Kosmologiske
lektioner
(Fortsat
fra Lektion 66)
I henhold til Martinus er Sfinksen symbolet på det jordiske
menneskes kosmiske analyse, ifølge hvilken alle levende væsener uden undtagelse
i deres kosmiske natur og grundstruktur er evige væsener. Alle udtrykker de det
treenige princip og besidder samme grundegenskaber og råder principielt over de
samme kræfter og energier, lige som de principielt er underlagt de samme
lovmæssigheder og grundvilkår. Martinus ser derfor ikke noget odiøst i, at
mennesket biologisk set nedstammer fra dyrene, mere præcist fra primaterne. Og
det er netop denne nedstamning eller afstamning, Sfinksen som symbol hentyder
til, nemlig ved at have løvekrop (dyrenes konge) og menneskehoved, tilmed et
kongeligt hoved (farao).
På ovenstående meget enkle symbolske tegning af sfinksen skal
figurens hale ses som udtryk for planteriget, kroppen som udtryk for dyreriget,
og hovedet som udtryk for mennesket, der er begyndt at studere ”Livets Bog”,
dvs. naturen og tilværelsen som helhed, primært for at løse sin egen gåde. De
større og mindre ’partikler’ omkring figuren skal udtrykke mineralriget, både i
form af elementarpartikler og kloder og stjerner. – © Tegningen er udført af
Børge Hamberg og gengivet med tilladelse af Per Bruus-Jensen.
I årtusinder har den
mærkelige figur, Sfinksen, ligget og ligesom bevogtet den store Keops-pyramide
ved Giza i Ægypten. Begge værker har gennem tiderne givet anledning til stor
forundring og vakt mange tanker, teorier og gætterier om, hvad ophavsmændene
kan have ment med disse umiskendelige underværker. Den 73,5 m lange og 20 m
høje Sfinks ved Giza, der er hugget ud af den naturlige klippe på plateauet
foran Kefren-pyramiden, er efter ægyptisk tradition udformet som en løvekrop
med mandshoved, idet den ifølge traditionel opfattelse skulle symbolisere
kongens eller faraoens magt, styrke og visdom.
Den 146 m høje Keops-pyramide
menes at være bygget af faraoen Keops, ca. 2600 f.Kr. Dens overflade var
oprindelig beklædt med omhyggeligt sammenføjede, polerede og blændende hvide
kalkstensblokke, der dog for det meste nu er gået tabt. Man har beregnet, at
der er medgået over 2 mill. blokke til formålet, og det er en almindelig
antagelse, at det har taget omkring 6-8 000 mand 20 år at opføre pyramiden,
hvis kvadratiske grundplans 233 m brede sider i øvrigt er orienteret efter
verdenshjørnerne, lige som pyramidens spids peger direkte mod himlens Zenith.
Pyramiden rummer tre kamre, som sædvanligvis betegnes som gravkamre, idet man
mener at den er opført som gravmonument for kong Keops og hans dronning. Det
tredie af kamrene, det nederste under jordoverfladen, flyttede man opefter,
efterhånden som bygningen blev rejst. Øverst ligger kongekammeret med en sort
granitsarkofag. Omtrent midt mellem dette og det nederste kammer, ligger det
noget mindre dronningekammer. Til alle tre kamre fører 1 m høje og 1 m brede
gange, idet adgangen til kongekammeret dog til slut sker gennem det såkaldte
store galleri.
Keops-pyramiden og
Sfinksen er til stadighed genstand for arkæologiske undersøgelser, og i nyere
tid hælder flere ægyptologer til den teori, at Keops-pyramiden faktisk ikke er
bygget til gravmonument, men som indvielsestempel for faraoen og muligvis også
ypperstepræsterne og de højere embedsmænd. En af begrundelserne herfor skulle
bl.a. være, at man forbandt begrebet grav med den underjordiske verden, men
pyramiderne ligger hovedsagelig over jorden, og desuden antages det, at den
store kong Keops næppe ville have nøjedes med en sarkofag, der efter faraonisk
målestok er så lille, som tilfældet er med den i kongekammeret.
