Kosmologiske
lektioner
(Fortsat
fra Lektion 70)
Som vi formentlig
og forhåbentlig allerede har forstået, er det jordiske menneske i henhold til
de kosmiske analyser et overgangsvæsen mellem egentligt dyr og egentligt
("rigtigt") menneske. Det er altså et degenererende dyr og et
blivende menneske, der befinder sig i et grænseområde mellem den fysiske og
den åndelige verden, hvorfor det udviser både dyriske og mere eller mindre
menneskelige eller humane tendenser. Til dette sidste udviklingsstadium, før
det virkelige eller "rigtige" menneskeriges tilværelseszone, er
individet blevet bragt gennem kampen for tilværelsen, som netop er udtryk for
dyrerigets herskende hovedfaktor, "det dræbende princip", der
i vid udstrækning dikterer de levende væsener at måtte dræbe for at leve. Dette
princip baserer sig på tyngdeenergien, hvis eksplosive, ekspansive eller
’aggressive’ natur betinger, at hvor den har herredømmet over de andre af individets
grundenergier, dér viser dette sig som selvopholdelsesdriften, der bl.a.
kommer til udløsning i form af magtbegær og overlegenhed over andre væsener.
Det er særlig hos
rovdyrene, at det dræbende princip grundlæggende kommer til udfoldelse, idet
disse er henvist til at jage og dræbe andre animalske individer, for at skaffe
føde til sig og sit afkom, og - som f.eks. hos løverne - i nogle tilfælde også
til sin flok. Tilegnelse af magtoverlegenhed i form af erobring af rigdom,
ejendomme og land- og handelsområder, er endnu ofte en stærk drivkraft i den
jordmenneskelige tilværelse, som derfor er præget af de besiddende, nemlig
kapitalejerne og arbejdsgiverne på den ene side, og på den anden side af de
ikke-besiddende, kapitalløse, arbejdsmodtagerne, der må udbyde og 'sælge'
deres arbejdskraft til den højstbydende. Den værst tænkelige konsekvens af
disse livsvilkår er ifølge Martinus kampen og krigen, der jo som bekendt også
har plaget menneskeheden i stadigt stigende grad og omfang lige siden
urtilstanden.
Ifølge Martinus er
grunden til, at der hersker så barske og robuste livsvilkår i dyreriget, som
tilfældet er under det dræbende princips overherredømme, primært den, at
væsenernes sanseevne er så lidt udviklet eller primitiv, at den kun kan blive
genstand for påvirkning gennem hårde og grove manifestationer. Han siger, at
ligesom et sovende væsen ikke kan høre, når man hvisker eller taler sagte, men
kun påvirkes af højrøstet tale og støj, således kan væsenet i dyreriget heller
ikke påvirkes af finere bevidsthedsnuancer, men er kun modtageligt for grovere
former for påvirkning. Disse kendes i form af alle de realiteter, som
jordmennesket efterhånden har lært at opfatte som "det onde". Dyret
udgør derfor i princippet et sovende væsen, der skal vækkes, og når denne
vækkelse er tilendebragt, er individet ikke længere et dyr, men et rigtigt
menneske. I denne vækkelsesproces befinder det jordiske menneske sig altså i
det sidste stadium, hvor dets sanseevne er blevet så udviklet, at det er
begyndt at kunne sanse og opleve de finere bevidsthedsnuancer, som især kendes
under begrebet religiøsitet.
Det jordiske
menneske adskiller sig altså afgørende fra selv det højerestående dyr, ved at
befinde sig i en udviklingszone, hvori der begynder at gøre sig en religiøs
side ved tilværelsen gældende i dets bevidsthed. I de første
jordmenneskestadier, er denne religiøsitet af primitiv art og præget af alle
dyrerigets tendenser, men udgør trods dette et bevidsthedsniveau, som er modtageligt
for en moral, der baserer sig på den mørke udstråling fra det guddommelige
skabeprincip. Martinus siger, at når de religiøse kræfter har kunnet få indpas
i dyrets bevidsthed, skyldes det netop de hårde og robuste livsvilkår, som det
måtte leve under og som det som jordisk menneske i nogen grad endnu må leve
under. Dyrerigets livsform under det dræbende princips herredømme, affødte
efterhånden en sand angst og rædsel eller ængstelse ved tilværelsen, og denne
angst eller ængstelse gav og giver sig udtryk i skrig, når det pågældende,
underlegne og i reglen forsvarsløse væsen befinder sig i fare, eller når det i
selve dødsøjeblikket dræbes af det frygtindgydende og skånselsløse rovdyr, for
hvilket drabet er en livsbetingelse for at skaffe sig føden.
