Kosmologiske
lektioner
(Fortsat
fra Lektion 68)
Man har naturligvis lov
til at stille sig skeptisk overfor Martinus' opfattelse af Keopspyramidens
alder, tilblivelseshistorie og anvendelse, men til trods for, at jeg personligt
hører til blandt de skeptiske, tør jeg dog ikke afvise at Martinus i den sidste
ende måske kan vise sig at få helt eller delvis ret, også selvom det ikke
umiddelbart virker sandsynligt, specielt ikke hvad angår pyramidens alder og
'byggeteknik'.
Derimod nærer jeg
ingen skepsis mod Martinus’ opfattelse af pyramidens anvendelse som
indvielsestempel, og slet ikke mod hans fortolkning af Sfinksens gåde, idet han
stort set i overensstemmelse med klassisk mytologi og især esoterisk mytologi
mener, at dens dyrekrop repræsenterer "dyret" i mennesket, og dens
menneskehoved "mennesket" i dyret. Det hænger sammen med hans
påvisning af, at den enpolede kønstilstand eller parringsprincippet lige siden
dyretilstanden, ja, endog i en del af planteriget, har været og fortsat er en
livsbetingelse for individets fremtræden, seksualitet, forplantning og
reinkarnation. Derfor er den enpolede kønstilstand endnu så stærkt fremtrædende
i jordmenneskets psykofysiske bevidsthed, at denne i en vis udstrækning
stadigvæk repræsenterer pattedyret. Men samtidig er den 'dyriske'
bevidsthedsdel, som giver sig udslag i bl. a. ejendomsbegær, jalousi,
misundelse, intolerance, had og hævngerrighed og de deraf følgende
konsekvenser, langsomt ved at blive undermineret af den tiltagende
polforvandling, hvorunder den hidtil latente pol samt det intellektuelle
polorgan med tilhørende sansestruktur, i stigende grad er ved at gøre sig
gældende i menneskets bevidsthedsliv.
Her viser den sig i
form af de evner og egenskaber, som vi normalt betegner som
"menneskelige": Humanitet, tolerance, intuition, intelligens, viden,
skabeevne, højere kulturelle interesser og aktiviteter m.v. Karakteristikken
"halvt dyr" og "halvt menneske" er derfor den fundamentale
analyse af det ufærdige, uindviede eller kosmisk ufødte jordmenneske, hævder
Martinus.
Vedr.
indviklingsforløbet fra mineral til plante: Gennem den tidsforkortning,
som det ved hjælp af stop-motion optagelser teknisk set er muligt at foretage
med moderne filmkameraer, kan man bl.a. se og opleve blomstens liv fra knop til
fuldt udsprungen blomst og derefter afblomstret stilk. Dette forløb kan formentlig
i princippet betragtes som en parallel til så vel plantevæsenets som andre og
mere fremskredne individers oplevelse af orgasmen, herunder menneskets
oplevelse af samme.
Imidlertid er der jo
ikke tale om en statisk og uforanderlig situation, men derimod om en fase eller
et stadium i den evige udvikling, som alle levende væsener uden undtagelse må
gennemleve på deres i virkeligheden uafbrudte 'rejse' mod Gud og en stadig
større og uendelig fuldkommenhed eller fuldkommengørelse. Denne udvikling -
eller rettere sagt 'indvikling' og 'udvikling' - begyndte og begynder fortsat i
mineralriget og fortsætter via planteriget til dyreriget, som det jordiske
menneske jo endnu i større eller mindre udstrækning tilhører. Som vi allerede
har hørt om, er det individerne i det såkaldte salighedsrige, der på et
tidspunkt forbinder sig med den fysiske materie eller energi på det subatomare
plan, hvor forbindelsen giver sig udslag i de processer, der ligger til grund
for stjernedannelsen og opretholdelsen af kernereaktionerne i solene.
Nået frem til det kødædende stadium er plantevæsenet
godt på vej til at have fuldført første etape vedrørende erobringen af det nye
organismeprincip,
idet dennes fuldbyrdede udtryk er dyrerigets livsform. Foto: PBJ.
(© 1989 Per
Bruus-Jensen: ”X”, bd. 4, stk. 4. 77.)
