Kosmologiske
lektioner
(Fortsat
fra Lektion 72)
Det "domsgrundlag",
som menneskeheden skal dømmes efter, mener Martinus er identisk med visdommen,
og denne har han den dristighed at hævde, at hans eget livsværk, særlig i form
af Livets Bog og symbolværket Det evige Verdensbillede, er udtryk
for og repræsenterer. Det er derfor i henhold til de kosmiske analyser netop
på grund af dommedags-epoken, som mere præcist menes at have taget sin
begyndelse i og med 1. verdenskrig, at det guddommelige skabeprincip udsender
den ny verdensimpuls, der i bibelsk terminologi kan sidestilles med Jesu ord: "Thi
ligesom lynet, der kommer fra øst, lyser helt om i vest, sådan skal
Menneskesønnens komme være." (Matt.24,27-28).
Opgaven for den ny
verdensimpuls, hvis hovedmanifestation altså angiveligt findes i form af
Martinus' livsværk, er derfor beregnet på at skulle 'føre' og vejlede menneskeheden,
eller i hvert fald den 'lydhøre' del af denne, gennem de tiltagende
problematiske og vanskelige tider, og til en vis grad smerte- og lidelsesfulde
tilstande, som den er og fortsat vil blive konfronteret med, og som ikke ser ud
til at skulle blive væsentligt mindre eller bedre inden for en overskuelig
fremtid. Men verdenskrigene, sygdommene og samfundsproblemerne er kun
"veernes begyndelse", som Jesus - og med ham Martinus - udtrykker
det, der er forvarsel om den kosmisk set nært forestående store fødsel. Men
inden denne kan ske, må den ”domsproces” fuldbyrdes, hvorunder "fårene
bliver skilt fra bukkene". "Fårene" tolker Martinus som de
jordmennesker, der er nået så vidt i moralsk-etisk udvikling, at de hylder
princippet: enhver er sin næste nærmest, og hvorfor de frivilligt
afstår fra udøvelsen af enhver form for intolerance, vold og drab, men i
stedet omfatter deres medmennesker og andre væsener med forståelse, uselvisk
kærlighed og hjælpsomhed. "Bukkene" opfatter Martinus derimod som det
modsatte, nemlig de jordmennesker, som hylder moralen, at enhver er sig
selv nærmest, og som derfor i en vis udstrækning endnu reagerer og handler
på grundlag af deres mentalitets dyriske sider. Sådanne individer er derfor i reglen
dominante, intolerante, voldelige og går ikke af vejen for det, de selv
opfatter som "nødvendige" drab, ligesom de i reglen gerne vil
bestemme over deres medmennesker, som de generelt set kun omfatter med intolerance,
mistænksomhed, foragt og afvisning, idet de mener at enhver må klare sig selv.
På denne symbolske skitse af jordklodens ’dommedag’ ses
jorden, idet dens egen brutale, dyriske ånd (”det dræbende princip”) i skikkelse
af den muskuløse mandsfigur, tynger den ned i skærsildens flammehav. Til
venstre på tegningen ses jordklodens nye, humane ånd (”det livgivende princip”)
i skikkelse af Kristus på korset tone frem i baggrunden. Jf. f.eks. med
Martinus’ symbol nr. 27: Jordklodens kosmiske stråleglans. – Tegningen
herover: © 1949/2006 Harry Rasmussen.
Den
dybereliggende årsagsforklaring på "veerne" og disses globale omfang,
er ifølge Martinus den omstændighed, at det er jordkloden som levende væsen
betragtet, der står over for sin nært forestående "store fødsel". Og
eftersom menneskeheden - og dermed det enkelte menneske - er en organisk del
af "moder Jord", er der derfor et sammenfald mellem kollektiv og individuel
skæbne. I henhold til Martinus udgør menneskeheden som tidligere nævnt en
væsentlig del af Jordklodens hjerne- og centralnervesystem, lige som det
enkelte menneske udgør en "celle" i dette system.