Men disse
dødsangstskrig kan man også høre, når dyret falder for jægerens skud, eller når
dyrene slagtes eller udsættes for plagsomme forsøg i videnskabens hellige navn.
Disse skrig er de første udløsninger af råb om hjælp om beskyttelse og barmhjertighed,
ligesom de er offerets sidste fortvivlede udvej eller reaktion, når dets egne
kræfter og flugtmuligheder er udtømte. Men eftersom offeret ikke kan forvente
medlidenhed eller barmhjertighed fra drabsvæsenet, hvis eksistens på sin side
er afhængig af det dræbte dyrs organisme, er der derfor tale om en fra offerets
side ubevidst henvendelse til en højere magt om beskyttelse, hjælp og redning.
Ifølge Martinus' kosmiske analyser er dyrenes dødsangstskrig de første spæde,
instinktive former eller udtryk for bøn til en højere magt, som på senere
udviklingsstadier betegnes ved navnet Gud.
Dyrets dødsangstskrig er i henhold til Martinus’
kosmiske analyser udtryk for den første, ubevidste form for bøn. Billedet stammer fra Hutchinson’s Animals of all
countries, Vol. II, men er her gengivet efter Erik Gerner Larsson: Kursus
i Martinus Åndsvidenskab I-III, side 6. Forlaget Kosmos, København 1848.
Idet dyret i det ene liv efter det
andet til stadighed må leve under dyrerigets og det dræbende princips barske
livsvilkår, bliver det efterhånden mere og mere bevidst om sine angstskrig,
som fra at være ubevidste, instinktmæssige udløsninger bliver til bevidste
udtryk. Det religiøse instinkt baserer sig ifølge Martinus på det evige
organisk-strukturelle samhørigheds- og identitetsforhold mellem Guddommen og
det levende væsen, som individet først bliver fuldt bevidst om og i, efter at
have gennemgået den store fødsel til kosmisk bevidsthed, hvilket mere præcist
vil sige ved overgangen til det rigtige menneskerige. Men længe forinden har
angsten vakt sådanne impulser til live, som efterhånden bliver til begyndende
forestillinger om et eksisterende Forsyn. Det er netop i og med disse gryende
forestillinger, at det fremskredne dyr, i form af overgangsstadierne fra
primater til jordmennesker, udvikles til at fremtræde som det, vi forstår ved
et jordisk menneske, og som udgør fosterstadiet til det rigtige eller kosmisk
bevidste og derfor etisk-moralske menneske.
Vedr. dyrets dødsangstskrig som
forløber for bønnen: Se evt. artiklen H1-37. Bønnens oprindelse - Dyrets skrig af dødsangst.