Men mysteriet om pyramidernes
opførelse, formål og anvendelse, specielt Keopspyramidens, er fortsat en uløst
gåde, der optager en del ægyptologer og andre forskere. Således er der i nyeste
tid fundet arkæologiske spor af en række store bagerier, beboelseshuse og
arbejdergrave i pyramidens nærhed, som tyder på at der engang må have været
mange munde at mætte. Man mener nemlig at disse bagerier leverede brød til en
kæmpemæssig arbejdsstyrke, som daglig sled med at transportere de store
kalkstensblokke op ad de jordramper, der var blevet anlagt omkring pyramiden,
efterhånden som den voksede opad.
Vedr. Sfinksen
og Keopspyramiden: Enkelte nutidige ægyptologer mener i modsætning til
flertallet af deres kolleger, at den store pyramide er bygget med det formål at
være indvielsessted for faraoen og hans øverste embedsmænd. Denne opfattelse
har f.eks. den japanske ægyptolog Sakuji Yoshimura , hvilket fremgår af
en artikel af Mimi Mann, Associated Press. Under titlen Revolutionerende ny
viden om pyramiderne er artiklen gengivet i Berlingske Tidende, 1. sektion,
30. juli 1987. Opfattelsen af, at pyramiderne ikke kun er bygget som gravmæler,
fremgår bl.a. også af Jens Jørgen Kjærgaards artikel Himlen på Jorden,
Berlingske Tidende, sektion Fri, 26.12.1994.
Paul Brunton: The Search of the
Overself. A Modern Technique for Self Discovery. Bogen udkom på dansk, formentlig I løbet af 1940’erne, under titlen
Ad sindets ukendte veje. Den angives at være en fortsættelse af samme
forfatters Den hemmelige vej (engelsk originaltitel: The Secret
Path). De danske udgaver af samtlige Bruntons bøger er udkommet på Strubes
Forlag, København. Bøgerne er uden årstal, men er formentlig udgivet i løbet af
1950’-60’erne. I førstnævnte bogs 1. kapitel, A Writer on his Writings,
omtaler forfatteren bl.a. to af sine bøger, som straks ved udgivelsen gjorde ham
internationalt berømt, nemlig A Search in Secret India, der udkom
omkring 1935, og A Search in Secret Egypt (udkom formentlig omkr. 1937).
På dansk fik de to bøger henholdsvis titlerne Bag Indiens lukkede døre
og Hemmelighedsfulde Ægypten. I den sidstnævnte bog beskriver Brunton
sin rejse til Ægypten, hvor han havde sat sig som mål at søge kontakt med
okkulte og spirituelle kredse. Under opholdet tilbragte han en nat i meditation
og trance i Keopspyramidens kongekammer, og herunder oplevede han i et syn at
se, hvordan pyramiden i sin tid var blevet bygget. Ifølge hans skildring
opførtes pyramiden af en mængde slaver. Brunton beskriver også den
mysterieindvielse, som der efter hans og adskillige andre okkultisters
opfattelse har fundet sted i Keopspyramiden i oldtiden. I ”A Search of the
Overself” genkalder Brunton sig minderne fra dengang. Det sker page 13-14,
147-49. Om Sfinksen kan man læse sammesteds page 13, 25 og 158.
I 1952 tilbragte Paul
Brunton fire måneder på Martinus’ Institut, hvor han bl.a. interviewede
Martinus med henblik på at skrive en bog om dennes lære. Det blev dog kun til
et forord til den engelske udgave af bogen Menneskeheden og verdensbilledet.
Dette forord er gengivet i bogen Martinus – som vi husker ham, s.
111-15. I artiklen Paul Bruntons besøg
hos Martinus 1952, Tidsskriftet Kosmos nr. 10, 1990, fortæller Søren Hahn
herom og interviewer også Ingrid Okkels om Bruntons besøg. Dette besøg er
endvidere grundigt omtalt af Knud Højgaard i artiklen Paul Bruntons første
besøg hos Martinus, Kosmos 2000, s. 271, og samme forfatters artikel Martinus
og ”Arven fra Ægypten”, Kosmos 2002, s. 87. – Vedr. Paul Brunton og hans
værker, se evt. artiklerne Spiritualismens historie og evt. også Den indre virkelighed her på hjemmesiden.
