Kosmologiske
lektioner
(Fortsat
fra Lektion 71)
Eftersom
menneskeheden i sine tidligste udviklingsstadier som nævnt blev ledet af den mørke
udstråling fra skabeprincippet, formidlede urtidens verdensgenløsere en
moralkodeks, der tillod blodhævn, drab, dyre- og undertiden menneskeofringer,
ligesom de fremmede en moralopfattelse, ifølge hvilken det at dø i kamp blev
betragtet som den direkte adgang til den himmelske verdens mangfoldige og
strålende goder, så som rigeligt med mad og drikke og skønne kvinder, medens
det at dø af sygdom eller alderdom blev opfattet som svaghed og fejhed, og
desuden som vejen til underverdenens trøstesløse skyggetilværelse. Som man ser,
en udpræget patriarkalsk opfattelse, der i øvrigt hænger sammen med den
deciderede enkeltpolede tilstand og det deraf rundne indbyrdes forhold mellem
kønnene. Individer, hos hvilke den maskuline pol eller polen for afsendelse af
energi, er bærende, er som bekendt normalt dominant overfor de individer, hvis
organisme og bevidsthed bæres af den feminine pol eller polen for modtagelse
af energi, der normalt er relativt vigende og 'passiv'. Den mørke verdensmorals
efterdønninger gør sig af de nævnte årsager stadigvæk gældende i jordmenneskesamfundet,
til visse tider endda særlig markant i form af diktatur, menneskeforfølgelse
og -udryddelse, krig, voldelige opstande og blodsudgydelser.
LIDELSENS MYSTERIUM. Set i et kosmisk evighedsperspektiv
er lidelsesoplevelserne den lyse verdensmorals skjulte forbundsfælle. Se i
øvrigt Gunner Frederiksen: Lykken og lidelsen, Borgen 1986. (Foto: © 1989 Per Bruus-Jensen: ”X”, bd. 4, stk. 4. 171).
Men set i det
kosmiske perspektiv, er selv disse lidelsesfyldte tilstande i henhold til
Martinus i virkeligheden en guddommelig velsignelse, idet alle former for
lidelse og smerte på sigt udvikler og forædler følelseslivets humane sider,
hvilket vil sige, udvikler evnen til at føle medlidenhed og barmhjertighed,
og til at opofre sig for andre. Den mørke moral underminerer derfor sig
selv, idet den deraf fremkaldte forædling af følelseslivet efterhånden afføder
antipati mod den mørke moral og alle dens gerninger, og dermed mod en
bevidst udfoldelse af handlinger, der forvolder lidelse og smerte for andre
væsener. Det er jo nemlig en klar misforståelse af lidelsernes
guddommelig-pædagogiske betydning for individernes udvikling frem mod stadig
større humanitet, når man - som nogle ironikere lejlighedsvis har hævdet -
mener at det så gælder om at påføre individerne så megen lidelse som muligt,
for på den måde at fremskynde udviklingen. Det, ironikeren glemmer i den forbindelse
er, at der også eksisterer en skæbnemæssig årsagsvirkningslov i tilværelsen,
som bevirker at enhver handling har sine uundgåelige konsekvenser efter
princippet som du sår, skal du også høste, hvorfor de smerte- eller
lidelsesvoldende gener, man påfører sine medvæsener, automatisk og principielt
vender tilbage til smertevolderen, og det uanset om hensigten bag handlingen
har været god eller ej. Smerte er og bliver smerte.
Men den nævnte antipati mod at
gøre andre fortræd eller ondt, er ifølge Martinus begyndelsen til den moral, som
formidles af den lyse udstråling fra det guddommelige skabeprincip, der i
form af den gamle verdensimpuls og dens verdensgenløsere blev implanteret i den
civiliserede del af jordmenneskesamfundet for omkring et par tusinde år siden.
I vor tid har den i form af den ny verdensimpuls til formål og opgave på sigt
at føre menneskeheden gennem højere civilisation og kultur frem til den store
fødsel, og dermed til det rigtige menneskerige, som igen er ”forhallen” til det
egentlige Gudsrige: Visdomsriget, den guddommelige verden og
salighedsriget.