Samtidig hermed har nogle af
plante-individerne i kraft af et tiltagende begær efter at 'erobre' den
fysiske materie, udviklet deres organismes ernæringssystem til fortæring af
animalsk føde i form af insekter. Den kødædende planteorganismes ernæringssystem,
er ifølge Martinus forløber for rovdyrets og de kødædende dyrs - herunder
det jordiske menneskes - mave-tarmsystem. Men det gælder naturligvis også for
de ikke-kødædende dyrs mave-tarmsystem, der principielt er lige så "dræbende",
som tilfældet er for de førstnævntes vedkommende. Det hænger i det hele taget
og ikke mindst sammen med, at tyngdeenergien får en stadig større
indflydelse på planteindividets liv, efterhånden som det erobrer dyrerigets
organismeprincip.
I henhold til
Martinus er det netop også i planteriget, at individets dobbeltpolethed, som
for nogle planters vedkommende viser sig i form af tvekønnethed, begynder at
ændre sig i retning af enkeltpolethed, hvilket vil sige i form af særkønnethed
eller som han- og hunkønnede planter, ligesom forplantningsprincippet sker
gennem de mangeartede metoder for bestøvning. Selve blomstudviklingen fra
spire over knop til færdig, udsprunget og derefter vissen blomst, er for
planteindividets egen oplevelse identisk med det fænomen, vi kalder for orgasmen.
Dette forhold bliver måske særlig tydeligt derigennem, at der bag blomsten
'gemmer' sig den frugtknude, frøkapsel eller det 'frugt-foster', som i heldigt
fald vokser og modnes, primært for at føre arten videre, men også for at tjene
som ernæring for andre organismer.
Som en
uundgåelig konsekvens af plante-individets længsel efter at frigøre sin
stedbundne organisme, vil individets bevidsthed efterhånden blive mere og mere
overført på de fysiske materiedannende legemer og energier, specielt på
tyngdelegemet, der jo er 'bærer' af den dynamiske energi, som Martinus kalder
for tyngdeenergien, og som netop er den dominerende kraft hos dyret. Dets
organisme er kosmisk set karakteriseret ved, at det må fortære andre levende
organismer, for selv at kunne opretholdes og leve. Disse andre organismer kan
så være planteorganismer og/eller dyreorganismer. Det førstnævnte er som
bekendt tilfældet for de specielle planteædere, medens det sidstnævnte særligt
forekommer hos rovdyrene. Der findes dog som bekendt også dyr, der mere eller
mindre lever af både vegetabilsk og animalsk føde. De store menneskeaber,
primaterne, som er nært beslægtede med det jordiske menneske, er et godt
eksempel på den sidstnævnte kategori.
Primaterne
lever fortrinsvis af planteføde, men går lejlighedsvis på jagt, dræber og æder
et eksemplar af en af de mindre abearter. Men efterhånden som salighedsvæsenets
natbevidsthed bliver overført på tyngdelegemet og dermed på tyngdeenergien,
inkarnerer individet i dyreriget, først i mere primitive former for organismer
og med tiden i stadig mere og mere avancerede dyrelegemer, for til sidst at
inkarnere og udvikle sig i form af primaterne og overgangsformerne til det
jordiske menneske. Denne udvikling - kosmisk set altså 'indvikling' - medfører
især, at individets dagsbevidsthed efterhånden i stadig stigende grad
overføres til tyngdelegemet og dermed til det fysiske legeme, medens
natbevidstheden gradvis overføres på instinkt- og følelseslegemet. Individets
dagsbevidsthed er dog først overført helt på tyngdelegemet, subsidiært det
fysiske legeme, når dyret er blevet til jordisk menneske.
Salighedsvæsenets
natbevidsthed overføres efterhånden på tyngdelegemet og i takt hermed
inkarnerer individet ikke længere i planteriget, men derimod i dyreriget.
Primitive overgangsled mellem plante og dyr findes f.eks. blandt mikroskopiske
individer, der lever i havet. En mere avanceret form for overgangsled mellem
plante og dyr er ifølge Martinus de kødædende planter.
The ”missing
link”, dvs. det manglende led i udviklingskæden fra dyr til primitivt
menneske, findes i henhold til Martinus ikke længere på Jorden, men sådanne
individer og individgrupper (arter) er for længst uddøde, og kan og skal ikke
mere søges her. Individernes uundgåelige passage af dette mellemled foregår
derfor på andre kloder. Se LB II, stk. 449. LB VI, stk. 247. DeV
II, stk. 22:3/I, 24:1. Logik, kap. 47.
© 2014 Harry
Rasmussen.
(Fortsættes)