Sfinksen og
mysterieindvielsen i Keopspyramiden beskrives også i Edouard Schuré: Les
Grand Initiés, 1889, dansk udgave: De store indviede. Et indblik i
religionernes hemmelige historie. Oversat af Johannes Hohlenberg. Forlaget
Kronos 1948. Se kapitlet Tredje Bog, s. 89-108.
I løbet af det 19. århundrede,
mere præcist i 1859, indledte den engelske forfatter John Taylor den såkaldte
pyramidologi med sin fantastiske bog, The Great Pyramid: Why was it Built? And Who Built it? Den blev i 1864
efterfulgt af et 664-siders værk, Our Inheritance in the Great Pyramid,
forfattet af Charles Piazzi Smyth, professor i astronomi ved Edinburghs
Universitet. Bogen fik enorm betydning for okkultister og mystikere af alle
afskygninger, specielt Rosenkreuzere og andre hemmelige selskaber, der mente at
kunne spore deres oprindelse helt tilbage til den ægyptiske dødekult omkring
pyramiden. Ifølge Mystikkens Verden, håndbog om parapsykologi og magi,
1978, skrevet af forfatteren Poul Fersling, er især Smyth's bog et godt
eksempel på, hvordan en intelligent mand med et lidenskabeligt engagement i en
bestemt teori, kan forledes til at manipulere sine videnskabelige observationer
på en sådan måde, at de bekræfter hans teoretiske antagelser og ideer, i stedet
for omvendt, at ideer og antagelser skal bekræftes eller evt. afkræftes af
videnskabelige observationer.
Senere er andre
okkultister og 'mystikere' fulgt i Smyth's fodspor og har fremsat mere eller
mindre fantastiske og usandsynlige teorier og påstande, særlig omkring
Keopspyramiden. Disse teorier skal jeg dog ikke gå ind på her. Derimod skal vi
orientere os om Martinus' opfattelse af Keopspyramiden, som principielt er i
overensstemmelse med okkultismens opfattelse af samme, lige som jeg bagefter
skal redegøre for hans syn på Sfinksen. Sin opfattelse af Keopspyramiden har
Martinus især givet et kortfattet udtryk for i sine Erindringer, hvori bl.a.
hans Ægypten-rejse omtales på side 139-40. Martinus er helt uenig med
ægyptologerne om pyramidens alder, byggeteknik, formål og anvendelse. Han mener
således at den er 80-90 tusinde år gammel, - det må jo siges at være i temmelig
kraftig modstrid med den almindelige arkæologiske antagelse, at Keopspyramiden
er knapt 5000 år gammel! - og at den derfor er bygget i forhistorisk tid af et
åndeligt broderskab af indviede personer, som via en særlig
materialisationsteknik var kommet hertil fra andre og mere højtudviklede
kloder, for at bistå ved dannelsen af en menneskelig kultur. Disse indviede
væsener benyttede sig af åndelige eller psykiske kræfter, hvormed de ved en
slags materialisering eller projektion af stoffets atomer, var i stand til at
forme pyramiden med den matematiske præcision, den under alle omstændigheder er
udtryk for.
I henhold til
Martinus' opfattelse, blev i hvert fald Keopspyramiden bygget alene med det
formål at skulle fungere som indvielsestempel for samfundets øverste
repræsentanter, som derigennem måtte kvalificere sig til at træde i det
guddommelige skabeprincips tjeneste og fungere som anførere og vejledere for
den tids almindeligvis ret primitive mennesker. Jeg skal dog heller ikke komme
nærmere ind på det i øvrigt interessante psykologiske indvielsesritual eller
ceremoniel, der i henhold til Martinus og flere andre okkultister, bl.a.
Edouard Schuré og Paul Brunton, blev benyttet ved den lejlighed. For resten
fortæller Martinus samme sted, at han i et syn så, hvordan pyramiden
oprindeligt har set ud, lige efter sin færdiggørelse. Den var skinnende hvid,
idet dens sider var dækket af et porcelænsagtigt materiale, siger han, og dens
omgivelser var en frugtbar oase med frodige palmer.
© 2014 Harry
Rasmussen.
(Fortsættes)