Baggrunden herfor
er den omstændighed, at når et jordmenneske begynder at føle antipati eller
modvilje imod at afstedkomme smerte eller lidelse for andre, skyldes denne antipati
eller modvilje ifølge Martinus det forhold, at individet gennem sine egne
smerter og lidelser i tidligere liv er blevet modtageligt for de finere
energier i form af relativt mere forædlede bevidsthedstendenser. Disse
tendenser udvikler med tiden organer for manifestation af et højere følelsesliv
og et begyndende intelligensliv. Gennem denne udvikling bliver individet
efterhånden stadig mere modtageligt for åndelige former for energi, hvilket vil
sige intuitions- og salighedsenergi, som sætter det i stand til at opleve og
erkende de åndelige verdeners, energiers og livsformers eksistens. Med tiden
bliver det også muligt for individet at opleve alle de bag de fysiske fænomener
og foreteelser eksisterende kosmiske realiteter, kræfter, ideer og planer,
dets egen udødelighed og ikke mindst dets kosmiske artsbeslægtethed med alle
andre eksisterende levende væsener i mikrokosmos så vel som i mellem- og
makrokosmos, men frem for alt: sin egen evige organisk-strukturelle samhørighed
og identitet med altets guddommelige væsen, Gud.
Det fremskredne jordmenneske, hvis bevidsthed
har fået udviklet de finere og højere former for følelse, intelligens og intuition,
er besjælet af en kærlighedstrang der udmønter sig i det store bud: ”Du skal
elske Herren din Gud over alt andet og din næste som dig selv.” Dette bud
er udtryk for en harmonisk kombination af ren følelse og ren intelligens, en
sindstilstand der automatisk giver adgang til bevidst, viljestyret brug af
intuitionsevnen, individets højeste synsevne. Det store bud og dets
underbud: ”Du skal ikke ihjelslå”, opfordrer individet til at tage
afstand fra og afholde sig fra enhver form for drab i såvel direkte som
overført betydning.
Som det er fremgået bl.a. af det
ovenstående, repræsenterer den udviklingszone jordmenneskeheden befinder sig i,
en hel skala af forskellige stadier i en opvågningsproces, lige fra de robuste
jordmennesker, der står nærmest det egentlige dyrerige, og hvis udvikling
væsentligst foregår gennem brutale og lidelsesfyldte foreteelser, over de
stadig mere og mere forfinede og efterhånden oplyste, kultiverede og åndrige
individer. Disse sidste højere udviklede individer, som kendes i form af mere
eller mindre geniale filosoffer, mystikere, videnskabsmænd, forfattere og
kunstnere osv., er karakteriseret ved, at de benytter sig af åndelige energier
som forfinet følelse og intelligens, fornuft og intuition, og derfor er begyndt
at udvikle sjælelige organer, der sætter dem i stand til at skabe åndelige manifestationer
i form af produkterne af de interesse- og fagområder, de beskæftiger sig med.
De højest udviklede af disse individer er samtidig blottet for grove materielle
begær og interesser, såsom rigdom, gods, social og faglig position, primitive
tidsfordriv, såsom jagt, fiskeri, konkurrencesport, spil om gaver eller
pengepræmier o. lign., ligesom de ikke føler misundelse, jalousi og vrede mod
anderledes tænkende, eller had- og hævnfølelse mod nogen.
Ifølge Martinus
udgør de jordiske menneskers fysiske tilværelse, med alle dens behagelige så
vel som ubehagelige faktorer, foreteelser og forhold, i realiteten en fosterudvikling
frem mod en fødsel til det virkelige liv, som begynder med den store fødsels
indtræden. Men som bekendt forvarsles en hvilken som helst fødsel hos mennesket
af en række såkaldte veer, ligesom selve fødselsprocessen almindeligvis altid
er ledsaget af større eller mindre smerte og ubehag, særlig for den fødende,
men også for den, der fødes. Den store fødsel til kosmisk bevidsthed udgør i
henhold til de kosmiske analyser ingen undtagelse fra denne regel, men
forvarsles og ledsages af store samfundsmæssige, kulturelle og menneskelige
forandringer, begivenheder, ulykker, krige og alle slags trængsler, der i
bibelsk sprogbrug betegnes som "de sidste tider” og ”dommedagen".