Som allerede nævnt, vil
de nuværende planter og dyr, herunder insekterne, næppe komme til at gennemgå
en udvikling her på jordkloden, der svarer til primaternes og dermed
menneskets. En principielt tilsvarende udvikling må de pågældende individer og
individgrupper (arter) gennemgå på andre og dertil egnede kloder i universet. I
konsekvens af sin kosmologi er Martinus tilmed af den opfattelse, at alle
kødædende og giftige planter og dyr på jorden før eller siden vil uddø. Se DeV
III, forklaring til symbol nr. 27: Jordklodens kosmiske stråleglans, som
også vil kunne ses via dette link: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-27/
Men eftersom de
individer, der fremtræder som henholdsvis kødædende og giftige planter og dyr
eller ådselædere jo i deres grundstruktur er lige så evige væsener som alle
andre, vil dette blot betyde, at de pågældende må fortsætte deres respektive
udvikling på kloder, hvor livsbetingelserne er af en sådan art, at de er i
stand til at befordre individernes videre udvikling. For det jordiske menneskes
vedkommende er dette forudbestemt til at skulle ”arve” jorden, og det betyder
derfor, at den del af dets mentalitet, der foranlediger eller accepterer drab
og som endnu i vid udstrækning foretrækker kødspisning, efterhånden vil blive
”udrenset”. Forstået på den måde, at konsekvenserne af drab – også selvom man
ikke selv direkte deltager i dette – og af daglig kødspisning, efterhånden vil
vise sig i form af forskellige former for sygdomme og lidelser, såsom
hjerte-karsygdomme, mave-tarmlidelser m.m. Alt sammen noget, som det
bevidstheds- og nervemæssigt mere og mere forfinede menneske føler ulideligt og
derfor gerne vil blive skånet eller fritaget for. Men enhver form for
lægebehandling vil selv i bedste fald kun udgøre lapperier, som kosmisk set kun
hjælper midlertidigt. Den eneste holdbare og varige vej ud af miséren kan i
virkeligheden udelukkende ske gennem omlægning af livsstilen. For at være i
overensstemmelse med ”det livgivende princip”, må det etisk bevidste menneske
derfor tage afstand fra ”det dræbende princip” i sin egen mentalitet og
adfærd og kun leve af vegetabilske fødemidler. Se herom i Martinus, Småbog
nr. 5: Den ideelle føde, og i DeV 4, stk. 38.1-27.
Det primitive
jordiske menneske føler sig truet af andre artsfæller og af vilde dyr, ligesom
det føler sig underlagt, prisgivet og styret af de vældige naturkræfter, der
alt sammen fylder det med en angst og rædsel, som dets religiøse instinkt lader
udmønte sig i form af bøn om hjælp og beskyttelse hos de højere magter. Disse
magters eksistens var det primitive jordmenneske i kraft af sit instinkt ikke
i tvivl om, lige som det var fuldt og fast overbevist om, at dets liv og
velfærd afhang af disses gunst eller ugunst. Gennem udviklingen og ritualiseringen
af sådanne forestillinger, opstod med tiden de forskellige former for
religion, fra de såkaldte naturreligioner til nationalreligioner og verdensreligioner.
Men denne udvikling var langt fra tilfældig, idet den blev iværksat, anført og
styret af det guddommelige skabeprincip i form af de såkaldte kosmiske verdensimpulser
og den herunder henhørende guddommelige suggestion, der blev formidlet af dé
ældre brødre i udviklingen, Martinus betegner som "verdensgenløsere".
I de første
stadier af denne udvikling, var frygt og angst hoveddrivkraften i individernes
daglige bevidsthedsliv, som blev dikteret af selvopholdelsesdriften. Det gjaldt
for individerne om at tilegne sig kræfter og midler til at kunne overvinde
sine fjender, men da dette ikke altid lykkedes eller var muligt, opstod derfor
behovet for en overmagt eller et forsyn, som man måtte gøre alt for at stå sig
godt med, for at opnå dettes hjælp og beskyttelse. Opfattelsen af forsynet og
overmagten antog efterhånden form af et overmægtigt væsen i individets eget
billede, men udstyret med alle de formentlige fuldkommenheder, som individet
kunne forestille sig, men selv savnede. Da det væsentligst drejede sig for
individet om, at overvinde sine i reglen skånselsløse fjender, forestillede man
sig derfor guden som et overmenneske med overmægtige kræfter, som blev brugt
til at beskytte eller eventuelt hævne de overgreb, som fjenderne havde udsat
individet og dets medindivider for. Derfor søgte man gennem ofringer af enhver
art og særlige ceremonier og rituelle danse o. lign., at bringe sig i yndest
hos guden, lige som man udnævnte de medindivider, der havde vist sig i
besiddelse af særlig kraft og styrke til at besejre fjenden, til anførere,
høvdinge og konger, som man opfattede som særligt gudbenådede helteskikkelser.
© 2014 Harry
Rasmussen.
(Fortsættes)