Det, der ret beset
er tale om, er jordklodens selvopgør med de dyriske sider og traditioner ved
dens bevidsthed, dvs. et opgør med det dræbende princip, og jordkloden har i
henhold til Martinus allerede valgt side til fordel for en ikke-voldelig,
ikke-dræbende fremtid. Men ét er det bevidsthedsmæssige opgør, noget andet
opgøret med årtusindgamle institutioner, traditioner og dybtliggende vaner,
som ikke uden videre lader sig udrydde eller fjerne. Og det er netop denne
sværvægterkamp mellem på den ene side nye og humane tanker og ideer og på den
anden side indgroede vaneforestillinger og tilvant praksis, som i forbindelse
med de store ulemper og lidelsesvoldende begivenheder og tilstande, der er en
følge af ’arven’ fra dyreriget, som udgør baggrunden for brugen af begrebet
"veerne".
Det, at vælge side til fordel for det livgivende
princip, hvilket vil sige at tænke, føle og handle i overensstemmelse med de
humane idealers etik, vil sikkert være en svær lærdom for mange. Som i dette
tilfælde, hvor Jesus og apostlene er på vej mod Jerusalem, for at fejre, hvad
Jesus har forudsagt vil blive hans sidste påske. Han har fortalt disciplene, at
han vil blive arresteret og dømt til korsfæstelse. I sit enfoldige hjertes
godhed gør Simon Peter indsigelse og råder Jesus til at vende om og flygte
nordpå, for at undgå at profetien skal gå i opfyldelse. Jesus, som klart
forstår at Simon Peter tænker og reagerer som mennesker i almindelighed ville
gøre, afviser prompte fristelsen og svarer: ”Vig bag mig, Satan! Du er mig til
forargelse; thi du sanser ikke hvad Guds er, men kun, hvad menneskers er!”
(Matt. 16, 22-23). – Jesus erkendte med andre ord sit ansvar overfor Gud og
mennesker, hvorfor han på trods af sine anfægtelser lidt senere i Getsemane
Have valgte den svære vej, som i realiteten betød at næstekærlighedens og
dermed ’lysets’ budskab blev implanteret som ideal i den jordmenneskelige
bevidsthed, nemlig med det formål på sigt at sejre over inhumanitetens mørke. -
Det er lige præcis situationen og samtalen mellem Jesus og Simon Peter, der ses
på ovenstående akvarelskitse, som er udført af Harry Rasmussen © 1949 og 2006.
Men for Martinus
er det under alle omstændigheder udelukkende et tidsspørgsmål, hvornår
jordklodens selvopgør i form af at hovedparten af jordmenneskene mere eller
mindre tvunget af deres egne og andres skæbnemæssige oplevelser, forhold og
omstændigheder, vil begynde at bestræbe sig på og efterhånden evne og magte at
lægge den åndelige kurs og dermed den fysiske praksis om i retning af mere
humane holdninger, initiativer og handlinger. For hvert enkelt individ og
samfund, som er nået tilstrækkeligt langt fremad i den ovenfor skitserede
udvikling, er det imidlertid grundlæggende et spørgsmål om at vælge
side mellem de fredsskabende kræfter ("fårene" eller i den politiske
terminologi: "duerne") og de stridsskabende kræfter
("bukkene" eller politisk: "høgene"). Før dette selvopgør
hos Jordkloden er lykkedes i et sådant omfang, at de fredsskabende kræfter i
form af mennesker qua deres egne oplevelser og erfaringer har valgt at afstå
fra intolerancens brug af tvang og vold, og aktivt erstattet den med human
indsigt, forståelse og tolerance, hjælpsomhed og næstekærlighed, før vil
hverken menneskeheden eller de enkelte mennesker komme til at leve i fredelig
og blomstrende sameksistens.
Nok så vigtigt at notere sig, er, at det
i henhold til Martinus er visdommen, der udgør domsgrundlaget, og
dette foreligger primært i form af skæbneloven, og sekundært i form af
”Talsmanden, den hellige ånd”, hvilket i praksis vil sige Martinus’ livsværk,
og herunder især Livets Bog I-VII og symbolværket Det evige Verdensbillede
I-(foreløbig)5.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)