortfattede gennemgang af nogle af kosmologiens væsentligste begreber, er vi
hermed tilbage ved vort udgangspunkt, hvor det blev fremhævet at individet
engang i urtiden har forladt en lys- og kærlighedsverden, der har efterladt
sig spor i dybet af væsenets bevidsthed i form af såkaldte
"guldkopi-erindringer", som individet senere i udviklingen får
adgang til, dels via sin hukommelsesevne, og dels via sin intuitionsevne.
Det er formentlig sådanne erindringer,
H.C.Andersen hentyder til, når han om sine inspirationer som tidligere citeret
siger: "Tit synes jeg, det er erindringer, vuggesange fra en anden
verden, der vågner i min sjæl, og som jeg må gentage."
Forhåbentlig vil læseren derfor nu være i
stand til at se, at den ovennævnte lys- og kærlighedsverden er identisk med det
tilværelsesplan, som Martinus betegner som "Guds primære
bevidsthed", hvilket mere præcist vil sige "visdomsriget",
"den guddommelige verden" og "salighedsriget".
Ligesom de "spor i dybet af væsenets bevidsthed", som dette
fortidige ophold i lysverdenen har efterladt sig, er "guldkopimaterialet
i væsenets overbevidsthedsarkiv". Et materiale individet får mulighed
for at komme i kontakt med, når dets hukommelses- og især dets intuitionsevne i
løbet af den fortsatte evolutionsproces (igen) bliver så funktionsdygtig, at
den giver individet til at begynde med glimtvis og senere permanent adgang til
kontakt med netop guldkopimaterialet.
Den særligt opmærksomme læser vil måske her
indskyde, at vi indtil videre kun har omtalt 'faldet' fra den "lys- og
kærlighedsverden", som individet engang i urtiden befandt sig i. Vi
mangler endnu at se på, hvad det mere præcist er, der har forårsaget at
individet i sin tid har måttet forlade sit "elysium", og hvad det er
der er årsagen til, at samme individ oprindeligt befandt sig i en
paradistilstand. Foreløbig har vi dog fået at vide, at det er individets
urbegær i forbindelse med bl.a. kredsløbs- og kontrastprincippet, der ligger
til grund for såvel indviklingen i som udviklingen fra den fysiske materies verden.
Ligesom det er de samme faktorer, der i et evigt kredsløb eller spiralkredsløb
successivt fører individet igennem de seks kosmiske tilværelseszoner og de
syv organismeprincipper.
Når de ovennævnte spørgsmål ikke hidtil har
været nærmere berørt her, skyldes det imidlertid hverken forglemmelse eller
forsømmelse, men derimod den omstændighed, at der til grund for den nævnte
"lys- og kærlighedsverden", alias de tre riger: "visdomsriget",
"den guddommelige verden" og "salighedsriget" alias Guds
primære bevidsthed, især ligger et af de måske allervigtigste skabeprincipper,
som Martinus' Kosmologi opererer med. Dette skabeprincip kalder Martinus for "det
guddommelige skabeprincip” eller ”det seksuelle polprincip".
Det seksuelle polprincips overordnede rolle i
den guddommelige verdensorden, ses af den omstændighed, at Martinus med
velberåd hu nævner det i sammenhæng med selve det guddommelige skabeprincip
(Gud som skaber). Han betegner tilmed det seksuelle polprincip som "skabelsens
rat", altså som det styringsredskab, hvormed Guddommen dirigerer,
leder og kontrollerer universets tilblivelse, opretholdelse, udvikling og
interne funktioner. Et så vigtigt og betydningsfuldt skabeprincip fortjener og
kræver en helt særlig interesse og opmærksomhed for sig. Hvilket i øvrigt også
allerede vil være fremgået af omtalen af det seksuelle polprincip her i
Kosmiske lektioner.
Vedr. begrebet "skabelsens
rat" = det seksuelle polprincip og polforvandlingen: LB V, stk.
1858. Foruden udtrykket "skabelsens rat" bruger Martinus også
udtrykket "skæbnens rat" - f.eks. i Logik, kap. 87 – men de to
udtryk og begreber er dog ikke helt identiske.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)