Denne "dommedag" fortolker Martinus som en tidsperiode, hvori jordmenneskehedens
kollektive så vel som det enkelte menneskes individuelle skæbnegæld skal og vil
blive indfriet, nemlig den "gæld", man har pådraget sig gennem sine
negative, intolerante og fjendtlige holdninger, sin følelseskolde,
ligegyldige adfærd og de indbyrdes respektløse, voldelige og i nogle tilfælde
blodige og dræbende handlinger, man har begået mod hinanden. Her tænkes ikke
kun på små og store krige og voldelige opstande, men også på drab af dyr under
jagt, fiskeri og ikke mindst under det massedrab, der næsten dagligt foregår i
form af industrielle slagtninger af mange slags dyr, herunder særligt svin,
okser og fjerkræ. Martinus karakteriserer ligeud det sidstnævnte som en af de
største medvirkende årsager til menneskehedens mangfoldige former for fysiske
og psykiske sygdomme, hvis behandling kræver mange hospitaler, store stabe af
læger, sygeplejersker og andet personale, der igen belaster samfundsbudgettet
med gager, sygedagpenge og andre erstatninger for tabt arbejdsfortjeneste og
meget andet og mere, som alt i alt stiller krav om relativt store skatter og
afgifter af forskellig art.
Vedr. menneskehedens ”skæbnedom” eller ”dommedag”:
Dommedag forudsiges i Matt. 24,6-7 og i Åb.,
6.-22. kap. Martinus
definerer og omtaler ”dommedag” adskillige steder i sit forfatterskab, lige som
tilfældet er med individuel og kollektiv skæbne: LB IV, stk.
1093. LB VI, stk. 2237-9. Se især herom senere, hvor begrebet og
fænomenet skæbne gennemgås.
Vedr. begreberne ”de
sidste tider” og ”veerne”: Udtrykkene stammer i lighed med begrebet
”dommedag” fra Gamle og Ny Testamente. I sidstnævnte kædes forudsigelsen af
dommedag sammen med en forudsigelse af Jerusalems ødelæggelse: Matt. 23, 1-39;
24, 1-51; 25, 31-46. Mark. 13, 1-37; Luk. 13, 31-5; 17, 20-37; 21, 5-38.
Forudsigelsen af Jerusalems ødelæggelse og verdensdommen forekommer
ejendommeligt nok ikke i Johannesevangeliet, men til gengæld i Johannes’
Åbenbaring: 6.-22. kap. Se evt. også 2. Pet. 2.-3. kap. Ved begrebet ”de sidste
tider” skal forstås den tidsperiode, som mentes at gå umiddelbart forud for
Kristi genkomst, og ved ”veerne”, som var et kort udtryk for ”Messias-tidens
fødselsveer” eller ”Messias-veerne”, forstod man i nytestamentlig tid de store
trængsler og ulykker, der ville ramme forskellige egne af jorden inden
verdensafslutningen og Gudsrigets komme. Betegnelsen hidrører fra, at disse
plager er varsler om Messias’ snarlige fremtræden, analogt med at veerne hos
den gravide kvinde er et symptom på, at fødselen er nært forestående.
Martinus benytter sig
i en vis udstrækning af den nytestamentlige terminologi, lige som han også
drager samme analogi mellem den almindelige graviditet og fødsel og fødselen
til kosmisk bevidsthed. Den førstnævnte graviditet og fødsel, den hvor fosteret
udvikler sig til barnet og fra moders liv fødes til verden, betegner Martinus
som ”den lille fødsel”. På principielt tilsvarende måde betragter han dyreriget
eller tilværelsens mørkezone som en ”livmoder”, hvori det jordiske menneske er
som et foster, der udvikler sig på vej til sin fødsel til kosmisk bevidsthed.
Den sidstnævnte fødsel betegner Martinus i konsekvens heraf som ”den store
fødsel”. – Se evt. Per Bruus-Jensen: LIVET og det lukkede rum. En skildring
af evolutionen som et guddommeligt eksperiment i støv og ånd. Forlaget
Nordisk Impuls 1990.
Ved begrebet ”Kristi
genkomst” forstår Martinus netop individets fødsel til kosmisk bevidsthed,
hvilket vil sige til en bevidsthed, der som Gud selv er i stand til at anskue
tilværelsen ud fra helhedens synspunkt, fra hvilket ” alt er såre godt”, og vel
at mærke handle derefter: LB V, stk. 1620, 1734, 1882, 1886, 1892-3. LB
VI, stk. 1983, 2100. – Vedr. ”de sidste tider”, ”Kristi genkomst” og
”dommedag”, se evt. DOMMEDAG I og DOMMEDAG II samt JESUS MENNESKESØNNEN I
og MENNESKESØNNEN II her på hjemmesiden.
© 2014 Harry
Rasmussen.
(Fortsættes)